Miksi työvpimatoimisto ei neuvo työttömiä oppisopimukseen?
Kommentit (12)
Itse joskus kyselin sieltä oppisopimusjutuista,mutta eivät osanneet neuvoa.
- lista opisopimustyövoimaa haluavista työpaikoista käteen vaan ja puhelinnumerot oppisopimushakijalle
t. ap
EIkä se sitäpaitsi vielä riitä, pitää olla myös lista niistä koulutuspuolen tahoista, jotka valvoo koulutuksen ja tarjoaa teoriajakset ja myöntä' tutkinnon.
Harvassa firmassa halutaan sitouttaa yhden työntekijän aikaa jonkun tumpelon opettamiseen.
Suomessa ei oikein ole tuota oppisopimuskulttuuria vielä.
helppo homma-teen noita listoja parhaillaan tutulleni t. ap
soittelet ko firmoihin, vai?
oppisopimuskeskuksilta, työkkäristä voidaan antaa vain perusneuvoja ja mahdollisesti auttaa työpaikan löytymisessä jos sellaisia on tiedossa. Mutta kuten joku jo mainitsi, ei työkkärissä (ainakaan meillä) ole valmiita listoja vaan kyllä työnhakija joutuu hieman itsekin sopivaa työpaikkaa hakea.
ja ihmiset viruu vuosia kortistossa- surullista- oma apu paras apu
t. ap
Tällä hetkellä tilanne on se, että moni firma ei enää oppisopimustyöntekijöitä koska se tolkuttoman kallista hyötyyn nähden. Lisäksi pitää muistaa, että oppisopimustyöntekijä vie ensimmäisen vuoden ajan 1,5 toisen työntekijän panoksen kun muiden pitää opettaa häntä.
ei työkkäri mitään oppisopimussopimuksia tee vaan ne tekee oppisopimustoimistot koulun, opiskelijan ja työpaikan kesken. Opso-toimistot hankkii koulupaikan, maksaa oppilaitokselle sekä työnantajalle.
oppisopimuspaikkoja saa helpolla, että sen kun vain listailee? Siis ihan oikeasti saa, eikä vain, että "periaatteessa yrityksemme suhtautuu myönteisesti.."
ja ihmiset viruu vuosia kortistossa- surullista- oma apu paras apu t. ap
Se kuuluu oppisopimustoimistolle, sieltä asia hoidetaan eteenpäin. Työnantajan ei kannata ottaa oppisopimuksella ketään, koska samalla sitoutuu siihen, että maksaa palkkaa, vaikka oppisopimuksella tullut menisi toiseen työpaikkaan puoleksi vuodeksi suorittamaan niitä osioita, joita ei voi alkuperäisellä työpaikalla tehdä.
Mä olen monesti sitä kysellyt mutta ei ole kukaan työnantaja suostunut.