Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten kotiin jättäminen keskenään

Vierailija
18.11.2010 |

Ajauduimme keskustelemaan työkavereiden kanssa siitä minkä ikäisen lapsen/lapset voi jättää keskenään kotiin esim. lenkin ajaksi. Työkaverini (5 naista, ikä 45-60 vuotta) olivat kaikki sitä mieltä, että hyvin voin jättää vajaa 4 ja reilu 6 vuotiaat lapsemme kotiin kahdestaan lenkin ajaksi. Asumme maalla omakotitalossa. En kyllä ollut/ole samaa mieltä, enkä jätä lapsia yksin mutta yllätyin todella että he ajattelivat että se olisi. Minkä ikäisen TE jättäisitte esim. just lenkin ajaksi yksin/kaksin kotiin?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä lasta ei saa jättää yksin! Oletteko miettineet, mitä tapahtuu, jos syttyy vaikka tulipalo? Tai lapsi avaa oven jollekin tuntemattomalle? Tai jos itsellesi käy siellä lenkillä/ kauppareissulla/ roskia viedessä jotain? Voi mennä tunteja kun lapset löydetään - ja mitä sillä aikaa onkaan voinut tapahtua! Ja vaikka mitään kamalaa ei tapahtuisikaan, aikuisen ja etenkin vanhemman tehtävä on luoda lapsilleen turvallinen olo _koko ajan_ ja siihen kuuluu myös se ettei lapselta vaadita enemmän kuin hän ikäänsä nähden pystyy. Kyllä 7-vuotiaalle yksinolo (saatika sitten pikkusisaren vahtiminen) on stressin aihe! Vaikea mitään tarkkaa ikää sanoa, mutta lain mukaanhan alle 12-vuotiaan yksinjättäminen on heitteellejättöä, sitä nyt voi pitää jonkinlaisena lähtökohtana omille pohdinnoille.

Että kaikilla ei ole edes työnsä puolesta mahdollista järjestää niin etteikö 7- ja 8-vuotiaat olisi tuntejakin koulun jälkeen yksin kotona?

Itse olin seitsemänvuotiaana kotona yksin kunnes vanhemmat tulivat kotiin ja sen sijaan että se olisi ollut pelottavaa ja turvattomuuden tunnetta luovaa, se oli luottamuksen osoitus ja oli kiva olla yksin, rauhassa.

Kaikki lapset eivät pelkää eikä heitä opeteta pelkäämään kaikkea.

Vierailija
22/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä koululainen voi olla yksin kotona, eppuluokkalainenkin jo jonkun aikaa. Esim. koulun jälkeen, kunnes vanhemmat tule. Jos 5-luokkalainen ei voi olla kotona yksin, niin silloin on kyllä joku pielessä, joko vanhemmilla tai lapsella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-ikäisestä ollaan harjoiteltu yksinoloa.

Vierailija
24/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari-ikäisestä ollaan harjoiteltu yksinoloa.

Vierailija
25/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota tekstiä? Siinähän mainitaan ettei lapsi USKALLA puhua. En ole tuo kirjoittaja mutta minäkin olin arka lapsi ja olen arka vieläkin, en nykyäänkään uskalla aina soittaa jonnekin vaikka pitäisi. Ei voi mitään kun pelottaa.

Eli roskikset vien ulos, muuten en jätä yksin. Olen harkinnut, että voisin jättää isomman kauppareissun ajaksi yksin kotiin (10-15 min, koska kauppa on naapuritalossa). Hän on jo koulussa, mutta ei osaa kulkea matkoja yksin, aina matkat saatettuna. Isompi ei osaa puhua puhelimeen, osaa kyllä soittaa, mutta ei uskalla puhua siihen. Pienempi kyllä puhuisi, mutta ei taas osaa soittaa... Ja kumpikaan ei saa avaimella avattua ovia, ovat sen verran hankalat ja raskaat.

Että melko avuton ekaluokkalainen...Ei osaa puhua puhelimeen? 2-vuotiaskin osaa puhua puhelimeen, just puhuin kummitytön kanssa. Miksi ette ole opettaneet kulkemaan koulumatkaa yksin? Siis ei saattamisessa ole mitään vikaa, mutta eikö kasvatuksellisesti olisi syytä opettaa tajuamaan ympäristöään? Meillä ainakin ekalla luokalla on se kulkemisen piiri laajentunut todela nopeasti uusien kavereiden myötä ja pyöräilevät ja kulkevat keskenään sovittujen rajojen sisällä.

Tietenkin joku erityislapsi voi olla asia erikseen, mutta ihan tavallinen ekaluokkalainen joka ei osaa puhua puhelimeen on aika hämärää.

Vierailija
26/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

just joskus ekalla luokalla. Mulla oli mahdollista mennä koulun jälkeen naapuriin jos halusin (naapurinrouva oli äitiyslomalla), mutta yleensä halusin mieluummin olla itsekseen kotona. Kävin vain siellä ilmoittautumassa, että kotona ollaan.

Tokaluokasta alkaen sitten olin ihan säännönmukaisesti tuntejakin yksin kotona koulun jälkeen (ellen ollut kaverilla), lenkitin meidän koiran, tein välipalaa jne.

En tietysti tiedä, onko maailma nykyään vaarallisempi ja uskaltaako 8-vuotiasta jättää tunneiksi yksin. Omat lapseni ovat vasta taaperoita.

Vierailija
27/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoslain 14§

RL 14§ Heitteillepano: Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle---

Laki ei Suomessa määritä ikä- tai aikarajoja, toisin kun esim Briteissä, jossa alle 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin. Suomessa esim. MLL on suositellut samaa ikärajaa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/08/68774

Lapsi voi kyllä ulkoisesti pärjätä ja jopa sanoa että haluaa olla yksin (lapsethan yleensä sanovat mitä aikuiset haluavat kuulla), mutta kuitenkin kokea tilanteen pelottavaksi, yksinäisyyttä tms.

Vanhempien vastuulla on järjestää asiat niin, että lasta ei tarvitse jättää yksin, ainakaan kovin pienenä tai kovin pitkäksi aikaa. (Ehkä se kolmasluokkalainen nyt voi olla tunnin pari kotona, mutta nuorempaa en ainakaan jättäisi) Toivottavaa tietysti olisi että yhteiskunta tukisi vanhempia tässä tehtävässä esim pitempien koulupäivien muodossa.

Vierailija
28/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

isän mielestä ainakin. Olihan hän itse pihapiirissä...

Vierailija
29/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikoslain 14§

RL 14§ Heitteillepano: Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle---

Laki ei Suomessa määritä ikä- tai aikarajoja, toisin kun esim Briteissä, jossa alle 12-vuotiasta ei saa jättää hetkeksikään yksin. Suomessa esim. MLL on suositellut samaa ikärajaa.

<a href="http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/08/68774" alt="http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/08/68774">http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/08/68774…;

Lapsi voi kyllä ulkoisesti pärjätä ja jopa sanoa että haluaa olla yksin (lapsethan yleensä sanovat mitä aikuiset haluavat kuulla), mutta kuitenkin kokea tilanteen pelottavaksi, yksinäisyyttä tms.

Vanhempien vastuulla on järjestää asiat niin, että lasta ei tarvitse jättää yksin, ainakaan kovin pienenä tai kovin pitkäksi aikaa. (Ehkä se kolmasluokkalainen nyt voi olla tunnin pari kotona, mutta nuorempaa en ainakaan jättäisi) Toivottavaa tietysti olisi että yhteiskunta tukisi vanhempia tässä tehtävässä esim pitempien koulupäivien muodossa.

Jos olisin töissä, meidän ekaluokkalaisen joutuisin jättämään heitteille sitten vähintään 4 aamuna viikosta! Yhtenä aamuna menee klo8 kouluun, kahtena klo 9 ja kahtena vasta klo 10. Isän on oltava töissä 8 mennessä ja jos itse olisin töissä, alkaisi työpäivä joko klo 7 tai 8. Aamupäivähoitoa kunnassa EI ole. Iltapäiväkerho sentään on, mutta sekin vain ekaluokkalaisille, ellei ole erityislapsi tms...

Pakkohan sitä yksinoloa on harjoitellakin, ei kai tuommoista ekaluokkalaista voi ihan kylmiltään jättää pariksi tunniksi omin nokin ja hoitelemaan itse itsensä kouluun? Eli eskarina meillä aloitettiin harjoittelu, siihen tahtiin, kun lapsi itse koki hyväksi. Ensin oli tosi lyhyitä aikoja, kun käytin koiran pissalla (koko ajan näköyhteys ikkunasta) ja sit ehkä jossain vaiheessa jopa kauppareissun ajan (kauppaan 50m matkaa) jne...

Nyt olen isosiskon kanssa jättänyt joskus sen koiran pissityksen verran keskenään 7 ja 5-vuotiaat sisarukset (pienimmän otan vielä mukaan). 7v on ollut pari kertaa yksin kotona pidempään kuin tunnin. (Tosin soittelin varmaan 7 kertaa sinä aikana, että miten menee :P) Tällä hetkellä ei onneksi kauhean usein ole tarvetta jättää iteksiin kotiin, mutta nykyään tyttö jo HALUAISI olla joskus kotona yksin. Eli tarttis kuulemma kehitellä pienempien kanssa jotain menoa, että esikoinen vois olla rauhassa kotona :D

Vierailija
30/30 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en jättäisi neljävuotiasta kuusivuotiaan kanssa yksin kotiin lenkin ajaksi. Kuusivuotiaan voisin jättää yksin. Omat lapset on kuusivuotiaina opetelleet olemaan yksin kotona, aluksi 10 min.jne. Kouluun mennessä ovat sitten osanneet olla. Nuorin (ekaluokalla) ei tykkää olla yksin, mutta osaa jos on pakko. Onneksi nyt ei tartte kovin usein olla kuin ehkä tunnin.