Muistatteko tv-sarjan "Safiiri ja Teräs"?
Ok, täytyy olla nelissäkymmenissä tuon sarjan muistaakseen. Mutta se on jäänyt mieleeni yhtenä pelottavimmista sarjoista, joita olen seurannut.
Katsoiko kukaan muu?
Kommentit (73)
Ihan ylivoimaisesti pelottavin sarja, jota ikänäni olen seurannut!! Hypnoottinen musiikki, ja juuri tuo hokema "upstairs and downstairs, upstairs and downstairs", whooo.....
Olin jo sen verran iso tyttö, että sain luvalla katsoa, tai no... vanhempani simahtivat iltaunisina sänkyyn eivätkä niin ajatelleet TV:stä tulevan mitään traumatisoivaa.
Asuimme isossa talossa, jossa olohuoneesta (TV-huone) pääsi sekä ylä- että alakertaan, rappusia riitti. Katselin yksin ja olin pelosta lähes halvaantunut paikoilleni.
Pari vuotta sitten yritin katsoa pari alkujaksoa YouTubesta ja täytyy sanoa, että jo pelkkä musiikki sai pelot pintaan - järkky sentään!!
Safiiri ja Teräs voittaa kyllä kammotuksessa sen ostereiden peitossa olleen miehen pakastearkussa!!
Oli pelottava minustakin.
Meillä vanhemmat rajoittivat aika paljon tv:n katselua (en saanut esim. katsoa Juuria) mutta tätä katsoimme joukolla. Muistan juuri sen asemajakson, jossa oli viheltelyä ja sitten sellaisen jakson, jossa koira oli jotenkin yhdistetty koneeseen...
vm -67
Jossain jaksossa oli ensimmäisen maailmansodan sotilaita, ja jossain rallateltiin lastenlaulua (ring a ring a roses?).
Olen -70 syntynyt ja kyllä se oli hyytävän pelottava, kun lapsena katsoin! Ostin noin vuosi sitten sen Amazonilta ja 12-vee tytön kanssa ollaan katsottu. Edelleen se tuntuu hyytävän pelottavalta. Siinä on joku sellainen karmiva tunnelma, vaikka tehosteet ovat mitä ovat. Tykkään kyllä kovasti, ja tyttökin tykkää. Mutta ei sitä uskaltaisi vieläkään liian myöhään yksin katsella, ettei mene unet.
Muistan ehdottomasti. Ja nyt näitä viestejä lukiessa palautuu koko aja paremmin mieleen. : )
T. VM 68
42 jatkaa: Facebookissa on joku fanisivu, joka on nyt hiljattain alkanut postata kuvia sarjasta. Ei pääse unohtumaan.
David Mccallum oli "teräs" näytteli myös "näkymätöntä miestä" samoihin aikoihin.....
Olin tosi pieni silloin, juuri oppinut lukemaan, noin 4-5 vuotias. Se sarja oli niin pelottava! Hyi, siinä oli joku ahdistava "jäätynyt valo"... En ole halunnut katsoa sitä sarjaa edes nyt aikuisena. :D
"ja tehtävään on valittu Safiiri ja Teräs"
Muistan. Pelotti ja ihanaa oli.
olen vuosimallia -61.
En saanut koskaan katsoa sitä pienenä. Kerran onnistuin mummilassa katsomaan yhden jakson. Samoihin aikoihin telkusta tuli myös Matt Houston, Kultainen apina tms ja tietysti Napakymppi ennen Kari Salmelaista. Vuosi oli jotain -84.
Muistan juu. Kylmät silmät.
Toinen pelottava oli Avaruuasema Alfa. Sitä ei uskaltanut katsoa kokonaan.
Jep nyt 42v ja muistan että Se oli silloin huisin pelottava sarja
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:22"]
Jossain jaksossa oli ensimmäisen maailmansodan sotilaita, ja jossain rallateltiin lastenlaulua (ring a ring a roses?).
[/quote]
Hyvin muistan ja varmaan moni muukin vähintään 70-luvulla elänyt ja telkkaria paljon katsellut :D
tuttu ja mulla on sellainen mielikuva, että katsoin sitä 80-luvulla. Mutta sarjan sisällöstä en kyllä muista yhtään mitään enkä myöskään muista sitä pelänneeni. Olen vm. -73.
Lapsuudesta muistan (vm -65), että koulussa puhuttiin sarjasta ja että oli se pelottava. Uusintoja en ollut nähnyt.
Viime kesänä etsin kaikki jaksot ja katsoin muutaman (lapsien vanhemmat olivat hävinneet lastenlorun takia, Saphire and Steel tarvittiin, lastenhuoneen ovi teljetty, äidin ääni kuului oven takaa ja houkutteli lukemaan lorua, aika pysähtyi, paljon kelloja, sotilaita, ääniä, koettivat polttaa kirjoja, Safiiri joutui vangiksi tauluun jossa oli kauheassa talossa ja oli melkein kuolla sinne...) ja oli se vielä aikuisenakin jännittävä ja painostava. Jaksot lyhyitä ja jäivät jänniin tilanteisiin.
Olen vm.72 ja sain sarjaa katsoa,oli tosin niin jännä etten juuri uskaltanut katsella.Muistan vaan jonkun seinän liikkuneen.
Youtubissa katsoin jotain vanhoja jaksoja
...
ja enää ne eivät todellakaan pelottaneet.
Youtubesta katsomisessa ei ole samaa tunnelmaa, jos sarja on siellä huonommalla kuvanlaadulla. Videon pitää olla koko ruudun tilassa eli muita ikkunoita tai taustakuvaa ei saa näkyä, eikä siis surffata netissä samaan aikaan. Pitää keskittyä. Lisäksi pitää olla yö ja pimeätä, kun katsoo! Ja kyllä se sitten vielä aikuisenakin tuntui jännittävältä. :)
varmasti oli pelottava lapsen mielestä.