Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsena harmitti kun joulukoristeet laitettiin vasta aatonaattona...

Vierailija
28.11.2010 |

nyt teen niinkuin itse haluan ja ihan protestiksi laitan aina ekana adventtina kaikki joulukoristeet ja vietän koko kuukauden joulua. Kukaan ei voi minua estää. Jouluradiokin soi jo täysillä ;).

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lähempänä aattoa sitten ripustellaan loputkin koristeet.

Vierailija
2/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanaan melkein lauloin mukana kun kaupassa soi joululaulut. Vihdoin! Asun USAssa ja nautin taysilla nayttavasta joulukoristelusta, valoista yms.

Vierailija
4/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyötiin tontut ja porot seinille jo hyvissä ajoin ja jouluvalot. Viimeiseksihän jäi aina se kuusen koristelu, joka meni siihen jouluviikolle.

Vierailija
5/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille hommattiin kuusi eilen, tanaan koristeltiin, laitettiin vahan valoja pihalle. Usassa asumme mekin ja thankgivingin jalkeen saa ruveta joulua laittamaan taysilla :D

Mun aitikin aina laittoi kuusen aatonaattona, mihinkahan tamaki tapa perustuu?

Vierailija
6/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisälle nostaa. Tokihan sitä haluaa, että se on parhaimmillaan joulun pyhinä, eikä varise neulasia heti kättelyssä..

Vierailija
7/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänään vielä vähän koristellaan lisää!!

Vierailija
8/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten joulun jälkeen niistä ei niinkään enää nauti vaan suunta on eteenpäin, joten silloin ne tulee otettua pois jo ennen loppiaista. Ennen joulusta niistä ehtii nauttimaan, kun odottaa joulua.

Vierailija
9/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan adventin paikkeilla ulos jouluvaloja ja ulkokuusi. Itsenäisyyspäivänä laitan kyntteliköt ikkunalle.

Sit joulua odotellessa on leipomisen tuoksua ja siinä samalla on kiva poltella kynttilöitä ja kuunnella joululauluja. On myös kaikenlaista tonttulakkijuhlaa lapsilla. Ja muut koristeet on sitten vuorossa lähempänä joulua.

Mutta vielä on mennyt se aatonaatto vähän turhan hässäkäksi. Nyt yritän tehdä asioita aiemmin, jotta saataisi aatonaattona jo kuusikin kokonaan koristelluksi. Aatoksi nyt ei enää tarvitsisi jäädä mitään muuta hommaa kuin ruuanlaiton viimeistely.

Vierailija
10/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti laittoi koristeet 1.adventtina, joulukuusi tuli aatonaattona ja aattoaamuna koristeltiin.

Omassa kodissa tämä on neljäs joulu, ja tänä vuonna (tänään) laitamme ekaa kertaa koristeita, kun esikoinen on kolme ja jotain niistä ymmärtää. Itse vihaan joulua, joten jos lapsia ei olisi, jäisi koristelematta.

Vierailija
11/11 |
28.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koristeltiin lasten kuusi (sellainen metrin pituinen ja koristeet olivat itse tekemiämme). Lisäksi syötiin jouluruokaa ja kuunneltiin joululauluja.

Sen jälkeen joulu unohdettiin hetkeksi - paitsi tietysti valmistelut, ja kuusi koristeltiin vasta aattona, samoin kaikki muut koristelut. Siinä meni aina aamupäivä kivasti, kun juostiin ympäri taloa viemässä koristeita joululaulujen soidessa. Äitini oli ja on sitä mieltä, että joulusta menee maku, jos sitä tulee tuutin täydeltä koko ajan.

Itse olen vähän muunnellut tätä. Esim. ekat jouluvalot laitetiin pihalle viime viikolla, kynttilöitä ja lyhtyjä on polteltu jo koko marraskuun ja pipareita leivottiin jo viikko sitten eka satsi, samoin glögiä maisteltiin. Tänään laitetaan pihalle loputkin jouluvalot ja kaivan kyntteliköt ikkunoille sekä vaihdan vähän jouluisemmat liinat pöydille (ei joululiinoja kuitenkaan). Kohta onkin jo jouluateria äitini luona vuorossa. :)

Perinteisiin kuului, että sain lapsena ekana adventtina tontun tuomat pienet paketitkin (suklaapalloja ja jotain hiusnipsuja), mutta juuri mieheni kanssa puhuttiin, että meidän perheessä se tonttu tuo pikkupaketin 1. joulukuuta, koska siitä alkaa joulukalenterien availu ja tonttu tuo muutenkin jääkaapin oven pieneen pussukkaan siitä eteenpäin jotakin pientä jokaikinen aamu (rusinoita, pipareita, pieniä leluja, purkkaa).

Joulukuun puolivälin tienoilla pidetään serkusten suuret piparileipojaiset meillä, ja silloin takuulla kuunnellaan joululauluja, leivotaan kaikki piparit jouluksi ja tehdään iso muumipiparkakkutalo. Jouluruokia leivon pakkaseen (laatikot) joulukuun jokaikinen viikonloppu, niin ei rasita liikaa touhuilu. :) Näissä piparijuhlissa lapset saavat koristella pienen muovikuusen, joten sillä pitää pärjätä jouluun asti. Aatonaattona sitten koristellaan se varsinainen kuusi.

Minäkään en halua pihtailla joulun kanssa, ja mielestäni joulukuuhun kuuluu pihavalot, kyntteliköt, joululeivonnaiset ja joululaulut. Mutta sen talon koristelemisen jätän suosiolla aatonaattoon ja joitain koristeita voisivat lapset vielä koristella aattonakin, että ei ole niin pitkä odotus iltaan. Ja jouluruokia ei syödä ennen aattoa (paitsi nyt ekana adventtina). :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän