Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voitko samaistua? Kirjailija Harri Sirola kuvasi masennustaan näin:

Vierailija
02.12.2010 |

"Tuska-depressioon sairastuminen on kuin siirtyminen maanpäällisestä elämästä vedenalaiseen. Paine on veden alla kova. Korvat paukkuvat. Keuhkot eivät saa happea. Ja niin jonkin ajan kuluessa kaikki elintoiminnot pysähtyvät, tai paremmin sanottuna: lähes pysähtyvät. Jommoinenkin olkipilli johtaa kauas pinnalle. Pysyt vaivalloisesti hengissä, ilma virtaa pillin läpi katkonaisesti, mutta virtaa sittenkin – ja juuri kun kuvittelet hapen loppuvan, pillistä tuhahtaa sen verran mädänhajuista ilmaa, että kykenet tuntemaan kivun."

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjaa Abiturientti! Enkä lainkaan ymmärtänyt aikuisena, että mikä johti hänen itsemurhaansa. Suhde Anja Kauraseen/Snellmaniin?

Vierailija
2/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en samaistu siihen. Itse olen joskus ollut masentunut / ahdistunut eikä se ihan tuolta tuntunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjaa Abiturientti! Enkä lainkaan ymmärtänyt aikuisena, että mikä johti hänen itsemurhaansa. Suhde Anja Kauraseen/Snellmaniin?

itsemurhaan johtaa masennus. Mitä tuo ylläoleva katkelma yrittää kuvailla. Ilmeisesti kuvaus on epäonnistunut jos et ymmärrä sitä ollenkaan, mutta minusta tuo on juuri osuvaa tekstiä.

Vierailija
4/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en samaistu siihen. Itse olen joskus ollut masentunut / ahdistunut eikä se ihan tuolta tuntunut.

kuinka kauan olit masentunut? Miten vaikeaa se oli ja oliko siihen jokin tietty syy? Minusta tuo kuvaus kuvaa täydellisesti vakavaa masennusta.

Vierailija
5/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsemurhaan johtaa masennus. Mitä tuo ylläoleva katkelma yrittää kuvailla. Ilmeisesti kuvaus on epäonnistunut jos et ymmärrä sitä ollenkaan, mutta minusta tuo on juuri osuvaa tekstiä.

Mutta sitä en ymmärrä, että niin loistavan kirjan nuorena miehenä kirjoittanut mies ei löytänyt paikkaansa maailmassa.

Abiturientti-fani

Vierailija
6/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut aiemmin masentunut ja tuo kopioimani teksti jotenkin kolahti. Aionkin seuraavaksi lukea Anja Kaurasen Syysprinssin. Jos se vähän avaisi tätä aihetta.

ap

Vierailija
7/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä en ymmärrä, että niin loistavan kirjan nuorena miehenä kirjoittanut mies ei löytänyt paikkaansa maailmassa.

Abiturientti-fani

se nyt mistään Anja Snellmannista johtui, city- lehden artikkellissa sanotaan, että

"Painosten kuningasta Sirolasta ei koskaan tullut. Monille Sirola tulikin tutuksi vasta kun kuuluisa ex-tyttöystävä Anja Kauranen julkaisi kirjansa Syysprinssi vuonna 1996. Kirja kertoi Kaurasen ja Sirolan rakkaussuhteesta sekä Sirolan syvästä depressiosta, johon Sirola oli ajautunut julkaistuaan Virosta kertovan pääteoksensa Kaksi kaupunkia. Kirja nosti uudestaan esille Suomenlahden pohjois-etelä-ulottuvuuden. Romaani sai hienot arvostelut, Sirolaa verrattiin jopa Hemingwayhin, mutta parin tuhannen kappaleen myyntiluvut masensivat. Depressio vei Sirolan lopulta Lapinlahden mielisairaalaan, diapam- ja sähköshokkikierteeseen. Sirola ei häpeillyt masennustaan, vaan kirjoitti siitä rohkean tilityksen Imageen lokakuussa 1996."

Vierailija
8/28 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks toi kirjailija hypännyt metron alle? :(

Vierailija
9/28 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän sitä kukaan voi täydellisesti ymmärtää miksi sirola hyppäsi metron alle. todennäköisintä on vakavan masennuksen kehittyminen sietämättömän lopulliseksi. 

Vierailija
10/28 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta on tuntunut tuolta hetkittäin.

Vierailija
11/28 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 23:44"]eihän sitä kukaan voi täydellisesti ymmärtää miksi sirola hyppäsi metron alle. todennäköisintä on vakavan masennuksen kehittyminen sietämättömän lopulliseksi. 

[/quote] mitä sinä hait kun löysit tähän ja päätit vastata vanhaan ketjuun?

Vierailija
12/28 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä osittain.

Vierailija
13/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrin ja hänen vanhempiensa kirjoituksista on näemmä toissa vuonna julkaistu kokoelma nimeltä Sirola & Sirola & Sirola, ja syksyllä oli kirjamessuilla nuori mies Pasi Pekkola esittelemässä Harrin kuolemaan perustuvaa faniromaaniaan.

Vierailija
14/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harri oli mun lapsuudenystäviä:( Ihana herkkä ja älykäs, ei vain jaksanut  ympäristön paineita. En osaa kuvitellakaan mikä ajoi Harrin tuollaiseen tilaan, hänellä oli kaikki hyvin. Vauras elämä ja mahdollisuus ihan mihin vaan...

Vierailija
15/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:35"]

Harri oli mun lapsuudenystäviä:( Ihana herkkä ja älykäs, ei vain jaksanut  ympäristön paineita. En osaa kuvitellakaan mikä ajoi Harrin tuollaiseen tilaan, hänellä oli kaikki hyvin. Vauras elämä ja mahdollisuus ihan mihin vaan...

[/quote]

Sepä se, kun masennus on tauti, joka myrkyttää mielen niin, ettei mikään enää tunnu hyvältä. Vaikka olisi mihin mahdollisuus, niin se myrkky vie halun ja kyvyn nähdä ne mahdollisuudet. Siksi se on vakava ja tappava tauti.

Minun masennus ei ole tuntunut tuolta mitä sirola kuvaili, mutta en epäile, etteikö se hänellä ole tuntunut tuolta. Minulla on lähinnä ollut sellainen olo, että missään ei ole mitään mieltä ja koko elämä on pelkkä suuri paha vitsi ja haluan kuolla pois. 

Vierailija
16/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 18:35"]

[/quote]

Sepä se, kun masennus on tauti, joka myrkyttää mielen niin, ettei mikään enää tunnu hyvältä. Vaikka olisi mihin mahdollisuus, niin se myrkky vie halun ja kyvyn nähdä ne mahdollisuudet. Siksi se on vakava ja tappava tauti.

Minun masennus ei ole tuntunut tuolta mitä sirola kuvaili, mutta en epäile, etteikö se hänellä ole tuntunut tuolta. Minulla on lähinnä ollut sellainen olo, että missään ei ole mitään mieltä ja koko elämä on pelkkä suuri paha vitsi ja haluan kuolla pois. 

[/quote]

Kärsin itsekin sairauden aiheuttamasta keskivakavasta masennuksesta mutta en voisi kuvitellakaan vastaavaa tekoa. Ehkä nainen kuitenkin ajattelee ensin mitä tuo aiheuttaa läheisille ja sitten vasta itseään. En tiedä...

Mua kantaa aforismi: kun luulet jo menettäneesi kaiken on jäljellä vielä tulevaisuus

14

Vierailija
17/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkittäin tuntuu joskus jopa tuolta, mutta muuten, ihan fyysisesti on vaikea hengittää ja kipuja on joka lähtöön.

Vierailija
18/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" ...missään ei ole mitään mieltä ja koko elämä on pelkkä suuri paha vitsi ja haluan kuolla pois."

Erittäin hyvin ilmaistu. Kiitos.

Vierailija
19/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä se Kampissa?

Vierailija
20/28 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuntui oudolta, kun vanha aloitukseni nousi yhtäkkiä tähän silmien eteen. Kaikki ne fiilikset, jotka oli silloin, tuli elävänä mieleen. En olisi ikinä uskonut, mutta minulla on ollut vakaa ja rauhallinen olo pitkän aikaa. Voisin jopa sanoa olevani onnellinen.

Kaikki voi muuttua. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä