Pelkäätkö kolmatta maailmansotaa?
Keltaisella merellä on jännitystä Etelä- ja Pohjois-Koreoiden välillä, ensimmäisen kerran 60 vuoteen tapahtui isku siviilikohteeseen kun P-Korea pommitti eteläkorealaista saarta. Kiina ei ole kovin suurta innokkuutta osoittanut painostaakseen Pohjois-Korean hiljaiseksi. USA aloitti Etelä-Korean kanssa sotaharjoitukset, jonka johdosta sekä Pohjois-Korea että Kiina ovat varoittaneet USA:aa tulemasta heidän aluevesille, käytännössä USA:n laivoja on jo Kiinan vesillä.
Iran on saanut Pohjois-Koreasta tehokkaita ohjuksia. Wikileaksin vuotojen mukaan alkaa olla viimeiset hetket pysäyttää Iranin ydinaseohjelma, ja kävi se miten vain, se aiheuttaa kaikenlaista häikkää Lähi-Itään. Jos Irania ei pysäytetä, häikkä pikkaisen laajenee.
Miltä kuulostaa, joko pitäisi alkaa kaivaa bunkkeria pihalle :)?
Kommentit (11)
joko pitäisi alkaa kaivaa bunkkeria pihalle :)?
Kyllä pitäisi.
Tämä rauhanajan illuusio koskemattomuudestamme ja sodan kaukaisuudesta voi murtua hetkellä millä hyvänsä. Kyllä mua toisaalta pelottaa, että millaisia mittasuhteita tämä levottomuus Koreoiden välillä vielä oikein aiheuttaa.. toisaalta mulla on luja luotto USA:n osallistumiseen siinä mielessä, että se ehkä rauhoittaa tilanteen jo alkuunsa. (En nimittäin usko, että kumpikaan; Kiina saatika Venäjä omaa intressiä alkaa sotaan USA:a vastaan tässä tilanteessa).
Mulla on joku inhottava intuitio siitä, että se on kyllä alkamaisillaan näillä hetkillä. Sellainen kalvava tunne, enemmän kuin pelkkä huoli, vaan ennemminkin varmuus, että näin käy.
Mutta pelkäänkö? En niinkään. Pelkäsin aiemmin, sitten otin asenteen, että se on asia jolle en voi mitään, joten ans kattoo mitä tulee. Siihen asti elän normaalisti, alkamisen jälkeenkin, katsellaan vain kuinka laajaksi se etenee.
Pakko jaksaa näin, muuten sekoaa pian. :)
Eli tuli tai ei, ei ole meidän vallassa eikä ole järkeä pelätä etukäteen. Otetaan mitä tuleman pitää.
Ei juurikaan minkään suoja. Se pitäisi tehdä niin syvälle kallioon ja sulla pitäis olla siellä tarvikkeet vuosien asumiseen. En näe mitään pointtia. Maailmalla on niin paljon arsenaalia että paluuta maan pinnalle siitä rähinästä ei olisi.
Sille ei voi mitään jos ei historia opettanut mitään. Mutta uskoisin että sattuessaan kolmas maailmansota on hyvin erilainen edellisiin verrattuna. Ensin ne pommittaa Korean niemimaan karrelle, josta muutama ohjus saattaa päästä myös hyökkääjien puolelle. Sitten on kyse siitä miten Kiina näkee tilanteen, mutta sekin tietää sen arsenaalin takia että tiedossa on harmageddon. Eli nopeita keskitettyjä ohjusiskuja. Jos edellisissä harmiteltiin siviiliuhreja, nyt niitä vastakin tulisi. Maailman kauppa pysähtyisi vuosiksi.
Toivotaan että siihen ei mennä
En edes ajattele tuollaista koskaan. On niin paljon tähdellisempiä ja konkreettisempiakin pelkoja koko ajan. Tuollaisen pelkääminen on ihan älytöntä.
Minulla on vähän samanlainen "varmuus" kuin mitä tuossa joku kirjoitti itsellään olevan, että tulee kyllä mutta en itse pysty sille asialle mitään tekemään.
Minua ei niinkään tuo huolestuta suuresti mitä Korean niemimaalla tapahtuu, ainoastaan jos Kiina jostain käsittämättömästä syystä päättää alkaa puolustaa kommunismia yhtäkkiä ja hyökätä USA:a vastaan, niin se voi olla sitten isompi juttu. Mutta tuo Iran! Tietysti Lähi-Idän "konflikti" on ennemminkin normaalitila kuin poikkeus, mutta silti, Iran alkaa olla jo niin lähellä että jos se päättää ruveta sieltä räiskimään esim. Israelia, niin eikö se mahda tuntua EU-alueella jo melkoisesti.
Itse ajattelen että ydinsotaan Euroopassa en voi varautua enkä siltä juuri suojautua, se on sitten menoa varsinkin näin lapsiperheellisenä. Mutta voisiko sitä lapsiperheellinen valmistautua sellaiseen tilanteeseen, että taloudellinen todellisuus muuttuu rajusti, sanotaan vaikka että ruokahuolto yms. tuontitavaroiden saaminen alkaa takkuilla kun rahtiliikenne ja kauppa tyrehtyy maailmalla riehuvan sodan tähden, tai jos tänne ei yllä akuuttia vaaraa ydinpommeista tai muista, mutta esimerkiksi ydinlaskeuman takia joudutaan sulkeutumaan joksikin aikaa omaan kotiin tai väestönsuojaan. Eli suht normaalia elämää pitäisi jatkaa, mutta olosuhteet ovat muuttuneet.
Pitäisikö alkaa käydä läpi kodin varastoja, että riittääkö ruokaa muutamaksi päiväksi/viikoksi, onko vettä jos vedenjakelu pysähtyy, miten kuljetaan töihin/kouluun/ruokakauppaan jos bensa esimerkiksi alkaa käydä vähiin, onko sopiva vaatetus jos tästä talvesta tosiaan tulee kylmin vuosituhanteen jne... Bunkkeria en ole kaivamassa kylläkään :).
T: Ap
Minulla on vähän samanlainen "varmuus" kuin mitä tuossa joku kirjoitti itsellään olevan, että tulee kyllä mutta en itse pysty sille asialle mitään tekemään.
Minua ei niinkään tuo huolestuta suuresti mitä Korean niemimaalla tapahtuu, ainoastaan jos Kiina jostain käsittämättömästä syystä päättää alkaa puolustaa kommunismia yhtäkkiä ja hyökätä USA:a vastaan, niin se voi olla sitten isompi juttu. Mutta tuo Iran! Tietysti Lähi-Idän "konflikti" on ennemminkin normaalitila kuin poikkeus, mutta silti, Iran alkaa olla jo niin lähellä että jos se päättää ruveta sieltä räiskimään esim. Israelia, niin eikö se mahda tuntua EU-alueella jo melkoisesti.
Itse ajattelen että ydinsotaan Euroopassa en voi varautua enkä siltä juuri suojautua, se on sitten menoa varsinkin näin lapsiperheellisenä. Mutta voisiko sitä lapsiperheellinen valmistautua sellaiseen tilanteeseen, että taloudellinen todellisuus muuttuu rajusti, sanotaan vaikka että ruokahuolto yms. tuontitavaroiden saaminen alkaa takkuilla kun rahtiliikenne ja kauppa tyrehtyy maailmalla riehuvan sodan tähden, tai jos tänne ei yllä akuuttia vaaraa ydinpommeista tai muista, mutta esimerkiksi ydinlaskeuman takia joudutaan sulkeutumaan joksikin aikaa omaan kotiin tai väestönsuojaan. Eli suht normaalia elämää pitäisi jatkaa, mutta olosuhteet ovat muuttuneet.
Pitäisikö alkaa käydä läpi kodin varastoja, että riittääkö ruokaa muutamaksi päiväksi/viikoksi, onko vettä jos vedenjakelu pysähtyy, miten kuljetaan töihin/kouluun/ruokakauppaan jos bensa esimerkiksi alkaa käydä vähiin, onko sopiva vaatetus jos tästä talvesta tosiaan tulee kylmin vuosituhanteen jne... Bunkkeria en ole kaivamassa kylläkään :).
T: Ap
Mä kun just selvisin tuon "jääkausi tulossa"-keskustelun järkytyksestä, niin nyt mä sitten järkytyin tästä :D
Eilen just luin Daily Mailistä pitkän jutun tästä aiheesta ja meinasi jo yöunet mennä. Mutta sitten mä ajattelin että varmaan samat ajatukset oli silloin kun USA hyökkäsi Irakiin ja että siitä mahdollisesti tulisi kolmas maailmansota.
Pitää vain luottaa Kiinaan, että se ei halua alkaa sotimaan *fingers crossed*
en muistanut koko jääkausijuttua :D.
se Meksikonlahella tapahtunut öljyturma jotenkin tukkii merivirtoja niin, että Golf-virta on hyytymässä. Tämä tarkoittaisi jotain "pikku" jääkautta Pohjolaan.
Mä olen uskossa ja odotan Jeesuksen paluuta. Ei mun tarvitse pelätä. Nämä on lopun ajan merkkejä ja niiden on kirjoitettu tulevan. Se vain lisää uskoani Jumalan sanaan. Jeesus on meidän kanssamme joka päivä maailman loppuun saakka.