En ymmärrä lapseni englanninopetusta.
Viidesluokkalaisilla on kirja ja tehtäväkirja. Tehtäviä teetätetään yhdestä kappaleesta n. 40%, loput jää tekemättä. Jokaisessa tehsyssä tehtävässä on virheitä, niitä ei ilmeisesti korjata tunnilla. Tai ei ainakaan valvota, että heikkolahjaisetkin sen tekisi.
Sanakokeita on, isoja kokeita on, mutta jos kirjassa on 14 kappaletta ja jouluun mennessä niistä käydään neljä läpi ja keväällä jätetään loput käymättä, tuleekohan ihan riittävää oppia?
Ärsyttää, itse olen todella huono englannissa, ja lapseni tarvitsee kunnon kyttäyksen ja natsituksen, jotta se saa jotain tehtyä, ja enkunopena on outo vätys!!
Olen kuvitellut että opettaja on osaava, koska kuvittelen että moni häntä arvostaa. Alkaa nyt pikkuhiljaa silmäni aueta totuudelle... Tai jotenkin olen kuvitellut, että mikäpä minä olen sanomaan/arvostelemaan, kun olen ite niin luokattoman huono.
Aika massiiviset sanavarastot on jäänyt opettelematta kolmannen ja neljännen enkunkirjoista, niistäkin käytiin 5-6 kappaletta läpi, vaikka niitä on reilusti yli kymmenen.
Mitä mieltä, minkälaista teillä?
Kommentit (41)
Eikö se ole lapsesi kannalta hyvä asia, että heillä ei ole liian kova tahti koulussa?
kun omat lapset eivät vielä ole koulussa ja itse opetan lukiossa, mutta ymmärtääkseni alakoulunkin kirjoissa on valtavasti materiaalia, eikä sitä kaikkea mitenkään ehditä käydä kunnolla läpi tuntikehyksen puitteissa. Opettajalle jää valinnanvaraa.
Jos tunnit kuitenkin käytetään englannin opetukseen, eiköhän asia ole ihan kunnossa.
Se, jos tehtäviä ei korjata tunnilla, on tietysti ongelma.
huomannut, että tehtäviä ei korjata. En tiedä, eikö lapsi sitten vaan korjaile niitä. Olen alkanut korjaamaan itse niitä lapselle. Mutta sama juttu on ilmeisesti ranskassa (toinen A-kieli), mutta siinä kyllä en osaa auttaa edes, kun en tunne tuota kieltä.
siitä, että lapseni harjoittelee joka kappaleen sanat. Kyllä ne tehtävät tarkastetaan varmasti tunnilla, mutta jos ei oppilas itse näe edes sitä vaivaa, että korjaa ne, mitä hyötyä on siitä, että ope korjaa ne hänelle.
Oma lapsi on lahjakas enkussa, mutta esim kaverin samanikäinen on heikko, ja tarvitsisi hitaamman tahdin mikä ei onnistu.
Tukiopetusta vaan.
siitä, että lapseni harjoittelee joka kappaleen sanat. Kyllä ne tehtävät tarkastetaan varmasti tunnilla, mutta jos ei oppilas itse näe edes sitä vaivaa, että korjaa ne, mitä hyötyä on siitä, että ope korjaa ne hänelle.
että kuvittelee, ettei tehtäviä tarvitse korjata ellei sitä juuri sillä kertaa erityisesti painoteta. Mun mielestä opettajan velvollisuus on seurata, että kaikki pysyy mukana ja vahdata, että hommat tehdään? Ei suinkaan korjailla niitä itse lapsen kirjoihin.
-ap-
keskittyy siis puhumisen opetteluun ja siihen rohkaisemiseen. Lieneekö teillä niin?
Miten kokeet menevät? Vertaa kokeiden sisältöä oppikirjan sisällysluetteloon. Onko kaikista kielioppiasioista kokeessa lauseita, kysymyksiä, täydennettäviä tehtäviä tms? Saman tarkistuksen voit tehdä muiden asioiden kanssa myös, esim. aihepiirien kanssa. Jos jotain on selkeästi jäänyt käsittelemättä, sitten kannattaa kysyä. Useimmat opettajat mielellään valottavat metodejaan ja käsityksiään kielen opiskelusta. Sanasto kyllä kertautuu vuosien varrella, vaikka tietenkin olisi hyvä oppia mahdollisimman paljon sanoja jo opiskelun alkuvaiheessa.
viidesluokkalaisen pitäisi kuitenkin osata korjata tehtävät itsekin, kysypä siltä että käydäänkö ne tunnilla läpi ja mitä hän tekee sinä aikana? Siinähän se menee koko tunti jos ope tarkastaa ne kaikilta yksitellen!
Kielten opiskelu perustuu kertaukseen. Joka vuosi käydään läpi samoja asioita.
huomannut, että tehtäviä ei korjata. En tiedä, eikö lapsi sitten vaan korjaile niitä. Olen alkanut korjaamaan itse niitä lapselle. Mutta sama juttu on ilmeisesti ranskassa (toinen A-kieli), mutta siinä kyllä en osaa auttaa edes, kun en tunne tuota kieltä.
ettei tule opetettua perustavanlaatuisia virheitä. (Enkä edes tajua, kun opetuksessa ja kirjassa käytetään niin tolkuttomasti heittämerkkilyhennyksiä, etät mikä sana niissä on milloinkin piilotettuna...)
-ap-
mikä käytäntö on tehtävien tarkistuksessa?
voi sitten sanoa lapsellesi, että tehtävät ON tehtävä ja tarkistettava ja korjattava joka kerta vaikkei erikseen painoteta? Ei se opekaan voi mitään laiskuudelle, jos se korjaisi lapsesi tehtävät hänen puolestaan niin ei se oppisi silti sen enempää.
ehdi vahtimaan,että jo tuon ikäinen "pönttösi" fiksaa vastauksensa oikeaksi.Englannisswa edetään hurjaa vauhtia heti kolmannelta lähtien ja valitettavasti heikkolahjaiset tippuvat nopsasti kärryiltä.Kielistä nyt kuitenkaan ei juuri luokille jätetä ala-eikä yläkoulussa,lukionhan moni keskeyttää,koska ei pärjää nimenomaan englannin ja ruotsin kanssa.
siitä, että lapseni harjoittelee joka kappaleen sanat. Kyllä ne tehtävät tarkastetaan varmasti tunnilla, mutta jos ei oppilas itse näe edes sitä vaivaa, että korjaa ne, mitä hyötyä on siitä, että ope korjaa ne hänelle.
että kuvittelee, ettei tehtäviä tarvitse korjata ellei sitä juuri sillä kertaa erityisesti painoteta. Mun mielestä opettajan velvollisuus on seurata, että kaikki pysyy mukana ja vahdata, että hommat tehdään? Ei suinkaan korjailla niitä itse lapsen kirjoihin.
-ap-
...lapsesi lahakkuuteen et voi vaikuttaa, mutta työskentelytaitoihin kyllä! Ei ole open vika, jos lapsesi on oppinut laiskaksi!
tehtäviä ei kyllä ole aikaa tarkastaa niin, että ope voi olla varma, että kaikki on ne tehneet! Joku tehtävä voidaan käydä läpi esim. niin että jokainen oppilas vastaa, mutta ei kyllä kaikkia. Olisi siis parempi että lapsesi oppisi tekemään tehtävänsä ilman kokoaikaista kyttäystä.
ja kielten opettajissa on isoja eroja.
Osalla on ollut jo hyvä tuuri 3 luokalta. Ope on tehetyttänyt tunnilla tehtävät ja tunnin loputtua on annettu oikeat vastaukset, ettei jää tehtäväkirjaan väärät ja kokeeseen lukiessa tule ymmärrettyä väärin. Sanoja kysytään joka tunnilla muutama.
Kahdelle sattui sitten ala-asteella sama ja yläasteella sama, joka hokee, että opiskelette itseänne varten, ei häntä. Jos tekee väärin niin mistään ei saa tarkistettua, osasiko tehdä tunnilla ja kotona tehtävät oikein. Sanakokeita on harvoin ja silloinkin vain n. 10 sanaa.
Selkeästi huomaa tuloksissa, että kenellä on parempi opettaja. Paikkaan nykyään itse näiden huonompien opettajien opetuksen.
Ei ole open vika, jos lapsesi on oppinut laiskaksi!
Varsinkin nykyään kun muodissa on tämä sosiaalinen kielitaito. Sen ideahan on, että ei päntätä sanalistoja eikä kielioppia, vaan sosiaalisesti altistutaan kielelle, kunnes kaikki tulee selkäytimestä ja niskarangasta automaattisesti ja itsetään. TÄmä on ollut jonkinlainen vastaisku sille, että vielä 1980-luvulla suomalaiset osasivat vieraat kielensä hienosti, mutteivät pystynee tpuhumaan niitä. Nyt sit tähdätään siihen puhumiseen. Systeemi on varmaan erittäin hyvä lahjakkaille ja/tai auditiivisesti oppiville lapsille. Kaikille muille se on todella huono, minkä voi todeta esim tänään lehdissä (aamulehti ja hesari) julkaistusta kieltenoppimistutkimuksesta.
Opettajat toteuttavat tätä alakoulussa mm. niin, että mun lapselleni on SANOTTU, ETTEI KAPPALEITA TARVITSE SUOMENTAA, itse asiassa, ettei niitä tarvitse edes lukea, knhan SILMÄILEE. Jummijammi, voiko joku olla niin tyhmä, että sanoo noin edes keskivertolahjakkaalle (mitä mun poikani ei ehkä kielissä ole) 11-vuotiaalle pojalle. Koska nehän tilastollisesti eivät periaatteestakaan tee koulun eteen muuta kuin sen ainvan välttämättömän pakon! Ja jos koulussa sanotaan,e ttei tarvitse, niin miten te kuvittelette, että äidin auktoriteetti riittää vakuuttamaan esiteinille, että kyllä tarvitsee? Olen yrittänyt. TUloksena on jonkun kerran ollut jopa, että koulusta on todettu ETTEI SAA tehdä enempää.
Joten kyllä, se todellakin voi olla open vika, että lapsi on oppinut laiskaksi.
ja kielten opettajissa on isoja eroja.
Osalla on ollut jo hyvä tuuri 3 luokalta. Ope on tehetyttänyt tunnilla tehtävät ja tunnin loputtua on annettu oikeat vastaukset, ettei jää tehtäväkirjaan väärät ja kokeeseen lukiessa tule ymmärrettyä väärin. Sanoja kysytään joka tunnilla muutama.
pitäisi loistavana opetusta, jossa tehdään vain työkirjan tehtäviä kaiket tunnit. Lapset tuskin osaa puhua sanaakaan englantia.
tarkoituskaan aivan kaikkien oppilaiden tekevän kaikkia tehtäviä. Esim. Wow!-kirjasarjassa on lisätehtäviä, joita oppilas voi tehdä omia aikojaan. Näihin vastaukset oppilas itse voi pyytää opettajalta.
Itse ehdin käydä oppilaiden kanssa tunneilla jouluun mennessä läpi 9 tai 10 kappaletta, kaiken kaikkiaan kappaleita kirjassa on 20. Mutta tahti on kova, koska kunkin kappaleen läpikäymiseen on varattu vain kaksi tuntia. Jokaisesta kappaleesta pidän sanakokeen, sekä ison kokeen viisi kertaa lukuvuodessa.
Valitettavasti opettajalla ei ole aikaa tarkistaa jokaisen yksittäisen oppilaan työkirjaa aivan jokaisella tunnilla. Itse pyrin ainakin käymään "silmämääräisesti" jokaisen läksyt, mutta en todellakaan ehdi enää toiseen kertaan katsomaan korjasiko kukin oppilas mahdolliset virheet tehtävien tarkistamisen yhteydessä. Valitettavasti kaikki oppilaat eivät näin tee... Itse olen melkoisen herkkä ottamaan kotiin yhteyttä, mutta kaikki opettajathan eivät näin tee.
Äitinä ap:n pitäisi pyytää opettajalta lapselleen tukiopetusta, valvoa lapsensa läksyjen tekemistä, sekä kysyä kuinka monta kappaletta kirjasta oikein on tarkoitus ehtiä käydä läpi lukuvuoden aikana.
autuaaksi tekevä seikka. Onko opettajalla muuta materiaalia?