Pitäisikö minun oikeasti hävetä?
Kaverini sanoi minulle, että käytän vanhempiani hyväkseni, koska he ovat maksavat minulle työssä tarvitsemaani autoa ja että minun pitäisi hävetä ja vaihtaa työpaikkaa. Jos en uutta työtä saisi, niin sitten pitäisi jäädä työttömäksi. Vanhempani aikoinaan itse ehdottivat, että he voivat hankkia sen auton ja maksaa muut kulut kuin bensiinin. Autoa käyttää myös tarvittaessa muutkin sukulaiset kuin vain minä. Muille sisaruksilleni on kustannettu jotain muuta kallista: lastenlasten jääkiekkoharrastukset, yksityisellä leikkauksia tai maksettu ulkomaanmatkoja. Jokaiselle tarpeen mukaan.
Totuus on, että kärsin monen vuoden ajan masennuksesta ja kovin raskasta työtä en vieläkään jaksaisi tehdä. Tämä työ mitä nyt teen ei ihan unelma-ammatti minulle ole. Työssäni on kuitenkin hyviäkin puolia: se on välillä mielenkiintoista, luovaa ja itsenäistä ja yh:na minulle on myös tärkeää liukuva työaika. Huonoa on tuhottoman pieni palkka. Minulla ei olisi varaa käydä töissä, jos vanhempani eivät minulle autoa kustantaisi. (Elämme hieman alle toimeentulotuen minimin, mutten kuitenkaan halua toimeentulotukea hakea, kun selviämme "itsenäisesti". Asumistukea en saa.) Työpaikan paikkakunnalle en halua muuttaa erinäisistä syistä: siellä ei ole ilta- tai viikonloppuhoitoa ja palvelut ovat ylipäätänsä huonommat. Lisäksi lapset joutuisivat luopumaan harrastuksistaan. Lisäksi lasten isä on tässä lähellä, jos haluavat siellä vierailla vaikka päivittäin. Lapsettomana olisin muuttanut.
Enhän minäkään tahtoisi olla vanhemmistani riippuvainen, mutta mielestäni on velvollisuuteni kuitenkin ajatella myös lasteni parasta.
Pitäisikö minun siis hävetä mielestäsi ja tehdä kuin kaverini ehdotti?
Kommentit (16)
eikä tarvitse luopua autosta, tajuat varmasti sen itsekin.
että sun elämäsi on sun ja ne rahat on sun vanhempien. Molemmat tekevät niillä mitä haluavat. Jos sä haluat tehdä tuota työtä ja asua tuolla paikkakunnalla ja sun vanhempasi haluavat käyttää rahaa sen mahdollistamiseen niin se ei pätkääkään kuulu sun kateelliselle "kaverillesi".
On olemassa vanhempia, joiden suurimpia iloja on kustantaa lapsilleen ja lapsenlapsilleen niitä juttuja joita joko ovat itsekin nuorina saaneet tai sitten ovat halunneet mutta jääneet ilman. Ei sitä tarvitse näiden lasten hävetä. Ja sit on olemassa niitä, joilla ei ole tähän halua tai mahdollisuutta, mutta ei sitäkään tarvitse kenenkään hävetä. Elämä vaan on.
mutta siltä se vaan nyt kuulostaa että kaveriasi harmittaa tämä sinun saamasi etu vanhemmiltasi. Älä hänestä välitä vaan elät omaa elämääsi parhaimmalla katsomallasi tavalla.
Vanhemmilla on oikeus auttaa lapsiaan vaikka koko elämänsä jos heillä siihen mahdollisuus on eikä se kuulu kenellekkään muulle.
Muista että teet niin tai näin, aina joku on jota tapasi toimia ei miellytä. Häpeä siis seis ja jatkat samaan malliin.
kateellinen kaveri...saatko kuitenkin jotain matkakulukorvauksia tms? sillä onhan se ihme, et menee töihin eikä palkasta jäisi paljon mitään auton jälkeen, jos niitä auton muita kustannuksia maksaisit itse!
voithan pitää silmällä avoimia työpaikkoja lähempää tai parempipalkkaisia, mutta en kyllä irtisanoutuisi töistä ilman varasuunnitelmaa
Kateelisten panettelua :D Niskalaukaus tommosille.
Miksei vanhemmat saisi käyttää rahojansa lastensa hyvinvointiin? Kun ei sitä rahaa hautaan mukaan saa.
enkuitenkaan halua toimeentulotukea hakea, kun selviämme "itsenäisesti".
selviätte "itsenäisesti". Siis vanhempiesi rahoilla. Itse hakisin ennemmin toimeentulotukea ja vapauttaisin vanhemmat maksamasta.
jotka elää vanhempiensa rahoilla, mutta totta kai tästä voi olla poikkeuksia.
Lähtökohtaisesti sun pitäisi pyrkiä elämään niin, että tulisit toimeen omillasi. Satunnainen apu on ok.
Mä kyllä mieluummin hakisin toimeentulotukea kuin ottaisin vanhemmiltani rahaa.
huomioon, vaikka töihin ei julkisilla pääsisi. Ei siis muuttaisi ap:n tilannetta miksikään.
selviätte "itsenäisesti". Siis vanhempiesi rahoilla. Itse hakisin ennemmin toimeentulotukea ja vapauttaisin vanhemmat maksamasta.
jos ja kun ap:n vanhemmat ovat itse ehdottaneet tällaista järjestelyä niin voimme rauhlallisin mielen olettaa, että heillä ei mielestään ole parempaa käyttöä tuolle rahalle. Ei tarvi silloin vapauttaa vanhempia mistään.
sinulla ei ole mitään hävettävää. Lisäksi vanhempasi kohtelevat lapsiaan tasapuolisesti. Jätä kaverisi puheet omaan arvoonsa ja jatka elämääsi. Toivottavasti saat apua masennukseesi ja paranet.
Eli sulla ei ole mitään hävettävää. Kun vanhempasi kerran haluavat auttaa ota apu hyvillä mielin vastaan.
Täällä Suomessa kaikkien tarvitsee aina olla niin hirmuisen itsenäisiä ja yksin pitäisi pärjätä vaikka mikä olisi. Se on ihan väärin.
Ja kuten joku tuolla edellä epäili, epäilenpä minäkin, että ystäväsi on vaan äärimmäisen kateellinen ja siksi moiset kommentit.
elämääsi. Hienoa se on, jos vanhemmat auttavat, jos heillä siihen on varaa.
joten mikä on ongelma ? tiedän monia ihmisiä, jotka asuvat vanhempiensa omistamissa asunnoissa ja maksavat pientä vuokraa hulppeasta kämpästä.
pitäisikö heidänkin muuttaa sieltä pois ?
tuskinpa ovat vanhempiaan pakottaneet antamaan näitä asuntoja juuri heidän käyttöönsä.
ihme yhteiskunta tämä Suomi. Ihmeellinen maa. Ketään ei sais auttaa, vähiten omaa lähimmäistä.
Kateellisia saitoja penninlaskeskelijoita kaikki. Itse auttaisin omaa aikuista lastani taloudellisesti, jos minulla olisi mahdollisuus. Tietenkään ei mitään hyväksikäyttömeininkiä, että itse ei tehdä mitään ja minä silti kustannan. Mutta omasta halustani auttaisin, ja toivottavasti voinkin niin tehdä, kun poikani kasvaa aikuiseksi.
tuo nyt ole ihan sinun ja vanhempiesi välinen asia, ystäväsi ei ole kovin hyvä ystävä, jos kommentoi tuolla tavalla sinua -varsinkin tuossa tilanteessa.
Ethän sinä ole vaatinut vanhemmiltasi mitään, vaan saat sen saman taloudellisen tuen, jota muutkin sisaruksesi ovat saaneet ja oletan, että vanhemmillasi on tähän varaa, eivätkä he sinun tukemisesti vuoksi elä köyhyysrajan alapuolella.
Jälkikäteen ajatellen, olin vain kateudesta vihreä, koska vanhempani eivät ole koskaan (toinen ei halunnut, toinen ei pystynyt) auttaneet minua taloudellisesti. Elin opiskeluaikana köyhyysrajalla ja sittemmin asunnot+autot on hankittu omalla työllä+lainalla.
vieläkin välillä kateus nostaa päätään, jos kuulen paljonko kukin on saamassa perintöä tai taloudellista apua vanhemmiltaan. Surutta ottaisin itse apua keneltä vaan minkä verran vaan vieläkin. Veikkaan, että kaverisi on myös vain kateellinen. Älä välitä, elä omaa elämääsi, jos kerran vanhemmillesi avustaminen on ok. Mukavat vanhemmat sinulla :)
Hän ei selvästikään ymmärrä sinua ja sinun tilannettasi. Oletko keskustellut asiasta vanhempiesi kanssa--kokevatko he muka, että sinä hyväksikäytät heitä???