Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KUka pääsee työkkärin koulutuksiin?

Vierailija
22.11.2010 |

Ihmettelen. Olen monta kertaa hakenut eri alojen koulutuksiin...olen ollut töissä ja työtön. Aina sieltä tulee lappu missä lukee että "teille ei ole voitu varata opiskelupaikkaa" plaaplaaplaa.

Ihmettelen että KUKA ne paikat saa?

Olen 23v nainen, jolla ei ole ammatillista koulutusta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 18 ja kerkesin olla työkkärin asiakkaana n2viikkoa kun tuli kutsu barista kurssille.. kestää n 4kk

Vierailija
2/20 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päässyt aikoinaan lähes kaikkiin hakemiini. Ne perustelut ovat tärkeimmät. Ei pidä perustella että tartten rahaa, vaan pitää perustella miten tämä edistää työllistämistä. Nykyään on taidettu huuhaakursseja vähentää ja keskittyä enemmän oikeisiin ammatteihin. Itse kävin viimeksi ammattiin valmistavan ja sain töitä. Mutta ehto on, että pitää olla työtön tai työttömyysuhan alainen. Töissä olevat eivät pääse, jos ei ole jäämässä työttömäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin päästä, niihin joudutaan.

Vierailija
4/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin että ensisijaisesti yli 25-vuotiaita niihin otetaan

Vierailija
5/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en ole koskaan kuullut kenestäkään joka ei olisi päässyt.

Tosin noille kursseille kyllä aika usein pakotetaan ihmiset,joten ehkä nuo sitten vievät paikat niiltä jotka oikeasti sinne haluaisivat.

Vierailija
6/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pääsi. Työttömänä oli ollut 10kk ja itse haki tuohon koulutukseen.

Joka kerta kun oli käynyt työkkärissä niin kertoi halnsa koulutukseen.

Hänellä on olemassa toisen alan ammattitutkinto.

Vierailija
7/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkkärin työvoimapoliittiset koulutukset on tarkoitettu tilastojen siivoamiseen. Niillä ei ole oikeaa työllistävää vaikutusta. Niistä ei sa akunnon tutkintoa. Ja usein niihin pakotetaan ihmiset, joita ei muuten tilastoista pois saa. Tosin yksi kaveri oli työkkärin työvoimapoliittisella atk-kurssilla, vaikkei ollut ollut kauaakaan työttömänä - kai siksi kun jäi työttömäksi heti valmistumisensa jälkeen eli ei ollut tarpeeksi pitkää työhistoriaa. Sanoi opettajan olleen poissa suurimman osan ajasta ja paikalla olleessaankin hän oli saanut opettaa sitä opettajaa käyttämään exceliä. "Opettaja" oli ollut jonkun sortin merkonomi, mutta kaverini humanistina oli tehnyt tilastolista tutkimusta ja osasi siksi käyttää niitä perusohjelmia. Ei todellakaan hirveän hyödyllistä...

Vierailija
8/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niihin kuules joudutaan. Kiitä luojaasi ettet ole joutunut. Fiksumpaa olisi että hankit itsellesi ihan oikean ammatin. Sinulla on vielä 40 vuotta työelämää jäljellä!

Vierailija
9/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtaviin on usein halukkaita ihan jonoksi asti. Eri asia on nämä työnhaun virkistämiset ja atk-kurssit, jotka on niitä tilastojen siivoamista.

Mutta työvoimapoliittisessa koulutuksessa tosiaan helposti menevät edelle ne, joilla on ikää vähintään 25 ja löytyy jo näyttöä, että on yhden omaehtoisenkin ammattitutkinnon pystynyt suorittamaan. Eli erinäisistä syistä alaa vaihtavat työttömät arvostetaan korkeammalle.

Jos näyttönä on taas se, ettei ole 16-23 -vuotiaana tehnyt mitään, ei helposti uhrata kallista opiskelupaikkaa tällaisen henkilön suht epävarmaan koulunkäyntiin.

Vierailija
10/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet hakenut usealle eri alalle, näyttää se siltä, ettet edes vielä tiedä, mitä haluat = iso riski ottaa sinut koulutukseen.

Sinun kannattaisi vähintäänkin valita se ala ja hankkia siltä alalta työmarkkinatukiharjoittelun avulla työkokemusta vähintään se 6kk ja mielellään vielä toisestakin saman alan paikasta se toiset 6kk. Se alkaisi jo näyttää johdonmukaisemmalta ja samalla ehtisi tulla edes se vuosi lisää ikää.

Sittenkin suosittelen ensisijaisesti perinteisellä tavalla ammattitutkinnon hankkimista.

Vierailija
11/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis meinaan sellaista kurssia josta saa ammattitutkinnon. Viimeksi hain lähihoitajaksi....kuulemma hakijoita enemmän kuin vapaita paikkoja...

Vierailija
12/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen nyt töissä.

Mutta haluan ammattitutkinnon. Tosta kurssista saisi enemmän rahaa kuin opintotuki. 9/pvä...ja työmarkkinatuki...mutta tekisin töitä kuitenkin. Ja se pienentää työmarkkinatukea, mutta niin työnteko pienentää myös opintotukea. JÄisin plussalle.

Mä haluaisin toisaalta taas oppisopimuspaikan. Mutta nekin kiven alla.

Vierailija
13/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niihin koulutuksiin. Mihinkään en ole päässyt. Ammatti kyllä ennestään löytyy, mutta sille alalle on niin paljon työnhakijoita, ettei vain yksinkertaisesti työpaikat riitä. Ja koulutuksiinkaan en pääse. Jospa sitä taas seuraavaan koulutukseen yrittäisi.

Ja edelliseenkin koulutukseen oli yli 70 hakijaa, aika moni sinne päässyt on alle 25 vuotias.

Vierailija
14/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylioppilas. Opiskelu hirvittää, koska joutuu ottaman opintolainaa, ja talous kärsii.

Vierailija
15/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän tosin vaikutti se, että kuntoutusihminen työkkärissä suositteli minua sinne...

Vierailija
16/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työtön työnhakija. Työssäkäyvät eivät voi hakea, työkkärin tavoitteena ei ole saada ketään irtisanoutumaan olemassaolevasta työstä

Vierailija
17/20 |
22.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaisessa kahden viikon atk-koulutuksessa johon "jouduin" tai pääsin. En tiedä.

Itse saisin suoritettua kaikki kurssin asiat 1 - 2 päivässä, mutta joudun kuitenkin istumaan paikalla loputkin päivät pyörittelelmässä peukaloitani. Ei ole kovin hyvin kyllä hyödynnetty tuota systeemiä. kaikilta kuluu hukkaan aikaa ja/tai rahaa.

Paljon mielummin olisin lapsen kanssa kotona, kun olisi jo kaikki hoidettu ja sieltä vapautuisi paikka jollekin toiselle. Toki kiva saada ne ylimäääräiset rahat, mutta...

Vierailija
18/20 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Aikuisopistoon

Vierailija
19/20 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä pääsin työvoimakoulutuksena järjestettävään rekrykoulutukseen. Kuulemma perustelut olivat ratkaisevat tärkeät, ja muutenkin valinnassa oli katsottu sopivuutta alalle. Hakijoita oli moninkertaisesti valittujen määrään nähden. Koulutus on vaikuttanut ihan asialliselta, eli ei mitään sellaista meininkiä että opettaja ei hallitsisi asiaansa.

Vierailija
20/20 |
19.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi opettajan pedagogiset opinnot voi suorittaa työvoimakoulutuksena, joka todellakin on hyödyllinen opintokokonaisuus ja mahdollistaa työllistymisen tulevaisuudessa. Vaatimukset ja karsinta tällaiseen koulutuksen on yleensä kovaa. Täytyy olla ylempi korkeakoulututkinto, kasvatustieteen perusteet, työkokemusta opettajana olemisesta sekä työtön tai työttömyysuhan alla oleva. Ei ihme, että moni jää hakuprosessissa rannalle.