Mitä haittaa voi olla siitä, että on hiukan humalassa lasten aikana?
Pohdimme tätä eilen ukon kanssa. Otimme viiniä, tulimme hiukan humalaan. Lapsi oli kotona.
Pelailimme yhdessä lautapelejä.
Lapsi ei pelkää meitä, vaikka ollaan humalassa. Emme ole missään törkykunnossa. Jos tulee hätätapaus, niin mennään taksilla joka tapauksessa, koska meillä ei ole autoa!
Emme koskaan riitele humalassa ollessamme.
Tekeekö muut näin?
Ymmärrän, että esim. vauvan kanssa alkoholi on huonompi homma.
Ymmärrän, että kaatokänni on huono asia lapsen aikana (ja mielestäni muutenkin).
Ymmärrän, että ns. rähinäviina ja lapset ei sovi yhteen.
Mutta mitä väärää voi olla tällaisesta illasta kuten kuvasin?
Kommentit (120)
vastaajaan.
Isäni EI ollut selvänä hermostunut tai ärtynyt.
jos päivystykseen viette lasta ja haisette alkoholille. vielä pahempi jos olette "hiukan humalassa".
Siis niistä illoista kun isä ja äiti otti viiniä vieraiden seurana. Aikuiset oli mukavia, huomais lapset, olivat rentoja eivätkä sellaisia tiukkapipoja nipottajia kuin selvinpäin. Lapset saivat valvoa myöhempään, pelattiin aikuisten kanssa pelejä, korttia, keksittiin pikkunäytelmiä, joita vanhemmat katsoivat ja taputtivat :D Ikinä, en ikinä ole mitenkään pelännyt tai ahdistunut aikuisten alkon käytöstä, päinvastoin, nauratti niiden vitsit ja jutut.
Se riippuu varmaan niin paljon siitä, että millaisia kokemuksia kenelläkin on lapsuudessa vanhempien alkonkäytöstä. Jos aikuiset huutaa ja tappelee, ääni nousee ja lapsi tuntee olevansa suojaton ja peloissaan, varmaan itsekin vanhemmaksi tultuaan karttaa sellaisia tilanteita.
Minusta lapselle on hyväksi nähdä, miten alkoholia kuuluu käyttää, sivistyneesti, niin ettei persoonallisuus muutu. Sitten siitä ei tule kamala mörkö. Ja hyvä on myös kertoa, että kaikille ei viina sovi, joku muuttuu vihaiseksi tai jopa hulluksi. Sellaisen ihmisen pitää pysyä kaukana viinasta.
. Mutta omapahan on asianne. Hyvä jos joskus asian tajuatte, sääli jos ette.
Minä olen nähnyt vanhempani lapsena hiprakassa eikä perusturvallisuuteni ole järkkynyt. Ei lainkaan. Et kai tosissasi väitä tietäväsi tällaista asiaa elämästäni paremmin kuin minä itse?
Ja tämä ei ole edes oman juomisen puolustelua, koska en ole juonut lapsen kun on niin pieni enkä ole koko asiaa vielä edes miettinyt.
paljon masentuneisuutta ja muita mt ongelmia. Tarvitsee vaan lukea palstaa ja äitien kommentteja kuinka tiukkoja, rajoittavia ja ahdistuneita äidit ovat niin ei mikään ihme mitä lapsista kasvaa.
Pelätään että pelkkä elämä voi traumatisoida pienen kullanmurun puhumattakaan äidin "väärästa" käytöksestä.
Koskaan ei ole tulipalovaaraa ollut. Uskon kuitenkin, että reaktiokykyni on ihan ok. Kuten kerroin, tolkku ei lähde emmekä ole kaatokännissä.
ap
he eivät käyttäneet alkoholia niin että minä olisin nähnyt. Kerran kuitenkin kuulin naapurin lapselta, että isäni olisi ollut hiukan humalassa jossain tilaisuudessa. Paheksun sitä yhä. Minusta humalajuominen vanhemmilta ei ole sallittua. Olin äärimmäisen pettynyt isääni. Jos haluaa antaa hyvää esimerkkiä, pitää käyttäytyä myös selän takana ihanteidensa mukaan. Itse en käytä alkoholia.
etten ikimaailmassa haluaisi lasteni näkevän minua siinä kuosissa.
Meidän lapsillamme on selvä ja toimintakykyinen äiti.
Ja pidämme sitä ihan hyvänä asianakin. En usko, että lastensuojeluasiasta tulee mitään ongelmaa, koska emme tosiaan ole alkoholisteja ja emme ole niin humalassa.
On kuitenkin hyvä, että viranomaistaholta asiaa kontrolloidaan ja seurataan, koska eiväthän he voi tietää automaattisesti että me emme ole alkoholistiperhe. Vastaavassa kontrollissa joku alkoholistiperhe voi "jäädä kiinni" ja se taas on hyvä asia.
ap
Koskaan ei ole tulipalovaaraa ollut. Uskon kuitenkin, että reaktiokykyni on ihan ok. Kuten kerroin, tolkku ei lähde emmekä ole kaatokännissä. ap
olet kohtuullisesssakin humalassa. Tätä on tutkittu lukuisia kertoja ympäri maailmaa.
Meillä ei ole autoa, joten ajaminen ei tule kysymykseen.
ap
vastaajaan.
Isäni EI ollut selvänä hermostunut tai ärtynyt.
Sekoitin kait toiseen vastaajaan.
En koe olevani tiukkapipoinen kalkkis. Kannatan vaan hyviä ja terveellisiä arvoja mitkä säilyy läpi elämän.
Mutta eipä se ole sama kuin väsyneenä, ajatuksissaan olevana tms.
Joten pelko reaktiokyvystä on minusta liioiteltu.
ap
Ja pidämme sitä ihan hyvänä asianakin. En usko, että lastensuojeluasiasta tulee mitään ongelmaa, koska emme tosiaan ole alkoholisteja ja emme ole niin humalassa. On kuitenkin hyvä, että viranomaistaholta asiaa kontrolloidaan ja seurataan, koska eiväthän he voi tietää automaattisesti että me emme ole alkoholistiperhe. Vastaavassa kontrollissa joku alkoholistiperhe voi "jäädä kiinni" ja se taas on hyvä asia. ap
myös kerran kymmenessä vuodessa itsensä humalaan juova ihminen voi olla vaaraksi lapsille. Alkoholistit ovat sitä paitsi mestareita selittämään itselleen, että eivät ole alkoholisteja. Harva myöntää alkoholismiaan.
Jos haluaa antaa hyvää esimerkkiä, pitää käyttäytyä myös selän takana ihanteidensa mukaan. Itse en käytä alkoholia.
...mutta vain tästä.
Siis todellakin kamalinta varmasti olisi esittää lapsille absolutistia ja lapsi saa kyliltä kuulla vanhempien kännäilyistä, mutta tämä lienee harvinaista.
Se pari vastaajaa aiemman ehdottama kultainen keskitie on ennemmin minun linjani kuitenkin.
ja mielipiteesi.
Kukaan meidät tunteva ei taatusti pidä meitä alkoholisteina.
ap
Rautalangasta: jos et ole ajokuntoinen, reaktiokykysi on hidastunut. Vaikka sinulla ei olisikaan autoa.
Älä välitä suuresta osasta tämän ketjun vastauksista. Niiden kirjoittajat ovat joko absolutisteja (mitä en suinkaan tuomitse) tai henkilöitä, joilla on syystä tai toisesta ongelmallinen suhde alkoholiin, ja siksi korkkaavat, kun lapset on nukkumassa. Siis tavallaan piilojuoppoja.
Nauttikaa te vaan rauhassa viinistänne!
meillä vanhemmat joivat lasin tai kaksi viiniä viikonloppuisin illallisen yhteydessä. Vieraille tarjoiltiin konjakkia tai likööriä jälkiruokakahvin kanssa. Isä joi saunan jälkeen yhde oluen.
Koskaan en muista nähneeni vanhempiani humalassa, hiprakassa varmasti ovat olleet. Meillä oli paljon illallisia ja muiden lapsiperheiden kyläillessä ja aina oli hauskaa, aikuisilla ja lapsilla.
Olen onnellinen, että vanhempani opettivat minulle sivistyneen eurooppalaisen alkoholikulttuuri. Ei kumpaakaan ääripäätä. Samaa toteutan omien lasteni kohdalla. Usein se kultainen keskitie on se paras.