Miksi pitäis jotenkin erityisesti arvostaa hoitoalaa ja siellä lähihoitajia?
Tällä(kin) palstalla vaaditaan koko ajan heille arvostusta.
Eiköhän jokainen arvosta eri ammatteja sen mukaan, millaiset hänen omat arvonsa ovat. Niin mahdotonta kuin palstalaisten tuntuukin olevan ymmärtää että ihmisillä on erilaisia arvoja ja tavoitteita.
Ei ole lähihoitajilta tai muiltakaan hoitajilta pois, miten kukakin heitä arvostaa. Hoitotyökin on pohjimmiltaan vain työtä.
Erheellisesti moni luulee myös, että jos kaikki huutavat suureen ääneen että nyt arvostamme niin perkeleesti vaikka nyt lähihoitajia, niin lähihoitajien palkka nousee. Ei se niin mene. Ansiotyön palkka on kiinni työn tuottavuudesta. Lisäksi karkeasti yleistäen voisi sanoa, että ammatit joihin vain harvat kykenevät, ovat korkeasti palkattuja, kuten nyt vaikka neurokirurgi.
Tässä yhteiskunnassa tarvitaan kaikenlaisia osaajia, tieto- tai taito-osaajia, eikä kaikesta työstä voida maksaa kaikille samaa palkkaa.
Kommentit (39)
on ihan pakko vastata, etä se ei pidä paikkaansa. Ap itsekin kumoaa väitteensä heti seuraavassa lauseessa. Palkkaus on sitä korkeampi, mitä vaikeammin korvattavissa työntekijä on: työ edellyttää korkeaa koulutusta, erityisosaamista, erityiskykyjä. Työn tuottavuus ei todellakaan vaikuta palkkaukseen. Tuottavuutta on toki vaikea laskeakin. Ajatellaanpa, että lähihoitaja kolmen vuoden koulutuksella hoitaa viittä vuodepotilasta tai viittä päiväkotilasta vapauttaen näin noiden viiden hoidettavan kaksi omaista tekemään muuta työtä esim. rakentamaan taloa, kokoamaan kännyköitä, lypsämään, myymään maitoa tai tekemään neurokirurgisia operaatioita. Eikö kuulosta kansantaloudellisesti erittäin tuottavalta työltä! Erittäin tuottava sijoitus yhteiskunnalta kouluttaa lähihoitaja ja maksaa pientä palkkaa. Tuotto on loistava!
Entäs neurokirurgi? Koulutus noin 12 vuotta pidempi, hinta satoja tuhansia euroja. Toki työn tuotto on hyvä, jos hän saa leikkauksilla pelastettua ihmisiä työkykyisiksi.
Mutta kumman työ on tuottoisampaa?
Jos julkisen sektorin pitäisi tuottaa voittoa, lähihoitajien palkkaus olisi vielä nykyistäkin surkeampaa.
ei se nyt ihan kukkuakaan ole, esim raksalla lautapoikana tienaa paremmin kuin hoitajana, huonommallakin (puuttuvalla) koulutuksella. Kaikki alat, joissa myydään jotain, jotka siis itsessään tuottavat rahaa, ovagt paremmin palkattuja kuin rahaa tuottamattomat työt.
kun katsoo (lähi)hoitajia nenänvarttaan pitkin, mutta olettekos ajatelleet sitä, että moni, joka on mennyt leikiten sinne vaativampaan koulutukseen, ei olisi päässyt hoitoalan kouluun? Itselläni on akateeminen tutkinto ja yleisesti ottaen mua pidetään fiksuna ja lahjakkaana, nk. kyvykkäänä ihmisenä, mutta itse epäilen etten pääsisi opiskelemaan hoitoalaa. Sinnehän on soveltuvuustestit.
siksi, että sitä vaativampaan koulutukseen ei vain ole päässyt? Heidän kykyjensä rajat menevät nyt vain siinä ja sillä siisti. Se ei toki kerro mitään millaisia he ovat ihmisinä sosiaalisessa verkostossaan, mutta voi vaikuttaa työntekoon. Jokaisella alalla on työntekijöitä jotka eivät itsekään arvosta työtään.
tyhmä, mutta soveltuvuus hyvä, sehän passaa.
siksi, että sitä vaativampaan koulutukseen ei vain ole päässyt? Heidän kykyjensä rajat menevät nyt vain siinä ja sillä siisti. Se ei toki kerro mitään millaisia he ovat ihmisinä sosiaalisessa verkostossaan, mutta voi vaikuttaa työntekoon. Jokaisella alalla on työntekijöitä jotka eivät itsekään arvosta työtään.
Etenkin sairaanhoitajaksi hakeutuu paljon tyttöjä, jotka haluavat hoitoalalle vaikka lahjat riittäisivät paljon 'hienompaankin' koulutukseen. Jotkut pitävät sitä ongelmana, miksi tytöt 'alentuvat' sellaiseen...
Jos julkisen sektorin pitäisi tuottaa voittoa, lähihoitajien palkkaus olisi vielä nykyistäkin surkeampaa.
Etenkin sairaanhoitajaksi hakeutuu paljon tyttöjä, jotka haluavat hoitoalalle vaikka lahjat riittäisivät paljon 'hienompaankin' koulutukseen. Jotkut pitävät sitä ongelmana, miksi tytöt 'alentuvat' sellaiseen...
ongelma on laiskuus, eikö? Tarkoitatko nyt että laiskat ja lahjakkaat ryhtyvät lähihoitajiksi? Ei kai sentään
arvostaa vain yhtä älykikyyden muotoa. Kuka sanoi että sinne hoitoalan kouluun on pääsyvaatimuksena tyhmyys?
Ehkä hoitaja ei tarvi niin paljon kirjaviisautta kuin lääkäri, mutta hän tarvii sellaisia sosiaalisia taitoja joita ei kaikilla ihmisillä ole. EI kaikilla lääkäreilläkään, valitettavasti.
kun katsoo (lähi)hoitajia nenänvarttaan pitkin, mutta olettekos ajatelleet sitä, että moni, joka on mennyt leikiten sinne vaativampaan koulutukseen, ei olisi päässyt hoitoalan kouluun? Itselläni on akateeminen tutkinto ja yleisesti ottaen mua pidetään fiksuna ja lahjakkaana, nk. kyvykkäänä ihmisenä, mutta itse epäilen etten pääsisi opiskelemaan hoitoalaa. Sinnehän on soveltuvuustestit.
tyhmä, mutta soveltuvuus hyvä, sehän passaa.
Kauhea poru nousisi jos roskikset alkaisivat pursuta.
terv. carmela soprano
ONNEKSI on ihmisiä, jotka haluavat hoitotyöhän vaikka pääsisivät niihin "hienompiin"kin koulutuksiin. Muutenhan kävisi juuri niin että hoitoalan kansoittaisivat ne "tyhmät".
ongelma on laiskuus, eikö? Tarkoitatko nyt että laiskat ja lahjakkaat ryhtyvät lähihoitajiksi? Ei kai sentään
tietää mihin koulutuksiin kaikki suomen lähärit on hakeneet eikä ole päässeet?
90 prossaa palstalaisista on hoitoalalla töissä. Loput 10 prosenttia tekee sitten väitöskirjaa jollekin muulle alalle. Tällaisen käsityksen olen ammattigallupeista saanut.
Kaikki kuitenkin tienaa vähintään 5000 euroa kuukaudessa.
:=)
tietää mihin koulutuksiin kaikki suomen lähärit on hakeneet eikä ole päässeet?
kun kerran useampikin sellaisen näkemyksen esittää.
Muuten tuollainen väite on pelkkää ilkeilyä.
Tyttö voi menestyä hyvin koulussa, olla lahjakas ja ahkera, ja olisi sitä missä tahansa opinnoissa. Mutta jotkut HALUAVAT alalle jossa voi auttaa toisia. Tiedän pari tällaista. Opinto-ohjaajat sitten päivittelevät tyttöjen 'alhaista kunnianhimoa'.
Mun esikoinen ei päässyt mihinkään muuhun oppilaitokseen kuin ammattiopistoon yo-pohjaiseen lähihoitajan perustutkintoon. Haki kyllä mm. amkkiin sh-koulutukseen ja on kahdesti hakenut yliopistoon eri alalle, mutta ei ole päässyt. Lukion keskiarvo ja yo-todistuksen arvosanat ei riitä, eikä ole viitsinyt lukea pääsykokeisiin. Jotakin pitää tehdä, kun töitäkään ei saa, joten kuluttaa aikaansa lähihoitajakoulutuksessa eikä ole siitä kovin innostunut. Ilmeisesti hakee taas kevään haussa jonnekin muualle, sama vika useammalla luokkatoverillaan.
Tämä siis vaan esimerkkinä siitä että lähihoitajan koulutukseen on helppo päästä melko keskinkertaisella tai huonommallakin todistuksella, mutta sitä pidetään vain väliaikasena tilanteena.
Miks sitten niin on, on toinen juttu ja siihen varmasti vaikuttavat alan arvostus ja alan huono palkkataso.
Äitinä toivon, että tyttö löytäisi jonkun itseään pysyvästi kiinnostavan alan sillä tiedän että tuollainen ajelehtiminen ei nyky-yhteiskunnassa käy. Tokikin toivosin että ammatti olisi jotakin muuta kuin lähihoitaja ja huomatkaa: vaikka ARVOSTAN hoitoalaa, toivon silti lapsilleni työtä jossa ansiotaso olisi korkeampi ja palkan saisi helpommalla sillä hoitoala vuorotöineen on rankka ala.
Vai pitikös tähän nyt osallistua vain ap:n kanssa samanhenkiset? Itsellä akateeminen koulutus ja vilpittömän onnellinen olen, että joku viitsii lähihoitajaksi ryhtyä ja sitä työtä tehdä. En heitä nobelisteina pidä, vaan olenpa vaan iloinen, että joku tekee paskaduunia pienellä palkalla. Vanhuksena todnäk arvostan edelleen hoiva-alan ihmisiä enemmän kuin roskakuskeja, vaikka tiedän, että heidänkin työ on tarpeellista.
Haluaisin vain ymmärtää, miksi joku istuu himassa tai duunissa miettien, että hemmetti kun ne lähihoitajat haluavat arvostusta ja joku sitä heille vielä antaa. Miksi tällaista mietitään? Onko sitten kyseinen hlö itse jäänyt vaille ansaitsemaansa arvostusta vai mitä?
Vai pitikös tähän nyt osallistua vain ap:n kanssa samanhenkiset? Itsellä akateeminen koulutus ja vilpittömän onnellinen olen, että joku viitsii lähihoitajaksi ryhtyä ja sitä työtä tehdä. En heitä nobelisteina pidä, vaan olenpa vaan iloinen, että joku tekee paskaduunia pienellä palkalla. Vanhuksena todnäk arvostan edelleen hoiva-alan ihmisiä enemmän kuin roskakuskeja, vaikka tiedän, että heidänkin työ on tarpeellista.
Haluaisin vain ymmärtää, miksi joku istuu himassa tai duunissa miettien, että hemmetti kun ne lähihoitajat haluavat arvostusta ja joku sitä heille vielä antaa. Miksi tällaista mietitään? Onko sitten kyseinen hlö itse jäänyt vaille ansaitsemaansa arvostusta vai mitä?
erityisesti vaadita arvostusta lähihoitajille, mutta sen jatkuvan mollauksen voisi jättää vähemmälle. Valmistuin 15 vuotta sitten lähihoitajaksi ja tein työtäni ihan tyytyväisenä useita vuosia, kunnes eksyin tälle palstalle ja sain kuulla olevani ihan tyhmä, teen huonosti työni ja olen epäystävllinen enkä osaa mitään. IRL en ole tällaiseen törmännyt, onneksi. Niin ja rakastan omaa työtäni ( olen yksityisellä sosiaalialalla lastensuojelun- ja kuntoutuksen parissa töissä.)
en toivo mitään sellaista suurempaa arvostusta, ihan normaalia jota moni kokee muita ihmisiä kohtaan, tekevät he sitten mitä työtä tahansa. Itse arvostan jokaista joka työtä tekee, jokainen on hyvä omalla alallaan ja itse valinnut alansa sen mukaan mikä itseä miellyttää ja on mukavaa.
Kuitenkin saan paljon halveksuntaan siitä miten teen p*skahommaa, olen tyhmä ja yksinkertainen ja työni ei ole mitään verrattuna nyt esim lääkäreihin. Ja vielä kun monelle tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää että oikeasti rakastan työtäni! Sen hyvine ja huonoine puolineen :)