Miksi jotkut ihmiset eivät uskalla matkustaa ulkomaille
Aina vedotaan vaan siihen, että ei ole Suomeakaan vielä nähty. Eihän tuo ole mikään selitys, ei kai kukaan koskaan ehdi tämän kokoista maata koluta ennen kuolemaansa. Ja onhan se niin paljon erilaista käydä ulkomailla. Yleensä nämä ihmiset ovat niitä, jotka ovat olleet pari kertaa reissussa ja niiden perusteella tekevät päätelmänsä.
Kommentit (46)
Minua ei vaan kiinnosta matkustelu ollenkaan. Huomasin sen aika äkkiä, kun nuorempana sitä jonkun aikaa harrastin pari kertaa vuodessa.
Rentouttavaa se ei ole, usein nukkuu huonosti, aina tulee jotain ongelmia, jatkuva suunnittelu ja selvittely miten pääsee jonnekin ja minne mennä. Kotona rentoutuu paljon paremmin.
Olen kiinnostunut esim. historiasta ja historiallisista rakennuksista, museoesineistä tms, mutta mulle riittää ihan hyvin nähdä ne kirjasta tai netistä, ei mulle ole sen ihmeellisempää nähdä vaikka sitä Colosseumia livenä kuin jostain Rooma-dokumentistakaan.
Lisäksi olen epäsosiaalinen, en tykkää kommunikoida vieraiden ihmisten kanssa, mitä aina joutuu matkoilla tekemään jonkin verran. Vieraiden maiden ruoat ei yleensä myöskään maistu, ja mahakin menee usein sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mullakaan ole mitään matkailunhimoa, vaikka olen nuori ja kielitaitoinen. Kaikki Euroopan ulkopuoliset kohteet evvk. Eurooppakin menee just ja just aina välillä, mutta ylipäänsä matkustelu on aika tylsää. Sitä tehdään vissiin, jotta sais tutuille kehua, kuinka tuli taas ihan ulkomailla asti käytyä.
Se miten tylsää sinulla on matkalla kertoo kyllä enemmän itsestäsi kun niistä ulkomaista. Jos noin kahdesta sadasta maailmaan maasta ei löydä mitään kiinnostavaa tekemistä niin silloin on kyllä jo itsessä vika.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin vaivalloista esim.
- menee rahaa
- menee aikaa esim. työstä saadut vuosilomapäivät (tämä on suurin syy! En tosiaankaan halua tuhlata lomapäiviäni stressaavaan matkusteluun. Haluan viettää oikeasti lomaa ja vapaata. Nukkua myöhään, katsoa leffoja illalla telkasta lasten nukahdettua, siivota, pitää kirppistä). Sitten jaksaa taas olla töissä, kun on välillä levännyt.
- mua ärsyttää tungos ja hälinä, mitä usein lentokentillä ja turistikohteissa on. Sitte taas en jaksa alkaa suunnitella ja miettiä mitään omatoimilomia rauhallisemmissa kohteissa. Niitten suunnitteluun menee monta iltaa netissä.
+ Tykkään kyllä nähdä uusia kulttuureja. Olen ollut Kiinassa (suosittelen!), Thaimaassa (ihana!), Budapestissä ja Unkarin maaseudulla omatoimimatkalla, Itävallassa ja Wien-Salzburg-maaseutu omatoimiajelulla.
Jos lähtisin ja olisi tarpeeksi lomapäiviä ja pystyis olla töistä pois, niin menisin varmaan uudestaan Thaimaaseen. Siellä oli niin täydellinen ilmasto, eikä ollut liian tuputtavia torimyyjiä. Ihmiset hymyilivät ja antoivat mun olla rauhassa :)
- Huonoimmat kohteet olivat Barcelona (se tungos, pelkäsin koko ajan että vilkkaat lapsemme katoavat. Niin kuin toki tekivätkin välillä). Kreeta Hersonissos (siellä oli koko ajan joku huutelemassa "kaunis nainen, kaunis vyö, tule halpa ruoka... " Ym Ei ikinä enää sinne.!
Barcelonassa-
Missä sinä sellaiseen tungokseen jouduit, että lapsesikin katosivat?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla aika paljon rahaa sekä tietoa ja hyvät suunnitelmat, että matkailusta saa enemmän irti kuin lomasta kotona ja/tai kotimaassa. Monet matkakohteet ovat oikeasti ankeita ja/tai rauhattomia, hotellit huonoja, sängyt sanoinkuvaamattomia ja ruokapaikassakin voi todella helposti mennä metsään. Gourmet-ravintolassa saa toki aina hyvää ruokaa, mutta se edellyttää rahaa ja tietoa.
Meitä on kaksi kielitaitoista ja paljon matkustellutta, mutta emme me siltikään ole onnistuneet suunnittelemaan joka lomaamme niin, että pettymyksiltä olisi vältytty. Varsinkin, jos mukana on eri-ikäisiä.
Ymmärrän hyvin niitä, jotka ovat sitä mieltä, ettei matkoilla ole mitään, mitä Suomessa ei olisi. Paitsi sää. Eikä sekään aina: täällä ei tarvitse pelätä joutuvansa hirmumyrskyn tai tsunamin kouriin.
Onnistunut loma tosiaan usein vaatii jonkin verran sitä suunnittelua, mutta ei siihen mitään jättibudjettia tarvitse. Esim. Tripadvisorin Cheap Eats osastolta löytyy vaikka kuinka paljon vinkkejä siitä mistä löytää halpaa ja edullista ruokaa lomalla. Hirmumyrskyt välttää helposti kun ei matkusta hurrikaanisesongin aikaan ja tsunameja tapahtuu vain pienessä osassa maailmaa.
Väärä palsta tällaiseen ihmettelyyn. Täällä on ihmisiä, jotka eivät edes uskalla vastata puhelimeen, ahdistuvat kaikesta. Miten kuvittelet tällaisen pärjäävän ulkomailla, jos on vielä huono kielitaito ja epäluuloinen kaikkea uutta kohtaan. On ihan eri asia lähteä pakettimatkalle Kreetalle tai Kanarialle (syömään suomalaisia lihapullia) kuin vaikka omatoimimatkalle Intiaan (En tarkoita mihinkään Goaan.) tai Etelä-Amerikkaan.
Minä olen menettänyt kiinnostukseni matkailla ulkomaille. Nytkin olisi rahaa ja aikaa, mutta en kerta kaikkiaan keksi, minne muka menisin. Kaupungeissa haahuilu, shoppailu, ravintoloissa istuminen ei kiinnosta. Mieluummin luontokohteisiin, mutta silloin pitää säätää vuokra-autoa tai jotain julkisia. Olen tullut korona-ajan myötä laiskaksi ja en jaksa alkaa säätämään mitään reissuja. Eikä ole intoa mennä minnekään. Miten pääsen tästä olotilastani eroon?