G: Hormonikierukka vai kuparikierukka?
Vaiko eikö kumpikaan?
Ajankohtaista on pidemmän ehkäisyn aloittaminen ja pohdin mikä olisi hyvä.
Mulla on aikalailla pms-oireita ennen kuukautisia, pinna on tosi kireellä joskus. Kuukautiskierto normaali ja vuoto suht. niukkaa.
Ehkäisypillereitä en halua. Hormonikierukassa minua askarruttaa mahdollinen lihominen...
Kommentit (12)
olen pysynyt laihana eikä mitään sivuoireita. Erittäin niukat menkat.
ja mulla on kokemusta molemmista. kuparikierukka aiheutti järkyttävät pitkät vuodot, kun taas hormonikierukan kanssa ei vuotoja ole oikeastaan ollenkaan, enkä ole huomannut mitään sivuoireita.
Siinä on kaksi kuparikierukkaa ja aurinkokeräimelle oma kuparikierukka. Varaajaan mahtuu 1000 litraa vettä ja hyvin on toiminut.
Siksi, että kuparikierukka aiheutti minulle todella runsaat vuodot ja jatkuvat hiivatulehdukset. Hormonikierukasta olen juuri hankkiutumassa eroon, koska arvelen sen aiheuttavan mulle huomattavia mielialaoireita. Aion kokeilla vaikuttaako sen poisto mielialaan.
Jos vaihtoehtoja on (esim. sterilisaatio), en suosittelisi kumpaakaan. Mutta jos vaihtoehtona on joku muu hormonaalinen ehkäisy, niin hormonikierukka on kyllä hyvä. Mulla loppui menkat kokonaan!
Hormonikierukka on aivan paska! Paino nousi sairaasti, kummallisia vatsakipuja ym. Otin pois ja paino laski saman tien ja kivut hävisi.
Kupari ehdottomasti. toiminut tosi hyvin.
Joskus aikoinaan niitä kuparikierukoita sai vissiin ilmaiseksi? Mites nykyään, tietääkö kukaan? Itsellä ihan sama pohdinta kuin aloittajalla mutta en tahtoisi hormonaalista ehkäisyä muista syistä.
Mä olen toistaiseksi liputtanut kuparikierukkaa; pillereiden aikana ilmaantunut migreenin ja murrosiässä ilmaantuneen aknen takia en ole halunnut sekoittaa omaa hormonitoimintaa. Ainoa miinus on että vuodot ei häviä.
Kuparikierukka, mulla on tullut vuotopäiviä 3 lisää mutta vaihdan mielelläni ne hormonivaihtoehtojen kiukkupäivät, hiivatulehdukset ja turvotukset muutamaan ylimääräiseen päivään kuukautisia. Ei muita oireita kierukan myötä eikä se vuoto runsastunut vasn pidentyi. Olo ilmainen, ei ihme ettei tätä vaihtoehtoa hirveästi mainosteta kun ei sillä rahaa tehdä niin kuin pillerikaupalla. Vois muuten luulla että kuparikierukkaa suositeltaisiin testattavan ensimmäisenä ehkäisyvaihtoehtona sillä jos se sopii, niin se on ilmainen, vaivaton, hormonivapaa ja luontoystävällinen.
Mulla ei ole ollut siitä mitään muuta pulmaa, kuin se, että olen unohtanut sen kokonaan.