Ope ehdottaa pienluokkaa adhd-lapsellemme. Onko järkeä anoa avustajaa normaaliluokkaan?
Ihan käytännön syistä (kaverit, sijainti jne) en toivoisi koulun vaihtoa.
Kommentit (48)
Kuka muu sen tekee, jos ei hän? Moni adhd lapsi ei käyttäydy noin. Koulupsykologi sanoi, että moni pystyy opiskelemaan ihan tavis luokassa. Johtuu niin paljon lapsesta ja lapsen vaikeuksista. Ap ei tarvi miettiä teidän lapsia, vaan omaansa. Nämä mammat ajattelee vain oman lapsen etua. T.7
joka ajattelee oman lapsensa etua.
Ap saa ajatella VAIN oman lapsen etua. Me muut ei saada :)
vanhemman tehtävä on ajatella oman lapsensa etua. Mutta koulun aikuisten suosituksissa näkyy kaikkien lasten etu.
Nykyään on HYVIN harvinaista, että yksi lapsi saisi avustajan luokkaan.
Opiskelu yleisopetuksessa onnistuu välillä. Lääkkeillä useimmiten hyvin,
hyvin, jos lapsi on lahjakas/ koti tukee
jos ope on motivoitunut tekemään järjestelyjä
omaani en nykypäivän pienluokkaan laittaisi.
Lakiuudistus sitäpaitsi edellyttää, että lapsen on saatava riittävät tukitoimet (myös omaan luokkaan).
Tosiaan avustajaa on vaikea saada luokkaan. Me perustelimme asiaa lausunnoilla monelta tahoilta ja vetosin lähikouluperiaatteeseen ja lakipykäliin. Kouvolan hallinto-oikeuteen asti jouduimme valittamaan, sitten lapsemme luokkaan ilmestyi kokoaikainen avustaja. Luokka siis iso 30 oppilasta. Olen todella tyytyväinen, että jaksoin taistella lapseni oikeuksista ja nyt pärjää hyvin luokallaan. Pienluokka vasta sitten, kun kaikki muut keinot on kokeiltu ja jos tie kerta kaikkiaan nousee pystyyn.
, mutta ADHDtäkin on montaa eri tasoista. Oma lapseni on normaalissa luokassa, ilman lääkitystä. Avustaja luokassa on, mutta ei henkilökohtaista. Useimmat päivät sujuvat hyvin (opettaja kirjoittaa aina kuulumisia). Huonoina päivinä poika menee välillä kirjastoon tekemään tehtäviä jos työskentely ei suju (eli jos häiritsee itseään ja muita lapsia). Tuskin kukaan opettaja pitkään katsoo jos joku kiipeilee pöydälle tai tekee muuta älytöntä. Minä olen ITSE kysynyt pojalle pienluokkaa, mutta erityisopettajan mukaan siihen ei ole tarvetta kun poika pärjää hyvin normaalissakin opetuksessa.
Pienluokassa ei todellakaan aina ole vähemmän ärsykkeitä. Meille sanoi koulupsykologi, joka medän kaupunkimme pienluokat tuntee, ettei kannata hakeutua, jos suinkin pärjää tavallisessa luokassa. Syynä se, että pienluokassa on kaikilla isoja ongelmia ja vaikeuksia ja normaaliluokassa yleensä vain parilla.
Meidän lapsella kokemusta parista eri pienluokasta ja hyvin on asiat menneet, ei siellä kellään mitään ISOJA ongelmia ole, jokaisella oppilaalla omat haasteensa, mutta ei mitään isompaa. Hyvin on meidän poika pystynyt keskittymään opetukseen, joissakin aineissa käy ihan normaalin rinnakkaisluokan tunneilla. Mukava pieni ryhmä, hyvä ryhmähenki, rauhallinen luokka ja aivan mahtava, ammattinsa osaava erityisopettaja.
oletko passannut kaikena valmiiksi? kivahan sitä itsekin olisi istua perseellään ja leikkiä hajamielistä, kun saisi sen maineen, niin tarviste mitään tehdä. itse olin lapsena tällainen. Kotona pääsi helpolla. Kiva kun saa vaan laiskotella ja loisia kun toiset joutuvat muistaa kaiken minun puolestani ja mä saan vaan olla henkisesti veltto.
lapsellasi ilmenee. Itselläni tarkkaavuusvaikeuksinen poika, joka opiskelee 30 oppilaan tavallisessa luokassa , jossa avustaja suurimmalla osalla tunneista. Opettajan on kyllä muistettava olla jämäkkä ja pitää yllä työrauhaa luokassa. Meillä tämä sujuu hyvin, MUTTA lapseni ei häiriköi eikä vie huomiota toisilta. Hän ei juoksentele ja kiipeile tunnilla tai metelöi. Hän ainoastaan unohtuu omiin ajatuksiinsa tai unohtaa kuunnella mitä opettaja sanoo ja asian välillä joutuu toistamaan tai käyttämään toiminnanohjauskortteja. Auttaa, että istuu aina eturivisssä lähellä opettajaa. Tosin lääkitystä ei meillä tarvita, ongelma ei niin paha.
saako tarkkaamaton jolla avustaja sitten samalla mittapuulla arvosanan kuin toiset? pitäisihän toisten saada hyvitystä, koska tekevät kaiken itse, ei kukaan käännä sivuja valmiiksi eikä muistuttele, joten aivokapasiteettia kuluu tähän eikä sitä riitä sitten yhtä paljon siihen aineeseen. Eli tälle jolla on avustaja, pitäisi tulla kyllä merkintä siitä ja jotenkin kieltää että ei pääsisi sitten ainakaan korkeampaankoulutukseen. tai sen pitäisi näkyä arvosanassa, että on oma avustaja. muutaman numeron heikompi arvosana, esim. jos kokeesta tulee 9 niin oikea arvosana olisi 6. siihen olisi yltänyt ehkä ilman avustajaa. tai sitten todistukseen merkint että on jotenkin vajaa. joten ei sitten hae toisten kanssa samaan. muutenhan se olisi heidän syrjimistä.
Meidän ADHD lapsi normaalilla luokalla, on lääkitys. Koulumenestys hyvä eikä häiriköi KOSKAAN. Koulunkäyntiavustaja on, jota ei tarvita lapselleni vaan mukana kuvis-, askartelu- ym tunneilla jossa luokan lapset tarvitsevat enemmän aikuisen apua. Open mukaan luokassa monta normaali lasta jotka tarvitsevat enemmän tukea kuin tämä ADHD lapsi. Myöskin luokassa häiriköinti tulee normaali lasten taholta.
Muistakaas nyt taas kerran että ADHD ei tarkoita käytöshäiriöitä. Lapsi voi käyttäytyä hyvinkin mallikelpoisesti kun tukitoimet ja kasvatus kohdallaan.
Ap, laita lapsesi pienryhmään. En usko että ope suosittelee turhan takia. Siitä olisi open katsoman mukaan apua sinun lapsellesi.
saako tarkkaamaton jolla avustaja sitten samalla mittapuulla arvosanan kuin toiset? pitäisihän toisten saada hyvitystä, koska tekevät kaiken itse, ei kukaan käännä sivuja valmiiksi eikä muistuttele, joten aivokapasiteettia kuluu tähän eikä sitä riitä sitten yhtä paljon siihen aineeseen.
Eli tälle jolla on avustaja, pitäisi tulla kyllä merkintä siitä ja jotenkin kieltää että ei pääsisi sitten ainakaan korkeampaankoulutukseen. tai sen pitäisi näkyä arvosanassa, että on oma avustaja. muutaman numeron heikompi arvosana, esim. jos kokeesta tulee 9 niin oikea arvosana olisi 6. siihen olisi yltänyt ehkä ilman avustajaa. tai sitten todistukseen merkint että on jotenkin vajaa. joten ei sitten hae toisten kanssa samaan. muutenhan se olisi heidän syrjimistä.
pienluokka ja mukautettu opetussuunnitelma todellakin ollut tarpeen.
opiskeluedellytykset rauhallisessa pienluokassa vai isossa 30 hengen luokassa avustajan kanssa. Hmm. vaikea pala.
Tuntuu siis siltä, että lasten koko koulupäivä on pelkkää ADHD-lapsen touhujen seuraamista...
Sitähän se pitkälti on... Kun luokassa on yksikin ADHD, vaikka olisi kuinka avustaja paikalla (meilläkin joutuu koko koulu jakamaan 2 avustajaa, eli ei edes ole joka tunti paikalla), niin siinä ei opi se ADHD-lapsi eikä ne muutkaan lapset.
Ja kun yleensä niitä ADHD-tapauksia tai muita erityishäirikköjä on joka luokalla 3-5 kpl, niin soppa on valmis.
Itse olen harkinnut uran vaihtoa sen vuoksi, että oppimisvaikeustapausten siirtoa pienryhmiin on päätetty vähentää. Lopputuloksena kukaan ei opi mitään. Tunnit menevät edes jonkinlaisen järjestyksen ylläpitämiseen luokassa. Opettamiselle jää ehkä 15 min oppituntia kohden... Ja sittenkin luokassa on jatkuvasti hälisevä tunnelma.
T. Ope
Sillä lapsella on varmasti ADD, eikä ADHD.
Monilla paikkakunnilla sellaisia ei ole vaikka miten rukoilisi pääsyä.
2 koulussa todella vaarallisia. Toinen heitti pulpetin portaita alas muiden lasten päälle. Kerran heitteli tuolit luokasta kavereiden niskaan. Luokassa metelöi ja hakkaa toisia jne.
Toinen tapaus on sellainen, että tunnit menee siihen kun tämä repii ja heittelee kirjoja ja ulisee ja karkaa luokasta ja ope juoksee perässä.
Sitten on ihan kiva poika, joka lääkityksellä pysyy kurissa ja sopeutunut luokkaan ja hänellä on kavereita. Kiva poika. Meilläkin kulkenut paljon lapsemme luona pelaamassa.
Niin muutkin vanhemmat tekee. Nämä vastaavat sulle vain oman lapsensa kannalta. Omani menee ainakin tavis luokkaan ja saa lähikaverit.
On muuten muiden lasten keskuudessa erittäin suosittu poika.
Mä mietin vain oman lapseni etua ja lapseni on hyvin älykäs poika.
Eskarissa sanottu, ettei poikani häiritse ketään, mutta on tarkkaamaton ja ohjeet pitää pilkkoa.
Menee etupenkille istumaan.
Yritettiin tällä palstalla laittaa munkin poikaa erityiskouluun, mutta lähikouluun on menossa ja ei ainakaan pojan koulu sitä vastusta ja rehtorikin ottaa ilolla vastaan.
Mua ei vittuukaan kiinnosta tän palstan ilkeiden akkojen neuvot.
Näitä maamoja en todellakaan päästäisi normi kouluun, vaan perustaisin ilkimys koulun.
Vaihda vaan ammatti, jos et kykene nykysuuntaukseen.
Kaikki ei ole sopivia opettajaksi, vaikka sille alalle kouluttautuvatkin.
Paljon riippuu myös open taidoista ja luoda oppilaisiin kontakti.
Vanhankansan ope ja tiukkis saa varmasti ADHD lapsen käytöksen pahimmat puolet esiin jatkuvalla rankaisemisella jne.
Hyvä ope taas toisinpäin.
Mutta edelleenkin ehdottomasti pienryhmään ne lapset keille sitä suositellaan. Toiset pärjäävät hienosti normaaliluokassa, toiset eivät.
Ihmettelen kyllä et jos lapsella ADHD diagnoosi, miksi ei ole tukitoimet kunnossa? Miksi ei ole avustaja luokalla? Onko terapiaa sekä vanhempien ohjausta?
Ilman kunnollisia tukitoimia hoitoennuste ja elämässä selviytyminen tutkitusti heikko
Kiva kovaääninen levoton poika. Ulkona pörrää, kuin joku idiootti ja tämä tavis lapsi menee lähikouluun.
Minun poikani samanlainen eli add. Monesti pienluokalla levottomia lapsia.
Niin ap mikä suhtautumisesi lääkehoitoon?
Jos et halua lääkehoitoa missään vaiheessa, niin silloin pienluokka.
Itse kannata lääkehoitoa ja vapaalla ei sitten lääkitystä, eikä lomilla.
T.7