Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaushepatoosi

Vierailija
01.12.2010 |

minulla todettiin hepatoosi ja sain lääkityksen siihen (adursal). eilen aloitin lääkkeiden syönnin ja illalla alkoi vatsaa pistellä ja aamulla olikin jo maha sekaisin.. onko muilla kokemusta kyseisestä lääkkeestä? lääkäri sanoi että jos vatsatauti menee pahemmaksi niin lääkitys pitää lopettaa, mutta joudunkohan sitten osastolle tarkkailtavaksi? onko kenelläkään käynnistetty synnytystä hepatoosin takia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elikkä minun piti tänään lopettaa lääkitys... aamulla otin viimeisen lääkkeen.. tämä kutina tuntuu pahenevan.. aikaisemmin ei näin paljon kutissut. mukava että löytyi edes muutama kohtalotoveri, eiköhän tämä tästä :)

Vierailija
2/17 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kolamnnessa raskaudessa mulla kutina oli aika lievää mutta itse ilmotin asiasta neuvolaan koska 2:ssa aiemmassa ollut hepatoosi.

Heti kokeisiin,alat 300 ja sappi 40.Keskussairaalaan ja vauvaa katottiin ultralla ja otettiin sydänkäyrää.Adursal lääkitys 1+2.

Uuudet kokeet ja keskussairaalaan osastotarkkailuun koska maksat nousi.

Viikko osastolla tarkkailussa.sydänkäyrää 3*pv,kokeita joka päivä, adursal lääkityksen nosto 3+3. Maksat vain nousi. Parhaillaan yli 900 alat.

Sit viikon päästä alko laskee ja lopulta 700 alat sappi 17 ja kotiin.

Seuranta jatkuu ja toivotaan että lasku jatkuu....lisäksi mulla vielä sokeri seuranta ja insuliini..: (

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en ollut lääkityksessä (ainoastaan Atarax kutinaan), vain seurannassa.

Mutta siis kuopuksemme syntyi käynnistettynä viikolla 38. Kaikki meni todella hyvin, synnytys oli ihan normaali, mutta nopea samoin kuin kaksi aiempaa ei käynnistettyä synnytystäkin. Vauva oli 2750 g, joten verensokeria tarkkailtiin, mutta kotiuduimme ihan normaalisti ja mitään ongelmia ei ollut.

Hepatoosiarvot olivat kohollaanm myös kahdessa ekassa raskaudessa joita seurattiin, mutta olivat niin lieviä että vaan tarkkailtiin. Kolmannessa oli sitten koko potti.

Vierailija
4/17 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja käynnistettiin ja käynnistettiin ja käynnistettiin. Syntyi lopulta rv 39+3, sen päivän olin salissa ja lopulta sektioon.

Vierailija
5/17 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksoset 36-viikolla.

Lääkkeinä oli Adursal ja Atarax. Osastolla olin kuukauden tarkkailtavana ennen synnytystä. Varmaan riippuu, kunka korkeat sappiarvot sulla on joutuisitko sinne. En muista, että mulla olis maha mennyt sekaisin tuosta lääkkeestä.

Voi sua raukkaa! Hepatoosi oli hirveä kokemus!

Vierailija
6/17 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon teillä oli ne maksa-arvot? mulla asat 228 alat 187 ja sappihapot 22

Vierailija
7/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt jo, mutta mahdollista tulevaa raskautta ajatellen.

Minulla oli kova kutin varsinkin öisin jalkapohjissa, lisäsi kädenpohjia kutitti.

Nauvolan täti väitti sen olevan nokkosrokkoa (jota minulla oikeastikin ajoittain on, mutta se esiintynut käsivarsissa ja selässä).

Voiko vaan mennä yksityiselle verikokeisiin jos ei neuvolasta saa lupaa mennä tk:n labraan.

Vierailija
8/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johti keisarinleikkaukseen, mutta mitäs hänellä ois sitten viikkoja ollut... 35 tai 36 paikkeilla. Vauva oli ihan hyvinvoiva, vaikka vaan vähän päälle 2kg ja sai tietenkin valohoitoa ja hapetusta joitakin päiviä.

Vierailija
9/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hepatoosi todetiin joskus viikolla 37. Synnytys käynnistyi itsestään 38+3 ja suloinen tyttö syntyi 38+5. Ehdin käydä polilla pari kertaa seurannassa, ilmeisesti käynnistystä olisi myös suunniteltu, ellei vauva olisi alkanut mönkiä maailmaan omin neuvoin.

Oireena mulla oli todella raju kutina käsissä, vatsassa ja jaloissa. Hoitoina Adursal arvoihin ja Atarax kutinaan. Nyt odotan toista, saa miten tässä käy. Mulle kokemus ei ollut mitenkään raskas tai traumaattinen, olin hyvässä hoidossa koko ajan. Myös äidilläni on ollut sama vaiva, joten tiesin mitä odottaa.

Vierailija
10/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hepatoosi, ja kaksi käynnistettiin tuon takia...kolmas syntyi juuri ennen sovittua käynnistämisaikaa.

Vain tässä viimeisessä lääkitys ja sekin rauhoittavaa kutinaan. Niitäkään en oikein uskaltanut käyttää kun luin pakkausselostuksen :/

Vierailija
11/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa sinut verikokeisiin jos kuvisee, ilman jälkiä ihossa mistään ihottumasta tms.

Vaaranahan tässä hepatoosissa on vauvan hapenpuute joten vakava asia!!

Juuri kädet ja jalat on niitä joissa se kutina eniten on, sekä vatsa mutta minulla kahdessa ei vatsassa.

Jos neuvola ei jostain syystä laita lähetettä, soita tk:hon ja pyydä sieltä!!

Vierailija
12/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

adursalista. Käynnistettiin viikolla 38+2 mutta syntyi sektiolla seuraavana päivänä kun ei käynnistynyt kunnolla. Olin tarkkailussa kolmisen viikkoa, välillä osastolla, välillä kotona. Siitä poikkeuksellinen raskaushepatoosi mulla etten kutissut ollenkaan. Siksi meni jonkin aikaa ennen kuin osasivat testata sappiarvoja.

Vierailija
13/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä th:n virhe, ellei laita verikokeisiin, jos raskaana olevalla on kämmenten ja jalkapohjien kutinaa. Että ensi kerralla sanot neuvolassa, että tee lähete, jos kutittaa. Ellei tee, niin kysy sitten, että ottaako th vastuun jos jotain sattuu eikä ole lähetettä tehnyt.

T:th

Vierailija
14/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin mua huolestutti kun oli sellainen yleisesti ottaen huono olo.

Vierailija
15/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt jo, mutta mahdollista tulevaa raskautta ajatellen.

Minulla oli kova kutin varsinkin öisin jalkapohjissa, lisäsi kädenpohjia kutitti.

Nauvolan täti väitti sen olevan nokkosrokkoa (jota minulla oikeastikin ajoittain on, mutta se esiintynut käsivarsissa ja selässä).

Voiko vaan mennä yksityiselle verikokeisiin jos ei neuvolasta saa lupaa mennä tk:n labraan.

Mulla esikoista odottaessa alkoi kutista kämmenet ja jalkapohjat ja mainitsin siitä ihan ohimennen terveydenhoitajalle, joka lähetti oitis verikokeisiin ja siitä seurantaan koko loppuraskauden ajaksi. Sanoi että se on heillä ihan automaatio vaikka toki raskauden aikana muutenkin saattaa esim. vatsa kutista kovastikin. Mutta siis kämmenet/jalkapohjat ovat ehdoton hälytysmerkki kuulemma.

Ja ekassa raskaudessa mulla tuo kutina oli tosi lievää ja silti arvot olivat kohollaan ja jouduin seurantaan.

Kolmannessa oli sitten jo ihan "diagnoosi" ja käynnistys. Kutina oli niin kamalaa, että kävin välillä öisin huuhtelemassa jalkoja ja käsiä jääkylmällä vedellä kun se auttoi edes hetkeksi. Ataraxia en uskaltanut/halunnut ottaa kauhean usein kun siitä meni pää niin sekaisin (väsytti) ja piti käydä vielä töissäkin.

Vierailija
16/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä tulen raskaaksi ja vähänkin kutisee, niin vaadin niitä verikokeita.

Vierailija
17/17 |
02.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menny maha sekaisin Adursalista.

Olin osastolla tarkkailussa kun lääke aloitettiin, että nähdään saadaanko sillä arvot paremmaksi, ja saatiinkiin. Kutinaan ei ihmeemmin vaikuttanut, siihen sain Ataraxia, joka kyllä vei tajun kankaalle niin että uni tuli kutinasta huolimatta.

Levossa mulla arvot parani, mutta tämä on kuulemma ihan yhteensattumaa, eli lepo ei auta raskaushepatoosiin, ja esim. sairaslomaa en saanut kuin osastojaksojen ajaksi.

Toinen synnytys oli suunniteltu sektio viikolla 38 ja toisen annettiin käynnistyä itsestään (39 viikolla sitten meni vedet) kun ei raskaushepatoosia pidetty kovin vaarallisena asiana mun arvoilla (sapet max 30 kieppeillä, asat ja alat joitain 400 ja 200). Tiedä häntä sitten, toinen lapsi ei ole terve.

tsemppiä!

minulla todettiin hepatoosi ja sain lääkityksen siihen (adursal). eilen aloitin lääkkeiden syönnin ja illalla alkoi vatsaa pistellä ja aamulla olikin jo maha sekaisin.. onko muilla kokemusta kyseisestä lääkkeestä? lääkäri sanoi että jos vatsatauti menee pahemmaksi niin lääkitys pitää lopettaa, mutta joudunkohan sitten osastolle tarkkailtavaksi? onko kenelläkään käynnistetty synnytystä hepatoosin takia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä