Miksi jotkut ihmiset eivät uskalla matkustaa ulkomaille
Aina vedotaan vaan siihen, että ei ole Suomeakaan vielä nähty. Eihän tuo ole mikään selitys, ei kai kukaan koskaan ehdi tämän kokoista maata koluta ennen kuolemaansa. Ja onhan se niin paljon erilaista käydä ulkomailla. Yleensä nämä ihmiset ovat niitä, jotka ovat olleet pari kertaa reissussa ja niiden perusteella tekevät päätelmänsä.
Kommentit (46)
No voi voi. Taisi ap käydä ulkomailla ja nyt haluaisi sillä elvistellä mutta hui kamala, ketään ei kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2010 klo 13:36"]
Ei mullakaan ole mitään matkailunhimoa, vaikka olen nuori ja kielitaitoinen. Kaikki Euroopan ulkopuoliset kohteet evvk. Eurooppakin menee just ja just aina välillä, mutta ylipäänsä matkustelu on aika tylsää. Sitä tehdään vissiin, jotta sais tutuille kehua, kuinka tuli taas ihan ulkomailla asti käytyä.
[/quote]
näköjään sä taidat olla liian nuori ymmärtääksesi mistä matkailussa oikein on kyse. :)
Mun mielestäni se on rasittavaa. Suunnitella, katsoa lentoja, etsiä majoitusta. En tykkää tavata uusia ihmisiä tai keskustella niitä näitä jonkun vieraan kanssa, miettiä tulenko huijatuksi tyhmänä turistina yms.
Kauniista maisemista toki jään paitsi, mutta en tiedä olisiko elämäni oikeasti parempaa jos olisin nähnyt vaikka Rooman raunioita tai jonkun hiekkarannan Thaimaassa.
Syitä voi olla mm. lentopelko ja sairastumisen pelko. Etelänmailla on suurempi todennäköisyys sairastua vatsatautiin, malariaan tai denguekuumeeseen. Voi olla myös pelko, että tulee ryöstetyksi.
Joku voi pelätä koti-ikävää, epävarmaa turvallisuustilannetta matkakohteessa tms.
Ihmisillä on lukemattomia erilaisia pelkoja. Ei kai se paljoa mielikuvitusta vaadi, kun kuvittelee, millaisia mahdollisia pelkoja voi olla.
Se on niin vaivalloista esim.
- menee rahaa
- menee aikaa esim. työstä saadut vuosilomapäivät (tämä on suurin syy! En tosiaankaan halua tuhlata lomapäiviäni stressaavaan matkusteluun. Haluan viettää oikeasti lomaa ja vapaata. Nukkua myöhään, katsoa leffoja illalla telkasta lasten nukahdettua, siivota, pitää kirppistä). Sitten jaksaa taas olla töissä, kun on välillä levännyt.
- mua ärsyttää tungos ja hälinä, mitä usein lentokentillä ja turistikohteissa on. Sitte taas en jaksa alkaa suunnitella ja miettiä mitään omatoimilomia rauhallisemmissa kohteissa. Niitten suunnitteluun menee monta iltaa netissä.
+ Tykkään kyllä nähdä uusia kulttuureja. Olen ollut Kiinassa (suosittelen!), Thaimaassa (ihana!), Budapestissä ja Unkarin maaseudulla omatoimimatkalla, Itävallassa ja Wien-Salzburg-maaseutu omatoimiajelulla.
Jos lähtisin ja olisi tarpeeksi lomapäiviä ja pystyis olla töistä pois, niin menisin varmaan uudestaan Thaimaaseen. Siellä oli niin täydellinen ilmasto, eikä ollut liian tuputtavia torimyyjiä. Ihmiset hymyilivät ja antoivat mun olla rauhassa :)
- Huonoimmat kohteet olivat Barcelona (se tungos, pelkäsin koko ajan että vilkkaat lapsemme katoavat. Niin kuin toki tekivätkin välillä). Kreeta Hersonissos (siellä oli koko ajan joku huutelemassa "kaunis nainen, kaunis vyö, tule halpa ruoka... " Ym Ei ikinä enää sinne.!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2010 klo 14:17"]
indonesiaan yms rauhattomille alueille. en ainakaan lapsia veis. muuten matkustellaan monta kertaa vuodessa, mutta riskittömämmissä paikoissa.
[/quote]
Olemme olleet sekä Egyptissä että Indonesiassa (Balilla) lasten kanssa ja ihan hienoja lomia oli molemmat. Yleensä levottomuudet on jossain muualla kuin turistialueilla ja tuhansien tristien joukossa on tosi huono tuuri jos pommi tms omalle kohdalle osuu. En osaa pelätä - enemmän pelottaa ajaa joka aamu kurakelissä Länsiväylää tai Turun motaria töihin!!
Egyptin loma oli uskomaton kokemus tuolle 9v:lle: vain viikkoa myöhemmin alkoi se vallankumous Kairossa ja upea egyptiläinen museo tuhottiin. Juuri siitä puutarhasta museon edessä oli kuva missä me viikoa aiemmin olimme seisseet ja itse ottaneet kuvia. Pohdimme lapsen kanssa pitkään miksi aikuiset voivat olla niin julmia että tuhoavat tuollaisia korvaamattomia aarteita...
No tämä on aiheen vierestä mutta olisiko lapsi oppinut tämän samoin koulun historiankirjoista ja ymmärtänyt miltä tuo kaikki oikeasti tuntuu ellei olisi itse ollut paikan päällä? Matkustaminen avartaa
Minä en kirjaimellisesti uskalla matkustaa. Olen sinkku, joten yksin pitäisi lähteä. Olen kuitenkin sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, paniikkihäiriöinen, ja kielitaitoakaan ei oikeastaan ole, koska englannin kieltä en ole koulun jälkeen (pariinkymmeneen vuoteen) tarvinnut. Joskus tuntuu että olisi kiva mennä vaikka ihan Kanarialle tai Kreikkaan tai jonnekin "helppoon " paikkaan mutta ei mun neurooseillani ole mihinkään yksin lähtemään.
"Ei mullakaan ole mitään matkailunhimoa, vaikka olen nuori ja kielitaitoinen"
yleensä vanhemmat ihmiset osaa kieliä paremmin kuin teinit, aika yleistä. Matkailunhimo ei liity varmaankaan ikään vaan siihen että onko matkustanut vai ei.
ihmeellisen yksinkertaista porukkaa täällä.
"vaikka olen nuori" blaa blaa..
ja nähdä maailmaa. On tyytyväinen vaan siihen omaan pikkuelämään ja -ympäristöön. Sääliksi käy, elämä on niin lyhyt ja täällä maapallolla on niin paljon nähtävää, on sääli, että viettää sen koko ajan vaan samassa paikassa :(. En vaan voi ymmärtää miten joku ei halua matkustaa, sen ymmärrän, että kaikki ei voi, mutta jos ei halua niin en ymmärrä en. Joo, eikä tarvitsekaan ymmärtää, mutta silti en ymmärrä!! Ja ps. Jos ei ole koskaan matkustanut ei voi tietää mitä matkustelu on! Käykää niin herranjestas edes kerran jossain niin tiedätte tykkäättekö siitä vai ette! Ei voi sanoa ettei halua/tykkää matkustella jos ei ole koskaan matkustellut!
Mitä se musta sitten kertoo?
Mutta olen asunut ulkomailla, käynyt päiväntasaajan toisella puolen ja useammassa Euroopan maassa on tullu käytyä.
kyllähän se ihmisestä kertoo tosi paljon, jos ei oikeasti HUVITA matkustaa ja nähdä maailmaa. On tyytyväinen vaan siihen omaan pikkuelämään ja -ympäristöön. Sääliksi käy, elämä on niin lyhyt ja täällä maapallolla on niin paljon nähtävää, on sääli, että viettää sen koko ajan vaan samassa paikassa :(. En vaan voi ymmärtää miten joku ei halua matkustaa, sen ymmärrän, että kaikki ei voi, mutta jos ei halua niin en ymmärrä en. Joo, eikä tarvitsekaan ymmärtää, mutta silti en ymmärrä!! Ja ps. Jos ei ole koskaan matkustanut ei voi tietää mitä matkustelu on! Käykää niin herranjestas edes kerran jossain niin tiedätte tykkäättekö siitä vai ette! Ei voi sanoa ettei halua/tykkää matkustella jos ei ole koskaan matkustellut!
Mua taas säälittää kirjoittajan kaltaiset "valaistuneet" ihmiset, jotka ovat matkustaneet juuri ja juuri sen verran, että kokevat ylemmyyttä muita ihmisiä kohtaan. Itse olen matkustanut ja oleillut kymmenissä maissa esim. Afrikassa, Etelä-Amerikassa ja Aasiassa sellaisissa kohteissa, joihin ei suomituristi varmasti eksy. Joissain paikoissa olen ollut monille ihmisille ensimmäinen heidän näkemänsä valkoihoinen ja useimmille paikallisille paljon suurempi nähtävyys kuin he minulle. Silti se mitä pitkillä reissuilla erilaisiin kohteisiin oppii on se, että ihmiset ja elämä ovat kaikkialla lopulta perin samanlaisia vaikka puitteet ovat erilaiset. Ihmiset syntyvät ja kuolevat, iloitsevat ja surevat, tekevät töitä ja juhlivat - kaikki omissa pikkuelämissään ja -ympäristöissään. Ei se sen kummempaa ole Suomessa kuin Togossakaan.
Ihmiset ovat erilaisia ja kaikkia ei vain jaksa kiinnostaa matkailu vaikka resursseja olisikin ja hyvä niin. Oma elämäntapani ainakin on äärimmäisen epäekologinen ja olen aidosti kateellinen niille, jotka viihtyvät omassa elämässään sen verran hyvin, etteivät koko ajan kaipaa jonnekin muualle. Usein nämä ihmiset myös huomaavat lähistönsä pienet ihmeet (joita on joka paikassa, Suomessakin!) paremmin kuin ne, joiden mielestä eksotiikkaa on vain Teneriffalla.
Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia :)
Matkustaminen on niin ihanaa. Jotenkin se toisenlainen luonto, kieli, kulttuuri ja lomilla saa olla laiska. Ei tarvi siivota, pestä pyykkiä tai tehdä ruokaa.
Mutta jokainen tekee valintansa itse. Minä matkustaisin koko ajan, jos olisi rahaa ja aikaa. Nyt reissataan pari kertaa vuodessa pidemmälle.
huvita lähteä kokeilemaan pärjäämistään tositilanteessa. Ja rahan puute on monelle se oikeampi syy vaikka sitä ei aina viitsitä sanoa.
tai sitten tosiaan myös tuo kielitaidottomuus joillakin vanhemmilla ihmisillä, nuorilla ei voi olla, koska jokainen alle 50v nyt jonkun verran englantia osaa! Mutta harvoin kyllä tuollaiseen törmään, kyllä meidän tuttavapiirissä matkustellaan tosi paljon.
Joitakin ei vaan kiinnosta ulkomaan matkailu. Itse en kuulu niihin, mutta ystäväpiirissä on perhe, joka viettää vain mökkilomia ja muutenkin "suomilomia".
EI mua haittaa. Ovat fiksuja ihmisiä, joten eivät arvostele tai tuomitse meitä ulkomaillakin matkailevia. Ja yleistieto heillä hyvä monista maista. Toki jäävät tiettyjä kokemuksia vaille, mutta niin jäämme mekin.
Elämä on valintoja, jotka jokainen ONNEKSI saa itse tehdä. Ja kyllä heidän lapsensa aikanaan saavat ja ehtivät varmasti reissailla, jos haluavat.
varaa reissata, kuin tällainen vale.
Nyt varmaan hehkutetaan omia reissuja sellaisille joilla ei olekaan varaa, koska en tiedä totuutta. Jos tietäisin, että ei ole varaa, niin en heille viitsisi edes niin hehkuttaa ettei tule paha mieli
Ei mullakaan ole mitään matkailunhimoa, vaikka olen nuori ja kielitaitoinen. Kaikki Euroopan ulkopuoliset kohteet evvk. Eurooppakin menee just ja just aina välillä, mutta ylipäänsä matkustelu on aika tylsää. Sitä tehdään vissiin, jotta sais tutuille kehua, kuinka tuli taas ihan ulkomailla asti käytyä.
eivät tykkää matkustaa. Mikä siinä on vaikeaa tajuta, että kaikille matkustaminen ei ole niin innostavaa, että sitä edes viitsisi tehdä ainakaan kauas?
Mulla on mies, joka ei ole hirveästi matkustellut ominnokkineen. Ei ole kiinni osaamisesta, kielitaidosta eikä rahastakaan. Tai pelosta. Ei vaan huvita. Jos joku muu järkkää reissun (=minä), lähtee kyllä ihan mielellään eikä ole mitään ongelmaa, mutta ei ole niin innostunut, että viitsisi järjestää reissuja itsekseen, kun viihtyy hyvin kotimaisemissakin.
Ei kaikkia matkustelu vain kerta kaikkiaan kiinnosta. Ihmiset ovat erilaisia ja nauttivat eri asioista. Huolestuttavaa on, jos ei nauti mistään.