En ymmärrä lapseni englanninopetusta.
Viidesluokkalaisilla on kirja ja tehtäväkirja. Tehtäviä teetätetään yhdestä kappaleesta n. 40%, loput jää tekemättä. Jokaisessa tehsyssä tehtävässä on virheitä, niitä ei ilmeisesti korjata tunnilla. Tai ei ainakaan valvota, että heikkolahjaisetkin sen tekisi.
Sanakokeita on, isoja kokeita on, mutta jos kirjassa on 14 kappaletta ja jouluun mennessä niistä käydään neljä läpi ja keväällä jätetään loput käymättä, tuleekohan ihan riittävää oppia?
Ärsyttää, itse olen todella huono englannissa, ja lapseni tarvitsee kunnon kyttäyksen ja natsituksen, jotta se saa jotain tehtyä, ja enkunopena on outo vätys!!
Olen kuvitellut että opettaja on osaava, koska kuvittelen että moni häntä arvostaa. Alkaa nyt pikkuhiljaa silmäni aueta totuudelle... Tai jotenkin olen kuvitellut, että mikäpä minä olen sanomaan/arvostelemaan, kun olen ite niin luokattoman huono.
Aika massiiviset sanavarastot on jäänyt opettelematta kolmannen ja neljännen enkunkirjoista, niistäkin käytiin 5-6 kappaletta läpi, vaikka niitä on reilusti yli kymmenen.
Mitä mieltä, minkälaista teillä?
Itse olen 70-luvun vapaan kasvatuksen peruskoulun oppilaita. Eli tuli juuri uudet tuulet, että läksyjä ei tule vaan jokaisen pitää ymmärtää ja oivaltaa opiskella itsekseen.
Kai minä olin sitten tyhmä kun en älynnyt lukea sanoja kun kukaan ei sanonut. En ymmärtänyt tehdä omaehtoisesti kotona töitä kun ei tullut läksyjä. Minulla meni yläasteelle asti, ennen kuin tajusin, että hei haloo nyt joku mättää.
Ja se oivallus tuli toisen opettajan kautta. Olin ottanut saksan ylimääriseksi ja siellä oli ihan eri opetusmetodi. Vanhanaikainen ja kurinomainen. Minä tarvitsin sellaista, sillä en jostain syystä ollut oivaltava ja itseymmärtävä ja itseohjautuva lapsi. Lukiossa oli todella kova työ kun piti kolmessa vuodessa petrata koko englanninkielen perusteet.
Joku lapsi tarvitsee selkeämmät ohjeet kuin toinen. Kaikki eivät ole todellakaan niin itseohjautuvia, että ymmärtävät sanomatta, että sanat voi lukea ja kappaleita lukea kotona ja hakea netistä tehtäviä itselleen. Moni vanhempikaan ei sitä tajua ja luulee, että koulusta annetaan läksyt ja lapsi tekee ne. Ei voi vanhemmilta vaatia, että äidin täytyy itse oivaltaa, että itse ohjautuvasti pitää keksiä lapselle enemmän läksyjä kuin opettaja antaa. Kas kun osa meistä vanhemmista on niin tyhmiä, että luulee sen riittävän kun opettaja on sanonut, että sivu 38 loppuun. Ei voi vaatia, että äiti ymmärtää, että tähän lisäksi pitää lapsen etsiä netistä tehtäviä ja hakea lisätietoa ja lukea kirjan lopusta kielioppia ja hakea jostain lisäsanoja.