Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten kotiin jättäminen keskenään

Vierailija
18.11.2010 |

Ajauduimme keskustelemaan työkavereiden kanssa siitä minkä ikäisen lapsen/lapset voi jättää keskenään kotiin esim. lenkin ajaksi. Työkaverini (5 naista, ikä 45-60 vuotta) olivat kaikki sitä mieltä, että hyvin voin jättää vajaa 4 ja reilu 6 vuotiaat lapsemme kotiin kahdestaan lenkin ajaksi. Asumme maalla omakotitalossa. En kyllä ollut/ole samaa mieltä, enkä jätä lapsia yksin mutta yllätyin todella että he ajattelivat että se olisi. Minkä ikäisen TE jättäisitte esim. just lenkin ajaksi yksin/kaksin kotiin?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on viidesluokkalainen, enkä jätä häntä vieläkään yksin kotiin.

Vierailija
2/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän lenkin (n. 1h) ajaksi jätin varmaankin kun nuorempi oli 5 ja vanhempi 6,5-vuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltalenkin ajaksi (5 - 15 min.). Yleensä jaksavat olla kahdestaan n. 3 minuuttia, kunnes puhelin soi ensimmäisen kerran...

Vierailija
4/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä normaalin sen ikäisen pitäisi pystyä olemaan tunti yksin ongelmitta.

4

Vierailija
5/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitellakaan jättäväni 4v. poikaani yksin kotiin.

Vierailija
6/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotias (puhuu paljon ja ymmärtää) pärjää noin 10 min. kun vien roskat tai käyn autolla (asumme kerrostalossa). Kouluikäisen jätän yksinään (siis 7 v. lähtien) ja joskus vahtimaan pienintä. Jos pieni on pelissä, maksimi aika noin puoli tuntia. Jos kouluikäiset ovat keskenään, pärjäävät hyvin vaikka 4-5 tuntia. Ainoa riski on, että alkavat tapella. Meillä vanhin on nyt 14 ja hän on saanut mm. matkustaa yksin toiselle puolelle Suomea kaverin luokse yökylään.

Vierailija
7/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli roskikset vien ulos, muuten en jätä yksin.

Olen harkinnut, että voisin jättää isomman kauppareissun ajaksi yksin kotiin (10-15 min, koska kauppa on naapuritalossa). Hän on jo koulussa, mutta ei osaa kulkea matkoja yksin, aina matkat saatettuna.

Isompi ei osaa puhua puhelimeen, osaa kyllä soittaa, mutta ei uskalla puhua siihen. Pienempi kyllä puhuisi, mutta ei taas osaa soittaa... Ja kumpikaan ei saa avaimella avattua ovia, ovat sen verran hankalat ja raskaat.

Vierailija
8/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puutarhassa saatan puuhailla jne. niin että ovat sisällä.

Meidän 15 vuotias teini vahtii niitä joskus yhtä kerrallaan max tunnin ajan.

Ovat muuten aika tappelevaisia, siksi varmaan tämä varovaisuus ;)

Vierailija
9/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli roskikset vien ulos, muuten en jätä yksin. Olen harkinnut, että voisin jättää isomman kauppareissun ajaksi yksin kotiin (10-15 min, koska kauppa on naapuritalossa). Hän on jo koulussa, mutta ei osaa kulkea matkoja yksin, aina matkat saatettuna. Isompi ei osaa puhua puhelimeen, osaa kyllä soittaa, mutta ei uskalla puhua siihen. Pienempi kyllä puhuisi, mutta ei taas osaa soittaa... Ja kumpikaan ei saa avaimella avattua ovia, ovat sen verran hankalat ja raskaat.

Vierailija
10/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotias siis voisi olla hetken yksin, puhelin seuranaan, edellyttäen että lapsi itse haluaa jäädä kotiin.

Ap

Vierailija
11/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koululaista on hyvä opettaa olemaan kotona yksin meillä olen jättänyt 4 ja 6 kotiin kun käyn 15 min kaupassa.

Joskus harjoilteltiin että olin naapurissa kylässä.

Hyvin pärjäävät ja ovat ylpeitä siistä.

Nykyisin koululainen pärjää hyvin 1-2 h.

Kannattaa opetella pikkuhiljaa.

Vierailija
12/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun esikoinen on kouluiässä ja nuorempi 5 niin uskaltaisin puolituntisen lenkin ajaksi jättää keskenään.

Itse olin koulun jälkeen aina yksin, luotan että kyllä seitsemänvuotias osaa tunnin olla yksinään kun minäkin olin 3 tuntia.

Nyt olen kolmivuotiaan antanut olla dvd:n ääressä sen verran yksin että olen käynyt roskiksilla ja postilaatikolla. Tää kolmevuotias kyllä ulkoilee ilman mua, kokoajan on näköyhteys.

Vierailija
13/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 v, 7 v ja 5 v.

Jätän helposti heidät keskenään lenkin ajaksi (45 min) sekä esim. yhden lapsen harrastukseen viemisen ajaksi jätän nuorimmaisen kahdestaan sekä esikoisen että kuopuksen kanssa.

Esikoisen kanssa olin tietenkin varovaisempi, eskarina sai olla kauppareissun tai nuoremman kerhoonviennin ajan kotona (15 min.) koska halusi näin.

Meillä on iltapäiväkerho lopetettu molempien koululaisten kohdalla ekan luokan keväällä, koska ovat yksinkertaisesti rakastaneet kotona yksinolemista paljon enemmän kuin hälisevää iltapäiväkerhoa.

AP:n lasten ikäisten kanssa vaikuttaa paljon lasten kypsyys ja tietynlainen tottelevaisuus, meillä just tuon ikäiset olivat noita lyhyitä aikoja kahdestaan - nuorimmaista en kuuna päivänä olisi yksin jättänyt 4-vuotiaana´, eikä sitä todellakaan itse ede stoivonut.

Vierailija
14/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin vielä kahdestaan lenkin ajaksi jossa menee ainakin tunti. Sitten, kun molemmat ovat koulussa niin voisin jättää.

Vierailija
15/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni 7-vuotias voi olla lyhyen aikaa yksin kotona jos itse haluaa/uskaltaa. Ekaluokkalaisen olen antanut olla max. tunnin yksin kotona.

Vierailija
16/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä juuri näistä yksin pärjäämistilanteista, että tarvetta oli myöhäistää varsinaista ekaluokkaa.

Vierailija
17/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lasta ei saa jättää yksin! Oletteko miettineet, mitä tapahtuu, jos syttyy vaikka tulipalo? Tai lapsi avaa oven jollekin tuntemattomalle? Tai jos itsellesi käy siellä lenkillä/ kauppareissulla/ roskia viedessä jotain? Voi mennä tunteja kun lapset löydetään - ja mitä sillä aikaa onkaan voinut tapahtua!

Ja vaikka mitään kamalaa ei tapahtuisikaan, aikuisen ja etenkin vanhemman tehtävä on luoda lapsilleen turvallinen olo _koko ajan_ ja siihen kuuluu myös se ettei lapselta vaadita enemmän kuin hän ikäänsä nähden pystyy. Kyllä 7-vuotiaalle yksinolo (saatika sitten pikkusisaren vahtiminen) on stressin aihe!

Vaikea mitään tarkkaa ikää sanoa, mutta lain mukaanhan alle 12-vuotiaan yksinjättäminen on heitteellejättöä, sitä nyt voi pitää jonkinlaisena lähtökohtana omille pohdinnoille.

Vierailija
18/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli roskikset vien ulos, muuten en jätä yksin. Olen harkinnut, että voisin jättää isomman kauppareissun ajaksi yksin kotiin (10-15 min, koska kauppa on naapuritalossa). Hän on jo koulussa, mutta ei osaa kulkea matkoja yksin, aina matkat saatettuna. Isompi ei osaa puhua puhelimeen, osaa kyllä soittaa, mutta ei uskalla puhua siihen. Pienempi kyllä puhuisi, mutta ei taas osaa soittaa... Ja kumpikaan ei saa avaimella avattua ovia, ovat sen verran hankalat ja raskaat.

Että melko avuton ekaluokkalainen...Ei osaa puhua puhelimeen? 2-vuotiaskin osaa puhua puhelimeen, just puhuin kummitytön kanssa. Miksi ette ole opettaneet kulkemaan koulumatkaa yksin? Siis ei saattamisessa ole mitään vikaa, mutta eikö kasvatuksellisesti olisi syytä opettaa tajuamaan ympäristöään? Meillä ainakin ekalla luokalla on se kulkemisen piiri laajentunut todela nopeasti uusien kavereiden myötä ja pyöräilevät ja kulkevat keskenään sovittujen rajojen sisällä.

Tietenkin joku erityislapsi voi olla asia erikseen, mutta ihan tavallinen ekaluokkalainen joka ei osaa puhua puhelimeen on aika hämärää.

Vierailija
19/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain mukaanhan alle 12-vuotiaan yksinjättäminen on heitteellejättöä, sitä nyt voi pitää jonkinlaisena lähtökohtana omille pohdinnoille.

Kerrotko vielä lain nimen ja pykälänumeron?

Vierailija
20/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lasta ei saa jättää yksin! Oletteko miettineet, mitä tapahtuu, jos syttyy vaikka tulipalo? Tai lapsi avaa oven jollekin tuntemattomalle? Tai jos itsellesi käy siellä lenkillä/ kauppareissulla/ roskia viedessä jotain? Voi mennä tunteja kun lapset löydetään - ja mitä sillä aikaa onkaan voinut tapahtua! Ja vaikka mitään kamalaa ei tapahtuisikaan, aikuisen ja etenkin vanhemman tehtävä on luoda lapsilleen turvallinen olo _koko ajan_ ja siihen kuuluu myös se ettei lapselta vaadita enemmän kuin hän ikäänsä nähden pystyy. Kyllä 7-vuotiaalle yksinolo (saatika sitten pikkusisaren vahtiminen) on stressin aihe! Vaikea mitään tarkkaa ikää sanoa, mutta lain mukaanhan alle 12-vuotiaan yksinjättäminen on heitteellejättöä, sitä nyt voi pitää jonkinlaisena lähtökohtana omille pohdinnoille.

Linkin tuohon lainkohtaan, jossa yksinoleminen kielletään laissa :) Kun ei iltapäiväkerhoakaan järjestetä monessa kunnassa edes 8-vuotiaille.