Mitä ajattelette ihmisistä, joiden ruokavalioon ei kuulu paljon yhtään kasviksia?
Ei keitettynä, salaattina, tuoreena eikä kovin paljon muutenkaan.
Kommentit (22)
Tunnen yhden tällaisen perheen joka ei käytä kasviksia ollenkaan, mihinkään. Aika ällöttävältä tuntuu kyllä kun itsellä menee niitä hirveästi.
kyllä kukkakaalesta ym mutta ei niitä joka päviä syödä. Hedelmiä en syö koskaan.
Tunnen yhden tällaisen perheen joka ei käytä kasviksia ollenkaan, mihinkään. Aika ällöttävältä tuntuu kyllä kun itsellä menee niitä hirveästi.
vähennä ihmeessä sitä =)
esimerkki tilanne parin kk takaa: olimme saamassa koululta ilmaiseksi kauden kasviksia (kaalia, punajuuria, lanttua) niin eräs luokaltamme joka on todella ylipainoinen totesi ettei ota koska meillä ei ole tapana käyttää tuollaisia...
että silleen. ei varmaan kannata ihmetellä miksi on lihava.
esimerkki tilanne parin kk takaa: olimme saamassa koululta ilmaiseksi kauden kasviksia (kaalia, punajuuria, lanttua) niin eräs luokaltamme joka on todella ylipainoinen totesi ettei ota koska meillä ei ole tapana käyttää tuollaisia... että silleen. ei varmaan kannata ihmetellä miksi on lihava.
esimerkki tilanne parin kk takaa: olimme saamassa koululta ilmaiseksi kauden kasviksia (kaalia, punajuuria, lanttua) niin eräs luokaltamme joka on todella ylipainoinen totesi ettei ota koska meillä ei ole tapana käyttää tuollaisia...
että silleen. ei varmaan kannata ihmetellä miksi on lihava.
Ei kannata yleistää.
pahemmin hedelmiä ja vihanneksia syödä. Minä ja mies ei niistä pahemmin piitata ja lapsi ei taasen suostu syömään vaikka miten päin niitä yrittäisi tuputtaa (olen yrittänyt häntä saada niitä syömään ihan pienestä pitäen). Siksi jossakin vaiheessa lopetin niiden ostamisen koska ne sai aina heittää roskiin.
Koska minua kuitenkin huolestuttaa nimenomaan lapsen syömiset, olen alkanut ostaa hänelle noita vauvansoseita. Eivät ne nyt lyö vertoja tuoreille vihanneksille ja hedelmille, mutta parempi tuokin kuin ei mitään.
Yritän kyllä, mutta varmaan yhtenäkään päivänä ei tule puoli kiloa täyteen. Lapset ovat lisäksi ennakkoluuloisia kaikkia kypsennettyjä kasviksia kohtaan, joten turhauttaa yrittää lykätä niitä joka ruokaan :/ Ehkä mulla oli itselläni lapsena yliterveellinen ruokavalio, johon kyllästyin.
pidnä tuollaista
-epäterveellisenä (esim. vitamiinien puute)
-tylsänä (kasviksia on niin paljon että saa huimasti vaihtelua aterioihin)
-tympeän makuisena
ihan evvk mitä muut syövät tai eivät syö.
Vanhempien esimerkillä on tässä suuri vaikutus. JOs lapsi näkee että isä ja äiti ei voi sietää kasviksia tai hedelmiä, ei häntäkään ne sitten varmaan pahemmin kiinnosta.
Itsestäni tuntuu tosi kummalliselta, ettei aikuiselle ihmiselle muka MIKÄÄN kasvis/hedelmä oikein maistu... Meillä kuluu hedelmiä ja vihanneksia ihan tolkuttomia määriä, minä ja lapsi 2½v tuhotaan mandariineja, omppuja, banaaneja ja rypäleitä niin paljon kuin niitä jaksaa kotiin kantaa. Samoin kurkut, tomaatit, paprikat ja porkkanat menee tuoreeltaan tosi hyvin kaupaksi. Keitetyistäkin vihanneksista lapsi nauttii tosi paljon, varsinkin jos saa napostella niitä sormiruuan tavoin lisäkkeenä.
Jos te yrittäisitte miehesi kanssa vähän tsempata, ja syödä joka päivä edes hieman jotain kasvista, ja olisitte lapselle esimerkkinä? Omenalohkoja, ananasta, kirsikkatomaatteja, porkkanatikkuja, pakastemarjoja...? Kyllä varmaan joo purkkiruuatkin ovat tyhjää parempia, mutta niissä on kuitenkin suurin osa vain vettä ja tärkkelystä, eivät ole ravintoarvoltaan (saati nautittavuudeltaan) kyllä samassa sarjassa ihan kunnon vihannesten kanssa.
pahemmin hedelmiä ja vihanneksia syödä. Minä ja mies ei niistä pahemmin piitata ja lapsi ei taasen suostu syömään vaikka miten päin niitä yrittäisi tuputtaa (olen yrittänyt häntä saada niitä syömään ihan pienestä pitäen). Siksi jossakin vaiheessa lopetin niiden ostamisen koska ne sai aina heittää roskiin.
Koska minua kuitenkin huolestuttaa nimenomaan lapsen syömiset, olen alkanut ostaa hänelle noita vauvansoseita. Eivät ne nyt lyö vertoja tuoreille vihanneksille ja hedelmille, mutta parempi tuokin kuin ei mitään.
Ei meillä kovin monipuolisesti kasviksia syöty enkä siis oppinut niitä käyttämäänkään.On meillä usein salaattia,punajuurta,porkkanaraastetta ja sellaista.Mutta monipuolisesti en osaa käyttää,olen kyllä yrittänyt opetella..
On melko sama mitä muuten syö, kunhan vaan syö paljon kasviksia ja hedelmiä. Kasvikset ovat terveen elämän salaisuus. Ja toki kasvissyöjätkin sairastuvat ja kuolevat, esim. tunnettu kasvissyöjä Jenny McCartney kuoli syöpään. Mutta mistäpä tietää miten paljon aikaisemmin se olisi mennyt, jollei olisi yhtään syönyt kasviksia.
kasviksia eikä oikein hedelmiäkään. Raakana ehkä hiukan jotain, mutta kypsennettynä ei mitään. Itse tykkäisin kasvisruoasta ja mielelläni tarjoaisin lapsellekin mutta miehen takia en voi. Onneksi saan työpaikkaruokalasta kasvisruokaa ja koitan sitten tehdä erillisessä astiassa uunikasviksia minulle ja lapselle.
Välillä ärsyttää kun mies puhuu, että olisi kiva saada hiukan vaihtelua kotiruokaan. Mielestäni juuri nuo kasvikset olisivat se millä helposti saisi vaihtelua.
..että kasviksia melko niukasti syöneet suuret ikäluokat elivät pitkään, jos kerran kasvisten puputtaminen pitää hengissä ja ehkäisee sairauksia.
mitään sen erityisempää, omapahan on ruokavalionsa. Ainoastaan siinä tapauksessa, että olisivat tulossa meille kylään, pitäisi miettiä vähän mitä tarjoan, että löytyy heillekin jotain sopivaa syötävää. En ainakaan salaattia tarjoaisi. Jos ovat karppeja, niin sitten etsisin netin karppisivuilta vinkkejä tarjoiluun.
Muutenhan toisten ihmisten ruokavaliot ei minun valintoihini tai elämääni mitenkään vaikuta, itse syön hedelmiä, kun kerran niistä pidän.
..että kasviksia melko niukasti syöneet suuret ikäluokat elivät pitkään, jos kerran kasvisten puputtaminen pitää hengissä ja ehkäisee sairauksia.
paranemisen, lääketieteen huimien harppausten ja rokotusten takia. Sitä edellinen sukupolvi ei elänyt niin kauhean pitkään, esim. mun isovanhemmat: toinen isoisä 57, toinen pari vuotta yli 70, toinen mummo 60+, toinen tasan 70.
Ja sitten taas ne kansat jotka ovat syöneet PALJON kasviksia, ovat olleet pitkäikäisiä myös noissa alkeellisemmissa oloissa.
että tällä hetkellä suvun vanhimmat ja huonokuntoisimmat on 82, 78 ja 78. Noista yksi on mies. Naisilla ei ole kuolema vielä lähelläkään, mutta en usko että tuo mies on elossa enää sanotaanko neljän vuoden päästä.
kyllä kukkakaalesta ym mutta ei niitä joka päviä syödä. Hedelmiä en syö koskaan.