juominen raskaana
ootteko ratkenneet juomaan raskaana ollessa ,mistä syystä ja minkä verran kerralla,oliko raskausviikko mikä jos näin pääsi tapahtumaan
Kommentit (29)
join puoli pulloa raskausviikkoja oli noin 8, muuten en sitten edes maistanut, Lyhyt aikahan tuo 9kk on olla juomatta (jopa tälläiselle joka joi ennen raskautta noin 2 krt kuukaudessa) eikä sen raskauden jälkeen ole suurempia määriä juonut. Kyllä se alkoholi vaan vaurioittaa lasta ettei edes kannata alkaa testaamaan tekeekö se jotain. Nollalinjaa kannatan tässä asiassa.
olen sen verran itsekäs että olen mieluummin juomatta 9 kk kuin otan riskin ja elän mahdollisen syyllisyyden kanssa lopun elämäni.
Mulle lääkäri neuvoi ottamaan konjakkia jalkojen repimiseen raskauden aikana. En tietenkään vedä sitä ämpäritolkulla - enkä edes päivittäin tai viikottainkaan, mutta aina silloin otan n. 2cl kun jalkoja oikeasti repii niin ettei voi kävellä saati nukkumaan.
En käy normaalistikaan kovin usein juomassa, ehkä 1-2kk välein, mutta juon kyllä paljon silloin harvoin kun menen (abaut 10 siideria + shotteja ja muita drinkkejä menee helposti) ja raskauksissa join ihan normaalisti kyllä.
Musta 1 kuussa lärviet ei ole harvoin ja kerralla tollaset annosmäärät, ei ole normaalia alkoholin käyttöä :(
olen juonut yhden lasillisen viiniä. Muuten en ota.
Kerran otin kyllä mieheltäni hänen saunakaljastaan hörpyn ja kyllä se maistui pahalle :)
Vaikka muulloin otan itsekin sen saunakaljan :) Raskaana ollessa vain ei maistu hyvältä :)
Ja olenkin sillä periaatteella että jos ei pysty raskausaikaa olemaan juomatta, niin onko sitten edes valmis äidiksi?
Tuosta konjakista, anoppi kertoi että hänelle annettiin aikoinaan sairaalassa konjakki ryypyt :) En muista mihin vaivaan se oli, mutta sairaalassa kuitenkin joutui parisen viikkoa makaamaan. Olisiko sitten yrittänyt vauva tulla liian aikaisin ulos. Pitänee joskus kysäistä :)
viimeisimmän tutkimuksen mukaan 1 viinilasillinen tai 1 annos alkoholia päivittäin ei vielä aiheuta mitään haittaa. päinvastoin, se voi jopa rentouttaa ja "lääkitä" äitiä. Ihan pari vuosikymmentä sitten äideille saatettiin määrätä esim. supistuksiin "ryyppy konjakkia päivittäin".
mutta enemmän kuin 1 tai humalaryyppäys, se on suorastaan rikos sikiötä kohtaan. ei semmoista.
käytetty konjakkia. Pullo käsilaukussa ja aina välillä otettu ryyppy. Silloin ei vielä tiedetty alkoholin vaarasta sikiölle. Eikä tuolloin osattu ihmetellä miksi syntyi "vähän hitaita" ja oppimaan kyvyttömiä lapsia. Nyt tiedetään, eikä kukaan lääkäri enää konjakkia määrää lääkkeeksi raskaana olevalle.
kevytalkoholijuomia silloin tällöin. En kuitenkaan kerrallaan 3 annosta enempää ja korkeintaan kerran viikossa. Synnytin FAS -lapsen rv 35+5.
12 cl punaviiniää 2 tai 3 päivää ennen synnytystä.