Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla lähipiirissä läheisiä, joilla joku mielenterveyden sairaus?

Vierailija
26.11.2010 |

Miten vältät sen, että et itse kärsi liikaa toisen sairaudesta? Millaisia kokemuksia? mistä saat voimia?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Hänellä on lääkitys ja onneksi paljon harrastuksia, niin ei jää aikaa niin paljon olotilojen kyttäämiselle. Ennen kuin aktivoitui, päivät kuluivat pohtiessa jokaista hengitystä, miettiessä miksi joku puolituttu ei moikannut takaisin kaupungilla jne. Oli aika rasittavaa kuunneltavaa.

Rajojen veto on ehkä tärkein juttu ystävyyden kannalta; kun et jaksa/halua jaksaa, lopeta puhelu/keksi tekosyy ja lähde aikaisin kotiin. Liian suoraan sanominen voi loukata, siksi vältteleminen toimii mielestäni paremmin.

Vierailija
2/2 |
26.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän välttää rasittamasta läheisiäni. Käyn siksi säännöllisesti terapiassa, tiiviisti jos on pahempi vaihe. Joskus jos on erityisen paha tai hyvä asia menossa, kerron ystävilleni, niinhän "normaalitkin" ihmiset tekevät. Kyllä ne läheiset osaa itse "vältellä" tai tukea, tilanteen mukaan. En koe olevani rasite heille. Mutta minulla onkin lääkitys kunnossa ja seesteinen elämä jo muutaman vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä