Antaisitteko 14v mennä vaihto-oppilaaksi Brasiliaan?
Meidän tyttömme on ihan mielettömän innoissaan, kun kuuli, että 14v pääsee vaihto-oppilaaksi Brasiliaan. Tosin, hän pääsisi sinne vasta 15 vuotiaana, koska se olisi kesällä ja hänellä on elokuun lopussa synttärit. Olen miettinyt, että jos hän haluaa parin vuoden päästä (nyt 13v) sinne Brasiliaan vaihtariksi niin kauanko olisi hyvä sen ikäiselle. Aikamäärä on 5 päivästä kuukauteen. Hän haluaisi itse olla siellä kuukauden, mutta sen suhteen olen epäileväinen.
Mitä mieltä itse ?
Kommentit (53)
Siinäpä pähkimistä :-) Ihanaa, että tyttäresi on kansainvälinen ja kiinnostunut muista kulttuureista.
Itse olin kyläilemässä maassa kymmenen vuotta sitten. Kesävaihtariksi jenkkeihän lähdin 15-vuotiaana kuudeksi viikoksi. Äitini työnsi meitä tenavia loma-ajoiksi sukulaisiin, pois kotoa ja sitten osasin kyllä lähteä itsekin. En ollut lentänyt lentokoneella ennen, mutta niin vain kuljin JFKennedyn kentällä muun porukan perässä ymmärtämättä mistään mitään.
Arvelisin, että matka ei ole aivan halpa, ja kalliiksi tulee, jos pitää lähteä hakemaan pois.
Miksi tytär lähtisi? Yleensä mennään opiskelemaan englantia. Brasseissa puhutaan portugalia ja sitä nyt voi opiskella lähempänä. Itse lähtisin viivana, samba ja rytmimusiikki soi Brasiliassa jo pienessä vauvassa! Blondi-tyttäreni on nyt 8... En raaskisi päästää, ennen kuin täyttää 30 v :-)
Ap sinuna päästäisin tyttösi sinne.Just joo joku muka väittää ettei edes aikuisenakaan menisi Brasiliaan. Sorry vaan mutta aika moni suomalainen menee itseensä grillamaan just Brasiliaan. Kuka nyt täällä jaksaisi koko elämänsä pimeydessä olla. AP päästä tyttösi varmasti siellä nuoria valvotaan, ties mitä hän tekee sitten salaa jos kiellät kaiken.
En ikimaailmassa päästäisi lasta yksin matkustamaan ensinnäkään noin pitkää matkaa enkä varsinkaan tuohon etelä-amerikkalaiseen maahan, joka todella on turvaton!!! Taatusti tulisi lapselle äitiä ikävä ja iso hätä, kun todellisuus iskisi tajuntaan. Ja oikeasti on iso riski, että tytölle tapahtuisi jotain ikävää, kuten tässä ketjussa on tuotu ilmi :/ lue myös ulkoministeriön matkustustiedote Brasiliasta: http://formin.finland.fi/Public/Print.aspx?contentid=69017&nodeid=15735…
Katselin, että matkoja ihan Ruotsiin ja Norjaankin löytyy. Ajattelin, että ehdotan semmoista nyt ensiksi. Keskustelin hänen kanssaan, mutta hän on ainakin vielä noita maita vastaan, mutta tämähän on vain alkuinnostusta. Kyllä se mieli muuttuu vielä monta kertaa. Nyt haluaisi myös USA:han, Britteihin, Saksaan.. Ykkösenä silti Brasilia.
Vastauksia lukeissani tulee väkisin mieleen, mihin kaikkeen tyttö saattaa reissullaan joutua ja kaiken lisäksi yksin, ilman perheensä tukea.
Itse en tiedä Brasilialaisesta elämänmenosta juuri mitään ruohonjuuritasolla, mutta tähän ketjuun kirjoitetut vastaukset pistävät minutkin miettimään, onko luvananto opintomatkalle juuri Brasiliaan kovinkaan järkevää - etenkin niin nuorena, eli 15-vuotiaana.
Etenkin tuon yhden vastaajan kommentit, joka itse toimii/on toiminut vaihto-oppilasjärjestöissä ja ollut itse vaihto-oppilaana Brasiliasa, pistävät kieltämättä miettimään "projektin" kannattavuutta.
Meidän tyttömme on ihan mielettömän innoissaan, kun kuuli, että 14v pääsee vaihto-oppilaaksi Brasiliaan. Tosin, hän pääsisi sinne vasta 15 vuotiaana, koska se olisi kesällä ja hänellä on elokuun lopussa synttärit. Olen miettinyt, että jos hän haluaa parin vuoden päästä (nyt 13v) sinne Brasiliaan vaihtariksi niin kauanko olisi hyvä sen ikäiselle. Aikamäärä on 5 päivästä kuukauteen. Hän haluaisi itse olla siellä kuukauden, mutta sen suhteen olen epäileväinen.
Mitä mieltä itse ?
mutta todennäköisesti noin nuorta en varmaan päästäisi. Vaihto-oppilasikäisen päästäisin. Meidän lapset ovat olleet 9-luokkalaisina Euroopassa kielikurssilla.
Aivan, riippuu kaupungista. En minäkään halua, että hän joutuu kaupunkiin missä paljon rikollisuutta ym. MIeluisten haluaisin pienen kylän, mutta hyvin epätodennäköistä. Ja onhan hänellä koko loppuelämä aikaa matkustella mikäli haluaa.
Aivan, riippuu kaupungista. En minäkään halua, että hän joutuu kaupunkiin missä paljon rikollisuutta ym. MIeluisten haluaisin pienen kylän, mutta hyvin epätodennäköistä. Ja onhan hänellä koko loppuelämä aikaa matkustella mikäli haluaa.
en todellakaa!
Perusteluja haluaisin sinultakin. Aion näyttää tämän tyttärelleni, jotta hän tajuaa myös vaarat.
Muistakaa nyt sentään minkä kokoisesta maasta puhutte! On muitakin kaupunkeja kuin Rio de Janeiro tai Sao Paulo.
Ei kuuna päivänä!
Kas kun ei etelä-afrikkaan? Edellä mainitut "turvalliset" alueet ovat aidattuja ja todella tarkkaan vartioituja kaupunkeja kaupunkien sisällä ja on todella iso harha luulo ettei siellä olisi minkään maailman rikollisuutta vain siksi että alue on jatkuva kameravalvonnan alla. Ja sellaisenko "kulttuurin kokemisesta tyttö jotain kostuu? Toinen että Brassissa rikkaiden kaappaaminen ja ryöstäminen on arkipäivää.Järki hoi!
Muistakaa nyt sentään minkä kokoisesta maasta puhutte! On muitakin kaupunkeja kuin Rio de Janeiro tai Sao Paulo.
Ei kuuna päivänä!
Kas kun ei etelä-afrikkaan? Edellä mainitut "turvalliset" alueet ovat aidattuja ja todella tarkkaan vartioituja kaupunkeja kaupunkien sisällä ja on todella iso harha luulo ettei siellä olisi minkään maailman rikollisuutta vain siksi että alue on jatkuva kameravalvonnan alla. Ja sellaisenko "kulttuurin kokemisesta tyttö jotain kostuu? Toinen että Brassissa rikkaiden kaappaaminen ja ryöstäminen on arkipäivää.Järki hoi!
Aivan.
ja ko. matka toteutuisi kun hän on 15, en vaivaisi asialla päätäni vielä ollenkaan. Varsinkin kun nyt jo on mielipide avartunut ja muutkin maat kiinnostavat. Katsot sitten lähempänä, mihin hän oikeasti haluaa ja kartoitat tilanteen.