Ahdistaa nykykoulu ja Wilma.
Koko ajan kannustetaan ja patistetaan yhteydenpitoon, vaikka mitään asiaa ei oikein olisi. Ja jos äikän läksyistä puuttuu viimeinen lause, heti napsahtaa merkintä Wilmaan. Mikä idea sekin on, onko se tarkoitettu joksikin häpeäpaaluksi? Huoh... Meillä siis esikoinen on ekalla luokalla.
Kommentit (49)
Kahteen vuoteen emme enää ole lähettäneet paperilappuja kuin kuuteen kotiin (noin 500 oppilasta), jotka ovat ilmoittaneet, etteivät halua/pysty käyttämään wilmaa. Toki sinne merkitään "turhiakin" merkintöjä, jotka muuten jäisivät kodeilta tietämättä. Yleensä kuitenkin asiat on jo hoidettu lapsen kanssa ja sitten ne kirjataan wilmaan. Tarpeen tullen saadaan nopeasti kouluvuoden sujumisesta yleiskuva.
Ja aineenopettajilla, kun on helposti 200 eri oppilasta, niin on ihan loistavaa saada viesti helposti liikkeelle.
Itselläni on lapsia alakoulussa, jossa wilmaan tulee lähinnä noita rehtorin tiedotteita. En silti koe ongelmaksi kirjautua sinne sisään ja pois muutaman kerran viikossa. Ei ne tunnukset nyt niin vaikeita ole (salasanankin saa vaihdettua....;). Kokonaisuudessaan siihen kuluu ehkä minuutti ja siinä olen jo ehtinyt lukeakin tiedotteet...
Minä ainakin haluan tietää, noudattaako lapsi käytöstapoja, pienissä ja isoissa asioissa. Totta kai opettaja puuttuu huonoon käytökseen niin hyvin kuin jaksaa ja pystyy koulussa, mutta minä olen se kasvattaja, joka pui näitä asioita sitten kotona ja kasvattaa lastaan, ei koulu. Useille vanhemmille valitettavasti tuntuu olevan aivan samantekevää.
mutta ajatukseni ei todellakaan ole jättää kasvatustyötä koululle. Ihmettelen vaan edelleen, miksi jokaisesta pikku lapsuksesta pamahtaa heti "häpeämuistutus". Oletetaanko ekaluokkalaisten olevan täydellisiä? Ainakin pitäisi sitten olla selkeät reunaehdot, tyyliin niin ja niin monta unohdusta aiheuttaa sitä ja sitä. Wilma näyttäytyy minulle edelleen epämääräisenä häpeäpaaluna.
ap
Wilma on usein kaupunkikohtainen valinta -ei opettajien valinta. Suurin osa vanhemmista ainbakin minun luokkani osalta pitää Wilmaa kätevänä. Suurin osa haluaa tietää, jos lapsi myöhästelee, unohtaa usein tehtävät. Kodin velvollisuus on huolehtia siitä, että lapsi tekee läksyt. Se ei ole koulun velvollisuus. Tiedän, on välillä työlästä. Silti on oikein ja lapsen etu, että läksyjen tekemistä seurataan. Aina on niitä, joiden mielestä koulun täytyy hoitaa ihan kaikki ja joiden mielestä lapsen koulunkäynti ei saa työllistää vanhemipa.
Saa nähdä ensi viikolla millainen todistus tulee. Onko ekaluokkalaisten todistuksissa merkintää huolellisuudesta? Jos Wilmasta voi jotain päätellä, niin ei tule olemaan kehumista siinä suhteessa.
jos opettaja noita viestejä laittaa. Mitä jos keskittyisit pohtimaan itse asiaa, etkä viestivälinettä. Don't shoot the messenger...
todistuksessa on useampikin kohta, joka liittyy huolellisuuteen :)
joka on usein muissa maailmoissa.
ap
jos opettaja noita viestejä laittaa. Mitä jos keskittyisit pohtimaan itse asiaa, etkä viestivälinettä. Don't shoot the messenger...
Että yksi on siellä erikoispaimennuksessa, ettei tipahda heti kelkasta?
Ei kai tässä ketjussa alunperin ollut tästä kyse? Ei minulle ainakaan koskaan kukaan ole oman lapsen läksyjen vahtimista kyseenalaistanut. Ketjussahan oli kyse Wilman työläydestä.
Olen täsmälleen samaa mieltä, itselläni on kolme lasta Wilmaa käyttävässä koulussa, ja siellä ei todellakaan käytetä mitään muuta kommunikointikeinoa kuin Wilmaa ja puhelinta. Sähköposteja ei käytä kukaan, tai niitä ei mitenkään ilmoiteta tai korosteta (tottakai kaikki tietää mikä on kaupungin työntekijöiden mailiosoite, muttei niitä käytetä). Reissuvihkoja ei ole, paperilapuin ei saa kommunikoida. Pari vuotta on jo joka vanhempainillassa tolkutettu, että kyllä joka taloudessa tietokone on tai ainakin toisen huoltajan työpaikalla, joten Wilma on ehdottomasti tarkistettava joka ikinen päivä! Tästä en ole kyllä kuullut toisten vanhempien valittavan.
Jännää on, että meidän lasten koulussa poissaolot kuitenkin on ilmoitettava puhelimitse opettajanhuoneeseen aamulla, jotta opettajien ei tarvitse Wilmaa päivystää, jos ei joku oppilas tule kouluun (eli jos ei puhelua ole kuulunut, automaattisesti lähdetään etsimään/soittelemaan lapsen perään, ettei ole jäänyt taksista tms.)
Älytöntä kuitenkin on jos jossain vain reksi tiedottaa Wilmassa ja opet käyttää muuta kanavaa! Meillä ei opeille kuulemma annettu mahdollisuutta, vaan reissuvihon uskolliset kannattajatkin joutuivat vihkoilun lopettamaan ja Wilma vain sallittiin. Henkilökohtaisia puhelinnumeroita ei myöskään meidän lasten koulun opettajat anna.
Wilmaankin riittää ainakin meidän perheessä kolmelle lapselle viestejä joka päivä, ovat lähinnä yhteisviestejä liikuntatunneista, kokeista, juhlista, retkistä jne. Jokunen yksityisviestikin joskus tulee lasten asioista, mutta ei onneksi juuri myöhästymis- tai unohdusmerkintöjä. ;-) Kuitenkin mieluummin kommunikoisin sähköpostilla ja reissuvihon välityksellä. Pari vuotta sitten ei ollut mikään ongelma muistaa kahden koululaisen reissarit tsekata joka päivä. Välistä löytyi kokeet ja paperitiedotteet, ja kirjoittettuna oli henkilökohtaiset viestit, kuten myös mekin saimme opettajaan nopeasti yhteyden.
Kyllä vaan on Wilma työläs, kun täytyy eri järjestelmä avata ja kirjautua kolmen eri lapsen tiedoin. Salasanat on meillä kaikilla samat, muuten emme niitä muistaisi, mutta tunnukset on erit meistä riippumattomista syistä. Olen kyllä tilannut Wilmasta tiedon mailiin, kun siellä viestejä on, eli ei siellä onneksi tarvitse turhaan päivystää. Itsekään en vauvapalstoilla päiväkausia notku, vaan käyn päivittäin vain sähköpostini lukemassa ja 1-2 krt viikossa on tälleen aikaa surffata muuten. Nyt sitten täytyy vielä Wilmassa käydä aina erikseen, jos siellä viestejä on.
Olen itse toisessa koulussa opettajana ja meillä saa valita minkä tahansa kanavan (Wilmaa ei ole). Itse käytän pääasiassa sähköpostia, siellä on helppo kommunikoida yksityisviestein ja myös massapostata. Käytän massapostausta myös harrastuksissani ja kavereillekin joskus, jos sovitaan vaikkapa jostain yhteisestä illanvietosta tms. Ja toisin kuin täällä joku väittää ei tasan tarkkaan viestit jumiudu vaikka olisi joku osoite väärin (käytän massapostia siis lähes päivittäin ja aina joskus joku osoite vanhentuu tai on typo eikä ole ikinä haitannut muita viestejä). Käytän gmailia sekä työpostia, ja molemmissa toimii moitteettomasti. Eikä myöskään meillä oppilaiden vanhemmat niin tiuhaan vaihtele osoitteitaan, ettäkö 2-4 kertaa kuussa lähettämät mailitiedotteeni eivät menisi perille. Kahden lapsen huoltajilla ei ole sähköpostiosoitetta tai eivät lue maileja, joten heille on sovittu laitettavan samat asiat paperilla (printti vaan ja siinä se on) reissarin väliin. Reissaritkin luen aina kun lapsi sanoo, että vanhempi on sinne kirjoittanut, ja kokeiden palautuksessa reissari on ihan ehdoton verrattuna siihen, että tokaluokkalaiset survoisivat koepaperit kirjojen väliin tai repun pohjalle.
Sähköpostiviestinnässä on myös se hyvä puoli, että vanhemmat voivat käyttää samaa listaa esim. synttäri- ja kyläilykutsujen lähettämiseen sekä muuhun kommunikaatioon. Wilmassa tämä ei käsittääkseni onnistu.
Terkuin kolmen äiti ja 22:n ope