Antaisitteko 14v mennä vaihto-oppilaaksi Brasiliaan?
Meidän tyttömme on ihan mielettömän innoissaan, kun kuuli, että 14v pääsee vaihto-oppilaaksi Brasiliaan. Tosin, hän pääsisi sinne vasta 15 vuotiaana, koska se olisi kesällä ja hänellä on elokuun lopussa synttärit. Olen miettinyt, että jos hän haluaa parin vuoden päästä (nyt 13v) sinne Brasiliaan vaihtariksi niin kauanko olisi hyvä sen ikäiselle. Aikamäärä on 5 päivästä kuukauteen. Hän haluaisi itse olla siellä kuukauden, mutta sen suhteen olen epäileväinen.
Mitä mieltä itse ?
Kommentit (53)
ja hänet (aikuinen isokokoinen mies) on jo ryöstetty kahdesti (toisella kerralla aseella uhaten, toisella kerralla lasinpalalla). Hän on töissä suhteellisen "keskikokoisessa" kaupungissa.
On itse sanonut ettei olisi sinne lähtenyt jos olisi tiennyt millainen paikka on kyseessä. Nämä molemmat ryöstöt sisälsivät väkivaltaa ja hän joutui käyttämään sitä itsekin puolustautuakseen, silti ainut pelastus oli paikalle sattuneet ystävälliset ihmiset. Toisella kerralla ohi oli kävellyt myös monia jotka eivät auttaneet.
En näe minkäänlaista järkeä lähettää 14-vuotiasta tyttöä tuohon maahan. Miksei voi aloittaa jostain tutummasta ja turvallisemmasta paikasta niin, että keräisi kokemuksia joiden turvin olisi sitten helpompi lähteä tuonne Brasiliaankin? Selvästi hän ei ole vielä tarpeeksi kypsä ko. maahan lähtemään jos turvallisuusasia ei häntä yhtään mietitytä ja hän nyt vain "haluaa" lähteä juuri Brasiliaan.
Ihan turha täällä on myöskään paasata siitä että "ei pelkkien veikkauksien varassa kannata kieltää" kun tosiasiat puhuu sen puolesta että kovin turvassa siellä nyt vaan ei ole. Vaarallistahan voi olla missä vaan, mutta jos on ihan jokapäiväistä ryöstellä ihmisiä päivänvalossa kadulla niin onhan se riski.
Tämä tuttavani on muuten työskennellyt myös useassa lähi-idän kohteessa sekä aasiassa ja afrikassa ja ehdottomasti pahin paikka on kuulemma Brasilia ollut
Itse lähdin 16 vuotiaana latinalaiseen amerikkaan vaihto-oppilaaksi ja olin siellä siis. vuoden. Enkä siis ollut kuin vuoden vanhempi kuin tyttösi jos 15 v meinaisi lähteä. Oli ihan mieletön vuosi, kävin päikallista lukion ekaa luokkaa muiden kanssa ja 2 rakkainta ystävää joiden kanssa edelleen viikoittain yhteydessä ovat tuolta ajalta. Se miten maailmankuva avartui on ollut aivan korvaamatonta.
En tosin päästäisi 14-vuotiasta, tai 15-vuotiastakaan, minnekään kielikurssille :).
Kielikursseista olen vakaasti sitä mieltä, että ovat yhtä tyhjän kanssa yleensä. Ehkä sitten lukiolaisille ok.
Eniten saa kielen osalta irti, jos lähtee opiskelijavaihtoon sitten kun on vanhempi.
http://www.sts.fi/finland/hs/ohjelmamaat/etela_amerikka/brasilia/
Tätä sivua hän itse näytti minulle.
ei mitään lyhyempiä aikoja.
aika pitkä aika 14 vutoiaalle olla erossa perheestään. en päästäisi.
Hienoa, että olet antanut tytölle mahdollisuuden. Varsinkin, jos tytöllä on järki päässä ja Brasiliassa luotettava paikka missä olla. =)
Itse olen ollut 15-vuotiaana kuukauden Britanniassa, mutta silloinkin kaverin kanssa asuimme samassa perheessä, ja suomalaisia kurssin vetäjiä näimme päivittäin. Olen sen jälkeen matkustellut ulkomailla yksinkin. Lapsen pitää olla kokenut yksinmatkaaja, jos haluaa lähteä yksin tuollaiseen maahan. Ehkä lähtisimme koko perheen lomalle Brasiliaan, mutta en päästäisi lastani sinne yksin pelkästään lapsen kivojen mielikuvien vuoksi.
En päästäisi lastani kuukauden reissulle yksin toiselle puolelle maapalloa. Jos lapsi asuisi esim. sukulaisen, ystävän tai hyvän tutun luona, niin sitten voisin harkita. Olen kai arkajalka.
Olen ollut kuukauden mittaisella kielikurssilla Englannissa 15 vuotiaana. "Monenlaista kokemusta" rikkaampana tulin kotiin, mutta voin vannoa ettei omat lapseni pääse vastaaville lomille. Enkkua opin hyvin vähän, kaikenlaista muuta senkin edestä.
ota nyt hyvä ihminen selvää mistä on kyse, vaihto-oppilasvuosi on eri asia kuin kielikurssi. oli kyseessä kumpi tahansa, älä päästä 14-vuotiasta Brasiliaan. tämä kyseinen matkatoimisto ei ole sieltä luotettavimmasta päästä. vaihto-oppilasvuotta harkittaessa kannattaa suoralta kädeltä hylätä kaikki kaupalliset toimistot.
olen ollut itse vaihto-oppilaana Brasiliassa, ja toiminut vuosikymmeniä vaihto-oppilasjärjestössä eri tehtävissä. joten tiedän mistä puhun. 14-vuotias (tai juuri 15 täyttänyt) on aivan liian nuori lähtemään a) vaihto-oppilaaksi, b) edes kielikurssille maahan jossa ei puhuta englantia. kielikursseista olen saanut sen käsityksen ettei siellä juuri kieltä opiskella, kuten joku taisi jo mainita. taisin olla nro 26.
olen itse brasilialainen ja voin sanoa, että kannataisi tarkistaa hyvin missä kaupungissa tyttö tulee asumaan.
Olen pienestä kaupungistä kotoisin (100 tuhatta asukasta,about) ja elämä sellaisessa paikassa on hyvin rauhallista ja turvallista.
Ota yhteytä sen perhen kanssa, ota selvä millainen aluella ne asuu.
kannata puhua hyvin asiasta. Tuskin kukaan "brasivanhemmat" antaisi oma tyttär mennä yksin ulkomaille. Eikö tyttö voi odottaa vähän?
On totta, että hyviäkin ns. rikkaiden aulueita löytyy, mutta tuloerot ihmisten välillä ovat todella suuret eikä sitä voi tavallinen suomalainen käsittää. Slummit löytyvät usein läheltä. Näimme kun toiset syö pihviä ihan tavallisessa ravintolassa, niin toiset kulman takana kerjää lähes alasti ruoka tai ravintolan ovella ja lähistöllä katsellen ikkunoista sisään. Tämä tapahtui hyvätasoisen hotellin lähellä. Näitä kerjäläisiä sitten ravintoloitsijat kävivät lyömässä kepillä ja hätistelemässä pois. Samoin katulapset olivat surkea näky ja hätä on suunnaton. Olimme turistimatkalla ja näimme miten oppaaltakin vedettiin kaulaketju härskisti pois kaulasta ja miten tavallinen nuorimies varasti yhdeltä suomalaiselta mieheltä kännykkäkotelon, niin heti oli toinen mies osoittamassa varasta aseella ja ei tällaiseen ole tavallinen suomalainen tottunut kotimaassamme. Opas neuvoi, ettei minkäälaista sormusta pidä käyttää ja jopa viiden euron helmeni opas neuvoi jättämään hotelliin. He varastivat härskisti kaiken minkä saivat, kun he olivat niin hirvittävän köyhiä.
Mun ystäväni oli maailmanympärysmatkalla ja kokemukset brasiliasta oli aika hurjia. Oli ainoa maa jossa oli oikeasti pelottanut.
Itse useita kertoja Brasiliassa matkailleena voin todeta, että Brasilian kokoisessa maassa on myös turvallisia kaupunkeja. Tutustuin Suomessa portugalin kurssilla naiseen, jonka 16-vuotias tytär oli viettänyt vuoden vaihto-oppilaana Maringá-nimisessä kaupungissa vaaleiden ja sinisilmäisten asuttamassa Etelä-Brasiliassa. Itsekin olen majaillut siellä pitkiä aikoja, sillä mieheni on sieltä kotoisin. On idyllinen, kaunis ja rauhallinen kaupunki, yksi koko maan turvallisimmista.
Hyvä on muistaa, että missä tahansa liikutkin, maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Itse en ole koskaan pelännyt tai ollut vaarallisissa tilanteissa Brasilian suurkaupungeissakaan.
Kannattaa ottaa asioista selvää ennen päätösten tekoa.
, yksi maailman vaarallisimmista maista, kidnappauksia ym.
Ja ikävä olis kauhea! Eurooppaan kyllä päästäisin, vaikka tiedän, että tottakai sielläkin voi sattua ihan mitä vaan. Mutta se tunne, että tyttö on kuitenkin melko lähellä. Ja kyllä se vuosi Euroopassakin on huikea kokemus teinille. Kauemmas voi sitten matkustaa vähän vanhempana.
riippuen tietenkin lapsen oma-aloitteisuudesta, innokkuudesta ja itsenäisyydestä.
Niitä tuntuu löytyvän.
Tero
(ei mutta tosissaan...ei kai kukaan normaalijärkinen vanhempi päästäisi lastaan 14-15 vuotiaana Brasiliaan raiskattavaksi?).
En ikinä. En haluaisi päästä lastani vaihto-oppilaaksi muutenkaan. Lapsi asuu minun kanssani niin vähän aikaa, että en aio luopua yhdestäkään vuodesta.
En ole koskaan käynyt Brasiliassa, mutta hyvä ystäväni vietti siellä yhden kesän. Sen perusteella sanoisin, että jos tyttösi päätyy hyvään perheeseen, hän ei näe muuta kuin perheen kodin, koulun ja rajatun ystäväpiirin. Kokemus on niin turvallinen kuin se voi olla, mutta pääsekö silloin todella tutustumaan maahan?
Jos taas perhe antaa enemmän vapautta tytölle, mitä tahansa voi käydä ja sitä en ainakaan omalle lapselleni toivoisi.
koska Brasiliaan ei tehdä lyhyitä kahden viikon kielikurssimatkoja ollenkaan. vaihto-oppilasvuosi on asia erikseen.
vielä sellainen pointti, että kun täällä monet ovat puolustelleet, että Brasilia on muutakin kuin suurkaupungit... no joo, todellakin, ja tiedättekö millaista siellä muualla sitten on? edes lääkärit eivät osaa puhua sanaakaan englantia. teillä ei ihmiset ole minkäänlaista käsitystä esim. siitä mitä kaikkia tauteja Etelä-Amerikan maissa on, miten nopeasti niihin voi menehtyä ilman hoitoa. eräässä Etelä-Amerikan maassa vaihto-oppilaita kuoli kaksi yhtenä vuonna tuntemattomaan sairauteen. että silleen.
tunnen muuten yhden tytön, jonka vaihtarivuosi meni pieleen ja jäi kesken mm. siksi että tuli lähteneeksi sinne liian nuorena, juurikin 15-vuotiaana. nykyisin tämä 30-vuotias nuori nainen on pysyvästi suljetussa laitoksessa hoidossa eikä tule koskaan pääsemään pois.