Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei vastasyntynyttä muka saa nukuttaa pinnasängyssä?

Vierailija
26.11.2010 |

Siis häh. Miksei vastasyntynyttä muka saa nukuttaa pinnasängyssä? Jos minun pitäisi nukkua samassa sängyssä vauvan kanssa en saisi nukuttua hetkeäkään, kun en uskaltaisi. Olemme molemmat mieheni kanssa varsinaisia unissammemyllääjiä, joten pelkäisin koko ajan, että vauva jää alle.

En ymmärrä mitä pahaa on laittaa vauva omaan sänkyyn?!

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se voi nukkua.meillä nukkunut pienestä asti,nukkuuhan ne sairaalassakin omassa pedissään?

Taas näitä uusmammojen hysteriaa,anna mun nauraa...

Omassa pedissä, itki suoraa huutoa. Yritin kyllä.

Vierailija
42/61 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ehdottomat "meillä tehtiin näin ja tämä on ainoa oikea tapa" kannattaa jättää omaan arvoonsa. Itsekin pelkäsin kierähtäväni vauvan päälle ja jo odotusaika päätin nukuttaa vauvan omassa sängyssä. Kun vauva oli maailmassa, niin tuntuikin hyvältä nukkua vauvan vieressä. Vauva söi silloin kun söi enkä aina itse herännyt siihen. Äitini pelotteli, että lapsi nukkuu sitten täysi-ikäiseksi asti vieressä. Vauva on nyt 7 kuukautta ja on nukkunut pari kuukautta omassa sängyssään meidän sängyn vieressä. Aamulla otan hänet viereen pötköttelemään ja joskus hän saattaa nukahtaa vielä tunniksi.

Mutta te itse päätätte mikä ratkaisu teille sopii. Terve parisuhde ei kaadu, jos joudutte tekemään erikoisjärjestelyjä, kuten mies menee muualle nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jotka häätää miehen pois aviovuoteesta. Luulisin että ne ovat niitä äitejä, jotka sitten eroavat lapsen ollessa alle 3v. Parisuhde ja läheisyys on niitä asioita, jota kannattaa vauvaperheessä vaalia.

minusta oli ihanaa että minulla oli edes se oma sänky, kun koko muu elämä meni vauvan ehdoilla.

sitä että vanhemmat eivät nuku vierekkäin, vaan pienen, vanhemmistaan täysin riippuvaisen ja läheisyyttä tarvitsevan vauvan tarpeet menevät edelle, niin melko heikoissa kantimissa parisuhde silloin on. Sorry vaan.

Vierailija
44/61 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka muotoilet sitten kohtumaiseksi pesäksi pinnasänkyyn. Tällaista käytetään keskosten hoidossa, että pysyvät oikeanlaisessa asennossa. Normaalilla vastasyntyneellä ei ole samanlaista tarvetta asentohoitoon, mutta tulee turvallisempi tunne, kun ei ole niin "avaraa" ympärillä. :)

Vierailija
45/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa... Näitä suosituksia löytyy nykyään niin monenlaisia. Teet niin kuin itse parhaaksi näet ja sitten muutat suunnitelmia jos ei se toimikaan. Meillä ollaan myös kovia myllääjiä, itse heräilen pieneenkin risahdukseen ja mies kuorsaa kovaa. Öiden rauhoittamiseksi vauva nukkui alusta asti omassa huoneessa pinnasängyssä. Itkuhälytin oli tietysti apuna. Mutta oikein loistavasti sujui. Vieraassa paikassa lapsi hakee turvaa ja haluaa kainaloon nukkumaan, mutta kotona nukahtaa omaan huoneseen ja nukkuu siellä rauhallisesti.

Vierailija
46/61 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kans kuullut että pää voi painua pinnojen väliin.

Onhan se pinnasänky ihan kamala, ihan kuin vankila vauvalle. Onhan se pinnasänky ihan kamala, ihan kuin vankila vauvalle.

Siis ettei raaja (tai jos on isot välit, niin pahimmassa tapauksessa (mutta aika kummalliselta kuulostaa) todella jopa pää) jää jumiin pinnojen väliin.

Vierailija
47/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kuulkkaa kukkahattu-mammat on niin että sen vauvan kanssa seurustellaan ja hellitellään silloin kun vauva on hereillä eikä hänen nukkuessa. Äiti se on joka sitä vauvaa kaipaa iholleen 24/7. Perhepeti on todella kummallinen ajatus. Jokainen nukkukoon omassa pedissään, sen pinnasängyn voi siirtää vaikka oman sängyn viereen ja sieltä silitellä vauvaa.

AP:n tavoin itse pelkäsin rusentavani vauvan eikä nukkumisesta olisi tullut yhtikäs mitään.

Joku väitti että lapsi kyllä aikanaan haluaa omaan sänkyyn. Oletteko niin varmoja? Meidän naapurissa nukkuu 9 vuotias poika vanhempiensa välissä, tai nukkui. Nyt on isä siirtynyt sohvalle nukkumaan kun ei enää mahdu omaan sänkyynsä. Pojalla on oma huone ja sänky mutta ainoatakaan yötä ei ole siellä nukkunut vaan mamman kainalossa. Kun tämä perhe lähtee matkoille on se varavuode isukkia varten kun eihän sitä pikku pilttiä voi mamman tissistä erottaa sitten millään.

Vierailija
48/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki 4 lasta nukkuneet pinnasängyssä alusta lähtien. Olisikohan maksimissaan kuukauden ollut pisimmillään samassa huoneessa äityliinin kanssa se sänky. Ja tämä kauhea äiti on vielä ammatiltaan th. Työ äitiys- ja lastenneuvolassa. No miksikö olen tehnyt näin kauhean tempun. En nuku ollenkaan, jos vauva lähellä. Kuuntelen koko ajan hengitystä, ähinää, puhinaa. Kun vauva viereisessä huoneessa, ei sen ole tarvinnut edes itkeä, kun olen jo ottanut rinnalle. Olen vain niin rasittavan herkkä heräämään. Ajattelin, että parempi kai, jos nukun jonkin verran, kun se, että valvon ja tulen hulluksi väsymyksestä enkä jaksa hoitaa vauvaa. Kukin tyylillään, joillekin sopii perhepeti, toisille ei. Ei ole hyvän äitiyden mitta se, kuinka lähellä vauva nukkuu tai onko pinnasängyssä. Ihan tavallisia kakaroita nuo on, vaikka pinnasängyssä ovatkin nukkuneet.

Vierailija
49/61 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan täyspäistä ja tasavahvaa porukkaa on kasvanut :D

Esikoinen oli heti kotiuduttuaan omassa pinniksessa ja omassa huoneessa. Seuraava omassa pinniksessä äidin makkarissa. Seuraava äidin sängyssä (muttei missään tapauksessa kylki kyljessä, vaan 180cm leveässä sängyssä omalla puolellaan).

Miestä en ole vuoteesta pois ajanut, vaan on itse halunnut muualle nukkumaan, kun ei saa nukuttua vauvan tuhinoilta.

Vierailija
50/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti että lapsi kyllä aikanaan haluaa omaan sänkyyn. Oletteko niin varmoja? Meidän naapurissa nukkuu 9 vuotias poika vanhempiensa välissä, tai nukkui. Nyt on isä siirtynyt sohvalle nukkumaan kun ei enää mahdu omaan sänkyynsä. Pojalla on oma huone ja sänky mutta ainoatakaan yötä ei ole siellä nukkunut vaan mamman kainalossa. Kun tämä perhe lähtee matkoille on se varavuode isukkia varten kun eihän sitä pikku pilttiä voi mamman tissistä erottaa sitten millään.

Meillä on viides lapsi nyt perhepedissä eli vauva. Jokainen isommista lapsista on siirtynyt omaan sänkyyn viimeistään 1,5-vuotiaana, aivan innoissaan. Tosin jokaisella on ollut myöhemmin kausia, että ovat tulleet jopa joka yö vanhempien viereen nukkumaan, mutta muistan näitä kausia omasta lapsuudestanikin, vaikka olen nukkunut pinniksessä vauvana.

Minäkin suunnittelin silloin aikanaan, että tottakai vauva nukkuu omassa sängyssä. Siis esikoisesta. Mutta meillä vaan on tuntunut paremmalta ratkaisulta se, että nukkuu vieressä. Minä ilahduin kovasti tuosta asiallisesta tutkimustuloksia sisältäneestä viestistä, se nimittäin vahvisti kaikki minun omat henkilökohtaiset kokemukseni.

Minä en ole ikinä arvostellut ihmisiä, jotka nukuttavat lastaan pinnasängyssä. Jos se heillä toimii, niin hyvä. Sen sijaan minua on jopa syyllistetty perhepedistä, sanottu suoraan että vaarannan vauvan hengen. Olen sanonut, että vauva on vaarantunut pahemmin niinä aikoina, kun olen yrittänyt pitää omassa sängyssään. Esim. kerran kuukauden ikäinen lapsi putosi sylistäni, kun yritin imettää urhoollisesti istuallani, ja nukahdin sängynlaidalle. Onneksi alla oli pehmeä vaununkoppa. Siirryin välittömästi takaisin perhepetiläiseksi.

Kerran isä kierähti esikoisen päälle nukkuessaan, johon minä heräsin välittömästi. Sen jälkeen siirsin lapsen nukkumaan itseni ja seinän väliin. Nykyisen vauvan päälle pyörähti kerran 2-vuotias isoveli, joka oli tullut viereemme yöllä. Jälleen heräsin heti, vaikka vauva ei ääntä pitänytkään. Minä luotan vaistooni. Meille paras vaihtoehto on se, että vauva nukkuu vieressäni, jolloin minun ei tarvitse oikeastaan edes herätä kun tyrkkään tissin suuhun. Toisessa perheessä on parempi käytäntö se, että lapsi nukkuu omassa sängyssään, jopa omassa huoneessaan.

Mikä ihme siinä on, että toista pitää haukkua ja besserwisserrata tällaisessa asiassa, jotka eri perheissä hoidetaan eri tavalla - jokainen siten miten itselle parhaiten sopii. Kumpikaan tapa ei suoranaisesti vauvan henkeä ja terveyttä vaaranna, joten eikö nyt jo annettaisi ihmisten ihan itse päättää omalle perheelle paras toimintatapa.

Meillä muuten on isäntä se, joka eniten kaihoaa lapsia viereensä. :) Siis jos ei kainalossa tuhise yhtään isompaa muksua, hän on jo ihan ikävissään ja välillä on pitänyt jarrutella, kun hän on meinannut hakea jonkun nukkuvana kainaloon. :) Me nyt vaan nautitaan siitä suloisesta tuhinasta, joka lapsesta lähtee, ja siitä miten lapsi unissaan kiepsahtaa lähemmäs ja laittaa käden äidin tai isän kaulalle. Se on rakkautta.

Vierailija
51/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saa? Kuka sen kieltää ja millä perusteella? Kyllä minä ainakin olen nukuttanut ja nukutan jatkossakin.

Vierailija
52/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan ettei saa nukuttaa? Mitä varten ne siellä sairaalassakin sitten laittavat vastasyntyneen lapsen pinnasänkyyn, ihan omatoimisesti kätilö laittoi kysymättä minulta yhtään mitään?!? Onko se nyt pilalla ja miten ilmenee, kun maallikon silmiin näyttää ihan terveeltä ja täysijärkiseltä 1-vuotiaalta?!?

No haloo, käytä omaa järkeäsi! Lapsia nyt nukutetaan monella eri tavalla kulttuurista ja asuinpaikasta riippuen, ihan muut asiat lapsen hyvinvointiin vaikuttavat.

Vierailija
53/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi sitä perhepetiää niin tuputetaan? Ei olis sopinut meille.

Vierailija
54/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun äitiyspakkauksen laatikossa ja ehkä noin kolmikuisena siirtyi pinnasänkyyn. Hyvin on nukuttanut molemmissa.

Imetysaikana välillä nukahdin vauva rinnallani, mutta minua pelotti, että kääntyisin vauvan päälle unissani ja pyrin aina siirtämään vauvan omaan sänkyynsä.

Vierailija
55/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että osassa noissa tutkimuksia jotka mainostaa perhepedin hyötyjä, lasketaan perhepediksi myös se että nukkuu samassa huoneessa vaikkakin eri sängyissä.

Vierailija
56/61 |
29.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huonompaan suuntaan mutta mm. lisätty rivivälejä. Se tekee toki selkeämmän vaikutelman, mutta lisäksi lopusta on poistettu tekstiä, joka muuttaa viestin ideaa hiukan. Onko muillekin tehty tällaista?

59

Vierailija
57/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt taitaa mennä hieman yli.. mietis missä vauvat nukkuu ympäri maailmaa.

Vierailija
58/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap varmaan ensisynnyttäjä, kun et vielä tiedä, että ei sitä vastasyntynyttä voi hylätä yksin pinnasänkyyn. Pieni tuntee olonsa hylätyksi ja saa elinikäisiä traumoja. Koeta nyt tajuta, että kun saat oman nyytin syliisi, ymmärrät, ettet voi hylätä häntä hetkeksikään.

tämän täytyy olla provovastaus eikö niin?

Meillä 3lasta(nuorin 1v7kk ja toistaiseksi nukkuu vieläkin) ja hyvin ovat nukkuneet pinnasängyssä, kun synnäriltä ollaan kotiuduttu eikä mitään ongelmia ole koskaan ollutkaan.

Vierailija
59/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kyllä parisuhteen vointi kiinni siitä nukutaanko samassa sängyssä, eikö tärkeää ole juuri se että nukutaan?

eräs tuttu pakotti miehen nukkumaan samassa huoneessa, tämä yrittäjämies teki pitkää päivää muutenkin ja valvoi sitten yöt, eli oliko sen arvoista? nainen sitten nukkui päikkäreitä vauvan kanssa.

olen nähnyt tutuilla kaikki mahdolliset ja mahdottomat viritelmät. osa toimii osa ei, osa ei tajua muuttaa tapojaan vaikka ei toimisi, on hitlereitä ja curlaajia. pahinta esim se että opetetaan sitten siinä vaiheessa kun lapsen tulisi nukkua omassa sängyssä että aamulla pääsee neljän aikaan vanhempien keskeen.. huoh.. annetaan periksi.. tai pakotetaan johonkin mikä ei ole hyväksi lapselle. ymmärrys ei kaikilla riitä. järki, vaistot, toisten sanomiset...

meillä yritettiin perhepetiä esikon kanssa niin että mies samassa ja sängyllä kokoa 2,5m mutta siinä mies heräili pyörimisiin ja kitinöihin, lopulta mies nukkui 6 kk eri huoneessa. tosikon kanssa mies nukkuu jälleen eri huoneessa, minä vauvan kanssa pesin parisängyssä ja koko perhe nukutaan hyvin.

aviovuode on jo sanana niin huvittava että ei tiedä itkeäkö vai nauraa.. seksiä voi harrastaa muuallakin asunnossa kuin aviovuoteessa, ja hellyyttä osoitetaan muuallakin kuin sängyssä :)

Vierailija
60/61 |
27.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko, että vauva ymmärtäisi pinnasängyn vankilaksi...