Oikeasti mä en enää jaksa!
Onko olemassa jotain sellaista palvelua mikä voisi hoitaa mun vauvan ku mies on armejassa? Mulla on 4 kk vauva. En jaksa enää millä hoita sitä, olen väsynyt,mulla on hirveästi univelka.. Olen hoitanu koko se 4kk yksin vauvan. Vauva nukkuu tosi huonosti, kiukuttelee päivitäin. Mä en enää tiiä miten pärjän sen kanssa. Mä rakastan vauvan, mutta mä en enää vaa jaksa hoita sitä yksin! Ja oon todella nuori, 19v. Mulle ei sopii olla kotona, koulu ja työ jäi keskeen.
Kommentit (55)
mutta, jos "saa" nukkua 4 tuntia vuorokaudessa ja nekin tunnin pätkissä monen kuukauden ajan, kuten minä aikanaan. Niin ei sellaista tarvitse vaan jaksaa!!
Ja ap varmaan osaa itse arvioida, koska menee jaksamisensa äärirajoilla.
Joten jos ette osaa muuta kuin nälviä ja olla ylimielisiä, niin voisitteko lopettaa!
Suututtaa ap:n puolesta.
Ja eikös se nyt tullut selväksi, että kyseessä on vironvenäläinen? Jos hän olisi vironvirolainen, hän puhuisi lapselle viron kieltä.
Puhuisitko sinä lapsellesi kiinaa, jos asuisit Kiinassa?
ei ole mitään järkeä opettaa lapselle kieltä, jota itsekin osaa huonosti!
älä kysele tällä palstalla apua, saat vaan pahan mielen. Ota asia puheeksi siellä neuvolassa.
Luulen, että sun on melko hankalaa saada ulkopuolista apua, ellet hakeudu ensikotiin tms.
Mulla ainakin auttoi väsymykseen sellainen väkisin repäisty ryhtiote. Sattui henkisesti ha fyysisesti, mutta siitä se sit lähti.
Siivosin kodin katosta lattiaan. Aloin tekemään kaikki kotihommat välittömästi kun ne tuli eteen, mitään ei kasaantunut. Ostin ruoan valmiina ja muuten söin terveellisesti. Ulkoilin säännöllisesti ja nukuin tai lepäsin aina, kun vauva nukkui. Kuukauden päästä ei enää väsyttänyt tappavasti.
Tsemppii.
ei ole mitään järkeä opettaa lapselle kieltä, jota itsekin osaa huonosti!
he voisivat opettaa lapselleen minkä tahansa kielen, vaikka sitten sen kiinan.
Ärsyttää nuo törkeät vastaukset. Oma vauvani oli myös todella vaativa ja mies vain koko ajan töissä ja olin väsynyt. Meillä kävi pari kertaa perhetyöntekijä ja siitä oli iso apu.
Onko lapsesi "kiukuttelun" syytä selvitetty? Hänellä voi olla esim. allergioista johtuvaa mahakipua tms. joka tekee olon pahaksi ja itkee sen vuoksi. Tästäkin olisi hyvä puhua neuvolassa. Terve lapsi ei itke ja "kiukuttele" koko aikaa, vaan on välillä myös tyytyväinen ja hymyilevä.
Säännöllinen rytmi auttaa lapsen kanssa, tämä toimi ainakin meillä: seuraa lapsen rytmiä: mihin aikaan hän yleensä syö, mihin aikaan näyttää väsyneeltä. Yritä sitten luoda säännöllinen vuorokausirytmi, eli joka aamu (myös viikonloppuisin) noustaan samaan aikaan ylös, ruoka tulee säännöllisesti (ja mielellään vähän ennen kuin vauva on niin nälkäinen että kiukkuaa nälkäänsä) ja päiväunille laitetaan ennen kuin lapsi on rättiväsynyt eikä enää osaa rauhoittua. Näin lapsikin tietää mitä on odotettavissa ja sekin saattaa rauhoittaa häntä.
Tsemppiä! Oma kiukutteleva vauvani rauhoittui opittuaan seisomaan n. 9kk ikäisenä ja on nyt mitä ihanin ja rauhallisin taapero.
hei ap, tuli muuten sellainenkin juttu mieleen, että minun siskon mies kun oli armeijassa ja heillä oli silloin pieni vaativa itkuinen vauva, niin sisko sai lääkäriltä/neuvolasta sellaisen todistuksen, että isän ei tarvinnut olla koskaan viikonloppuna äidin jaksamisen vuoksi armeijassa, vaan oli aina viikonloput vapaana.
olisko kannattanu miettiä tuotakin ennenkun alko lasta väsäämään?
sori, itse tehty, itse hoidat
Tekikö tuo AP tosiaan lapsen itse?
Ja oikein pitkään vauvaa yritetty...teinien päiväunia, söpö aina hymyilevä vauva, pulleat posket eikä kiukuttele koskaan...
näin.
Jos inttipaikka on tarpeeksi lähellä kotia, niin saattaa päästä jopa joka ilta iltavapaalle vauvaa hoitamaan! Ainakin pääkaupunkiseudulla näin menetellään ihan kaikkien vauvaperheiden kohdalla, jos vaan älyää pyytää. Ihan ilman lääkärintodistuksiakin ainakin ennen on toiminut.
Eri kunnissa palvelut on järjestetty eri tavalla, mutta neuvolassa osaavat toivottavasti kertoa miten.