Onko muilla iäkkäämpien vanhempien lapsilla vastaavaa?
Minun äiti, ei dementikko on alkanut kertaamaan kaikkea vanhaa. Hän on nyt 77 v ja kaikki asiat lapsuudesta tai nuoruudesta tulee mieleen ja usein ne samat asiat. Hänen mummunsa oli hänelle kovin tärkeä ja niitä "oppeja" nyt sitten minulle kerrataan tuon tuosta. Aivan liian usein. Minun äitini ei ole ollenkaan höppänä, mutta kun vanhan mummun juttuja tulee kuunneltua kymmenennen kerran, alkaa tuntua, että olisiko nuo asiat sitten jo aika a sitten siirretty tälle sukupolvelle, ettei tarvitsisi uudelleen kertoa.
Sitten jos kysyn vaikka että miten kinkku suolataan, äiti innoissaan etsii keittokirjan vuodelta 1940 ja kertoo version jossa käytettiin salpietaria? ja kinkku liossa 4 vk jne. Ei siis ehkä oikeen ole päivitetty tähänpäivään.
Osaan kyllä ystävällisesti joskus sanoa kuulleeni jutut jo muutaman kesrran, mutta aina en tietenkään niin tee, vaan kuuntelen uudelleen.
En oikeen usko että on kyse mistään dementiasta, vaan ihan vaan siitä paluusta nuoruuteen. Tämä siksi, että äitini on oikein terävä ja kaikki muut asiat on ok. Onko muilla samaa kokemusta?