Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rinnat täynnä maitoa ja vauva suostuu juomaan vaan pullosta

Vierailija
27.11.2010 |

Että tämmöstä on alkanut tapahtumaan. vauva nyt 4viikkonen. Olen antanut sekä pulloa että rintaa, mutta muutaman kerran ei ole enää rinta kelvannut. Ja nyt mä pumppasin ja huomasin, että eihän sitä maitoa edes tule paljon yhtään. Mutta mun rinnat on oikeesti ihan turvoksissa ja täynnä maitoa, mä tunnen sen!

Mitä tää oikein on? Joku tulehdus? Rintoihin sattuu kun ne ei pääse tyhjentymään, mutta pumppauskaan ei auta.

Kohta mä hermostun ja loeptan koko tän imetyshomman. Miten äkkiä rinnat tyrehtyy?

Ja jos joku ihmettelee, miksi ollaan ylipäätänsä alettu antaa pulloa, niin sen päätöksen tekivät hoitajat siaraalassa synnytyksen jälkeen kun itse olin niin huonossa kunnossa, etten pystynyt käytännössä lasta hoitamaan.

Ottaa päähän!

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva suostui taas imemään tissiä ja nukahti tuohon tissille :) Tämä sen jälkeen, kun olin käynyt suihkussa 'lämmittämässä rinnat'.

Olisikohan sitten rinnat olleet liian kylmät, eikä vauva edes tajunnut niistä maitoa imeä tai haistanut mitään? Ja taisi olla muutenkin ylinälkäinen/yliväsynyt lapsi meillä.

Kyllä meidän perheessä jatkuu edelleen sekä tisssin, että pullon antaminen. Isäkin voi näin osallistua lapsen syöttöön ja minä pääsen välillä omille teilleni :) Meijän vauva onkin nero, kun osaa syödä sekä pulloa että tisua. JEE!

Vierailija
2/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpottiko se kipu myös?

Vierailija
6/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tarkistaa ettei jää kovia kohtia. Suihku ennen imetystä auttaa vauvaa imemään. Ei ole maito sitten niin tiukassa, kun on jo valmisteltu suihkussa hieromalla. Voisit hankkia myös jyväpussin, jonka voi sitten lämmittää mikrossa ja laittaa rinalle. Vauva taas lämmitetylle, vuolaalle rinnalle.

Ihanaa, että sait nyt hyvän imetyskokemuksen. Ennen yötä varsinkin onkin tärkeää tarkistaa rintojen kunto, ettei tule sitten pakkautumisyllätyksiä. Ulkona täytyy rinnat olla suojattuina tuulelta ja mielellään lämpimästi esim villaan peiteltyinä.

Vierailija
7/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pumpulle sitä ei vaan aina irtoa. Ootko kokeillut imettää vauvaa niin, että vauva on unenpöpperössä? Ehkä "vahingossa" tulee juoneeksi. Yrität vain sinnikkäästi muutenkin tarjota tissiä tunnin-parin välein.

Vierailija
8/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suihkuttaa rinnoille vaikka lämmintä vettä (siis menee ihan normaalisti suihkuun). Minulla oli tuo sama ongelma, ja tuo suihkuttelu sai maidon liikkeelle. Kannattaa myös hieroa rintoja. Muutoin vaarana on tosiaan rintatulehdus. Kannattaa myös useasti päivässä pumpata sitä maitoa.

Vierailija
9/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta pullon antaminen kokonaan ja annat vain rintaa. Kyllä vauva huolii sitä, kun huomaa, että se on ainoaa mitä on tarjolla. Voit koittaa hieman lypsää käsin maitoa vauvan suuhun, niin hän tajuaa että nyt sitä maitoa saisi. Ihan varmasti tulee alkuun prostestia, mutta varmasti loppuu aika nopsaan.

Mulla itselläni on kokemusta hieman vastaavasta, kun vauva tottui rintakumiin, eikä enää huolinut ilman. Aikamoiset taistelut käytiin ihan joidenkin viikkojen ikäisenä, mutta lopulta imetin yli vuoden, ja täysimetin puoli vuotta.

Ja itse suosittelen kyllä ehdottomasti että luovut pullosta mieluummin kuin imetyksestä, on niiiin paljon helpompaa pidemmän päälle imettää kuin keitellä pulloja ja lämmitellä maitoja keskellä yötäkin. Ja vauvalle parempi vaihtoehto, vaikka kuka väittäisi mitä muuta. Korvike on vain korviketta ja pulloruokinta ei vastaa imetyksen tarjoamaa läheisyyttä.

Vierailija
10/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin kuukauden ikäisenä. Sain hänet taas syömään rinnasta rintakumin avulla, jolloin saa samallaisen otteen kuin pullosta. En enää antanut pulloa ennenkuin imetys oli saatu taas varmasti rullaamaan.

Vierailija
11/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitys tosiaan voi auttaa maidon herumista. Kannattaa kokeilla vaikka lämmitettävää kauratyynyä. Ja toisaalta, heruminen on tiukassa, jos stressaat. Vauvan imiessä voit olla varma, että maitoa tulee, mutta pumpatessa tilanne on erilainen ja hankalampi.

Vierailija
12/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parin kuukauden ikäisenä. Sain hänet taas syömään rinnasta rintakumin avulla, jolloin saa samallaisen otteen kuin pullosta. En enää antanut pulloa ennenkuin imetys oli saatu taas varmasti rullaamaan.

Rintakumista luovuttiin sit jotenkin vähin äänin helposti. Rintakumit otettiin uudestaan hetkeks käyttöön vauvan ollessa puolivuotias ja tajuttua puremisen jalon taidon.

Pari epätoivon hetkeä on siis ollut, mutta imetän edelleen (vauva 1v2kk) ja ehdottomasti päälimmäisenä on mielessä onnellisuus onnistuneesta imetyksestä:)

Vierailija
13/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun on pakko antaa pulloo, kun lapsi alkaa huutamaan rinnalla kuin palosireeni. Ja tosiaan yleensä se rinnalta syöminen onnistuu, mut nyt on ollu muutamia kertoja, ettei oo enää ottanu.

Esim öisin en oo koskaan antanu muuta kuin rintaa. Nää ongelmat tulee iltasin kun vauva tankkaa sillon paljon ja kaipaa tietysti paljon maitoa.

Oikee rinta on aikas kipee ja siihen pistää, onko joku tulehdus?

Nille, jotka suositteli sen pullon jättämistä, niin yleensä annan pulloa vasta kun vauva on kummatkin rinnat syönyt loppuun. Mutta ei riitä. Lapsi on kova syömään.

ap

Vierailija
14/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulloa? Tuo on keino saada rintatulehdus > arpia ja roikkurinnat. Miksi et vain rohkeasti antautuisi imettämään lastasi täysillä? Olisi parasta, jos lopettaisit pullon antamisen ja antaisin vain rintaa. Ehkä rintakumin käyttö auttaisi vauvaasi huolimaan rinnan? (voi heittää sitten pois, kun imetys sujuu ilmankin) Ja kohtuullinen nälkä?

Pumpulle et välttämättä heru montaakaan millilitraa, mutta vauva pystyy tyhjentämään rintasi. Sinun on pakko saada ne tyhjenemään joka päivä ehkä useammankin kerran kunnolla tai kohta kärsit tulehduksesta!

Mene lämpimään suihkuun ja hiero maito ulos rinnoista puoliympyrän muotoisin voimakkain ja nännejä kohti etenevin liikkein. Muut sormet siis tukevat rintaa toiselta puolelta ja toiselta puolelta teet peukalolla liikkeet vuoronperään eri kohtiin rintaa. Kolme kertaa nopeaan tahtiin aivan kuten vauvakin imisi painaen ja sitten pieni tauko, jolloin maito valuu. Koko rinnat on hierottava. Kevyt ote painuu syvemmälle voimistuessaan ja kevenee uudestan kohti nänniä = anatomisesti puoliympyrä. Ja samalla venytät nänniä vähän ulospin siinä maidon virtaus tauon aikana.

Vierailija
15/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sitä pulloa on alettua ikoinaan antaa...

Hohhoijaa!

Vierailija
16/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä pistoksia voi olla muutenkin, mutta rintatulehdus tulee varsinkin, kun jokin paikka rintaa alkaa kuumottamaan ja kovettumaan. Tulehduksen saa kyllä vielä tällöinkin vältettyä, jos lypsää hyvin.

Vierailija
17/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten kova tulehdus jos niin teet.

Ole siis kärsivällinen ja imetä paljon. Viimeistään 3 kk kohdalla imetys sujuu jo paljon helpommin.

Vierailija
18/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kaikki jankuttaa, että lasta kannattaa imettää, että saa vastustuskykyä ja kaikkea. Toisessa ketjussa taas äidit kehuu, että korvikkeilla saa terveitä lapsia.

Kiusaanko mä nyt itseäni ihan turhaan tän imetyksen takia?

Juu, menen nyt suihkuun ja yritän sitä imetyshommaa uudelleen..........................

ap

Vierailija
19/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetyksen avulla pääsisit nopeammin tasapainoon. Rintasi ja vauvasi molemmat kiittäisivät, kun maidontulo alkaisi vastaamaan vauvasi tarpeita.

Ilman kriisiähän imetys ei aina käynnisty, mutta kyllä sinä vielä pääset voitonpuolelle. Usko vain itseesi!

Vierailija
20/29 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot, että rinnat kovat ja täynnä maitoa, kun vauva ei suostu syömään kuin pullosta. Ja sitten sanot, että annat pulloa vasta, kun vauva syönyt kummatkin rinnat tyhjiksi, eikä maito riitä. Mikä siis on ongelma? Eihän nuo kumpikin voi pitää paikkaansa.

Jos rinnat ovat niin tyhjät ja vauva nälkäinen, että pitää antaa pulloa, niin tuskin ne rinnat sitten ovat maidosta pinkeät. Ehkä sinulla on rintatulehdus, jos rinnat kipeät? Itselläni ainakin pakkautuneesta maidosta aiheutuneet "kovettumat" ovat helpottaneet, jos vauva on kunnolla imenyt rinnat tyhjiksi. Tai sitten et vaihtele imetysasentoa ja rinnat eivät tyhjene imetyksessä kuin osittain. Kannattaa imettää eri asennoissa, niin rinnatkin tyhjenevät paremmin.

Kyllä mun on pakko antaa pulloo, kun lapsi alkaa huutamaan rinnalla kuin palosireeni. Ja tosiaan yleensä se rinnalta syöminen onnistuu, mut nyt on ollu muutamia kertoja, ettei oo enää ottanu. Esim öisin en oo koskaan antanu muuta kuin rintaa. Nää ongelmat tulee iltasin kun vauva tankkaa sillon paljon ja kaipaa tietysti paljon maitoa. Oikee rinta on aikas kipee ja siihen pistää, onko joku tulehdus? Nille, jotka suositteli sen pullon jättämistä, niin yleensä annan pulloa vasta kun vauva on kummatkin rinnat syönyt loppuun. Mutta ei riitä. Lapsi on kova syömään. ap