Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haittaa voi olla siitä, että on hiukan humalassa lasten aikana?

Vierailija
04.12.2010 |

Pohdimme tätä eilen ukon kanssa. Otimme viiniä, tulimme hiukan humalaan. Lapsi oli kotona.

Pelailimme yhdessä lautapelejä.

Lapsi ei pelkää meitä, vaikka ollaan humalassa. Emme ole missään törkykunnossa. Jos tulee hätätapaus, niin mennään taksilla joka tapauksessa, koska meillä ei ole autoa!

Emme koskaan riitele humalassa ollessamme.

Tekeekö muut näin?

Ymmärrän, että esim. vauvan kanssa alkoholi on huonompi homma.

Ymmärrän, että kaatokänni on huono asia lapsen aikana (ja mielestäni muutenkin).

Ymmärrän, että ns. rähinäviina ja lapset ei sovi yhteen.

Mutta mitä väärää voi olla tällaisesta illasta kuten kuvasin?

Kommentit (120)

Vierailija
41/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti ajatellaan jos vanhemmat eivät ole varpaillaan ja varuillaan ja lapsi ei ole huomion keskipisteenä niin lapsella jää ikuiset traumat ja elämä on pilattu.

Olen itse kasvanut normaalissa ja rakastavassa perheessä jossa ei alkoholismia vaan ns. normaalia aikuisten elämään kuuluvaa alkoholinkäyttöä, juhlissa, synttäreillä jne..En muista että minulla olisi koskaan ollut turvaton olo, isä ja äiti olivat kummiskin lähellä vaikka sillä hetkellä olivatkin erilaisia. Ei jäänyt mitään traumoja mistään vaikka alkoholia lasten nähden nauttiinkin.

Luulen että ongelmaperheissä kasvaneet lapset ovatkin niitä kontrollifriikkejä juomisen suhteen ettei pisarakaan lasten nähden. Eli perhetaustat ovat tässä ratkaiseva tekijä eikä lasten edessä otettu lasillinen.

Vierailija
42/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua olla lasten aikana hilpeässä humalassa. Voin juoda viinilasillisen tai kaksi ja lasten nukkumaanmenon jälkeen ehkä kolmannen, mutta todella harvoin tulee juotua noin paljoa illassa.

Minä en halua, että mun käytös muuttuu. Mä en halua, että lapset huomaa mun käytöksen muuttuvan. Mä en halua antaa lapsille sitä mallia, että alkoholia juodaan niin paljon, että ollaan hiprakassa tai humalassa. Haluan antaa sen mallin, että viini on aikuisille maistuva ruokajuoma, kuohuviinillä skoolataan juhlatilanteissa, siideri maistuu saunan jälkeen jne. Mutta että yksi tai kaksi lasillista on se ok määrä, enempää ei tarvita eikä juomisen idea ole tulla humalaan.

Minäkin pidän viinin mausta. Silti osaan olla juomatta viiniä niin paljon, että olisin humalalassa.

Ja vielä tuosta teidän juomisesta... Juotteko joka vkonloppu? Useampana päivänä/iltana? Olettekohan vähän riippuvaisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksi: asumme ulkomailla. Täällä on ihan tavallista nauttia viiniä tai olutta vaikka arkipäivisin ja silloinkin, kun lapset on läsnä ja hereillä. Sitä teemme me ja joka ikinen perhe melko laajasta tuttavapiiristämme. Missä ne Suomen lukuisat alkoholistit sitten luuraa, kun kerran lähes kaikilla on noin kielteinen asenne koko alkoholiin? En tajua koko ketjua, anteeksi vaan :)

Vauva -palstalla luuraa vain tiukkisäidit. Joka asiasta ollaan syyttämässä ja vihataan kaikkea, mikä ei omaan nihilistiseen ajatusmaailmaan mahdu.

Vierailija
44/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta kun lapsi menee nukkumaan?

Vierailija
45/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä eikä mies juoda kumpikaan lasten läsnä ollessa, koska tullaan molemmat alkoholistiperheestä ja tiedetään, millaista se on lapsen näkökulmasta. Meistä vaan alkoholi ja lapset eivät kuulu yhteen, vaikka sitä viiniä tai muuta nautittaisiinkin vain pienen hiprakan verran.

On todellakin olemassa onnistuneita välimuotojakin vesiselvän ja alkoholistin välillä.

Omat lapseni ovat jo aikuisia joten aika luotettava mielipide heiltä on tullut aiheeseen jo monta vuotta. Koskaan ei ole harmittanut tai pelottanut tai muuta negatiivista vaikka ovat nähneet ja tienneet aikuisten nauttivan muutaman lasin viiniä.

Vierailija
46/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tulee vaikka tulipalo ja pikkuhiprakassa onkin vähän liian hidas. no kai onneksi tässä lähellä yhdessä perhessä se oli äiti itse joka jäi liekkeihin kun isä sai pelastettu lapset.

Vierailija
47/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan aika paljon naiselle. Kyllähän siitä jo ihan humalaan tulee.

Vierailija
48/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua olla lasten aikana hilpeässä humalassa. Voin juoda viinilasillisen tai kaksi ja lasten nukkumaanmenon jälkeen ehkä kolmannen, mutta todella harvoin tulee juotua noin paljoa illassa. Minä en halua, että mun käytös muuttuu. Mä en halua, että lapset huomaa mun käytöksen muuttuvan. Mä en halua antaa lapsille sitä mallia, että alkoholia juodaan niin paljon, että ollaan hiprakassa tai humalassa. Haluan antaa sen mallin, että viini on aikuisille maistuva ruokajuoma, kuohuviinillä skoolataan juhlatilanteissa, siideri maistuu saunan jälkeen jne. Mutta että yksi tai kaksi lasillista on se ok määrä, enempää ei tarvita eikä juomisen idea ole tulla humalaan. Minäkin pidän viinin mausta. Silti osaan olla juomatta viiniä niin paljon, että olisin humalalassa. Ja vielä tuosta teidän juomisesta... Juotteko joka vkonloppu? Useampana päivänä/iltana? Olettekohan vähän riippuvaisia?

Vierailija
49/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullo viiniä mieheen/naiseen usein?

Vierailija
50/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juoda joka viikonloppu. Silloin kun juodaan, niin yksi ilta riittää.

Toisinaan juodaan useana peräkkäisenä viikonloppuna. Toisinaan on pitkä tauko. Riippuu aina vähän mitä on suunnitelmissa, ollaanko töissä, mennäänkö kyläilemään ym.

ap

Vierailija
51/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi ahdistuu siitä. Sinun lapsesi ei ahdistu, joten ei ole haittaa. Hysteerikkoäidit eivät ymmärrä tätä, koska lastenhoitokirja kertoi, että lapsi kokee turvattomuutta aina kun aikuisen käytös muuttuu.

Tiedän omasta kokemuksesta, ettei vanhempien juominen välttämättä ahdista. Meillä oli illanistujaisia, eikä ollut koskaan muuta kuin tosi kivaa, sai herkkuja ja sai leikkiä tuttavien lasten kanssa ja aina meistä huolehdittiin.

En kuitenkaan kuvittele tietäväni kaikkea, eli uskon että jotain lasta voi haitatakin. Ja vanhempi varmaan myös huomaa sellaisen? Tosin on hyvä kysymys, tarvitseeko kaikessa mennä lapsen ehdoilla. Että tuleeko siitä traumoja kun näkee muutaman kerran vanhempansa hiprakassa.

Omaa kokemusta tissuttelusta lasteni edessä ei ole kun on vasta yksi imetettävä. Mutta sen tiedän, ettei vanhempieni alkoholin käyttö ollut minulle mitenkään haitaksi (vaikka tietty ihmistyyppi tietää tämänkin mielestään minua paremmin).

Vierailija
52/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähtöisin. Mutta en koe pahana että joskus lastenkin aikaan otetaan lasillinen tai pari.

Olen lapsena ollut sukulaiseni pihajuhlissa, (vanhempani eivät siellä olleet, olin kesälomaa viettämässä siellä), aikuiset osasivat ottaa hillitysti, me lapset kirmasimme leikkimässä ja oli hyvin hauskaa! :) Ihanat muistot siitä juhlasta.

Mutta sitten kun omat vanhempani järjestivät tällaisia juhlia, se oli myös kunnon juopottelua. Ja me lapset pelkäsimme. Emme poistuneet huoneistamme pelon takia.

Joten omalla kohdallani pieni sievä humala ei pelkotilaa aiheuttanut. Vaan se kun aikuiset oikeasti joivat itsensä käätokänniin. Silloin heistä tuli pelottavia.

Vierailija
53/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nautin pullon viiniä illan mittaan, aloittaen vaikka ruokailun aikana, en todellakaan ole oikein edes hiprakassa.

Meitä naisiakin on erilaisia ja jo ruumiirakennekin vaikuttaa siihen miten alkoholi vaikuttaa.

Vierailija
54/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska en tosiaan näe sille tarvetta. Voidaan siis aloittaa juominen jo illallisen aikaan n. 17-18 ja klo 23 mennään kaikki jo nukkumaan.

Lapsi, 6v., saa valvoa pidempään viikonloppuisin.

ap

Vierailija
55/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me miehen kanssa molemmat käytetään kohtuullisesti, tosin harvoin, alkoholia, mutta meillä molemmilla on todella huono kokemusta humalassa olevasta vanhemmasta. Tuntuisi ihan hirveältä juoda mitään lasten läsnäollessa, etenkin kun meillä on vielä aika pienet lapset.

Onko sulle koko elämä niin mustavalkoista?

On todellakin olemassa onnistuneita välimuotojakin vesiselvän ja alkoholistin välillä.

Omat lapseni ovat jo aikuisia joten aika luotettava mielipide heiltä on tullut aiheeseen jo monta vuotta. Koskaan ei ole harmittanut tai pelottanut tai muuta negatiivista vaikka ovat nähneet ja tienneet aikuisten nauttivan muutaman lasin viiniä.

t. 35

Vierailija
56/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimintakunto kuitenkin pitää säilyttää

Vierailija
57/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos tulee vaikka tulipalo ja pikkuhiprakassa onkin vähän liian hidas. no kai onneksi tässä lähellä yhdessä perhessä se oli äiti itse joka jäi liekkeihin kun isä sai pelastettu lapset.

Vierailija
58/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille että itseäsi ei pelottanut isäsi kun hän oli pikku hiprakassa. Hän oli koukussa alkoholiin. Hermostunut ja ärtynyt selvänä ollessaan, mutta onnellinen taas kännissä kun todelliset huolet kaukana jossain. Ei voi muuta kuin tuntea sääliä. Eipä se ole ihme sitten kun itselläsi asenne tuo.

Lapsen PERUSTURVALLISUUS SIINÄ JÄRKKYY jos vanhempi pikku hiprakassa.

Olla hiprakassa ja ottaa vahvaa lääkettä. Siinä on ero- Alkoholia juotuaan ihmisen persoonallisuus muuttuu niin että olemukseen tulee teennäisyys. Todellakin, persoonallisuus muuttuu ja se on ahdistavaa. Mutta lapsi tosiaan tottuu siihen toiseenkin persoonallisuuteen niin ei kait se siksi lasta haittaa kysyttäessa.

Mutta omapahan on asianne. Hyvä jos joskus asian tajuatte, sääli jos ette.

Vierailija
59/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on jaksanut vastailla näille alkkisten lapsille tai muuten vain ahdasmielisille. Minäkin haluan korostaa, että ei kaikkien lasten muistot yhdistelmästä vanehmmat+alkoholi ole negatiivisia.

Minä muistelen mielelläni kesäisiä reissuja sukulaisten mökille, jossa grillattiin, kalastettiin, syötiin ja juotiin. Aikuiset oli välillä meluisiakin ja huumorintaju kukki. Lapset olivat mukana ilonpidossa, saivat ehkä valvoa hieman pidempään, ja ympärillä oli aina aikuisia, jotka välittivät, vaikka olisivatkin olleet hieman humaltuneita. Samoin muistan lauantai-illat mummolassa, jos enoni sattuivat olemaan paikalla. Isä ja enot olivat korttiringissa oluineen, ja sitäkin dynamiikkaa oli lapsen jännittävä seurata, ei silti ikinä pelottava. No, tosin mummo ei alkoholijuomia juonut, mutta menikin aikaisin nukkumaan...

Onko se ihan mahdotonta käsittää, että kaikilla ei lähde totaalisesti lapasesta, vaikka hiprakka tai humaltuminen olisikin nähtävää? Ei esim. viinipullon jakaminen illallisella saa tonkimaan kaappien kätköistä lisää viinaa, vaikka posket punehtuisivatkin ja juttu luistaa.

Vierailija
60/120 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullo viiniä nyt mikään hirmuinenkaan määrä ole. Tuskin sitä kitataan puolessa tunnissa naamariin vain humalan vuoksi (ainakaan tässä tapauksessa).