Kiittääkö lapsenne joululahjojen ostajia? lapsen/lasten iät?
Kiittää 5v
Kommentit (39)
jos vanhemmat muistaisivat kiittää ja kertoa (jos) lapsi piti lahjasta.
Meillä pukki tuo pari lahjaa ja muissa on sitten ihan kortit, joissa lukee, keneltä lahja on saatu. Samoin lapset itse antavat joululahjoja.
Ei kovin vaikea systeemi.
vaikka isompi jo jotenkin ymmärtää, että kaikki auttaa joulupukkia lahjojen hankinnassa.
Mutta en ainakaan vielä viime jouluna laittanut 4-vuotiasta soittelemaan kummeille ja isovanhemmille, että kiitos lahjasta. En myöskään ole hänelle vielä halunnut eritellä mikä lahja keneltäkin on, koska en halua, että jonkun suosikkilahjan antaja nousee lahjojen takia suosikiksi (saamme hyvin eritasoisia lahjoja eri henkilöiltä). Ja esim. toissa jouluna anoppi/appiukko eivät olleet ollenkaan laittaneet lahjaa nuoremmalle, niin en sitäkään halunnut korostaa.
Tänä vuonna isompi voisi tietenkin, vaikka askarrella kaikille lahjanantajille kiitoskortteja ilman, että täytyy korostaa, mikä lahja keneltäkin on...
Minun lapsuuskodissani ei myöskään ole koskaan lahjoihin kirjoitettu lahjan antajan nimeä (esim. äiti, isä, veli, sisko, mummi, vaari -kummien paketissa ehkä on ollut antajan nimi (ja tietenkin isompana kummejani lahjasta kiitin)).
Minun lapsuuskodissani ei myöskään ole koskaan lahjoihin kirjoitettu lahjan antajan nimeä (esim. äiti, isä, veli, sisko, mummi, vaari -kummien paketissa ehkä on ollut antajan nimi (ja tietenkin isompana kummejani lahjasta kiitin)).
Johtuneekohan siitä, ettei (meillä siis) lahjoja juuri tullut perheen ulkopuolelta?
Sama jatkuu nyt omassa perheessäni. Lahjojen kohdalla ei lue keneltä ne ovat tulleet.
Minä myös usein muistutan myöhemminkin, keneltä lahja on saatu.
Minusta on outoa, että leikki-ikäisille valehdellaan joululahjoista ja joulupukista. Vaikka lapsen kysyessä, onko joulupukki oikeasti olemassa, siihen vastaa rehellisesti, ei se pilaa joulua tai joululeikkejä. Silti leikkivältä lapselta syntyy lahjalista, joka jätetään tontuille, tontut vievät omatekoiset lahjat perille isovanhemmille jne.
Kyllä minä tunnen myötähäpeää, kun kuulee perheistä, joissa on ekaluokkalaisia, jotka ihan oikeasti uskovat joulupukin antavan lahjat.
Ja siksi, että sinä et saa kiitosta antamistasi lahjoista... :-/ Kurja on aikuisen osa!
Lahjan antajalle saa siis riittää se kiitos, minkä minä annan lahjaa vastaanottaessa.
ilmeisesti luokalla on muitakin, koska olivat yhdessä väittäneet opettajalle vastaan tämän sanoessa, että joulupukki ja tontut on satuolentoja.
keneltä lahjat ovat? Ei meillä ole koskaan lukenut paketeissa antajaa - enkä tiedä ketään joilla näin olisi.
Kyllähän koululaisella saisi olla jo jotain kykyä kyseenalaistaa ja ihmetellä... Ja vanhemmat ovat ylpeitä?
Ja siksi, että sinä et saa kiitosta antamistasi lahjoista... :-/ Kurja on aikuisen osa!
Mutta enpä ole todennut tästä "epärealistisesta todellisuudenkuvasta" olevan mitään haittaa. En aikanaan omalla kohdallani eikä ainakaan vielä lapseni kohdalla.
Myöskään lähipiirissä ei ole traumatisoituneita lapsia kun Joulupukki onkin paljastunut saduksi.
keneltä lahjat ovat? Ei meillä ole koskaan lukenut paketeissa antajaa - enkä tiedä ketään joilla näin olisi.
Kyselin kavereiltakin ja myös heidän lapsuudessaan oli näin. Ja nyt omien lasten kanssa sama juttu. Annettiin lapsina ihan kavereidenkin kesken lahjoja.
Eli ymmärtäkää nyt, että tämä toinen käytäntö on toisille ihan uusi. Ei kukaan ilkeyksissään halua viedä teidän lapsiltanne uskoa pukkiin. Olkaa itse aktiivisia ja valistakaa kaikki uudet sukulaiset, kummit ym. niin eivät turhaan laita korttiin nimiä tai odota kiitosta.
Ei aikuiset sitä nimeä laita pakettiin siksi, että ITSE odottaisivat kiitosta vaan koska haluvat välittää lapselle viestin lahjan kautta, että kummi/mummi tms. on muistanut lasta ja välittää tästä.
ja lahjan antajaa, jos saavat jonkun lahjan jälkijunassa.
Isommat tietävät, että lahjoja myös ostetaan (joulupukki tuo yhden per nenu), mutta eivät tiedä keneltä mikäkin paketti on. En tiedä aina minäkään, koska meillä lahjan päälle kirjoitetaan vain saajan nimi. Kukaan ei kirjoita antajan nimeä...
Synttärilahjoista tietenkin kiitetään.
Lapset 1,5v, 4v, 7v
Kyselin kavereiltakin ja myös heidän lapsuudessaan oli näin. Ja nyt omien lasten kanssa sama juttu. Annettiin lapsina ihan kavereidenkin kesken lahjoja.
Eli ymmärtäkää nyt, että tämä toinen käytäntö on toisille ihan uusi. Ei kukaan ilkeyksissään halua viedä teidän lapsiltanne uskoa pukkiin. Olkaa itse aktiivisia ja valistakaa kaikki uudet sukulaiset, kummit ym. niin eivät turhaan laita korttiin nimiä tai odota kiitosta.
Ei aikuiset sitä nimeä laita pakettiin siksi, että ITSE odottaisivat kiitosta vaan koska haluvat välittää lapselle viestin lahjan kautta, että kummi/mummi tms. on muistanut lasta ja välittää tästä.
Ei ollut lahjan antajien nimiä koskaan mun lapsuudessanikaan paketeissa. Ja mä olen reippaasti päälle 30v...
Tiedän, että välittämiseni lapsesta näkyy muutenkin :) Ja paras kiitos on se lapsen riemu, siihen ei sanoja tarvita.
ja kiittävät isovanhempia, kummeja ja vanhempiaan lahjoista.
"Eihän pukki näitä kaikkia lahjoja ole hankkinut, koska maailmassa on niin paljon meitä köyhempiä lapsia, heille pukki vie enemmän. Meitä varten perhe auttaa pukkia, jotta köyhille jää enemmän."
4v:n logiikkaa aikoinaan. Kaunis ajatus, jos se toimisikin noin!
Ne jotka ei opeta lapsiaan kiittämään Joululahjoista. Ehdottomasti lahjan antajaa kuuluu kiittää, sellanen kuuluu alkeellisiin käytöstapoihin. Jessican ja Nico-Petterin, ei tarvitse kiitä. Hohhoijaa vanhempia on näköjään joka lähtöön. Meillä on kaikkea muuta ku tiukka kasvatus, mutta Joululahjoista sentään opetetaan kiittämään.