Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rinnat täynnä maitoa ja vauva suostuu juomaan vaan pullosta

Vierailija
27.11.2010 |

Että tämmöstä on alkanut tapahtumaan. vauva nyt 4viikkonen. Olen antanut sekä pulloa että rintaa, mutta muutaman kerran ei ole enää rinta kelvannut. Ja nyt mä pumppasin ja huomasin, että eihän sitä maitoa edes tule paljon yhtään. Mutta mun rinnat on oikeesti ihan turvoksissa ja täynnä maitoa, mä tunnen sen!

Mitä tää oikein on? Joku tulehdus? Rintoihin sattuu kun ne ei pääse tyhjentymään, mutta pumppauskaan ei auta.

Kohta mä hermostun ja loeptan koko tän imetyshomman. Miten äkkiä rinnat tyrehtyy?

Ja jos joku ihmettelee, miksi ollaan ylipäätänsä alettu antaa pulloa, niin sen päätöksen tekivät hoitajat siaraalassa synnytyksen jälkeen kun itse olin niin huonossa kunnossa, etten pystynyt käytännössä lasta hoitamaan.

Ottaa päähän!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikin siitä, että maito on pakkautunut rintoihin. Kunhan maito lähtee liikkeelle, häviää nuokin.

Noh, kyllähän tutkimusten mukaan äidinmaito on lasta suojaava mutta itse olen olosuhteiden pakosta joutunut antamaan pelkkää korviketta molemmille lapsille (saivat onneksi edes vähän aluksi ihan äidinmaitoa) ja molemmat ovat olleet terveitä. Ei allergioita tms. Voin kummankin sairastelut laskea yhden käden sormilla. Toisaalta sitten taas, tuossa toisessa ketjussa täysimetetty vauva on koko ajan kipeä. Kait se vähän tuuristakin on kiinni.

Pääasia on kuitenkin se, että lapsi saa maitoa, oli sitten korviketta tai äidinmaitoa.

Yksi kysymys sinulle, joka väitit, ettei lapsi saa kunnon läheisyyttä jos on pulloruokittu: meinaatko, että vauva ei ole samalla tavalla sylissä kuin imettäessäkin? Ei me mitään jatkokäsiä käyteä, jotta ei vahingossakaan olla kosketuksissa lapsen kanssa....

Vierailija
22/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika ei suostu pulloa ottamaan ja on jo 6kk eli tissin pitää olla kokoajan 2-3 tunnin päässä vauvasta. Jos minulta loppuisi maito tisseistä poika kuolisi varmaan nälkään.

Mutta tottakai se vauva ei ota sitä tissiä enää kun saa pullosta helpommin ja nopeemmin. Ne on kovin pieniä muttei tyhmiä. Ne osaa kyllä osoittaa mieltä jos joku ketuttaa. Nakkaa vain se pullo mäkeen ja anna tissiä. Voi olla ettei sieltä pumppaamalla mitään tulekaan, mutta kyllä siellä sitä maitoa on.

Kun tissit on täynä niin onhan ne ihan helkkarin kipeet vaikkei mitään tulehdusta ookaan, mutta paha sanoa. Ootko hyppinyt pakkasessa vähillä vaatteilla?

Kyllä siinä aikansa menee ennenkuin se maidontulo tyrehtyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan aina ensin vähän maitoa pullosta ja sen jälkeen siirryn rintaan. Pojalla on pahin nälkähuuto ohi ja jaksaa hienosti syödä rinnasta. Näin vauvalle jää mielikuva, että juuri rinnasta tulee vatsa täyteen. Näin meillä on onnistunut. Täällä poika on tarvinut lisämaitoa kovan kasvutahdin takia ja vaikka rinnat välillä ovat olleet aivan täynnä, ei rintamaito ole riittänyt nälkää viemään. Voi olla, että teilläkin vauvalla on niin kova nälkä, ettei pysty keskittymään rintaan, ennenkuin suurin nälän tunne on hävinnyt. Koita olla stressaamatta vaikka omasta kokemuksesta (aluksi täysimetystä yrittäneenä) tiedän, kuinka ahdistunut olo voi tuossa tilanteessa olla. Tsemppiä!

Vierailija
24/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kaikki jankuttaa, että lasta kannattaa imettää, että saa vastustuskykyä ja kaikkea. Toisessa ketjussa taas äidit kehuu, että korvikkeilla saa terveitä lapsia. Kiusaanko mä nyt itseäni ihan turhaan tän imetyksen takia? Juu, menen nyt suihkuun ja yritän sitä imetyshommaa uudelleen.......................... ap

imettäminen on tietenkin lapselle hyväksi, onhan äidinmaito parasta mitä vauvasi voi sinulta saada! pullo ei ole mitenkään huono vaihtoehto, mutta näyttää siltä että koska pullosta tulee maitoa helposti, haluaa vauvasi mieluummin sitä kuin imeä maitonsa sinusta. se, että synnärillä vauvasi on saanut pulloa ei mitenkään poissulje imetystä, mutta pelkäänpä että sinun on valittava nyt joko imetys tai pulloruokinta.

jos haluat vielä imettää, tarjoa vain sitkeästi rintaa. vauva hoksaa pian että se on ainoa tapa saada ruokaa (ja oikein hyvä sellainen!). et voi imettää rintojasi tyhjiksi, sillä rinnat tuottavat maitoa jatkuvasti. jos siis jatkat pullon tarjoamista imetyksen jälkeen, annat rinnoillesi signaalin tuottaa maitoa yli tarpeen.

jos taas haluat jatkaa pulloruokinnalla, suosittelen pysyttelemistä sisätiloissa kunnes pakkaset tai maidon nouseminen on ohi. rintatulehdus on ihan järkyttävää! minulta meni kaksi viikkoa kun rinnat olivat täysin unohtaneet miten maitoa tuotetaan.

tsemppiä, ap! teet varmasti niinkuin parhaaksi katsot. tee kuitenkin niin oikeiden tietojen perusteella.

Vierailija
25/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tasoittunut, rinnat voivat tuntua käteen tyhjiltä. Silti maitoa muodostuu koko ajan vauvan imiessä. Maito ei kaikilla vain ehdi varastoitumaan rintoihin, kun vauva imee usein ja tehokkaasti.

Vierailija
26/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mun ongelma jos et ymmärtänyt. Muut näyttivät kyllä ymmärtävän.

Vierailija
27/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pulloruokintaan siirtyminen, vaikka maitoa tulee -saat ihanan rupuiset arpiset rinnat! Imetä sitkeästi ja kauan -saat kauniimmat rinnat vähemmällä kivulla ja suuremmalla ilolla!

Vierailija
28/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aion vielä imettää. Harmittaa vaan, kun tähän asti on toiminut tuo pullon sekä rinnan antaminen. Nyt muutaman kerran vauva on saanut rinnalla raivokohtauksen ja pakko antaa pulloa.

Pullon antamiseen liittyy myös se, että muutkin pystyvät osallistumaan lapsen hoitoon. Esim isä pystyy olemaan vauvan kanssa pitempiä aikoja jos itse olen poissa. Jos vauva söisi vain rintaa, saattaisi se olla minulle liian raskasta. Ehkä olen sitten huono äiti. Tarvitsen elämääni kuitnekin muutakin sisältöä kuin imetyksen, muuten pimahtaisin.

Joku kyseli, olenko ollut vähällä vaatteella ulkona. Tänään kävin kyllä lenkillä tuolla pakkasessa, olisiko sitten rintani vähän paleltuneet...

Mä kokoan itseni nyt ja yritän vähän vielä!

Kiitos tsempeistä ja neuvosita kaikille!

Vierailija
29/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aion vielä imettää. Harmittaa vaan, kun tähän asti on toiminut tuo pullon sekä rinnan antaminen. Nyt muutaman kerran vauva on saanut rinnalla raivokohtauksen ja pakko antaa pulloa. Pullon antamiseen liittyy myös se, että muutkin pystyvät osallistumaan lapsen hoitoon. Esim isä pystyy olemaan vauvan kanssa pitempiä aikoja jos itse olen poissa. Jos vauva söisi vain rintaa, saattaisi se olla minulle liian raskasta. Ehkä olen sitten huono äiti. Tarvitsen elämääni kuitnekin muutakin sisältöä kuin imetyksen, muuten pimahtaisin. Joku kyseli, olenko ollut vähällä vaatteella ulkona. Tänään kävin kyllä lenkillä tuolla pakkasessa, olisiko sitten rintani vähän paleltuneet... Mä kokoan itseni nyt ja yritän vähän vielä! Kiitos tsempeistä ja neuvosita kaikille!

oletko kokeillut pumpata toisesta rinnasta maitoa silloin kun vauvasi imee toista rintaa? jos siis haluat antaa pulloa niin voisit kokeilla ym. niin rinnat eivät pääsisi pakkautumaan niin helposti! näin isäkin pääsisi mukaan syöttämisiin ja sinä ehkä vähäksi aikaa kotoa pois.