Mistä täysimetetyn vauvan (9kk) huono vastustuskyky johtuu? Imee KAIKKI taudit aina itseensä! :(
Sairastettu on lukemattomat nuhat, nuha-kuumeet, pari korvatulehdusta jne jne. Täysimetin lasta aivan alun korvikelisiä lukuunottamatta ja imetys jatkuu yhä muun ruokailun ohella. Tuntuu että imetys ei ole suojannut lasta yhtään noilta infektioilta. :(
Voikohan tässä olla mitään isompaa taustalla, vai vain huonoa tuuria ja perinnöllisyyttä, sillä itsellänikin on kai aika huono vastustuskyky ja sairastun usein vaikka mieheni esim. välttyisi taudilta.
Millä vauvan vastustuskykyä voisi parantaa??
Kommentit (43)
etta jos 9 kk vanha on tosiaan TAYSimetyksella, han ei enaa saa maidosta kaikkea tarvitsemaansa. Enka nyt puhu korvikeaidin nakokulmasta; mulla on 2 lasta jotka olen taysimettanyt 6 kk ikaan ja joiden on ollut hankala aloittaa kiinteita. Toisella meni ihan hyvin, mutta toisella todettiin vakava anemia 11 kk iassa, eika muuta syyta ole isoista etsinnoista huolimatta loytynyt kuin tuo yksipuolinen ravinto. :-( Tuo on toki harvinaista, mutta ehka kannattaisi ainakin otattaa lapselta verenkuva ja katsoa loytyisiko siita syyta ongelmaan. Joillain lapsilla on myos yksinkertaisesti ongelmia immuunijarjestelmassa, ja sekin saattaisi selvita laakarin vastaanotolla jos tuntuu, etta lapsi sairastaa poikkeuksellisen paljon.
etta jos 9 kk vanha on tosiaan TAYSimetyksella, han ei enaa saa maidosta kaikkea tarvitsemaansa. Enka nyt puhu korvikeaidin nakokulmasta; mulla on 2 lasta jotka olen taysimettanyt 6 kk ikaan ja joiden on ollut hankala aloittaa kiinteita. Toisella meni ihan hyvin, mutta toisella todettiin vakava anemia 11 kk iassa, eika muuta syyta ole isoista etsinnoista huolimatta loytynyt kuin tuo yksipuolinen ravinto. :-( Tuo on toki harvinaista, mutta ehka kannattaisi ainakin otattaa lapselta verenkuva ja katsoa loytyisiko siita syyta ongelmaan. Joillain lapsilla on myos yksinkertaisesti ongelmia immuunijarjestelmassa, ja sekin saattaisi selvita laakarin vastaanotolla jos tuntuu, etta lapsi sairastaa poikkeuksellisen paljon.
mutta saako han sita tarpeeksi? Enka mitenkaan suosittele siis imetyksen lopettamista, taaperoimetan itsekin edelleen tata meidan entista aneemikkoamme, jonka hb nousi todella ison rautalisan ansiosta normaaliksi (mutta joka syo rautaa edelleen 19 kk vanhana varastojen kartuttamiseksi).
samalla ruokavaliolla, siis äiti kummankin imetyksen aikana ja lapset suunnilleen kans. Niin toinen on sairastanut tosi vähän ja lievästi. Toinen enemmän ja tavallliseen tapaan, mutta ei kuitenkaan runsaasti.
Jotkut sanoo, että maito aiheuttaa elimistössä liman muodostusta, mikä sitten vaikuttaisi näihin nuhiin ja korvatulehduksiin, mutta eipä sekään kaikilla vaikuta. Tällä palstalla joku sanoi lääkärinkin ihan kehottaneen välttämään maitoa korvatulehduskierteisellä. Meillä ei käytetä maitoa (en jaksa selitellä miksi) ja tytöillä ei korvatulehduksia ole ollut, mutta eipä niitä varmaan ole kaikilla niilläkään, jotka maitoa juo. Se mitä sinä syöt vaikuttaa lapseen, näin kyllä itse uskon, kuinka paljon, en tiedä.
Tiedän kyllä mitä on täysimetys ja imetys. Kirjoitinkin näin: Täysimetin lasta aivan alun korvikelisiä lukuunottamatta ja imetys jatkuu yhä muun ruokailun ohella.
Eli ALUKSI täysimetin. Nyt imetys jatkuu, EI täysimetys!! Vauva saa muutakin ruokaa.
Pysytäänkö asiassa.
ap
En tiedä, mistä mahtaa vauvasi sairastelu johtua.
Meillä on kahdeksankuinen vauva ja on ollut tähän asti täysin terve. Ollaan ihmetelty asiaa. Isosisko ja me vanhemmat ollaan kyllä oltu flunssissa ja köhissä.
Täysimetin vauvaa noin neljä kuukautta, kaiken kaikkkiaan imetys kesti kuusi kuukautta. D-vitamiinit annetaan kun muistetaan. Vauva syö hyvällä ruokahalulla kaupan valmiita ruokia ja lisäksi maistellaan meidän ruokia. Kaurapuuroa ja vellejä kokkailen vauvalle myös.
Kaikki rokotukset on annettu, pneumokokkirokote omalla kustannuksella, myös influenssarokotteen (sisältäen sikainfluenssarokotteen)sai pari viikkoa sitten.
Toivon todella, että vauvasi voi kohta paremmin!
kotiruualla, järkevällä hygienialla, ja tärkein, jättämällä sikainfluenssa- ja muut influenssarokotukset ja muut vastaavat väliin. Ota vain ne vanhan ohjelman mukaiset rokotukset.
Entä muut lapset?
Kiinnittäkää nyt aluksi huomiota hygieniaan, etenkin käsihygieniaan. Käsien pesu aina, kun tullaan kotiin, ennen ruokailua ja vessassa käynnin jälkeen. Samaten perhekerhoissa, työpaikalla, vierailla yms. aina käsien pesu, kun tullaan ja lähdetään.
ja korvikkeella kasvanut on selvinnyt taudeitta 4-vuotiaaksi asti. Pientä nuhaa silloin tällöin.
kotiruualla, järkevällä hygienialla, ja tärkein, jättämällä sikainfluenssa- ja muut influenssarokotukset ja muut vastaavat väliin. Ota vain ne vanhan ohjelman mukaiset rokotukset.
suojaa infektioilta. Kaksi vanhinta lasta sairasteli yli vuoden kestäneestä imetyksestä huolimatta. Taudit ovat osa elämää. Sairastelu kyllä väheni, kun aloin antaa päivittäin sanasolia.
ja korvikkeella kasvanut on selvinnyt taudeitta 4-vuotiaaksi asti. Pientä nuhaa silloin tällöin.
tämä ohje olikin täysimetetylle. Ei sun korvikevauvalle.
No ei oikeesti. En kyllä osaan sanoa tohon mitään - miten se vastustuskyky oikeesti syntyy??? Osaako joku selittää.
Itselläni on superterveet lapset (kumpikin syönyt tasan yhden antibioottikuurin elämänsä aikana, päiväkodista oltu sairauden takia poissa ehkä kaksi päivää, siis yleensä aina kuin joku pöpö pyörii, mihin kaikki sairastuu, niin meidän muksut terveinä tai max joku pikkunuha), mutta niin on myös minulla ja miehellä. Itsekin olen aina missannut kiertävät flunssat yms. Minkäänsortin influenssaa minulla ei ole ollut koskaan.
Kumpikin lapsi täysimetetty sekä pitkään imetetty. Onko sitten perintötekijöillä kuitenkin enemmän merkitystä????
alkaa muokkaantumaan vauvoille 6 kuukauden iästä alkaen. Vastustuskyky kehittyy juurikin sairastamalla. Veikkaan, että ensi vuonna on vauvasi muihin nähden terveimmästä päästä! :) Ja äidinmaito ei suojaa enää 6 ensimmäisen kuukauden jälkeen taudeilta, on vain ravintoa.
että sitä ylihygieniaa pitää välttää.
Meillä ei pestä käsiä muuta kuin silloin kun tullaan sisään ulkoa ja kakalla käynnin jälkeen ja ollaan aina terveitä.
vauva sairasti ensimmäisen vuoden aikana 14 kuumeista flunssaa, jotka kaikki pitkittyivät ja kestivät viikkoja. Lastenlääkärin määräyksestä aloitettiin astmalääkitys ja flunssien jälkitauteina tulleet keuhkoputkentulehdukset/jatkuva limaisuus vähenivät. Sairastaa edelleen paljon, mutta flunssat menevät nopeammin ohi.
Lastenlääkäri suositteli myös maitohappobakteereja. Käsiä meillä pestään paljon, on kyllä aina pesty.
Ei syntynyt sektiolla vaan ihan perinteistä reittiä. Hygienia on mielestäni meillä ihan normaalia, käsiä pestään kun tullaan kotiin, wc:n jälkeen, ennen kuin aletaan tehdä ruokaa jne. Mutta mitä se auttaa, kun esim. perhekerhossa lapsi laittaa yhteiset lelut suuhun ja tiedän jo silloin että parin päivän päivän päästä valuu nenä :( Ja niin kävi nytkin. Ilmeisesti me ei voida liikkua missään ihmisten ilmoilla, kun aina saadaan joku pöpö :( Olen ihan tosi suruissani tästä, en jaksaisi edes nettipalstan anonyymejä vittuiluja, kun oikeasti surettaa tosi paljon taas tuo pieni, joka on itkenyt koko päivän pahaa oloaan ja nyt nukkuu tuolla taas rohisten :´(
AP
että sitä ylihygieniaa pitää välttää.
Meillä ei pestä käsiä muuta kuin silloin kun tullaan sisään ulkoa ja kakalla käynnin jälkeen ja ollaan aina terveitä.
Normaalilla käsien pesulla ei ole mitään tekemistä ylihygienian kanssa. Ylihygieniaa on jatkuva käsidesin käyttö ja desinfioivien pesuaineiden käyttö kotisiivouksessa.
En veisi noin pientä kerhoon. Käytin medän 2.5-vuotiasta pari kertaa ja heti tuli flussat. Muuten on pysynyt tosi terveenä.
ja vaihda korvikkeeseen. Korvikkeella kasvavat lapset ovat terveitä.
et sairastelu taipumus on miltei täysin synnynnäistä.Korvatulehdus johtuu korvakäytävän rakenteellisesta "viasta" ja nämä samaiset lapset ovat taipuvaisempia saamaan kaikkia hengitystieinfektioita.Minulla joka olen nyt 35v ei ole koskaan ollut mitään lääkitystä vaativaa tulehdusta.En ole ikinä syönyt yhtään antibioottia mihinkään vaivaan yms.mutta olin alle 5vuotiaana tutkimuksissa jatkuvien päänsärkyjen vuoksi joihin vieläkin päivittäinen estolääkitys.Jotkut saavat kaikki vatsataudit kun jollain ei ole ollut koskaan jne.