Mä vähän ihmettelin, kun katsoin ohjelmaa Amerikan köyhistä, kodittomista perheistä
Siinä oli perhe, jossa isä oli joutunut työttömäksi ja äiti tienasi nettona 989 dollaria kahdessa viikossa, eli kaksi kertaa nuo oli kuukausitulot. Tosta oli siis vähennetty jo verot ja perheen vakuutusmaksut, ja tuo on siis sikäläisittäin niin köyhä perhe, että joutuvat asumaan yömajassa?
Lapsia oli kylläkin neljä. Onko tuolla niin järkyttävät vuokrat, että täytyy asua miten sattuu vaikka tienaa suomalaisittain katsottuna noinkin paljon, eikä ruoka siellä ole kovinkaan kallista? Eikä niillä ollut autoakaan? En tajua.
Kommentit (51)
Eikö ne asuneet motellissa eikä yömajassa? Niillähän oli ihan huone, vai puhutteko nyt eri perheestä? Motellin vuokra oli 800 dollaria/kk joka oli melkein puolet halvempi kuin vuokra-asunto. Niin ja mä käsitin että sen verran jää palkasta käteen viikossa ja siitä vasta vähennetään kaikki kulut. En tosin kovin tarkasti katsonut ohjelmaa mutta tähän käsitykseen jäin.
Ja toisekseen, terveydenhoito ja koulutus ei ole ilmaista. Vakuutukset on pakko olla. Vuokrat voi olla korkeita.
on tyottomyyskorvaus mutta se ei kesta lopun ikaa. Yliopistokoulutus maksaa mutta lasten koulutus ei. Jos on koyha Medicaid varmistaa terveydenhoidon.
Mikäli tyytyy ilmaiskoulutuksen tarjoamiin kouluihin. Mä olen luullut, että työttömyyskorvausta ei ole. Onko se ihan yleinen työttömyyskorvaus, kaikille, kuten Suomessakin? Eihän se täälläkään kestä lopun ikää.
"Mikali tyytyy ilmaiskoulutuksen tarjoamiin kouluihin".
Laittaisitko sitten lapsesi ennemmin katoliseen kouluun missa nunnat lyo viivottimella sormille ja uskonto on joka hetki esilla?
Vastoin yleista luuloa taalla on paljon hyvia kouluja. Olen ex-ope ja tiedan mista puhun.
Ja toisekseen, terveydenhoito ja koulutus ei ole ilmaista. Vakuutukset on pakko olla. Vuokrat voi olla korkeita.
on tyottomyyskorvaus mutta se ei kesta lopun ikaa. Yliopistokoulutus maksaa mutta lasten koulutus ei. Jos on koyha Medicaid varmistaa terveydenhoidon.
Mikäli tyytyy ilmaiskoulutuksen tarjoamiin kouluihin. Mä olen luullut, että työttömyyskorvausta ei ole. Onko se ihan yleinen työttömyyskorvaus, kaikille, kuten Suomessakin? Eihän se täälläkään kestä lopun ikää.
"Mikali tyytyy ilmaiskoulutuksen tarjoamiin kouluihin".
Laittaisitko sitten lapsesi ennemmin katoliseen kouluun missa nunnat lyo viivottimella sormille ja uskonto on joka hetki esilla?
Vastoin yleista luuloa taalla on paljon hyvia kouluja. Olen ex-ope ja tiedan mista puhun.
Mitä mun pitäisi tietää amerikkalaisesta koulujärjestelmästä?
Pitäisikö mun tietää, että yksityiskouluissa lyödään viivottimella sormille häh?
Ovatko kaikki yksityiskoulut sitäpaitsi katolisia?
En usko.
Miksi olet ex- ope?
"Mikali tyytyy ilmaiskoulutuksen tarjoamiin kouluihin". Laittaisitko sitten lapsesi ennemmin katoliseen kouluun missa nunnat lyo viivottimella sormille ja uskonto on joka hetki esilla? Vastoin yleista luuloa taalla on paljon hyvia kouluja. Olen ex-ope ja tiedan mista puhun.
Mitä mun pitäisi tietää amerikkalaisesta koulujärjestelmästä? Pitäisikö mun tietää, että yksityiskouluissa lyödään viivottimella sormille häh? Ovatko kaikki yksityiskoulut sitäpaitsi katolisia? En usko. Miksi olet ex- ope?
Ei sinun tarvitsekaan mitaan tietaa mutta ala sitten kirjoittele niinkuin tietaisit.
Miksi olen ex-ope, none of your business.
Asuivat siis LA:n Lähellä OC:ssa ja siellä on hyvinkin kallista. Eivät halunneet muuttaa pois koska olivat sieltä kotoisin.
Minimipalkka Kaliforniassa on $8 tunnissa ja palkat eivät todellakaan ole lähelläkään kaksinkertaiset Suomeen verrattuna. Samaa tasoa ovat.
Lisäksi noin kaksi miljoonaa ihmistä vuosittain menee henkilökohtaiseen konkkaan (personal bankruptcy) liiallisten terveydenhoitokustannusten takia.
Ainakin se yksi motelliperhe ei halunnut muuttaa alueelta kauemmas missä vuokrat olisivat edullisempia. Asuivat Orlandon Orange Countyssa.
Eikö yömaja ole siis sellainen mihin mennään lähinnä repun kanssa vain yöksi ja tarjotaan mahdollisuus peseytymiseen ja ehkä ilta ja aamupalaan? Ei siinä ohjelmassa sellaisia mielestäni ollut?
Asuivat siis LA:n Lähellä OC:ssa ja siellä on hyvinkin kallista. Eivät halunneet muuttaa pois koska olivat sieltä kotoisin. Minimipalkka Kaliforniassa on $8 tunnissa ja palkat eivät todellakaan ole lähelläkään kaksinkertaiset Suomeen verrattuna. Samaa tasoa ovat. Lisäksi noin kaksi miljoonaa ihmistä vuosittain menee henkilökohtaiseen konkkaan (personal bankruptcy) liiallisten terveydenhoitokustannusten takia.
Ainakin se yksi motelliperhe ei halunnut muuttaa alueelta kauemmas missä vuokrat olisivat edullisempia. Asuivat Orlandon Orange Countyssa.
Floridassakin on Orange County.
ehkä noissa hanttihommissa palkat on Suomen tasoa, mutta ainakin kollegani Accenturella tienasi enemmän kahdessa viikossa kuin minä kuussa, samoista hommista.
Ja tosiaan, ihan turha elvistellä, ettei tarvitse SOSSUN rahoja, kun saa kuitenkin asumistukea ja korotettua lapsilisää.
varmaan sellainen on vaikka Mynämäellä mutta nämä ihmiset asuivat Kalifornian Orange Countyssa. Disneyland on tosiaan Kaliforniassa ja Disney World on Floridassa. Jutussa mainittiin Anaheim ja poliisiauto oli Costa Mesan poliisi. Kaliforniassa molemmat. Itsekin LAssa asuneena tiedän kyllä paikan hyvin.
Asuivat siis LA:n Lähellä OC:ssa ja siellä on hyvinkin kallista. Eivät halunneet muuttaa pois koska olivat sieltä kotoisin. Minimipalkka Kaliforniassa on $8 tunnissa ja palkat eivät todellakaan ole lähelläkään kaksinkertaiset Suomeen verrattuna. Samaa tasoa ovat. Lisäksi noin kaksi miljoonaa ihmistä vuosittain menee henkilökohtaiseen konkkaan (personal bankruptcy) liiallisten terveydenhoitokustannusten takia.
Voi naita korjauksia!Floridassakin on Orange County.
ja ainakin sen mukaan Amerikassa pitää olla rahat niin isoon takuuvuokraan ja osoittaa maksukyky niin monen kuukauden vuokraan, että käytännössä monet ihmiset eivät koskaan pääse pois motelleista tai ns. trailer parkeista kun ei ole mitään mahiksia saada sellaista summaa kasaan. Kirjailija yritti ja teki kolmea minimipalkkatyötä yhtä aikaa, eikä päässyt kuopasta ylös millään palkkatuloilla, vaikka teki käytännössä vuorotta työtä. Oi onnelaa tuota Amerikkaa :/ mieti jos olisit yh tuollaisessa tilanteessa :( ja moni on.
ja ainakin sen mukaan Amerikassa pitää olla rahat niin isoon takuuvuokraan ja osoittaa maksukyky niin monen kuukauden vuokraan, että käytännössä monet ihmiset eivät koskaan pääse pois motelleista tai ns. trailer parkeista kun ei ole mitään mahiksia saada sellaista summaa kasaan. Kirjailija yritti ja teki kolmea minimipalkkatyötä yhtä aikaa, eikä päässyt kuopasta ylös millään palkkatuloilla, vaikka teki käytännössä vuorotta työtä. Oi onnelaa tuota Amerikkaa :/ mieti jos olisit yh tuollaisessa tilanteessa :( ja moni on.
vai?
tuollaisilta tosiasioilta. Mä en kertakaikkiaan kestäisi, jos tuollaista ajattelisin liian perusteellisesti. Tasan ei mee nallekarkit
hanen isansa oli kuparimainari joka kuitenkin paasi opiskelemaan Carnegie Mellon yliopistoon joka on yksi USA:n parhaita (2010 lukukausimaksu $41500.) ja josta lopulta tuli Gilletten iso pomo?
maksetun asumisen koko perheelle, ilmaisen terveydenhuollon koko perheelle, ja sen lisäksi sen palkan joka ihan ihan minimissäänkin on n. 1500/kk noiden muiden etujen päälle. Liittyä voi aina 42-v asti jos on hyvässä kunnossa, käynyt `lukion` ja ei ole rikosrekisteriä. Kyllä niitä vaihtoehtoja oikeesti on olemassa. Te vaan uskotte heti tohon itkupotku selitykseen, etten voi asialle mitään byhyy. Kyllä voit.
En tosin nähnyt ohjelmaa mutta silti.
se tosin vaatii enemmän oivalluskykyä kuin edellinen joten siksi mainitsin sen erikseen.
suomalainen elamanmeno jossa kaikkea tuetaan valtion toimesta.
Miten kansalle kay jos tulee sellainen romahdus etta valtionkassasta ei enaa tipu penniakaan?
Ei tueta lapsentekoa, kotona olemista, asumista eika sita etta ei vaan huvita menna tyohon.
etta mitaan lisia ei tule palkkaan kuten Suomessa. Ilta- ja yotyossa on sama palkka kuin paivalla. Taalla Kanadassa (Ontario)ei myoskaaan ole paivahoitoa (yleensa) kuin aikaisintaa klo 7am ja lapset on haettava 17.00 mennessa. Jos myohastyt lasten hakemisesta maksat $1-$4 minuutilta! Ja normaali paivamaksu on $30 lapsesta ( 4 lasta = 4 x $30= $120/ paiva). Eika kannata myohastya... Tyottomyyskorvausta saa yhden vuoden maksimissaan, sen jalkeen ei tule mitaan rahaa valtiolta. Jos esimerkiksi omistat talon ja kun tyokkarimaksut loppuu ja yritat saada sossusta rahaa, kehottavat myymaan talon ensin ja elamaan niilla rahoilla. Vuokra-asuntoon ei riita pelkka ensimmainen ja viimeinen vuokra, pitaa olla myos suositukset edellisilta vuokranantajilta. Ja makuuhuoneisiin ei voi majoittaa eri sukupuolta olevia lapsia, ja yleensa pitaisi olla yksi makuuhuone/lapsi.
se nainen sai $1,90/h yötyölisää ja siksi tekikin töitä öisin.
Armeija on vähän huono vaihtoehto jos on pieniä lapsia ja ylipainoa jne. Ei se kaikille ole oikea vaihtoehto että äippä lähtee Irakiin sotimaan.
Monelle nuorelle lapsettomalle jolla ei oikein muitakaan prospecteja ole se on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto perinteisesti ollut.
Armeija auttaa myös lukukausimaksuissa jos myöhemmin aikoo vaikka collegeen.
Mikäli tyytyy ilmaiskoulutuksen tarjoamiin kouluihin.
Mä olen luullut, että työttömyyskorvausta ei ole.
Onko se ihan yleinen työttömyyskorvaus, kaikille, kuten Suomessakin?
Eihän se täälläkään kestä lopun ikää.