Jättikö lapsesi konttausvaiheen pois? Milloin oppi lukemaan?
Ja millainen on mahdollinen koulumenestys?
Meillä 4v joka oli "peppukiitäjä" ja jätti konttaamisen väliin, tulee selvästi kehityksessä fyysisessä ja älyllisessä aika viimeisten joukossa.
Konttausvaihettahan sanotaan tärkeäksi aivojen kehitykselle (siinä käytettävän ristikäisliikkeen tms. takia) . Mietin johtuukohan myöhäinen kehitys konttauksen pois jäämisestä ja mietin mitenköhän koulu tulee aikanaan sujumaan.
Kommentit (34)
Oli myöskin peppukiitäjä, oppi kävelemään n. 1-vuotiaana.
Ei vielä osaa lukea, mutta tuntee kirjaimet ja kirjoittelee sanelusta, on kiinnostunut lukemisesta ja kirjoittamisesta. Uskoisin, että oppii lukemaan ennen koulunalkua. Lisäksi hän on nokkela ja kielellisesti taitava, käyttää monenmoisia ilmaisuja.
On myös liikunnallisesti ihan ikäistensä tasolla, en näe mitään syytä miksei pärjäisi siinä missä muutkin.
"Konttausvaihettahan sanotaan tärkeäksi aivojen kehitykselle "
niin,,,,,,,,, sanotaan vaan palstoilla joissa iskät/äidit keskustelevat tai fysioterapeutti etsii rahastuskohteita.
meillä ei kaksostytöt, eikä 11 kk vanhempi poikaka kontannut, mutta kun tulivat 15-16 v alkoivat lukemaan englanninkielisiä ammattikirjoja ja hyvin on asiat sujuneet.
Oli vain peppukiitoa, kävelemään 1-1,4 v., mutta 2,5 vuotiaana parhaita juoksijoita ja pp ajajia, Tunturi Pony 12 ", ilman apupyöriä. Hyvin kesti päät lukemista ja opiskelua. Iskällä on "sanasokeus", kielioppi hakusessa, tai lukhäiriä, ei jälkeläisillä
nyt ovat keväällä olivat runsaan kuukauden kaikki kolme, 31 vuotiaita.
Tärkein, mitä lapset tarvitsevat on ikäistänsä seuraa ja paljon ikäiänsä kavereita, heidän kanssaan he joutuvat koko elämänsä elämään. Mummot ja papat on kivoja olemassa, mutta eteenpäin elävän mieli, kunpa ei muisteltais paljoa asioita taaksepäin.
Meidän "peppukiitäjä" oppi lukemaan 3 v 9 kk iässä. Hirmu fiksu muutenkin.
En lukenut muita kommentteja. Mutta omani ei kontannut oikeastaan ollenkaan, lukemaan oppi 3,5-vuotiaana ja nyt koulusta saa joka lukuaineesta kymppejä. Liikunta, kuvis ja kässä ovat ysit. Jo ihan pienestä siitä sanottiin, että tämä tulee ole,aan koulussa luokkansa parhaimmistoa, ja niin myös on käynyt.
[quote author="Vierailija" time="02.12.2010 klo 23:19"]Ja millainen on mahdollinen koulumenestys?
Meillä 4v joka oli "peppukiitäjä" ja jätti konttaamisen väliin, tulee selvästi kehityksessä fyysisessä ja älyllisessä aika viimeisten joukossa.
Konttausvaihettahan sanotaan tärkeäksi aivojen kehitykselle (siinä käytettävän ristikäisliikkeen tms. takia) . Mietin johtuukohan myöhäinen kehitys konttauksen pois jäämisestä ja mietin mitenköhän koulu tulee aikanaan sujumaan.
[/quote]
Ensimmäinen lapsi oppi konttaamaan aika myöhään n 10kk iässä ja ryömi sinne asti sekä käveli tukea vasten. Pystyyn nousi 7kk iästä. Oppi lukemaan 6v ja keskiarvo 9.2
Toinen konttasi 5kk iästä ja oppi lukemaan 4-v.
Jätin itse konttaamisen väliin ja kuljin "karhukävelyä" kunnes opin kävelemään(11 kk iässä äitini mukaan, itse epäilen että laski ensiaskeleista ja itse kävely onnistui kunnolla vähän myöhemmin). Lukeminen loksahti 6-vuotiaana yhtäkkiä, kun tajusin että osaan lukea tavuja ja "keksin" että luenkin sanan kaikki tavut putkeen. Tänä keväänä peruskoulun päättötodistus oli keskiarvoltaan 9,2.
Konttasi "väärin" , laahasi toista jalkaa perässään jonka vuoksi jouduimme fyssarulla käymään. Pelotteli lukihäiriöllä. Lukemaan oppi ekan syksyllä, ekan keväällä luki jo erinomaisesti, parhaimpien joukossa. Nyt kolmannen luokan loputtua koulumenestys hyvää, lukee mielellään mm Harry Pottereita
Minäkin olin "peppukiitäjä" ja opin lukemaan 4,5-vuotiaana. En ole ennen edes ajatellut että nämä voisivat liittyä toisiinsa.
[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 17:40"]Minäkin olin "peppukiitäjä" ja opin lukemaan 4,5-vuotiaana. En ole ennen edes ajatellut että nämä voisivat liittyä toisiinsa.
[/quote]
Niin ja koulussa pärjäsin muuten hyvin mutta ekaluokalla todettiin adhd ja koulussa välillä tylsistyin kun osasin jo sen mitä muut vasta opettelivat.
Eskarissa oppi esikoinen ja seuraava 5v. Kumpikaan ei kontannut. Tuo siskon poika joka konttasi, on kyllä superälykäs ja hirveän etevä fyysisetki kuin älyllisestikin, mutta täyttää vasta kohta 4 eikä vielä ainakaan lue, mutta aika näyttää onko eroa.
Ei meidänkään poika kontannut ja 1v ikäisenä lähti kävelemään,ihan normaalilta vaikuttaa,on nyt 3v.
7kk:n iässä nousi tukea vasten ja alkoi kävelemään karhunkävelyllä. Siitä kävelemään ilman konttausvaihetta.
Ei ole vielä oppinut lukemaan muuta kuin oman nimen ja kirjoittamaan sen. Tykkää kyllä kirjoittaa jos tehdään malli (6v3kk) Mielummin laskee kaikkea ja numerot oppikin jo 3vuotiaana ja laskemaan 4vuotiaana.
En tiedä mistä syystä konttausvaihe jäi pois, lapsella on joitakin motorisia ongelmia, mm. ei osaa pyöräillä vielä ilman apupyöriä, kun tasapaino ei pelaa sitten yhtään. Nyt otettiin polkimet pois jotta saa opetella pelkkää tasapainoilua. Olen lukenut että paljon kannetuilla lapsilla olisi normaalimpaa siirtyä ryömimisestä karhukävelyn kautta kävelyyn, kuin konttaamisen kautta.
En itse koskaan kontannut, kävelin n. 7kk vanhana. Lukemaan opin "vasta" 6-vuotiaana ekaluokalla. En kyllä tiedä miten olisin aiemmin voinut oppia lukemaan, koska ei vanhempia sisaruksia, eivätkä vanhemmat kannustaneet siihen mitenkään. Minulla on pientä lukihäiriötä ja keskittymisongelmia, mutta hyvin yliopistoon asti olen elämässäni pärjännyt ilman mitään erikoisjärjestelyjä.
On jokin oppimis/hahmotushäiriö, jonka takia lapsi ei lähde konttaamaan. Eli tavallaan konttaamattomuudesta ei seuraa mitään, mutta se voi esiintyä yhdessä (vaikka matemaattisen ongelman kanssa).
Itse en kontannut lapsena ja opin lukemaan 4v iässä. Siskoni lapsista ainoalla, joka oli liikunnallisesti etevä ja konttasi, on lukihäiriö.