Oikeasti mä en enää jaksa!
Onko olemassa jotain sellaista palvelua mikä voisi hoitaa mun vauvan ku mies on armejassa? Mulla on 4 kk vauva. En jaksa enää millä hoita sitä, olen väsynyt,mulla on hirveästi univelka.. Olen hoitanu koko se 4kk yksin vauvan. Vauva nukkuu tosi huonosti, kiukuttelee päivitäin. Mä en enää tiiä miten pärjän sen kanssa. Mä rakastan vauvan, mutta mä en enää vaa jaksa hoita sitä yksin! Ja oon todella nuori, 19v. Mulle ei sopii olla kotona, koulu ja työ jäi keskeen.
Kommentit (55)
jos vanhempi äiti valittaisi väsymystään? Hmm, ette, joten miksi nuorelle äidille. Ja 19v ei ole teiniäiti.
Kyllä täällä onkin tyhmää porukkaa. "onko sillä nälkä?", niin eihän vauva voi huutaa muuta kuin nälkää, kaikki vauvathan ovat niin rauhallisia nukkujia :)
Aikuiset ihmiset eikä oo muuta tekemistä kuin kiusata muita. Herranen aika menkää hoitamaan ne omat lapsenne!! Johan ne heitteillä on kun mammat vain vaahtoaa naama pitkällä vauva palstalla.
ap neuvolassa, on ihan normaalia olla väsynyt esikoisen vauva-aikana, varsinkin kun oot yksin. Olet vissiin ulkomaalaistaustainen kirjoituksestasi päätellen? Suomessa saa kyllä kotiapua neuvolan kautta, vähän kunnasta riippuen. Ei avun pyytäminen tee sinusta huonoa vanhempaa, parempi hoitaa asiat kuntoon ennen kuin väsymys vie kyvyn ajatella asioita järkevästi.
Soita neuvolan terveydenhoitajalle ja vaadi saada apua. Joissakin kunnissa on mahdollista saada avuksi hoitaja parina päivänä viikossa kotiin, jolloin saat itse levätä.
Itselläni oli myös todella vaativa vauva enkä saanut 1,5 vuoteen juuri nukuttua. Joten soita heti terveyskeskukseen ja vaadi apua! Kyllä sunkin pitää saada joskus nukuttua!
Soita neuvolan terveydenhoitajalle ja vaadi saada apua. Joissakin kunnissa on mahdollista saada avuksi hoitaja parina päivänä viikossa kotiin, jolloin saat itse levätä.
Itselläni oli myös todella vaativa vauva enkä saanut 1,5 vuoteen juuri nukuttua. Joten soita heti terveyskeskukseen ja vaadi apua! Kyllä sunkin pitää saada joskus nukuttua!
AP saa sieltä ajan noin puolen vuoden päähän, kun ei ole pää irti ja 45 astetta kuumetta.
Neuvola on ainoa oikea paikka! Eikös tuon ikäisellä vauvalla pitäisi olla pian tarkastuskin?
Ei kai teinit oikeesti yritä vauvaa pitkään? Eiks se yleensä tule kerta laakista sitäpaitsi.
Niin kun on nuori, pamahtaa heti raskaaksi :D
Itse sain esikoiseni 19 vuoden iässä. Vuosi meni ennenkuin tulin raskaaksi.
Vastatkaa nyt, miksi ihmeessä tulee tällaista tekstiä? Eikö enää olekaan normaalia väsyä vauva aikana?
Joo, olen ulkomaalainen, Virosta. Asuun suomessa 6 vuotta. Lapselle opetan venäjä. Kiitoksia paljon, on just tääl viikkolla neuvola, nii otan asian puheks siellä.
Pienen lapsen hoitaminen on kovaa työtä, rankkaa hommaa, varsinkin yksin. Vauvalle on kuitenkin parasta, että omat vanhemmat (yleensä äiti) hoitavat häntä suurimman osan ajasta. Olet nyt väsynyt ja turhautunut. Kaipaat apua ja varmasti sitä tulet saamaan. Ei kannata siksi karata töihin tai kouluun. Vauva-aika on loistava mahdollisuus muodostaa hyvä suhde lapseen eikä sitä kannata hukata muissa ympyröissä. Äidin jaksaminen on kuitenkin TÄRKEÄÄ, joten:
1) Voisikohan miehesi saada vähän lomaa ja tulla avuksesi joksikin aikaa?
2) Aktivoi verkostot: mummit, kummit, sisarukset, kaverit, naapurit, ehkä löytyy joku, johon voit turvautua. Pienen vanhempien äidin olisi hyvä saada tukea ja apua lähimmäisiltään. Kerro jollekin tilanteesta. Ihmiset eivät aina arvaa tai kehtaa ehdottaa apuaan.
3) Kysy neuvolan perhetyöntekijää. Yleensä neuvolan terveydenhoitaja voi antaa sinulle suosituksen, jotta perhetyöntekijä voi tulla sinua tapaamaan. Yhdessä voitte miettiä, mitä kannattaisi tehdä mm. vauvan hoidon ja nukkumisen suhteen ja mistä voisit saada tukea ja miten jaksaisit paremmin. Soita heti neuvolaan, kerro tilanteesta ja kysy perhetyöntekijää.
4) Kunnan kotipalvelu väliaikaisesti.(lakisääteistä, mutta edelleen niukasti tarjolla lapsiperheille). Sitä voi kysyä sosiaalipuolelta, neuvolasta tai suoraan kotipalvelusta, mutta vastaus voi olla no no.
5) Väliaikaiset lastenhoitopalvelut: MLL ja Väestöliitto. esim. MLL:n tuntitaksa on reilut 8 euroa.
6) Apua voi tiukassa tilanteessa saada myös sosiaalipuolelta, lastensuojelun avopalveluista.
Myös siellä tehdään perhetyötä. Todella uupunut vanhempi voidaan ohjata jopa tukiasuntoon vauvansa kanssa. Asiakkaaksi pääsee kuitenkin vain lastensuojeluilmoituksen tekemällä. Tilanteesta kannattaa ensin keskustella neuvolan perhetyöntekijän kanssa.
7)Voit soittaa MLL:n vanhempainpuhelimeen,ja kertoa huolistasi,numero on 0600 12277. Puhelimeen vastataan
tiistaisin klo 10-13 ja 17-20,
keskiviikkoisin klo 10-13
torstaisin klo 14-20
Puhelu maksaa 0,08 e / min + pvm/mpm.
8) Hakeudu vauvan kanssa muihin ympyröihin, vaikka vauvamuskariin, avoimeen päiväkotiin, MLL:n perhekahvilaan, perhepuistoon yms.
Voit kohdata mukavia äitejä, jotka ovat olleet joskus samassa tilanteessa ja voivat antaa vinkkejä.
hänen lapsensa hoitoon siksi ajaksi kunnes mies palaa armeijasta jolloin taas jatketaan ihanasti yhdessä vauvan hoitoa?
Huhhuh, mistä näitä tyyppejä oikein sikiää???!!!
Ei kai teinit oikeesti yritä vauvaa pitkään? Eiks se yleensä tule kerta laakista sitäpaitsi.
kävi tk:ssa joskus 17-vuotias mustalaistyttö kysymässä lapsettomuustutkimuksiin. Lasta oli kuulemma yritetty jo kahden vuoden ajan. Jouduin sanomaan, että lapsettomuushoidot on tarkoitettu vain aikuisille.
hänen lapsensa hoitoon siksi ajaksi kunnes mies palaa armeijasta jolloin taas jatketaan ihanasti yhdessä vauvan hoitoa?
Huhhuh, mistä näitä tyyppejä oikein sikiää???!!!
Mä en pyytä sitä et joku muu hoitais vauvan 24h, ja mä tekisin jotain muuta! EI!!! mä tarvin apua, että joku autois mua sen vauvan kans, ja ku mä tarkoitin joku hoito paikka, sen tarkoitus ois että minä ja joku muu hoitamme vauvan joskus välillä, et vaik pari tuntia et saisin väh nukuttu, käydä suihkussa rennosti ja syödä normallisti.
Siivoaa ja tekee ruoat yms. Mutta ensinnäkään niitä kodinhoitajia ei riitä jokaiseen vauvaperheeseen. Kaikissa vauvaperheissä ollaan väsyneitä - se on NORMAALIA, eikä kodinhoitajan tehtäviin kuulu siivous. Kyllä ap:n pitää itse palkata lastenhoitoapua, esim. MLL lastenhoitaja. Ja perhekerhoihin lähteminen olisi eduksi, saa aikuiskontakteja samassa elämäntilanteessa olevista.
Miksi opetat lapselle venäjän etkä suomea?
p.s en usko et olet virosta tai ainakaan eestin kielinen ellet sit viron venäläinen.
Siivoaa ja tekee ruoat yms. Mutta ensinnäkään niitä kodinhoitajia ei riitä jokaiseen vauvaperheeseen. Kaikissa vauvaperheissä ollaan väsyneitä - se on NORMAALIA, eikä kodinhoitajan tehtäviin kuulu siivous. Kyllä ap:n pitää itse palkata lastenhoitoapua, esim. MLL lastenhoitaja. Ja perhekerhoihin lähteminen olisi eduksi, saa aikuiskontakteja samassa elämäntilanteessa olevista.
sellaises paikassa, että jos haluu päästä juna-asemalle siihe menee yli puol tuntia kävelyä.
Mä hoitan lasta koko ajan päivät ja yöt.
Mies pääse armejasta vasta kevällä