Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pakkoruotsista" vaahtoavat ovat myös suvaitsemattomia muita vähemmistöjä kohtaan?

Vierailija
30.11.2010 |

Onko näin?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi voi toki itsessään saada aikaan negaatioita ruotsalaisia ja suomen ruotsinkielistä vähemmistöä kohtaan, joka taas voi muuntua edelleen yleisemmäksi vihaksi vähemmistöjä kohtaan.

Joten siinä mielessä kyllä, että pakkoruotsi saa tämäntyyppisiä lieveilmiöitä aikaan.

Mutta ei siinä mielessä, että pakkoruotsia vastustavat myös monet sellaiset jotka haluaisivat käyttää aikansa parmemin hyödyksi jonkin muun kielen ja kulttuurin omaksumiseen, eikä sillä ole sinänsä mitään tekemistä vähemmistöjen tai niihin kohdistuvan negaation kanssa.

Vierailija
22/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö Sampo Terho (siis se joka eniten oli ohjelmassa äänessä pakkoruotsin vastustajien puolelle) tarpeeksi lujasta rautalangasta vääntänyt, että kyse on vain pakkoruotsista, eikä mistään vihasta mitään vähemmistöä kohtaan? Eikö tämä tehty aika monta kertaa selväksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että RKP haalii maan täyteen uutta "vähemmistöä" itsekkäistä syistä ja kulut kaatuvat suomalaisten maksettavaksi. Itsekäs syy on uudet äänestäjät ja kuvittelevat ihan tosissaan, että afrikasta tullut somali äänestää RKP:tä. Surullistahan tuo pääasiassa on kun noin hulluja tekevät kansan kustannuksella. Sitä kautta ajatuksesi voi hieman olla oikessa, mutta sanoisin, että suomalaiset pitävät suomenruotsalaisia suomalaisina kuten he ovatkin ja ainakin omat ruotsinkieliset sukulaiseni ovat ihan yhtä mamuvastaisia kuin keskimääräinen suomalainenkin ellei jopa enemmän.

Vierailija
24/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin kouluissa voisi opiskella pakko saamea.

Taivaan tosi tässä on se että historiallisin perustein ja kulttuurin kuolemisen pelossa pakkoruotsia edelleen vaalitaan. Eilisessä ohjelmassa ei tullut mitään uutta ja järkevää ilmi.

Mielestäni kouluissa tulisi olla 2 pakollista kieltä (ei äidinkieli) ja yksi vapaaehtoinen. Sitten annetaan vaihtoehdot valita kielet opetussuunnitelman mukaan: Englanti, Ruotsi, Venäjä, Saksa, Ranska esimerkiksi.

Se että ruotsia pitää opiskella pakollisena aineena aina yliopistoon saakka ei ole MITÄÄN perusteita.

Vierailija
25/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvaitsemattomuudesta vähemmistöjä kohtaan? Kukaa ei ole pakottamassa suomenruotsalaisia vaihtamaan äidinkieltään tai muuta mutta on se hemmetin älytöntä ja väärin pakottaa 96% kansalaisista opiskelemaan turhaa kieltä vain sen vähemmistön takia. Itse olen monta vuotta sitä kieltä opiskellut ja täysin ilman motivaatiota enkä kertaakaan koulun jälkeen ole sitä tarvinnut.

Vierailija
26/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi ei voi valita mitä kieliä lukee. Miksi pitää pakottaa ruotsinkielen lukeminen.

Vierailija
27/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim se että suomenruotsalaiset puoltavat pakkoruotis vedoten kansallisidentiteettiin. Tässä maassa 95% ihmisten kansallisidentiteettiin ei kuulu ruotsin kieli millään tavalla! Toinen mikä huvitti oli se että kun puolustettiin RKPn maahanmuuttajahoukuttelua sillä että pakolainen saa itse päättää. Mitä ihmettä! ikään kuin se maahanmuuttaja osaisi itse tehdä kannaltaan oikean ratkaisun kun ei tiedä asiasta yhtään mitään. Törkeää houkutella heitä opiskelemaan ruotsin kieli ekana kielenä kun Suomessa se on minimaalisen osan ykköskieli.

Vierailija
28/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan pitäisi itseäni vihamielisenä mitään vähemmistöä kohtaan.

Päinvastoin, olen suuri minoriteettikielien puolestapuhuja. Tässäkin keskustelussa muutamaan kertaan vilahtanut saame on yksi esimerkki. En voi ymmärtää, ettei Suomessa lapsi voi opiskella peruskoulussa omalla äidinkielellään sellaisessa tapauksessa, että kieli on Suomen virallinen kieli ja vieläpä alkuperäiskieli (ollut siis täällä jo paljon ennen suomen kielen tuloa). Ruotsia sen sijaan on PAKKO opiskella.

Itse pidän ruotsia ihan hyödyllisenä kielenä itselleni (mm. juuri saamentutkimusta löytyy kyseisellä kielellä melko paljon, myös minulle mieluisimmat sisustuslehdet ovat ruotsinkielisiä :)). En vaan ymmärrä minkätakia ruotsin opiskelun tulisi olla pakollista kaikille joka puolella Suomea.

Vierailija
29/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähemmistöä enkä väheksy kenenkään kielellisiä tarpeita, mutta vastustan kielen ympärille perustuvaa järjestelmää, joka mahdollistaa enemmistön syrjinnän esim työhönotossa.

Meidän pihassa lapsilla oli vähän aikaa sitten yritystä tehdän leikkiin tuloon sääntö, että vain tietyssä muutaman lapsen suosimassa harrastuksessa olevat saavat tulla pihaleikkiin. Mistähän olivat keksineet, että etsitään sopiva kriteeri, jolla saadaan näennäisoikeudenmukaisesti valittua leikkiin vain halutut lapset?

Vierailija
30/30 |
01.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suvaitsen homot ja lesbot ja venäläiset ja virolaiset lääkärit. Mä en hyväksy elintasopakolaisia, enkä kerjääviä romanialaisia. Ja mä en hyväksy pakkoruotsia. Esim. mun kielipää on niin huono että tuskalla saan kaksi kieltä opittua. Englanti toiseksi kieleksi on ok, mutta ruotsi toiseksi kieleksi... Joo ei kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi