Mieheni riiteli teinipoikamme kanssa eilen illalla huonoin tuloksin.
Poika tuli päivälliselle pesemättä käsiään. Mieheni komensi pojan yläkertaan käsien pesulle. Normaalisti poika tottelee, nyt pojan tyttöystävä oli mukana, ja hän vain istuuntui paikalleen.
Mieheni lausuu aina ruokarukouksen. Tälläkertaa poikamme sanoi kohteliaasti että hän jättää rukouksen väliin. Olemme keskustelleet poikani kanssa asiasta aijemmin. Minusta on ihan ok että hän alkaa pohtimaan itse asioita.
Mieheni ei kuitenkaan ottanut asiaa villaisesti. Tapansa mukaan hän hymähtää ja murjottaa lopun iltaa keinutuolissaan levyjään kuunnellen. Nyt hän kuitenkin menetti pahasti malttinsa.
Hän pyysi poikaa käsien pesulle ja rukoilemaan ruokarukouksen koko perheelle ja vieraallemme. Ruokaa ei tarjoilla mikäli sitä ei ole siunattu.
Poikamme nousi pöydästä ja alkoi pistämään takkia päälleen. Kehoitti tyttystävääkin pukeutumaan. He lähtevät mäkkäriin syömään. Mieheni suivaantui täysin, hän pyyhkäisi kädellään puolipöytää tyhjäksi ja kiljaisi ilmaan:
- "Tämäkö on palkka? Tämäkö on palkkani? Voi, voi voi voi minkä sinä menit tekemään"!
Poikani näytti isälleen up yours ja fuck yourselff merkkiä suunnaten kohti etuovea.
Etuovesta ette mene! Mieheni kiljui täyttä kurkkua kasvot punaisina. Hän otti rivakasti askelia edes taas ja toisteli itseään. Etuovesta ette mene! Istuin hiljaa ja itkin keittiönpöydän päässä. En ollut huomannut kyyneliä. Katselin kauhulla pilalle mennyttä päivällistä. Olin leiponut mokkapalojakin jälkiruuaksi kahvin kanssa.
Mieheni seisoi etuoven edessä estellen nuorta paria. "Etuovesta ette mene. Nyt sinä poika tottelet isääsi! Istut pöytään ja syöt lounaan. Minä olen perheenpää, et petä minua nyt!"
Poika uhkasi soittaa poliisit, jos isä ei häntä ja tyttöystävää päästäisi ulos asunnosta.
No mene! Mieheni ottaa rivelyksisät poikaani ja repii hänet takista ulos takaovesta. Heittää mopokypärän mukaan. Takaisin ei ole tulemista.
Poika ei ole tullut takaisin vieläkään :( minulla on murhe ja itken. Oli kamala olla koko päivä töissä itkun kurkussa. Mies murjottaa olohuoneessa eikä puhu sanaakaan. Poika on ilmeisemmin tyttöystävällään. Mitenhän joulunkin käy?
Kommentit (78)
aikuinen pese käsiään ennen syöntiä. Vai menettekö ravintolassakin tai kylässä aina vessaan käsienpesulle ennen syöntiä. Ei se kuulu hyviin tapoihin.
lapsi huostaan, ja mies hoitoon jos tää on totta ei saatana, ei näin toimita nykypäivänä.
ei ole kyllä kaikki inkkarit miehelläsi kanootissa..
aikuinen pese käsiään ennen syöntiä. Vai menettekö ravintolassakin tai kylässä aina vessaan käsienpesulle ennen syöntiä.
Eipä tulisi mieleenkään hypätä ruokapöytään pesemättömin käsin.
oikeestikin joissain perheissä. Ja kaikkea muutakin ihan kamalaa.
Mut tiedä sitten oliko tämä juttu totta vai ei.
Ei todellakaan tarvitse olla mitään keksittyä tarinaa. Meidän perheessä myös riita alkoi aivan typerästä asiasta ja johti kotoa muuttoon alaikäisenä.
Kaikkien perhe-elämä ei ole satukirjasta.
Hän viettää tulevan viikon kavereillaan. Kotiin ei kuulemma tule. Mitä miestäni tunnen niin hän ei anteeksi pyytele. Eikä minulla ole mitään sananvaltaa osallistua riitaan. Minusta mieheni teki väärin eikä hän yleensä kohota kättään perheenjäseniään kohtaan noin, kuin eilen.
Ehkä pojan kasvu ja mahdollinen muutto pois kotoa huolestuttaa isää.
Poika on hakenut toiselle paikkakunnalle kouluun.
Eikä mieheni ollut mielissään. Hänestä kasvatustyö ei ole vielä lopussa. Mies on osallistunut selvästi enemmän kasvatukseen pojan kasvaessa vanhemmaksi ja yrittää antaa selvää miehen mallia nyt. Minä lähinnä kuuntelen poikaani ja annan taskurahaa.
Kamalan painostava ilmapiiri täällä. Mies murjottaa olohuoneessa ja minä istun läppärin äärellä keittiössä. Seinäkello naputtaa. Pian hämärtää.
Tekisi mieli lähteä jonnekin :( Vaikka poikaa katsomaan miten voi, mutta ei niin iso poika äitinään halua nähdä. Hänellä on ystävät...
Mieskin on kamalan etäinen mörkö.
T: ap
Ettekö te ihmiset ole muuten töissä? Jos kerta molemmat vanhemmat voivat olla tähän aikaa kotona murjottamassa?!?!
sellainen alistujatyyppi? Teetkö aina niin kuin muut haluaa, pelkäätkö miestäsi?
totta, niin vähänkö olisi naurettavaa olla tuollanen hiiri kuin ap. Ei ihme, että lapset reagoi, kun äitinä on tuollanen nahjus. Annat vaan rahaa ja jätät asiat hoitamatta.
oli vähän tuollaista, kun asuin vanhempieni luona vielä. Muutinkin sitten 17-vuotiaana pois. Äitini oli juuri ap:n kaltainen tossukka ja olen yhä hänelle katkera siitä kun hän ei puolustanut minua. Isäni kanssa olen välini setvinyt.
Onko se lapsi pakko nolata juuri tyttöystävän edessä? Eikö noita käsienpesuasioita voi hoitaa perheen kesken. Täytyy kyllä sanoa, että on tiukat säännöt teillä.
tuollaista niin miten ihmeessä poika on edes uskaltanut hakea johonkin kouluun, jota isä ei ole ehdottanut. Olisiko sinun pitänyt sittenkin puuttua asiaan jo siinä vaiheessa??
Kukapa uskaltaisi puuttua räyhäävän miehen kukkoiluun. Siinä voisi sattua pahasti.
Näkisin että tyypillinen perussuomalainen koti.
typerälle. Vaikka itsekkinolen uskossa, n iin kyllä meillä ollaan tasapuolisa jaelämme tasa-arvoisessa suhteessa. Minkä hirveän koti monsterin tai narsistint ai jonkun kamalan skopään kanssa asut?? Ja tosiaan mitä ihmeen herrankansaa te oikein olette?? kuulostaa todella "minä miesolen pomo ja viisain ylimys maailman luoma kunnassa. sinä nainen vaikene olet pelkkä kodin siivooja ja mihen miellyttäjä.. hiljensiis seurakunnassa ja kotona..."
Hyvää kasvatus ja MIEHEN MALLIA isä antaa lapselleen.. voi poikasi tyttöystävä parkaa..
jos tuo on totta. Mutta vielä enemmän mietityttää sun hyväksymistä asiassa, tunnetko rakkautta miestäsi kohtaan tai miksi olet hänen kanssaan? Jos mies kohtelisi lastamme noin olisin ehdottomasti lapsen puolella ja muuttaisin vaikka lapsen kanssa omaan kämppään. Sairasta touhua sanon.
Toivottavasti tyttöystävä ei kerro koko kylälle.
Ap:n mies muistuttaa omaa edesmennyttä isääni. Ihan puistatti.
Tärkeintä olisi että sinä sanot nyt mitä mieltä olet. Sanot sen miehellesi ja pojallesi. Tarvittaessa valitset puolesi. Et voi olla perheen Sveitsi. Voin kyllä kuvitella miten painostavaa teillä sielä on.
MITEN voi olla mahdollista, että äiti vaan seuraa vierestä tuollaista. Mä olisin ainakin pistänyt ruotuun molemmat. Ja miten ap antaa miehensä vaan mököttää, eikä pistä hirveää haloota pystyyn tänään kotona? En voi käsittää... Ihmeellinen perhe teillä on kyllä. Jos olisin poikasi, en tulisi varmaan koskaan enää kotiin.
(tuo 'olin leiponut mokkapalojakin' on hieno yksityiskohta!) niin tallaistahan se on isien ja poikien kanssa. Pojan on itsenaistyttava, isan on sita vaikea hyvaksya etta pojalle ovat kaverit ja tyttoystavat yhtakkia tarkeampia, ja meillakin on ollut aika kahnauksia tuossa 15-16 vuoden tienoilla kun mies ei tajua etta jos aikoo murrosikaista poikaa saada tekemaan mitaan niin seinaa vastaan sita ei saa laittaa (ei kuvaannollisesti eika konkreettisesti). Mulla on aina ollut se periaate etta kavereiden edessa luovitaan tilanteet rauhallisesti, ja jos huudon tai rangaistuksen paikka on niin se hoidetaan jalkeenpain.
mutta rukoilu on jokaisen henkilökohtainen asia. Ei kai tällaista oikeasti Suomessa tapahdu? Kuulosti ihan Usan Bible Belt -alueella tapahtuneelta. Vai oletteko lestadiolaisia?
itse olen lestadiolainen enkä silti lue ruokarukousta yleensä koskaan. ei kannata yleistää.
vaan "istut hiljaa ja itket"? Suako tässä pitäisi sääliä? Miksi vaan olet hiljaa ja itket etkä tee asioille mitään? Mulla oli tollanen tossukka äitinä, se ei tosin itkenyt mutta kyllä oli rasittavaa. Ryhdistäydy!