Asuisitko mieluummin USAssa vai Suomessa, jos saisit valita?
Kommentit (39)
lapseni käyvät täällä koulua omalla kielellään, ja minulla on täällä hyvä koti ja turvallinen elämä.
tarvitsen, ja arvostan myös lomaa ja aikaa perheen kanssa. Olen siis ehkä "laiska suomalainen", mutta se on oma valintani.
Olen valmis vaihtamaan teoreettisesti hiukan pienemmän keskimääräisen tulotasoni sen suhteelliseen varmuuteen, hieman loivempaan Gini-indeksiin ja runsaaseen vapaa-aikaan.
asuisin mieluimmin jos vaan olisi hyvä työpaikka.
Pidän amerikkalaisten välittömyydestä ja ennakkoluulottomuudesta. Suomalaisten sisäänpäin kääntyneisyys on minulle vaikea asia.
joillakin paikkakunnilla se toimii mutta esim. Helsingin Töölössä se on ihan rempallaan, vanhukset elävät turvattomina ja oman avun varassa. Minulla on tästä ensikäden tieto ja kokemusta, järkyttävää,vanhuksilla ei ole ihmisarvoa tässä maassa.
Euroopassa kylläkin.
Yrittäjänä välillä käy mielessä, että USA olisi parempi asuinpaikka verotuksen ja vakuutusten takia. Nytkin vakuuttaisin itseni pelkästään yksityisesti, jos se olisi mahdollista. Muuten maa ei minua sinällään kiehdo.
ettei me täältä lähdetä ennen kuin seuraavan jääkauden tieltä.
Mutta kieltämättä jos voitettais lotossa, niin saatettais lähteäkin välivuotta viettämään juuri usaan. Lottovoittoa tarvittais siihen, että kotiin pitäisi palkata tilanhoitaja ja sille työntekijöitä pitämään tätä meidän tilaa usan seikkailun ajaksi. Mutta usa suuntana kiinnostaisi Eurooppaa enemmän siksi, että siellä maanviljelyskulttuuri on aika erilaista kuin täällä, volyymit on ihan toiset. Eli mentäis jonnekin tilalle töihin ja tutustuttaisi vähän toisenlaiseen maanviljelykseen.
Seikkailua se olisi. Ja vaikka muuten ei ole mitään kiinnostusta lähteä täältä mihinkään, niin ei tuo ajatusleikkinä mikään mahdottomuus ole. Minä olen asunut ulkomailla pariin otteeseen ennenkin. Ja mieskin on sanonut, että olisi hauskaa pitää sapattivuosi. Tässä ammatissa se vaan on niin kallista, ettei siihen normaalielämässä ole kenelläkään varaa.
täällä on turvallisempaa kaikin puolin.
ja molemmissa on hyvät puolet. Suomesta kaipaan suhteellisen helposti sujuvaa viranomaisten kanssa asiointia, toimivaa nettipankkia ja valoisia kesäiltoja sekä pidempiä vuosilomia - tosin USAn kansalliset juhlapäivät antavat pidempiä viikonloppuja. USAssa parasta ovat ihmiset ja asenne: yritteliäisyyttä, ystävällisyyttä ja kohteliaisuutta pidetään arvossa ja virheitä saa tehdä, mutta niistä odotetaan ottavan opiksi. Koulujärjestelmässä on Suomea parempaa luonnontieteisiin satsaaminen, arvosteluperiaatteet ja oppilaan ohjaus, mitä Suomessa ei käytännöllisesti katsoen ole ollenkaan. Sääolot ovat olleet hyvät, ehkä vähän liian lämpimät kesäkaudella siellä missä olen asunut mutta siihen tottuu kyllä. Ja isossa maassa riittää ihmeteltävää. Kummallista, miten moni on valittanut USAa tylsäksi.
Jos tilaisuus tulee, palaamme USAan.
olen asunut muutaman vuoden usa:ssa ja siellä on kiva käydä, mutta ikinä en haluaisi siellä lapsiani kasvattaa.
Perusteluita löytyy pitkä lista, mutta tässä muutama: arvostan sitä, että lapset voivat lähteä ovesta ulos leikkimään kavereiden kanssa, seikkailla lähimetsissä, kulkea pyörällä kavereille jne. Arvostan sitä, että lapset voivat kulkea tavallisella bussilla kouluun ja kotiin. Arvostan sitä, että koulussa on järkevä opetussuunnitelma ja korkeasti koulutetut opettajat (ok, jenkeistäkin löytyy päteviä ja hyviä opettajia, mutta kyllä high school on vielä älytöntä perushöttöä + varsin usa-painotteista esim. tiedolliselta ainekseltaan).
Haluan kasvattaa lapseni ympäristössä, jota ei hallitse kertakäyttöinen muovihöttö. Ja arvostan ns. eurooppalaista arvomaailmaa usalaista enemmän - näin karkeasti yleistäen.
Pitäisi verrata Eurooppaa ja Yhdysvaltoja tai Suomea ja jotain tiettyä Yhdysvaltain osavaltiota. USA on niin suuri maa ja niin täynnä erilaisia asuinpaikkoja, joten on aivan typerää kysyä, että asuisitko mieluummin USAssa vai Suomessa. Yhtä tyhmää kuin olisi pitää Eurooppaa homogeenisenä alueena. Suomi on täysin erilainen maa kuin Kreikka, samoin Texas on ihan eri paikka kuin vaikkapa Washington state Kanadan rajalla.
mutta jos kysyisit kumpaan olisin mieluummin syntynyt niin ehkä kallistuisin Jenkkeihin...
Sinne houkuttelee alhainen verotus, yritteliäisyyden kannustus ja ihailu (mikä on todella päinvastaista kuin Suomessa! Täällä mikään ei saisi maksaa mitään, tai kukaan ei ainakaan saa tienata sun ostoksesta mitään), ihmisten puheliaisuus ja se että otetaan rohkeammin kontaktia toisiin.
- erittäin edullinen terveydenhuolto KAIKILLE, jos sairastut vakavasti, on varaa käydä leikkauksissa jne. Jenkeissä sellainen lysti voi maksaa satoja tuhansia euroja, oikeasti
- turvallisuus, lapset voivat olla pihalla ilman aikuista ja mennä koulumatkat itsekseen
- hyvinvointiyhteiskunnan malli, jokaista kansalaista tuetaan jokaisessa elämänvaiheessa, ketään ei jätetä. Jenkeissä ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa, siellä jokainen on oman onnensa seppä
- pitkä hoitovapaa
- ilmainen koulutus kaikille, kaikilla on yhtä hyvät lähtökohdat
Ostovoiman takia eli suuret palkat ja alhaiset hinnat. Joissakin osavaltioissa kuten nyt vaikka New Yorkin pohjoispuolella oleva New Hampshire sopisi minulle. Ei lainkaan veroja jne. Olen USA:ssa asunut kun olin komennuksilla ja lähtisin heti takaisin jos elämäntilanne siihen joustaisi. Voisin kyllä asua vaikka Thaimaassa kuten niin moni ruotsalainen tekeekin, HuaHin:ssa on ruotsalaisia tuhansia ja tuhansia, heillä on siellä isot omistukset ja golfkentätä jne.
Syyt:
Alhainen verotus
Ostovoima, esim autot, ruoka jne
Mukavat ihmiset tai ainakin iloisemmat kuin meillä
Ilmasto
Monta isoa kaupunkia, ei mikään helsinkikeskeinen junttila
Yrittäminen kunniassa
...
rahaa olis niin Kalifornia olis ihanan lämmin paikka asua...!
Mutta toisaalta kotimaa on kotimaa, tääl on juuret, suku... enkä haluisi luopua suomenkielestä.
vuoden tai kaksi, mutta Suomi on kotini. En osaa myöskään ajatella poimivani rusinoita pullasta, vaan katson olevani osa tätä yhteiskuntaa ja mukana kehittämässä ja rakentamassa sitä.
Veropakolaiset ovat erikseen.
pidän Suomea turvallisempana, ei tartte pelätä samaan tapaan esim. lapsikaappauksia. USAn sos. turva on myös varsin tyly.
1) Sukulaiset ja ystävät ovat täällä
2) Työmahdollisuuteni ja palkkaukseni ovat paremmat Suomessa
3) Täällä on parempi terveydenhuolto, vakuutusasiat, lapsiperheen asema ja tuet, sen semmoiset
4) Historiallisesti Eurooppa on mielenkiintoisempi paikka elää ja asua, ja politiikka on mielenkiintoisempaa ja asiat tavallista ihmistä lähempänä
5) Suomessa ruokakin on parempaa ;)
oikeasti tietää kuin ladella mielikuvia.
USAssa voi asua kaupungissa, missä lapset voi kulkea vapaasti ja fillaroida kouluun, rymytä metsässä ja käydä hyviä kouluja; tai esim. jätteiden lajittelu tai kierrättäminen onnistuu paremmin kuin Suomessa ja luonnonsuojelulliset arvot ovat tärkeitä. Täytyy vain nähdä se vaiva että hakeutuu sellaiseen paikkaan asumaan. Yhteisöllisyys USAssa puolestaan on jo perinteisesti arvostetumpaa kuin vaikka Suomessa.
Mikä on eurooppalainen arvomaailma?
olen asunut muutaman vuoden usa:ssa ja siellä on kiva käydä, mutta ikinä en haluaisi siellä lapsiani kasvattaa.
Perusteluita löytyy pitkä lista, mutta tässä muutama: arvostan sitä, että lapset voivat lähteä ovesta ulos leikkimään kavereiden kanssa, seikkailla lähimetsissä, kulkea pyörällä kavereille jne. Arvostan sitä, että lapset voivat kulkea tavallisella bussilla kouluun ja kotiin. Arvostan sitä, että koulussa on järkevä opetussuunnitelma ja korkeasti koulutetut opettajat (ok, jenkeistäkin löytyy päteviä ja hyviä opettajia, mutta kyllä high school on vielä älytöntä perushöttöä + varsin usa-painotteista esim. tiedolliselta ainekseltaan).Haluan kasvattaa lapseni ympäristössä, jota ei hallitse kertakäyttöinen muovihöttö. Ja arvostan ns. eurooppalaista arvomaailmaa usalaista enemmän - näin karkeasti yleistäen.
eivat parjaa USAssa. Suomalaiselle pitaa tarjota pikkuisen tyota isolla palkalla ja pitkat lomat. Sitten ihmetellaan miksi ollaan niin koyhia.
Jos elama on ollut tylsaa USAssa niin sitten ollaan vissiin vaan istuttu kotona eia uskallettu lahtea sielta mihinkaan.