Päivi Storgårdin bättre folk -kitinä pakkoruotsi-illassa
Huomasitteko, miten kivan marttyyrikohtauksen Storgård järjesti? Pakkoruotsin vastustajat eivät sanallakaan sanoneet mitään bättre folkista. Juontaja sen sijaan siteerasi ruotsinkielisten itsensä tekemää hurriksi-nettisivua, jonka jälkeen Storgård rupesi tilittämään ties mitä punavankitaustojaan ja miten kamalaa on tämä bättre folkiksi leimaaminen. Siis hän rupesi syyttämään vastapuolta sellaisesta, mitä ruotsinkieliset itse olivat nettiin kirjoittaneet!
Kommentit (4)
ajattelin, että jokainen äiti haluaa lapsilleen parasta elämässä. Jos sinulla olisi mahdollisuus ohjata lapsiasi pienen etuoikeutetun yhteisön piiriin, eikö houkuttaisi?
Ei. Se olisi selän kääntämistä "omille". Siis kokisin hylkääväni suomenkielisen yhteisön, jos opportunistisesti kääntyisin ruotsinkieliseksi parempien etujen toivossa.
Eikö ole hassua, että kaikkein kiihkoisimpia pakkoruotsin puolustajia näyttävät olevan ns. käännynnäiset? Storgårdin lisäksi esim. Kimmo Sasi joka on alunperin täysin suomenkielinen, mutta "uskoon tultuaan" on kelvannut jopa Folktingetin varapuheenjohtajaksi. Samoin täysin suomenkielinen Paavo Lipponen, joka totesi tuntevansa itsensä enemmän ruotsalaiseksi kuin suomalaiseksi.
Ja paras heitto oli se, ettei ollut aiemmin tavannut rikasta suomenruotsalaista, ennen kuin muutti ullanlinnaan asumaan! Oletteko käyneet ko. alueella? Siellä ei asu yhtäkään tyhjätaskua, voin kertoa - ja kyllä olen itsekin asunut ko. alueella lyhyen aikaa; mutta minä olenkin tyhjä tasku. ;)
Muuten Päivi S.n kanssa samaa mieltä mm. siitä, että ruotsinkielisten tulisi saada palvelua omalla kielellään esimerkiksi terveyskeskuksissa jne. Meillä on monta vanhusta (ja nuorempaakin), jotka eivät puhu muutakuin ruotsia - tämä tulisi ottaa huomioon koulutuksessa. Puhun siis ruotsinkielen säilyttämisen puolesta, mutta elitismi-asetelma tässä kiusaa (kiintiöt yliopistoista pois jne.).
Ja paras heitto oli se, ettei ollut aiemmin tavannut rikasta suomenruotsalaista, ennen kuin muutti ullanlinnaan asumaan! Oletteko käyneet ko. alueella? Siellä ei asu yhtäkään tyhjätaskua, voin kertoa - ja kyllä olen itsekin asunut ko. alueella lyhyen aikaa; mutta minä olenkin tyhjä tasku. ;)
Muuten Päivi S.n kanssa samaa mieltä mm. siitä, että ruotsinkielisten tulisi saada palvelua omalla kielellään esimerkiksi terveyskeskuksissa jne. Meillä on monta vanhusta (ja nuorempaakin), jotka eivät puhu muutakuin ruotsia - tämä tulisi ottaa huomioon koulutuksessa. Puhun siis ruotsinkielen säilyttämisen puolesta, mutta elitismi-asetelma tässä kiusaa (kiintiöt yliopistoista pois jne.).
Kuten Sampo Terho keskustelussa sanoi, meillä on tämä pakkojärjestelmä ollut jo pitkään, eikä silti ruotsinkielinen palvelu toimi. Olisiko aika miettiä jotain muita ratkaisuja?
ajattelin, että jokainen äiti haluaa lapsilleen parasta elämässä. Jos sinulla olisi mahdollisuus ohjata lapsiasi pienen etuoikeutetun yhteisön piiriin, eikö houkuttaisi?