Nyt räjähdin 9-vuotiaalle!
Koko syksy on oikeinkirjotuksen osalta mennyt heikosti. Alkuviikosta sovitiin että perjatain testiin treenataan oikein kunnolla. Hän ensin itse päivällä ja illalla treenien jälkeen vielä yhdessä.
Isänsä oli päivällä soitellut ja varmistanut että läksyt on tehty ennen treenejä ja poika oli vastannut että kyllä. Treenien jälkeen pyysin saada nähdä tuon harjoitusvihkon, niin voitaisiin vielä yhdessä käytä läpi... Poika alkoi selittämään, että kyllä joku on hänen repullaan käynyt ja vihkon vienyt, koska hän AIVAN VARMASTI sen pakkasi reppuun koulussa! Joo, valehteli isälleen että läksyt oli tehty ja vielä syyttelee että repulla käy varkaita.
ELI: Oli unohtanut, valehtelee, et läksyt tehty, yrittää syyttää "jotain muuta" omista virheistään, täysin huolimaton ja epäluotettava pentu meillä. Kyllä olin pettynyt. Poika sai haukut (tätä slarvausta on ollut koko syksyn!) ja ilmoitin, että jos oikeikirjoitustestissä on virheitä 5 tai enemmän, en kirjoita nimeäni paperiin vaan hän saa selittää opettajalle, että äidin mielestä meni niin huonosti ettei hän aio allekirjoittaa.
Kommentit (23)
Eli mitä lapsi teki?
Tietääkö kumpikaan vanhemmista?
Vaipanvaihto on tosi ontuva selitys sille että muistuttaa lasta että tänään on harkkäpäivä ja läksyjä sitä ennen.
Ei ihme että heittää jotain legendaa varkaista.
6
Mites olisi positiivinen asenne? Että vaan reippaasti alkaisitte katsoa sitä kirjoitusta. Hänellä voi olla oikeasti joku hahmotushäiriö tms siinä, minkä takia se on vaikeata. Ja se, että äiti vaatii lähes täydellistä suoritusta, vaan lisää paineita, jolloin menee huonommin.
Anna positiivista palautetta aina kun on yrittänyt7yrittää, pienestäkin onnistumisesta. Ja jos sua huolestuttaa, puhu opettajan kanssa.
Ja mulla ei ole nyt 3.luokkalaista, mutta kolme isompaa ja yksi 2.luokkalainen poika, joten kokemusta on :)
Teit ihan oikein. Koulu ennen kaikkea. Kyllä minultakin vaadittiin täydellistä onnistumista koko ala-aste ja nyt olen lukiossa melkein kympin keskiarvo ja hyvää vauhtia matkalla yliopistoon. :)
Kannattaa ottaa ajoissa lasta niskasta kiinni. En todellakaan koe että siinä on mitään pahaa jos haluaa lapsensa pärjäävän. Sano että harrastus loppuu tähän jos koulu ei suju, ja tarkoita sitä. Tietysti siinä tapauksessa että oppimisvaikeutta tai lukihäiriötä ei ole.
Käämit palaa kuule kaikilla joskus. (:
Ihmettelen alkupään vastaajien kommentteja.
Ap, teit ihan oikein. Kyllä lapselle pitää sanoa jos homma ei luista ja torua lasta tästä. Kokeen kuitenkin suosittelisin allekirjoittamaan, ihan tosiaan sen takia, että opettaja näkee, että koe on käynyt kotona. Suosittelisin rangaistukseksi jatkossa jonkun mukavan pois ottamista hetkeksi, vaikka tietokonepeliaikaa pois.
Muina päivinä ma-ke hän on kotona 1-1,5 tuntia itsekseen iltapäivällä, eli hän ei tosiaan ole mikään heitteillejätetty poikaraukka. Tehdään lyhyempää työviikkoa, työajat on järjestetty lasten ehdoilla (muut lapset hoidossa 5 h/pvä) ja epäilenpä ettei monessakaan perheessä kolmasluokkalainen ole näin VÄHÄÄ yksi kotona kuin meillä. Joskus vaan menee pinna. Harmi, että unohdin olevani ainoa jonkä käämit kuumenee ;)))) ap
etenkään pojan (pojat yleensä ovat niitä vilkkaampia tapauksia: itsellänikin on tuonikäinen poika) ei kuuluisi olla yhtään yksin tuonikäisenä. Kun ei ole vielä itsellä vastuuntuntoa, niin aikuisen pitäisi olla jatkuvasti läsnä. Nykyaikana vanhemmat eivät halua tätä myöntää tai selittävät, että töissä on pakko käydä. Minä olen eri mieltä. Elämää voi rakentaa sen mukaan, että pienemmällä tulotasolla tullaan toimeen ja toinen vanhempi jää kotiin. Minä sanoisin, että nuo ongelmat johtuvat osaksi siitä, että lapsi joutuu olemaan noinkin paljon yksin kotona.
tehnyt matikan läksyn ja lukuläskyt. Syönyt välipalaa, puhunut isovanhempien kanssa puhelimessa ja laskenyt mäkeä pihalla naapurin lasten kanssa. Mun mielestä ihan ok iltapäivä.
Kun isä tuli pikkusisarusten kanssa, jutusteli näiden kanssa, leikitti pienempiä kun isä laittoi ruuan, pakkasi treenikamat... Siis ihan normaalia toimintaa. Ei pelannut, ei katsonut telkkaria jos sitä ajat takaa. Sitäkin tekee joskus, mutta siihen on olemassa sovitut päivät.
Vai mitä haet 6?
ap
Kyllähän sitä vastuunottamista on opeteltava pikkuhiljaa. Ihan hyvin ap on järjestänyt 9-vuotiaan iltapäivät, jos ei tuon enempää joudu itsekseen olemaan. Monet on useita tunteja päivittäin.
sen takia allekirjoiteta, että olet sen hyväksynyt tai tyytyväinen tulokseen, vaan siksi, että opettaja tietää siitä, että olet nähnyt sen.
Lapselle oli tärkeää tehdä isänsä kanssa jotain,ei ilmeisesti riittävän usein häntä näe? Lapset oireilee erosta,se on teidän vanhempien vika
Ei olla erottu, ihan onnellisesti naimisissa, tosin ei samassa työpaikassa, joten isänsä soitti päivällä töistä, minä en ollut läsnä.
ap
ei tuonikäiseltä vielä voi odottaa että selviää siitä vastuutaakasta yksin ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa ja ohjausta. Onko lukihäiriön mahdollisuus suljettu pois. On aika julmaa räjähtää lapselle, jos hänellä on vaikeuksia oikeinkirjoituksessa. Mene itseesi ja mieti, mitä voisit kasvattajana tehdä toisin.
Meitä lasten koulunkäynnistä(kään) välittäviä vanhempia alkaa olla vähenevässä määrin, joten kaikki ei tätä tajua. Ymmärrän täysin.
takia en tuolloin klo 20 istu koneella!
Ja kertokaapa sitten arvon rouvat (joilla varmaan kaikilla on kolmosluokkalainen kotona), että millä se lapsi saadaan hoitamaan koulujuttuna, kun ei auta tuki, ei keskustelu, ei läksyjen tekeminen yhdessä. Järjestyksen pitämistä on opeteltu yhdessä, neuvoen, näyttäen, kädestä pitäen jopa joskus. On käytetty sekä porkkanaa että keppiä, mutta jatkuvasti unohtelee eikä ryhdistäydy.
Antakaapa tyhjentävä vastaus ja nimetkää keino!
ap
Mikä perkele siinä on että lapsella on KOKO PÄIVÄ aikaa kaikkeen ENNEN harkkoja?
Kyllä sais vanhemmat vähän miettiä miksi lapsen koulun jälkeen ei nähdä 9- vuotiasta vaan vasta harkkojen jälkeen!
Eihän ne harkat mitään estä tehtäviä. Harkka on harkka ja tehtäviä tehdään ennen herkkoja. Paitsi poika joka ei tee tehtäviä -minä siinä iässä jätin tekemättä kun halusin huomioo.
6
eli että on erityisluokkia joihin mennä opettelemaan kuinka koulua käydään koska minä en ole saanut oppia siihen miten lapsi saadaan kiinnostumaan läksyistä jne. Siellä erityisluokilla on erityisopettaja sitä varten ja tämä osaa aivan varmasti takoa sen järjen tyhmempäänkin päähän.
yksi raivostuttava keino on käydä koulua lapsen kanssa. Eli, teet aina hänen kanssa läksyt. Näin meillä, työlästä ja raskasta, mutta tuleepahan tehtyä.