Millainen on sopiva lapsiluku?
Yhden lapsen perheet puhuttavat. Moni kokee, että lapsia pitäisi olla vähintään kaksi. Tarvitseeko lapsi sisaruksia?
Kommentit (91)
Yksi on ihan hyvä, kuten myös kaksi tai kolme. Neljä menee myös. Siitä eteenpäin ehkä jos tarpeeksi isot ikäerot.
Itse ajattelen että jokainen lapsi tarvitsee riittävästi vanhempiaan. Mitä useampi lapsi, sitä enemmän se vaatii vanhemmilta.
Itselläni on sisaruksi ja heistä on välillä suuri tuki. Itse haluan kaksi lasta. Heistä on tukea toisilleen silloin kun minua ei enää ole.
Tyttönen
Olen tosi onnellinen siitä, että he ovat saaneet toisensa tätä elämää kanssaan jakamaan. Ovat seuraksi ja tueksi toisilleen.
Oli vaikea kasvaa viiden lapsen vanhemmaksi, kun kaikki eivät ole omia, vaan ovat tulleet perheeseen muilla tavoin, mutta nyt en kyllä enää ymmärrä miten lapsen olisi pienemmässä ryhmässä mahdollista kasvaakaan. :)
riittävät. sitten kun nämä ovat jo isompia, niin voidaan harkita vieläkö halutaan lisää. parillinen määrä kuitenkin on mielessä. joko 2,4,6 tai niin pitkälle kun oma mielenterveys ja vauvakuume riittää. :)
Yksi on kovin vähän. Lapsi kasvaa ilman toisten lasten seuraa. Vieraita ei voi olla koko ajan kylässä ja aikuiset eivät ole lasten jatkuvia leikkikavereita. Toki aikuiset voivat pelata, lukea ja askarrella lasten kanssa, mutta he leikkivät täysin erilailla kuin lapset. Lapset kaipaavat toista lasta.
Kaksi lasta on aika perusluku. Lapsista on seuraa toisilleen, varsinkin jos ikäero on melko pieni. Mutta kahden lapsen perheessä lapset ovat aina ikäänkuin toisiaan vastaan, minä vastaan sinä. Aina kinastellaan kumpi on parempi ja kumpi saa enemmän huomiota, aina ollaan toista vastaan riitatilanteissa.
Kolme lasta on mielestäni ihanneluku. Kolme on pieni ryhmä. Siinä ei tule niin helposti vastakkain asettelua, ei olla vain sinä ja minä vaan ollaan ME. Lapset ovat "laumaeläimiä", he viihtyvät ryhmässä, laumassa.
t. Nakkimakkara
koska en halua synnyttää yhtään enempää lapsia!
Taitaa olla muualla Hän, joka päättää elämän alkamisesta ja päättymisestä. Meillä ei taida olla valtuuksia moiseen. Otamme kaikki lapset lahjana vastaan, jotka Hän viisaudessaan on hyväksi nähnyt..
on aika hyvä.. ikäeroa vamhimmalla ja nuorimmalla 18 vuotta. lisää tulee jos on tullakseen..
lapsella pitää ehdottomasti olla sisaruksia!
Ihan sama, mikä on ikäero, pääasia, että ei tarvitse olla yksin koko elämäänsä!
Kun katselen omia lapsiani, voin vilpittömästi sanoa, että heidän elämänsä olisi taatusti tylsempää ilman sisaruksia. Toisaalta ainokainenkin voi olla aivan tyytyväinen ja onnellinen. Lapsiluku ei suoraviivaisesti vielä kerro juuri mitään, sillä vanhemmat luovat kuitenkin perheen tunnelman.
Kun katselen omia lapsiani, voin vilpittömästi sanoa, että heidän elämänsä olisi taatusti tylsempää ilman sisaruksia. Toisaalta ainokainenkin voi olla aivan tyytyväinen ja onnellinen. Lapsiluku ei suoraviivaisesti vielä kerro juuri mitään, sillä vanhemmat luovat kuitenkin perheen tunnelman.
Ensimmäisen lapseni jälkeen päätin etten halua enempää lapsia. Erosin, löysin uuden miehen,joka halusi lasta. Annoin odottaa 2,5v ja päätin että "ok yksi vielä", ja siihen saa jäädäkin :)
Nyt yhteishuoltajuus,molemmat pojat asuu isillään.
Uuden aviomieheni kanssa en taida tehdä enää yhtään lasta, olisi muuten 3 lasta kolmelle eri miehelle. KÄÄK!
Joillekin 1 lapsikin on liikaa. Toisille on okei vaikka lapsia on 10.
Mutta mielestäni siinä pitäisi kulkea raja, jos huomaa ettei jaksa lapsien kanssa arkea pyöritää, lapset tarvii hoitoa ja koti siivoojaa. Ja jos ei itse jaksa tehdä noita niin silloin pitäs hälytyskellojen soida ettei ainakaan enempää tee lapsia! Tai jos on selvästi terveysriski synnyttää, niin ei hankkiudu tieten tahtoen silloin raskaaksi.
Lapsen kannalta mielestäni olisi parempi jos olisi enemmän kuin yksi lapsi. Tämä sen takia ettei lapsi joutuisi koskaan olemaan yksin, jos esimerkiksi vanhemmat kuolisivat tai hän joutuisi kiusatuksi koulussa eikä olisi ystäviä. Jos on enemmän kuin yksi lapsi, he voisivat aina tukeutua toisiinsa vanhempanakin.
Itse haluaisin mieluiten 3 (tai neljä) lasta. Minulla itselläni on kaksi sisarusta, mutta he ovat minua 9 ja 12 vuotta vanhempia joten tunsin kyllä itseni yksinäiseksi pienenä ja olen joskus kaipanut enemmän samanikäistä sisarusta. Lisäksi ehkä on jäänyt pieni trauma lapsuudestani, jolloin yksi serkuistani kuoli. Tällä serkulla oli kaksi sisarusta, joten olen välillä ajatellut miten hyvä oli että heitä oli kolme, jolloin jäljelläolevilla kahdella on kuitenkin tukea toisistaan.
Lapsen kannalta mielestäni olisi parempi jos olisi enemmän kuin yksi lapsi. Tämä sen takia ettei lapsi joutuisi koskaan olemaan yksin, jos esimerkiksi vanhemmat kuolisivat tai hän joutuisi kiusatuksi koulussa eikä olisi ystäviä. Jos on enemmän kuin yksi lapsi, he voisivat aina tukeutua toisiinsa vanhempanakin.
Itse haluaisin mieluiten 3 (tai neljä) lasta. Minulla itselläni on kaksi sisarusta, mutta he ovat minua 9 ja 12 vuotta vanhempia joten tunsin kyllä itseni yksinäiseksi pienenä ja olen joskus kaipanut enemmän samanikäistä sisarusta. Lisäksi ehkä on jäänyt pieni trauma lapsuudestani, jolloin yksi serkuistani kuoli. Tällä serkulla oli kaksi sisarusta, joten olen välillä ajatellut miten hyvä oli että heitä oli kolme, jolloin jäljelläolevilla kahdella on kuitenkin tukea toisistaan.
Eivät sisarukset estä koulukiusaamista.
Sisaruksilla voi olla ihan omat kaverit eikä he välttämättä leiki keskenään. Riippuu ikäerosta ja sukupuolesta.
Aikuisena sisarukset eivät välttämättä ole tekemisissä, tai yhteydenpito voi olla niin vähäistä ettei sisaruksista ole tukea toisilleen. Aikuisena omat ystävät ja puoliso ovat tärkeämpiä tukipylväitä.
enkä ole KOSKAAN kaivannut sisaruksia! Eli onnellinen voi olla myös ainokaisena :)
Tiedän myös muutamia joilla viileät välit sisaruksiin/yhteen sisarukseen. Näissä ei ole kyse alkoholismista, suosimisesta tms. vaan siitä että luonteet ja mielenkiinnonkohteet ovat kuin eri planeetoilta, kärjistäen tyyliin on konservatiivinen porvasi ja boheemi hippi.
Useimmilla tosin ainakin kohtalaisen lämpimät välit sisaruksiinsa, mutta lapsilukua miettiessä ei siihen kannata luottaa.
Esikoinen sai/joutui olemaan ainokainen 9v. ja hän kyllä valitti asiast. Nyt on kaksi lasta tullut aivan peräjälkeen. Mielestäni lapsi tarvitsee läheisen lapsen. Meidän tapauksessa erittäin läheinen serkkupoika hoiti varasisaruksen roolia :) Lapset ovat kuin paita ja peppu, vuoden ikäero, molemmat olivat ainokaisia usean vuoden.
Aina niitä lapsia vaan ei tule kuin yksi tai surullisimmissa tapauksissa ei yhtään.
Meille haaveiden lapsiluku oli 2. Toisella kerralla tulikin 2 vauvaa, joten meillä on nyt 3 lasta. Yhtäkään en antaisi pois. Jälkeenpäin ymmärrän, että tuskin olisimme kolmatta lähteneet yrittämään vaan kahteen olisi jäänyt. Mutta nyt taas tämä kolme tuntuukin meille parhaimmalta. Neljättä en enää jaksaisi, koska en jaksa vauva-ajan yövalvomisia kovin hyvin.
Olen sitä mieltä että lapsi tarvii sisaruksen. Aluksi halusin kolme lasta, mutta kun sattumalta tuli kaksi kerralla niin enempää en jaksa. Kyllä sisarusten touhuja ja leikkejä on ihana seurata.