Mitä hittoa? 8v saa leikkiä lähimetsässä?
Mikä teitä vaivaa? Kyllä meillä 4-5v saa mennä metsään leikkimään kavereiden kanssa. Missä te oikein asutte että ulkona on noin vaarallista? Minä asun Espoossa lähiössä
Kommentit (61)
Eli reviirinä tasan tarkkaan oma okt-pihamme. Ei ole ihmekään kun näitä muksuja tämän tästä hukkuu johonkin lähijokiin ja lampiin, jää auton alle jne. Ja mitäs kukaan tekee, kun se sun 4v jää metsässä kiipeillessään takin kauluksesta kuristuksiin johonkin puun oksaan. Onnea vaan sille tielle. Joo, olen ehkä holhoava, mutta lapseni on mulle aika tärkeitä. Eivätkä tilanteesta mitenkään kärsi, joten en näe ongelmaa.
Kuten en minäkään hukkunut heikkoihin jäihin tai jäänyt junan alle radalla leikkiessäni enkä saanut vammoja kun tehtiin räjähteitä.
Koska osa tuntui olevan sitä mieltä että on tosi outoa jos ei päästä 4-5 v yksin metsään leikkimänä. Ei vissiin tullut mieleen ettei kaikilla ole takapihalta alkava ametsää.
Meillä metsään näkee ikkunasta. Ei tietä välissä.
kun olimme "seikkailemassa" 5-6-vuotiana läheisellä rannalla.
Eipä jäänyt, eikä auton alle eikä pudonnut kalliolta.
Eli reviirinä tasan tarkkaan oma okt-pihamme. Ei ole ihmekään kun näitä muksuja tämän tästä hukkuu johonkin lähijokiin ja lampiin, jää auton alle jne. Ja mitäs kukaan tekee, kun se sun 4v jää metsässä kiipeillessään takin kauluksesta kuristuksiin johonkin puun oksaan. Onnea vaan sille tielle. Joo, olen ehkä holhoava, mutta lapseni on mulle aika tärkeitä. Eivätkä tilanteesta mitenkään kärsi, joten en näe ongelmaa.
Kuten en minäkään hukkunut heikkoihin jäihin tai jäänyt junan alle radalla leikkiessäni enkä saanut vammoja kun tehtiin räjähteitä.
Ja lapsi on ollut taitava kiipeilijä koko ikänsä ja jos jotain on sattunut, kaveri aina kipittää kertomaan. Mitäs kun sun lapsesi menee kouluun ja kiipeää kotimatkalla kokemattomuuttaan puuhun ja kuristuu? Tai menee ekan kerran yksin pulkkamäkeen ja laskee puuta päin?
Sehän riippuu ihan metsän koosta ja läheisyydestä voiko sinne lapse päästää. Jos metsä on 100 m ja parin tienylityksen päässä, niin eihän sinne tietenkään 4-5 vuotiasta päästetä, jos taas ihan oman pihan yhteydessä, eikä vaaraa ola, niin miksi ei. Ja kyllä saa olla vainoharhainen, jos ajattelee, että jokainen ihminen on potentiaalinen murhaaja tai pedofiili. Jösses. Itse asun rauhallisella omakotitaloalueella, ja talomme ei ole yleisen tien varrella, vaan pihatien päässä. Voisin hyvin kuvitella päästäväni lapseni 4-5 vuotiaana tuohon 10 m päässä olevaan "metsään" leikkimään. Kyllä kai jokainen täyspäinen vanhempi osaa arvioida oman tilanteen ja lapsensa. Ja jos suojatiellä kulkeva lapsi jää auton alle, niin vika on aina yliajajan! Voi ziisus!
Vähän ylisuojeluksi mennyt tämä touhu...tai en nyt tiedä onko maailma sitten muuttunut 90-luvulta niin paljon, mutta kyllä minä ainakin kuljin jo 1-luokalla bussilla itsekseni kouluun (Vantaalla) ja kaikki metsät oli koluttu siihen mennessä edestakaisin. Paljon riippuu varmaan lapsesta ja asuinympäristöstä, mutta ei ole tervettä sekään jos vanhemmat on hysteerisiä ja lapsi kasvaa pumpulissa.
Entä sinä itse ja miehesi? Tekin olette potentiaalisia murhaajia. Et voi tietää etukäteen, jos sairastut jonain päivänä psykoosiin, ja laitat kylmäksi koko perheen. Sama juttu miehesi kohdalla. Myös diagnosoimaton aivokasvain voi aiheuttaa väkivaltaista käytöstä. Tai yllättäen puhkeava skitsofrenia.
Tai mitä jos nuohooja, mittarinlukija, joku kahville poikennut ystäväsi onkin mielipuolinen murhaaja? Tai joku kaheli tulee pimpottamaan ovikelloa ja kun avaat oven, alkaa tapahtua?
pakko kysyä, pidetäänkö näitä mainitsemiasi lapsia valvonnassa siksi, että pelätään mitä he saattavat tehdä niille yksin kulkeville 4-vuotiaille?
Vaan sen takia että maailma on pelottava. Ulkona on muita ihmisiä ja jokainen on potentiaalinen murhaaja.
siitä, kuinka fiksu vanhempiensa mielestä se oma 4-5 vuotias onkaan, on olemassa ohjeistukset ja niitä tulisi noudattaa.
Ymmärrättekö, että jos joku hullu ajaa lapsenne päälle, vaikka lapsi olisi ylittämässä tietä oikea-oppisesti suojatiellä, se ei ole yliajajan vika, vaan lapsen joka on päästetty liian nuorena ilman aikuisen valvontaa ulos.
Näin kävi meillä, kesällä kun poika oli 7-v ja aloitti ekaluokan syksyllä.
Oletko sä jotenki sekasi? Ei todellakaan oo sen lapsen vika, mieti vähä mitä kirjottelet. Voi olla että vanhemmat on vastuussa joiltaki osin, mut pääsyyllinen on tietenki se päälleajaja. Miksi ootte suostunut moiseen roskaan uskomaan tietenkään ei oo pojan syy jos on jääny alle. Yliajajahan sitte voi valehdella mitä vaan, mut tyhmäse on joka sitä uskoo.
Entä sinä itse ja miehesi? Tekin olette potentiaalisia murhaajia. Et voi tietää etukäteen, jos sairastut jonain päivänä psykoosiin, ja laitat kylmäksi koko perheen. Sama juttu miehesi kohdalla. Myös diagnosoimaton aivokasvain voi aiheuttaa väkivaltaista käytöstä. Tai yllättäen puhkeava skitsofrenia. Tai mitä jos nuohooja, mittarinlukija, joku kahville poikennut ystäväsi onkin mielipuolinen murhaaja? Tai joku kaheli tulee pimpottamaan ovikelloa ja kun avaat oven, alkaa tapahtua?
pakko kysyä, pidetäänkö näitä mainitsemiasi lapsia valvonnassa siksi, että pelätään mitä he saattavat tehdä niille yksin kulkeville 4-vuotiaille?
Vaan sen takia että maailma on pelottava. Ulkona on muita ihmisiä ja jokainen on potentiaalinen murhaaja.
Lapsia ei siis päästetä ulos, edes koulumatkalle yksin, 10 ja 12v. Suomessa.
Täällä esikoululaisiakin kulkee urheiluharrastukseen bussilla (suora reitti ovelta ovelle), kun harkka-ajat on suoraan koulusta esim. klo 14.00.
Asuinaluella, jossa ennen asuimme, ei ollut koulua kävelymatkan päässä, lapset kulkivat ekasta luokasta alkaen keskustaan ihan julkisen liikenteen bussilla.
Jälleen kerran huokaan onnesta, olen niiiiin iloinen, etten asu isossa kaupungissa, vaan "maalla". Meillä alkoi metsä okt talon tontin reunasta noin 100-200m päästä metsä. Pelto siinä välissä. Metsään saatiin mennä millon huvitti, lähinnä metsäneläimistä varoiteltiin. Ei kyllä muistaakseni vielä 4-5 vuotiaana menty ilman aikuista, mutta toisaalta se ei tullut edes mieleen, sen verran kai niitä karhuja pelkäsi itsekin. :D
Hassua lukea, kun kerrotte lasten leikkivän "metsässä" Espoossa tai Helsingissä. x) Jotenkin ei ihan miellä niitä kaupunkien pikkupuistikko läntttejä metsinä, vaikka kuinka kuusia ja mäntyjä siellä kasvaisi. Ei siinä, tottahan se on, että suuremmissa kaupungeissa lapsilla on vaarallisempaa olla yksin ulkona, nimenomaan muiden ihmisten takia. Maalla ne vaarat on vähän erilaisia.
Bussilla kulkemisesta sen verran, että maaseudulla ainoastaan eskarit ja ekaluokkalaiset pääsi taksilla kouluun, oli matka mikä hyvänsä. tokaluokkalaisesta asti alle 5km matka oli suoritettava ominneuvoin, eli bussilla jos sellaisia sattui liikkumaan (harvoin) tai polkupyörällä, kävellen, jne. Ja sen huomauttaisin, että tosiaan se matka oli pahimmillaan sen 5 km, kaupungeissahan 5km säteellä on jo vaikka kuin monta ala-astetta... :D
a" itse en kyllä tunne yhtään 8-vuotiasta, joka kulkisi yksin bussilla! Joku raja nyt sentään tässä lasten itsenäistämisessä!! "
Täällä kulkevat eskarilaisetkin bussilla eskariin, ihan kunnan toimesta.
Empatiataidotkin ovat varmaan hakusessa, kun täytyy kirosanoin höystettynä tivata ihmisiltä, miten on mahdollista, että he eivät asu kaikki Espoossa ja suhtaudu lastensa turvallisuuteen samalla lailla kuin kysyjä itse.
Ap: tiedoksesi, että että lähimetsissä on isoja eroja. Asun stadin lähiössä, jossa lähimetsästä on löytynyt mm. huumeruiskuja ja ainakin nyt viinapulloja ja sirpaleita. En päästäisi sinne alle kouluikäistä yksin tai toisten samanikäisten kanssa, koska a) joukossa tyhmyys tiivistyy ja b) alle kouluikäinen ei osaa varoa kaikkea sitä, mitä pitäisi.
Minusta on mukavampaa mennä mukaan päällystakiksi ja antaa lasten seikkailla valvotusti.
Toinen vaihtoehto olisi ehkä tietysti mittava varoittelukampanja ja turvakasvatus jo kolmivuotiaasta alkaen. Opetettaisiin tunnistamaan huumepiikit, katsomaan tarkkaan jalkoihinsa jne. Kulkemaan kännykän kanssa ja soittamaan 112:een, vanhemmille, kaverien vanhemmille. Mutta hei: MIKSI IHMEESSÄ 4-5 -vuotiaalle pitäisi tuolla lailla iskea maailman pahuus ja varotoimet takaraivoon niin pienenä? Ne ehtii kyllä hyvin kouluiässäkin.
Annetaan lasten olla lapsia mahdollisimman pitkään.
vanhempi. Olen ihan tarpeeksi nähnyt irrallaan juoksevia rottweilereita ja käteenvetäjiä lähimetsässä. Espoossa, ns. hyvällä alueellamme. (Oma lapsesi ei kirjoitustyylistäsi päätellen todellakaan kasva "tynnyrissä".)
saa mennä yksin edes omaan rivaripihaamme.
ootko seonnu?! sit se varmaan myöskin kasvaa jossain tynnyrissä.
siitä, kuinka fiksu vanhempiensa mielestä se oma 4-5 vuotias onkaan, on olemassa ohjeistukset ja niitä tulisi noudattaa. Ymmärrättekö, että jos joku hullu ajaa lapsenne päälle, vaikka lapsi olisi ylittämässä tietä oikea-oppisesti suojatiellä, se ei ole yliajajan vika, vaan lapsen joka on päästetty liian nuorena ilman aikuisen valvontaa ulos. Näin kävi meillä, kesällä kun poika oli 7-v ja aloitti ekaluokan syksyllä.
Oletko sä jotenki sekasi? Ei todellakaan oo sen lapsen vika, mieti vähä mitä kirjottelet. Voi olla että vanhemmat on vastuussa joiltaki osin, mut pääsyyllinen on tietenki se päälleajaja. Miksi ootte suostunut moiseen roskaan uskomaan tietenkään ei oo pojan syy jos on jääny alle. Yliajajahan sitte voi valehdella mitä vaan, mut tyhmäse on joka sitä uskoo.
Ei tuossa nyt ollut kyse sen kirjoittajan omasta mielipiteestä, vaan siitä, miten laki ja viranomaiset ja vakuutusyhtiöt asiaan suhtautuvat. Saatteko esim. korvauksia mistään?
PLUS että aika henkisesti kova saisit olla, että jos kaikki siinä toitottaisivat sinun olevan vastuuton kasvattaja, että et YHTÄÄN miettisi, olisiko pitänyt tehdä toisin... mutta tuossa siis oli minusta enemmänkin kyse siitä, saako korvauksia ja miten sitä toista osapuolta rangaistaan.
Toinen vaihtoehto olisi ehkä tietysti mittava varoittelukampanja ja turvakasvatus jo kolmivuotiaasta alkaen. Opetettaisiin tunnistamaan huumepiikit, katsomaan tarkkaan jalkoihinsa jne. Kulkemaan kännykän kanssa ja soittamaan 112:een, vanhemmille, kaverien vanhemmille. Mutta hei: MIKSI IHMEESSÄ 4-5 -vuotiaalle pitäisi tuolla lailla iskea maailman pahuus ja varotoimet takaraivoon niin pienenä? Ne ehtii kyllä hyvin kouluiässäkin. Annetaan lasten olla lapsia mahdollisimman pitkään.
lapset ovat maailman arvokkaimmat asiat mutta kyllä saa mennä yksin pihalle. Jopa meidän 2v menee välillä edellä ulos kun minä vielä puen itseni ja vauvan.
Ja esikoinen menee joka päivä kouluun bussilla. on nyt toisella luokalla. Meni jo esikouluun kyydillä yksin.
Kun rannalle ei saa rakentaa...
ja sai jopa muutama vuosi sitten, jos lupa oli haettu vanhan lain aikana.
Eli reviirinä tasan tarkkaan oma okt-pihamme.
Ei ole ihmekään kun näitä muksuja tämän tästä hukkuu johonkin lähijokiin ja lampiin, jää auton alle jne. Ja mitäs kukaan tekee, kun se sun 4v jää metsässä kiipeillessään takin kauluksesta kuristuksiin johonkin puun oksaan. Onnea vaan sille tielle. Joo, olen ehkä holhoava, mutta lapseni on mulle aika tärkeitä. Eivätkä tilanteesta mitenkään kärsi, joten en näe ongelmaa.