Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsiviä?

Vierailija
04.12.2010 |

Millainen sairaus tämä on?

Kärsin masennuksesta ja ahdistuksesta enkä edes tiedä syytä tähän. Mietein että onko mulla vielä tämäkin sairaus..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos sulla sitten ns. vauhtijaksoja, et nuku teet kokoajan jotain (siivoat tai jotain), mut et saa mitään loppujen lopuksi tehtyä???

Vierailija
2/6 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin semmosia että suunnittelen tekeväni vaikka mitä mutten sitte kutenkaan aloita mitään vaikka tarvikkeetkin hankin. Lasketaanko tämä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saat tietoa paremmin

Minä olen kaksisuuntainen, en hyväksy sairauttani, enkä lääkitystäni, mutta näillä mennään.

Elän normaalia elämää, käyn vastuullisissa töissä, ja tätä nykyä en kärsi minkään sortin ahdistuksista ja masennuksista. Sanovat tätä normaaliksi välikaudeksi. Katsotaan nyt.

Onhan minulla viitteitä tuohon sairauteen.

Rankkojakin aikoja on ollut. Maniasta en ole koskaan kärsinyt. Hypoa ehkä kyllä ja sekamuotoista kuulemma.

En tiennyt syytä sairauteni puhkeamiseen, tai oli niitä syitä. Pääsin eroon näistä syistä lopulta toimimalla fiksusti. Itse sairauskin oireineen lähti samalla.

Vierailija
4/6 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaksisuuntainen. on ollut yksi kunnon maniakin..nyt pari vuotta olen ollut ok. toivottavasti tämä jatkuu näin. olen hyväksynyt tämän että olen sairas, ja varon vähän liiaksikin tekemästä tiettyjä asioita, jotka saattaisi laukaista minussa oireita.

Vierailija
5/6 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä teette kun olette maniassa? Ja mikä on hypo?

Vierailija
6/6 |
04.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teillä sitten laukaisee oireet? Ja mitä teette kun olette maniassa? Ja mikä on hypo?

Olen luopunut alkoholista lähes täysin. Koitan nukkua säännöllisesti. Otan lääkkeen ajallaan. Kaikki uusi ja yllättävä arjesta poikkeaminen laukaisee mussa jotain hypon tapaista.

Hypomania wikipediassa:

Häiriölle on tyypillistä pysyvä lievä mielialan nousu, lisääntynyt energisyys ja toimeliaisuus. Tavallista on myös huomattava tunne hyvästä olosta sekä henkisestä ja fyysisestä tehokkuudesta. Usein esiintyviä, muttei siinä määrin, että ne johtaisivat vakaviin häiriöihin työssä tai sosiaaliseen torjuntaan, ovat sosiaalisuuden, ylituttavallisuuden lisääntyminen, seksuaalisen aktiivisuuden lisääntyminen ja unen tarpeen väheneminen. Ärtyisä, kärttyinen, pöyhkeä, itserakas ja röyhkeä käytös voivat tulla joskus yleisemmän yliaktiivisen sosiaalisuuden sijaan. Mielialahäiriöön tai käyttäytymiseen ei liity harhoja tai harhaluuloja.Hypomania on manian lievempi muoto, jossa on samanlaisia, mutta vähemmän vaikeita oireita ja vähemmän toimintakyvyn heikkenemistä kuin maniassa. Hypomaanisen jakson aikana mieliala voi olla korkealla ja potilas voi tuntea itsensä tavallista paremmaksi ja pystyvämmäksi. Hypomaniaan päästäkseen potilas voi jopa lopettaa lääkityksensä.

Jos ei tunne ihmistä ennestään, hypomaniaa voi olla vaikea tunnistaa. Jotkut potilaat ovat kuvanneet, kuinka he ovat hypomaanisina "onnistuneet" innostamaan esimerkiksi autokaupan myyjän niin, että heille on tilattu kaksi kappaletta upouusia loistoautoja, vaikka varaa niihin ei ole.

Mulle tulee hypoa jos en nuku tarpeeksi, tai jos olen jossain bilissä ja tapaan uusia ihmisiä, on meteliä jne. Hypossa valitettavasti useammin ärtyinen rasittava akka.

Mania wikissä:

Maaninen vaihe

Tuntomerkkejä muun muassa:

* Epätavallisen innostunut, euforinen (= epätavallisen iloinen, hilpeä, haltioitunut) tai ärtyisä mielentila (tai potilas vaikuttaa sellaiselta läheistensä mielestä).

* Ajattelemattomia, seurauksista piittaamattomia tekoja.

* Vähäinen unentarve suuresta tarmokkuudesta huolimatta.

* Puhe on niin nopeaa, että toiset eivät kykene sitä seuraamaan.

* Ajatuksenriento.

* Keskittymisvaikeus, jonka vuoksi esimerkiksi puheenaiheet tai tekemisen kohde saattavat vaihdella nopeasti.

* Liioiteltu voiman, suuruuden ja tärkeyden tunne.

* Poikkeava tai korostunut ärtyneisyys tai reagointi pieniinkin asioihin stereotyyppisen ärtyneesti tai jopa aggressiivisesti.

* Vastuuntunnon puuttuminen, ei tunne huolta tekojen mahdollisista huonoista seurauksista; esimerkiksi liian runsasta rahankäyttöä, liiallista seksuaalista aktiivisuutta tai holtittomuutta, järjettömiin investointeihin ryhtymistä.

* Päämäärätön, tarkoitukseton touhuilu ja puuhailu.

Maniaa voidaan pitää psykoottisena tilana. Siihen saattaa liittyä myös hallusinaatioita (kuulo- tai näköharhoja) tai harhakuvitelmia (luja usko asioihin, jotka eivät ole totta). Kuten muihinkin psykoottistasoisiin häiriöihin, maniaan liittyy sairaudentunteen puuttuminen tai vähäisyys. Potilas itse ei useimmiten tunnista tilannettaan ja saattaa ärtyä voimakkaasti, kun hänen tekemisiinsä yritetään puuttua.

Mania mulla on ollut vain kerran, mutta hoitamattomana se saikin sitten jyllätä pitkään ja voi pojat miten sainkin elämäni sekaisin..Aivoni eivät ole tuosta oikein toenneet vieläkään. Vihtoon meni koulu, ammatti, perhe, parisuhde, asunto, kaikki.