Mistä täysimetetyn vauvan (9kk) huono vastustuskyky johtuu? Imee KAIKKI taudit aina itseensä! :(
Sairastettu on lukemattomat nuhat, nuha-kuumeet, pari korvatulehdusta jne jne. Täysimetin lasta aivan alun korvikelisiä lukuunottamatta ja imetys jatkuu yhä muun ruokailun ohella. Tuntuu että imetys ei ole suojannut lasta yhtään noilta infektioilta. :(
Voikohan tässä olla mitään isompaa taustalla, vai vain huonoa tuuria ja perinnöllisyyttä, sillä itsellänikin on kai aika huono vastustuskyky ja sairastun usein vaikka mieheni esim. välttyisi taudilta.
Millä vauvan vastustuskykyä voisi parantaa??
Kommentit (43)
vievät kenen tahansa vastustuskyvyn. Vanhemmat vinkuvat pelkkään flunssaan kuureja.
Ja tän vastaajan 9kk TÄYSimetyksellä??? Täysimetys tarkoittaa että ei saa muuta kuin rintamaitoa. Ehkä sun lapsesi on siksi kipeä kun se ei saa ruokaa...
tämä on neljäs lapsi ja tosiaan ikää 8½kk ja TÄYSimetyksellä. On jo parisen viikkoa MAISTELLUT perunaa tms kiinteää, mutta vielä ei syöminen suju. Rintamaidolla on kasvanut 900g/kk, painaa nyt 11kg. Eilen olimme neuvolalääkärillä, joka kehui hienoa kasvua. 6kk neuvolassa sanottiin, että jos maitoa riittää ja painoa tulee näinkin paljon kuukaudessa, niin ei ole kiirettää aloittaa kiinteitä. Hyvin on riittänyt! Mutta tosiaan, kolmas korvatulehdus meneillään. Muuten hyvin tyytyväinen vauva, ei turhaan itke :)
Esikoisen kanssa imetys ei aikoinaan onnistunut, joten korvikkeella mentiin. Koskaan ei ole mitään korvatulehduksia ollut :) joten ei se rintamaito takaa automaattisesti suojaa tauteja vastaan :D
kun ei vauva ole ravintoa saanut muusta kuin rintamaidosta. Kun ei ole nielaissut vielä melkeinpä lusikallistakaan perunaa koko parin viikon aikana. Vauva on MAISTELLUT, eli olen antanut lusikallisen kiinteää, ja saman tien sylkenyt sen pois. Miten teidän on niin vaikea sisäistää tämä asia? :D
t. se, jonka vauva on täysimetyksellä
av.ee mammtkaan tätä osaavat ratkaista(kun ei viisaammatkaan):)
Kaikkihan vaikuttaa kaikkeen geenit,elinympäristö, ruoka, allergiat jne. loputun suo tietää välttämättä, miksi juuri minun lapseni on aina esim. flunssankourissa!
Rokotteiden, mahd.antibioottikuurien vastustajat eivät myös ole kaikissa asioissa oikeassa.
Meillä sairasteltiin (lapsi 1v,pitkä imetys) koko syksy ja lääkäri sanoi, että tässä iässä sitä kuuluukin sairastaa. Eli siitä kai se vastustuskyky pikku hiljaa syntyy kun elimistö saa vasta-aineita. Sairastelu on tosi inhottavaa, mutta jos syöminen ja hygienia on teillä järkevää, en ottaisi ylimääräistä stressiä ja syyllisyyttä lapsen sairastelusta, enkä myöskään linnottautuisi neljän seinän sisälle. Ensi talvi on sitten varmasti helpompi!
osasyy sille sairauksien saamiselle on siinä että jos äidin vastustuskyky ei riitä niitä tauteja nujertamaan, niin ei vauva saa siitä äidinmaidosta mitään ihmeaineita. Suoja niitä tarttuvia tauteja vastaan tulee siitä että näille samoille taudeille altistunut äiti erittää vasta-aineita maitoon. Mutta jos äiti sairastuu itse saman tien (äidin elimistö ei siis tuota niin paljon vasta-aineita että pystyisi virusta vastustamaan), ei vauva ehdi saada niitä vasta-aineita ennen kuin itsekin on saanut niin suuren altistumisen että sairastuu.
Toki äidinmaidossa on muitakin hyviä ominaisuuksia kuin ne vasta-aineet, ehkä ne on ap.nkin tapauksessa auttaneet lapsen suoliston kehittymistä, vaikka sairastumisia olisi ollutkin. Immuunipuolustusta voi parantaa huolehtimalla (sopivasti) hygieniasta (virustauteihin ei sairastu jos ei niitä viruksia saa elimistöönsä) ja huolehtimalla suolen hyvinvoinnista (pre- ja probiootit). Erityisesti jos teillä on ollut antibioottikuuria vaativia korvatulehduksia tms., niin suoliston bakteerifloora voi olla huonossa kunnossa, ja suoliston terveys taas on ehkä merkittävin tekijä vastustuskyvyn kannalta.
tarkoittaa todellakin että vauva ei ole laittanut muuta suuhunsa kuin äidinmaitoa. Perunaa maistellut ei ole täysimetetty. Termit kohdalleen. Tuonikäinen (8,5kk) tarvitsee muunkin proteiinin lähteen kuin äidinmaidon vaikka paino olisi kuinka noussut.
Terveisin neuvolan th
Antakaa lastenne imeksiä hiekkalapiota, älkääkä tehkö kodeistanne jotain hygieniakammiota. Lapset ovat eläneet tuvissa, ryömineet navetoissa. Ei ollut pesukoneita tai desinfioivia pesukoneita.
Viisaat sanovat, että lapsi saa nuolla kengänpohjat.
Viime keväänä rs-virus ja kurkunpääntulehdus siitä muutaman viikon päästä, kesällä kaksi korvatulehdusta, syksyllä kaksi flunssaa ja nyt taas korvatulehdus ja kova flunssa.
Ei ole imetetty ja syntyi sektiolla, mutta pykäsin maailmaan sen verran kauan, että ehti kyllä saada emättimen kaikki bakteerit. Tarvittiin melkoisia otteita, että poika saatiin irti synnytyskanavasta...
Lääkäriltä sitten ihan kyselin, että johtuuko sairastelu siitä, että vauvaa ei ole täysimetetty ja korviketta pelkästään alkoi saada 3 kk:n iästä lähtien, kun maito loppui. Tällöin siis oli sairastellut vain rs-viruksen, jolta äidinmaitokaan ei siis anna suojaa. Lääkäri paljasti melkoisen salaisuuden: sen varsinaisen tautisuojan saa, jos vauva ehtii imeä ne ensimmäiset pisarat, mitkä äidistä heruu heti synnytyksen jälkeen. Toki seuraavat 3 kk vahvistavat tätä suojaa, mutta pelkkä täysimetys ei ole tae millekään tautisuojalle. On harhaa, että korvikevauvat sairastelevat enemmän kuin täysimetetyt. Näin siis sanoi sairaalan lastenlääkäri. Toki jos ei ikinä ole saanut pisaraakaan äidinmaitoa, niin riski saada tauteja on kai sitten suurempi. Osittaisimetys antaa siis käytännössä saman suojan kuin täysimetys.
En tiedä, miksi meidän kakkonen sairastelee koko ajan. Esikoinenkin sairasti ekan vuoden aikana kolme flunssaa, mutta se on kyllä vähän verrattuna meidän kakkoseen. itsekin sairastun toki helposti - joka kevät ja syksy sairastan flunssan, mutta nyt tämän vuoden aikana olen itsekin sairastellut lähes yhtä paljon kuin kuopuksemmekin.
Jos vauva on saanut vasta 8 kk:n ikäisenä ensimmäiset makuannokset, uskon, että vauvan herkkyyskausi maistelulle on mennyt jo ohi. Uskon suunnattomasti tähän herkkyyskauden merkitykseen myöhempään syömiseen. Molemmilta lapsiltani tuon herkkyyskauden bongasin, esikoiselta puolivahingossa ja kuopukselta ihan kunnolla. Kun tuo kausi oli päällä, parissa viikossa vauva siirtyi maistelusta ihan syömiseen, nautti vaihtelevista soseista ja halusi selkeästi syödä silloin, kun muukin perhe. Esikoisen herkkyyskausi alkoi 5,5-6 kk:n ikäisenä, kuopuksen 5 kk:n ikäisenä. Ystävieni vauvoilla herkkyyskautta ei bongattu, yhdellä soseet aloitettiin 4 kk:n ikäisenä ja syö tänä päivänäkin tosi huonosti. Toisella soseet aloitettiin 8 kk:n iässä, ja tulos on ihan sama. Ruoka ei kiinnosta, vaikka molemmat lapset ovat nyt 4-vuotiaita. Omat lapseni ovat sen sijaan hyviä syöjiä ja nauttivat ennakkoluulottomasti uusista mauista.
Toinen syy, miksi olisin aloittanut soseet aiemmin, on uusin tutkimus. Allergialääkärit suosittelevat vahvasti maistelun aloittamista ennen 6 kk:n ikää, koska sitä myöhempi aloittaminen altistaa erilaisille allergioille. Tutkimus on toki tuore, joten saa nähdä, miten tilanne muuttuu tulevaisuudessa, mutta meillä neuvolassa jo viime keväänä neuvottiin aloittamaan maistelut 5-6 kk:n iässä siten, että 6 kk:n kuluessa on maisteltu jo useita lajeja ja vauva selkeästi syö jo jotain. Syy tähän oli se uusin tutkimus.
eikä sitä julkisuudessa ollutta lyhennelmää, josta on jätetty oleellisia asioita pois :)
Toinen syy, miksi olisin aloittanut soseet aiemmin, on uusin tutkimus. Allergialääkärit suosittelevat vahvasti maistelun aloittamista ennen 6 kk:n ikää, koska sitä myöhempi aloittaminen altistaa erilaisille allergioille. Tutkimus on toki tuore, joten saa nähdä, miten tilanne muuttuu tulevaisuudessa, mutta meillä neuvolassa jo viime keväänä neuvottiin aloittamaan maistelut 5-6 kk:n iässä siten, että 6 kk:n kuluessa on maisteltu jo useita lajeja ja vauva selkeästi syö jo jotain. Syy tähän oli se uusin tutkimus.
Tiedän kyllä mitä on täysimetys ja imetys. Kirjoitinkin näin: Täysimetin lasta aivan alun korvikelisiä lukuunottamatta ja imetys jatkuu yhä muun ruokailun ohella.
Eli ALUKSI täysimetin. Nyt imetys jatkuu, EI täysimetys!! Vauva saa muutakin ruokaa.
Pysytäänkö asiassa.
ap
Meillä ei ole ylihygienistä ja meillä on esim. lemmikkejä. Emme ole siivoushulluja, mutta eläinten takia tulee imuroitua useammin kuin varmaan muuten jaksaisimme. Imetyksen otin esiin, koska sillä pitäisi olla vastustuskykyä lisäävää vaikutusta. Meillä joku kerhokäynti johtaa aina sairastumiseen, joten linnoittautuminen kotiin alkaa oikeasti houkuttaa. Olen niin kypsä tähän ja syyllisyys kalvaa että jotain olen tehnyt väärin ja pitääkö tällaisen sitten hankkia lapsia, kun olen itsekin aina kipeä. ;(
ap
Meillä ei ole ylihygienistä ja meillä on esim. lemmikkejä. Emme ole siivoushulluja, mutta eläinten takia tulee imuroitua useammin kuin varmaan muuten jaksaisimme. Imetyksen otin esiin, koska sillä pitäisi olla vastustuskykyä lisäävää vaikutusta. Meillä joku kerhokäynti johtaa aina sairastumiseen, joten linnoittautuminen kotiin alkaa oikeasti houkuttaa. Olen niin kypsä tähän ja syyllisyys kalvaa että jotain olen tehnyt väärin ja pitääkö tällaisen sitten hankkia lapsia, kun olen itsekin aina kipeä. ;( ap
Olen numero 20.
Tsemppiä sinulle :D. Olen labrahoitaja ja olen lukenut lääketiedettä, mikrobiologiaa, Kotilääkäriä ja paljon alan julkaisuja.
Lopussa kiitos seisoo: lapsesi sairastaa nyt, mutta hän on vahvempi myöhemmin. Meidän kuuluu sairastaa, saada mikrobikylpyä ja olla alttiina (olen rokotusohjelman rokotukset ottattanut, koska poliot sun muut ovat helvetillisiä sairauksia!)
Leukemiasta, allergioista ja I-tyypin diabeteksesta olen lukenut paljon julkaisuja: altistus mikrobeille ja infektiosairastelu suojaavat lopulta. Ihmisen elimistö on rakennettu niin, että sen kuuluu taistella ympäristössä olevia taudinaiheuttajia vastaan. Jos suojaa ei synny, eli elimistöön ei kerry vasta-aineita, voi yksilön elimistö kääntyä itseään vastaan aiheuttamalla jonkun vakavamman taudin.
Ja etteivät ihmiset hyökkäisi nyt kimmppuuni: leukemian syntyyn vaikuttavat geneettiset seikat ja ympäristömyrkytkin. Allergiset vanhemmat saavat useinmiten allergisen lapsen jne.
Tupakointi kotona lisää allergia- ja astmariskiä.
Älä ole huolissasi. Sinulla on terve koululainen myöhemmin :D
Nämä asiat vastustuskyvyn muodostumisesta ovat mietityttäneet kovasti. Onko niin, että vastustuskyky muodostuu sairastettujen infektioiden myötä, ja paljonko "toistoja" tarvitaan ennen kuin keho uskoo ja jaksaa taistella tiettyä sairautta vastaan? Moni kuitenkin kertoo, että pienenä paljon sairastellut on ollut infektioherkkä myös myöhemmin.
Myös I-tyypin diabetes mietityttää, koska lapsella on todettu siihen liittyvä riskigeeni ja tutkimuksessa, johon osallistumme, tarkastellaan nimenomaan erilaisten lapsuusajan infektioiden vaikutusta diabeteksen puhkeamiseen. Onkin joka kerta sellainen olo kun lapsi on jälleen kerran jossain taudissa, että olikohan tämä nyt se tauti, joka diabeteksen sitten laukaisee... :/ mutta toivottavasti asia on juuri päinvastoin ja tämä sairastelu edesauttaa sitä että diabetes ei puhkeaisi.. tosin enterovirukset nyt näyttävät olevan aika selviä pahiksia tässä suhteessa, ja mistä sitä tietää mikä näistä köhistä on jonkun enterosukuisen aiheuttama. Huoh.
ap
Meillä ei ole ylihygienistä ja meillä on esim. lemmikkejä. Emme ole siivoushulluja, mutta eläinten takia tulee imuroitua useammin kuin varmaan muuten jaksaisimme. Imetyksen otin esiin, koska sillä pitäisi olla vastustuskykyä lisäävää vaikutusta. Meillä joku kerhokäynti johtaa aina sairastumiseen, joten linnoittautuminen kotiin alkaa oikeasti houkuttaa. Olen niin kypsä tähän ja syyllisyys kalvaa että jotain olen tehnyt väärin ja pitääkö tällaisen sitten hankkia lapsia, kun olen itsekin aina kipeä. ;( ap
Olen numero 20. Tsemppiä sinulle :D. Olen labrahoitaja ja olen lukenut lääketiedettä, mikrobiologiaa, Kotilääkäriä ja paljon alan julkaisuja. Lopussa kiitos seisoo: lapsesi sairastaa nyt, mutta hän on vahvempi myöhemmin. Meidän kuuluu sairastaa, saada mikrobikylpyä ja olla alttiina (olen rokotusohjelman rokotukset ottattanut, koska poliot sun muut ovat helvetillisiä sairauksia!) Leukemiasta, allergioista ja I-tyypin diabeteksesta olen lukenut paljon julkaisuja: altistus mikrobeille ja infektiosairastelu suojaavat lopulta. Ihmisen elimistö on rakennettu niin, että sen kuuluu taistella ympäristössä olevia taudinaiheuttajia vastaan. Jos suojaa ei synny, eli elimistöön ei kerry vasta-aineita, voi yksilön elimistö kääntyä itseään vastaan aiheuttamalla jonkun vakavamman taudin. Ja etteivät ihmiset hyökkäisi nyt kimmppuuni: leukemian syntyyn vaikuttavat geneettiset seikat ja ympäristömyrkytkin. Allergiset vanhemmat saavat useinmiten allergisen lapsen jne. Tupakointi kotona lisää allergia- ja astmariskiä. Älä ole huolissasi. Sinulla on terve koululainen myöhemmin :D
alkaa muokkaantumaan vauvoille 6 kuukauden iästä alkaen. Vastustuskyky kehittyy juurikin sairastamalla. Veikkaan, että ensi vuonna on vauvasi muihin nähden terveimmästä päästä! :) Ja äidinmaito ei suojaa enää 6 ensimmäisen kuukauden jälkeen taudeilta, on vain ravintoa.
Yh -äidilläni ei ollut edes imuria.
Olen ollut hirvittävä maidonjuoja aina, juon Gefilus-maitoa. Poika syntyi, täysimetin 4 kk. Sitten kiinteitä. Meni hoitoon 8 -kuisena.
Sairasti 1-2 -vuotiaana syksystä kevääseen räkätautia, kuumeilua joskus. Pari mahatautia. Sen jälkeen ei ole ollut, kuin muutama infketio (poika nyt 9)
Pikkusisko syntyi pojan ollessa 3. Täysimetin taas 4 kuukautta. Kiinteitä sen jälkeen. Sairasti jo heti synnäriltä kotiin tultuaan flunssan. Ja sairasti ensimmäisen vuoden jatkuvasti!
Molempia imetin 9 kuukautta. Lopettivat itse, vaikka maitoa tuli.
Gefilusmaitoa alkoivat juomaan vuoden ikäisinä. Meillä on lemmikkejä (kissa, koira).
En ole siivousfriikki. Kotiintullessa pestään kädet, mutta en ole keitellyt pulloja, tutteja, en käytä desinfioivia pesuaineita. Omat imeksineet päiväkodin leluja, ostoskärrejä, syöneet lunta, hiekkaa. Kaivaneet kissanhiekkavatia pahimmassa tutkimisiässään jne. Olen laittanut kadulle pudonneen tutin suuhun.
Poika ei ole sairastanut ainakaan kahteen vuoteen. Taisi olla Puoli päivää kestänyt mahatauti pari vuotta sitten. Yhtään poissaolopäivää ei ole koulusta ollut sairauden takia.
Tytär nyt viisi. Sairastaa nuhan ja yskän kuumeella kerran vuodessa. Sairastaa noin päivän. Nyt oli ihme kyllä silmätulehdus.
On hoitajienkin mukaan ollut koko ajan vähiten sairauden takia poissaolevien joukossa, muihin ryhmän lapsiin verrattuna.
Liekö eletään niin paskoissamme, eläintenkin tuomaa altistusta. Maitohappobakteerit jne.