Haluatteko kuulla köyhän perheen elämästä?
Kerron vaikka ette haluaisi kun sain inspiraation tosta prisma-ketjusta.
Meillä on eletty nyt jo useampi vuosi niukasti. Ok, tiedän että omasta syystä koska teimme konkurssin ja velkaa jäi. Talon myyminen/muutto tietäisi lapsille koulun vaihdosta ja muuta ikävää. Eikä talosta saatavilla varoilla maksettaisi edes kaikkia velkoja pois. Nyt asumme edullisesti.
Meillä ei ole varaa viikkorahoihin, koulukuviin, jatkuviin uusiin vaatteisiin tai normaalihintaiseen lihaan.
Meillä käydään kaupassa silloin kun on paljon -30% tuotteita. Joskus sinne kauppaan on rahaa vain 10e ja sillä pitää ostaa muutaman päivän ruuat. Leivon ja teen ruuat itse. Korjaan ja kunnostan vanhaa jotta emme joudu hankkimaan uutta.
Olen kirppareiden vakiokävijä. Ostan joskus jos vaan on ylimääräistä rahaa, myös niin että myyn kallimmalla huutonetissa. Mutta pitää olla varma että saa ainakin omansa pois.
Auto meillä on (asumme maalla). Sillä kuitenkin ajetaan mahdollisimman harvoin. Joskus taidan ajaa ihan pyhällä hengellä sillä niin tyhjä on tankki.
Meillä ei ole varaa ostaa lapsille viisiä erilaisia talvikenkiä. On Kuomat ja lämminvuorikumisaappaat. Lapsille toivotaan joululahjaksi ja isommat toivovat itse lahjakortteja jotta saavat uutta vaatetta.
Jokainen kännykän hajoaminen, pesukoneen laukeaminen tai lapsen rahanpyynti on katastrofi.
Näen jo painajaisia ja masennun jo pari päivää ennen laskun eräpäivää kun tiedän ettei ole varaa maksaa laskuja. Kohta olemme vielä tilanteessa että kaikki ylimääräinen on myyty.
Terveisiä konkurssin tehneen velkahelvetistä. Älkää ikinä perustako muuta kuin osakeyhtiötä.
Kommentit (79)
Vaikeinta on ollut sanoa lapsille, että nyt ei ole rahaa. Esim. harrastukseen josta tietäsin lapsen tykkäävän. Ei ole varaa pelikkana tai muihin vastaaviin. pelkään lasten syrjäytyvän ja se on kaikkein vaikeinta kestää.
..Ei ole merkkivaatteita, uusia kännyköitä ja muita vastaavia. No vaatteita löytyy kirppareilta je ne on kelvattava jos merkkiä haluaa.
Tiedätkö ap että suurimmallle osalle ihmisistä on ihan normaalia elämää, eikä mitään ihme köyhäilyä, ettei kaikkeen ole varaa mitä haluaisi saada? Olette tainneet elää tosi leveästi ennen konkurssia. Pakkohan se on yleensä valita sellainen harrastus ja sellaiset tavarat joihin on varaa, vai miten muilla, onko kovinkin yleistä että ostella voi ihan päättömästi kaikki uusimmat releet ja aina koko perheelle.
Samoin asuminen maalla...ja pesukonekin löytyy, kännykät jne. Eipä taida olla oikeaa köyhyyttä ollenkaan- enemmänkin itsepäisyyttä ja pelkoa muuttaa tutuksi tullutta, keskiluokkaista elämäntapaa...
ei netti kaikilla ole kallista. Kone saattaa olla vanhakin.
Kai nyt köyhällä saa olla edes jotakin huvia elämässä?
Sitä paitsi netistä on myös paljon hyötyä.
Voi että mua sieppaa sun kaltaiset ääliöt!!
AP:lle kovasti voimia
Pystyttäiskö me auttamaan ap:n perhettä jotenkin näin joulun alla...
Paljonko maksoit tietsikasta ja nyt kuukausimaksuja netistä, eikö ole iso raha? Älä valita, oikealla köyhällä ei ole varaa nettailla..
Määrittele mikä on oikea köyhä? Onko köyhä veneen alla asuva tyyppi, jonka omaisuus kulkee valintatalon kassissa?
Muunkinlaista köyhyyttä on. Jos olisin ap, niin pitäisin kiinni tietokoneesta ja nettiyhteydestä viimeiseen asti. Lapsilla ei ole varaa pudota tietoyhteiskunnan kelkasta. Se vasta syrjäyttääkin. Netti luo myös aikuisille monenlaisia mahdollisuuksia jos ja kun rahaa ei ole käytettävissä matkoihin, harrastuksiin ym.
No ei kai mahdukaan, KUN IDEA ON SIINÄ ETTÄ JALKA PYSYY LÄMPIMÄNÄ ILMAN MITÄÄN VILLASUKKIA!! :D
MITEN SELITÄT SEN ETTÄ NÄMÄ SANAT OVAT SUORAAN JOSTAIN KATSOMASTANI DOKUMENTISTA TMS.? JA MUISTAN NÄMÄ AIVAN SELVÄSTI, OLETKO AP OIKEASTI JOKU RIKAS, ITSEKÄS HIENOHELMA JOSTA TÄMÄ ON LAADUKAS PROVO TMS.? T: oikeasti köyhä
Jokainen kännykän hajoaminen, pesukoneen laukeaminen tai lapsen rahanpyynti on katastrofi.
Näen jo painajaisia ja masennun jo pari päivää ennen laskun eräpäivää kun tiedän ettei ole varaa maksaa laskuja. Kohta olemme vielä tilanteessa että kaikki ylimääräinen on myyty.
Minkä ikäisiä ap:n lapset ovat? Kerroit, että ainakin yksi murrosikäinen tai murrosikää lähestyvä?
Murkkuikäinenhän voi hakeutua jo kesätöihin tai mennä poimimaan kesällä marjoja metsästä että saa käyttörahaa itselleen. Ok, pienestä rahasta on kyse mutta siitäkin voi olla joskus apua.
Meillä lapset ei harrasta juuri mitään, sen rahan takia. Nimenomaan tottakai vaikeaa on se, ettei rahaa ole enää niinkuin muutama vuosi sitten oli. Kaikki säästöt meni konkurssissa. Ei ole enää lasten sairaskuluvakuutuksia tai muuta hömppää. Ei ole varaa maksaa elokuvalippua, vaan joutuu sanomaan lapselle että nyt ei ole rahaa. Vaikeaa se vaan silti on vaikka ei tässä ennen niin leväästi eletty.
ap
laskin että ne on varaa ostaa vasta joulukuussa kun saan 50e veronpalautuksia. Kumppareilla pärjää :)
Lapset ei näe nälkää, vatsan saa täyteen vaikka puurolla ja sämpylöillä. Vanhemmilla saattaa joskus vatsat kurista.
ap
Haluatko apua tuohon tilanteeseen? Saisitko muuten mistään lahjoituksena esim. noita talvikenkiä?
Kysy Pelastusarmeijalta ym.
Mun kotipaikkakunnassa on paikka, kirppis, missä osaksi saa ilmaiseksi lasten vaatetta ja ehkä kenkiäkin. Äitini kantoi mulle Reiman takin sieltä, lapselleni, 0 euroa.
Ja samalla suunnalla on kirppis missä on kaikki ilmaista!! Missä päin muuten asut, suunnilleen?
Ei kannata itseään syytellä. Tiedän kokemuksesta, että se on vaikeaa.
Lasten harrastuksiin voi saada tukea MLL:n tai sossun kautta. Tiedän, että tällaista on tarjottu ainakin Uudellamaalla.
Auto on velaton ja vanha. Maksoi peräti 500e mutta se toimii! On pyykinpesukone, mutta jos hajoaa, ei ole varaa korjauttaa. Kännykän katson nykyään ihan välttämättömäksi arjessa. Lankapuhelinhan se vasta kallis olisi.
ap
että olette osanneet pitää elämän langat käsissänne vaikeasta tilanteestanne huolimatta. Toivottavasti pääsette velkataakastanne eroon (onneksi nyt eletään matalien korkojen aikaa). Tietääkö ystävät ja sukulaiset talousahdingostanne? Ehkä saisitte enemmän apua jos olisitte sitä valmiita ottamaan vastaan? Tarkoitukseni ei ole osoittaa sormella tms. vaan ihan oikeasti etsiä helpostusta. Tsemppiä teille!!!
Kyllä tuo velkataakka joskus helpottaa. Se vain harmittaa että se on pahin nyt kun lapset on vielä lapsia. Ystävät ja sukulaiset ei tiedä kaikkea. Äitini varmana tietää eniten, mutta sitä kuinka paha tilanne on. Häpeän tilannettamme enkä osaa kertoa siitä muuta kuin täällä. Omaa syytähän kaikki on.
Kiitos tsempistä :)
ap
Ilmeisesti olette yritystoiminnassanne tehneet jotain virhearviointeja ja päätyneet konkurssiin.. Se voi tuntua hävettävältä, mutta se on elämää, aina ei kaikki asiat mene suunnitelmien mukaan. Paljon enemmän koen, että rahat on mennyt omaa syytä, jos ne ovat menneet vaikka alkoholiin, pelaamiseen, matkusteluun tms. turhaan. Yrittäjällä on aina se tilanne, että toiminnassa on riski, ja ikävä kyllä joskus se toteutuu karmealla tavalla. Tsemppiä teille kuitenkin, elämänasenteenne kuullostaa oikealle. Ja toisaalta: silloin kun on menettänyt vain rahaa, on tilanne vielä ihan hyvä. Minun lapsuuskodissa meni konkurssin jälkeen isältä myös mielenterveys, mikä oli huomattavasti vaikeampi asia kuin taloudellisten asioiden ongelmat.
P.S. Entäpä velkajärjestely?
MITEN SELITÄT SEN ETTÄ NÄMÄ SANAT OVAT SUORAAN JOSTAIN KATSOMASTANI DOKUMENTISTA TMS.? JA MUISTAN NÄMÄ AIVAN SELVÄSTI, OLETKO AP OIKEASTI JOKU RIKAS, ITSEKÄS HIENOHELMA JOSTA TÄMÄ ON LAADUKAS PROVO TMS.? T: oikeasti köyhä
Jokainen kännykän hajoaminen, pesukoneen laukeaminen tai lapsen rahanpyynti on katastrofi. Näen jo painajaisia ja masennun jo pari päivää ennen laskun eräpäivää kun tiedän ettei ole varaa maksaa laskuja. Kohta olemme vielä tilanteessa että kaikki ylimääräinen on myyty.
Dokumenteissa ei olla oltu eikä mennä vaikka kysyttäisiin.
ap
että olette osanneet pitää elämän langat käsissänne vaikeasta tilanteestanne huolimatta. Toivottavasti pääsette velkataakastanne eroon (onneksi nyt eletään matalien korkojen aikaa). Tietääkö ystävät ja sukulaiset talousahdingostanne? Ehkä saisitte enemmän apua jos olisitte sitä valmiita ottamaan vastaan? Tarkoitukseni ei ole osoittaa sormella tms. vaan ihan oikeasti etsiä helpostusta. Tsemppiä teille!!!
Kyllä tuo velkataakka joskus helpottaa. Se vain harmittaa että se on pahin nyt kun lapset on vielä lapsia. Ystävät ja sukulaiset ei tiedä kaikkea. Äitini varmana tietää eniten, mutta sitä kuinka paha tilanne on. Häpeän tilannettamme enkä osaa kertoa siitä muuta kuin täällä. Omaa syytähän kaikki on. Kiitos tsempistä :) ap
Ilmeisesti olette yritystoiminnassanne tehneet jotain virhearviointeja ja päätyneet konkurssiin.. Se voi tuntua hävettävältä, mutta se on elämää, aina ei kaikki asiat mene suunnitelmien mukaan. Paljon enemmän koen, että rahat on mennyt omaa syytä, jos ne ovat menneet vaikka alkoholiin, pelaamiseen, matkusteluun tms. turhaan. Yrittäjällä on aina se tilanne, että toiminnassa on riski, ja ikävä kyllä joskus se toteutuu karmealla tavalla. Tsemppiä teille kuitenkin, elämänasenteenne kuullostaa oikealle. Ja toisaalta: silloin kun on menettänyt vain rahaa, on tilanne vielä ihan hyvä. Minun lapsuuskodissa meni konkurssin jälkeen isältä myös mielenterveys, mikä oli huomattavasti vaikeampi asia kuin taloudellisten asioiden ongelmat. P.S. Entäpä velkajärjestely?
Velat on sovittu nyt suoraan velkojien kanssa ja meistä parempi niin. Oman mielenterveyteni edestä pelkään eniten. Minä hoidan meillä rahaliikenteen ja stressaan siitä eniten.
ap
laskin että ne on varaa ostaa vasta joulukuussa kun saan 50e veronpalautuksia. Kumppareilla pärjää :) Lapset ei näe nälkää, vatsan saa täyteen vaikka puurolla ja sämpylöillä. Vanhemmilla saattaa joskus vatsat kurista. ap
Haluatko apua tuohon tilanteeseen? Saisitko muuten mistään lahjoituksena esim. noita talvikenkiä? Kysy Pelastusarmeijalta ym. Mun kotipaikkakunnassa on paikka, kirppis, missä osaksi saa ilmaiseksi lasten vaatetta ja ehkä kenkiäkin. Äitini kantoi mulle Reiman takin sieltä, lapselleni, 0 euroa. Ja samalla suunnalla on kirppis missä on kaikki ilmaista!! Missä päin muuten asut, suunnilleen?
siis etenkin minulle, ettemme ole olleet yhteydessä seurakuntaan. Aina on mennyt joku kippo tai kuppi kaupaksi huutonetissä ja sitä rahaa on löytynyt. Täälläpäin on kirppareilla melko hyvä tarjonta ja syksyllä löysin esim. nuorimman lapsen Kuomat muutamalla eurolla kirpparilta. Onneksi emme joutuneet ulosottoon ja nyt olemme saaneet myydä kaikkea omaan tahtiin.
ap
Suomessa muutenkin lyödään heti epäonnistuneen leima otsaan jos yritys kaatuu. Ihan erilaista se on esim. USA:ssa jos olen oikein käsittänyt.
Niille, joiden mielestä ap ei elä oikeassa köyhyydessä sanoisin, että köyhyyttä on monenlaista. Kyllä minä kokisin itseni köyhäksi ja köyhyydessä eläväksi ap:n tilanteessa.
Joku kysyikin täällä jo velkajärjesteylyn mahdollisuudesta. Samaa olisin minäkin ehdottanut. Mutta menettääkö velkajärjestelyssä omaisuutensa (oma asunto), se voisi olla traumaattinen kokemus myös lapsille.
velkajärjestelystä.
Kyllä suosittelisin olemaan yhteydessä vaikka sinne seurakuntaan.
Ehkä ap:lla on vielä ns. surutyö tekemättä eli et ole uskaltanut myöntää todella tilannetta vielä itsellesi. Älä häpeile pyytää apua lastesi tähden. Ymmärrän täysin, ettei ns. hattu kourassa avun pyytäminen ole helppoa mutta joskus se voi olla järkevää.
ÖÖ, osta niiden vuorillisten saappaiden ja Kuomien sijasta goret. Sitten on yhdet kunnon kengät kaksien paskojen sijasta.
Voisitteko saada läheisiltä apua jos kertoisitte avoimesti tai melko avoimesti miten huono taloudellinen tilanne teillä on? Moni läheinen varmasti haluaisi auttaa esim. lasten vaatteisiin ja harrastuksiin liityvissä asioissa. Näin luulisin ja itse toimisin jos tietäisin läheisen olevan yhtä tiukoilla miltä tuo teidän tilanteenne kuulostaa.