Onko fasilitointi huuhaata? Lehdessä oli taas yhden autistipojan fasilitoima kirjoitus
Olen joskus aiemminkin lukenut jonkun fasilitoimalla tuotetun haastattelun ja sekin tuntui jo oudolta, samoin tämä äskettäin lukemani. Siinä alle parikymppinen autistipoika kertoi fasilitoinnin avustuksella elämäntarinaansa. Poika ei ilmeisesti kommunikoi muuten kuin fasilitoimalla, mutta silti teksti oli hyvää ja monipuolista kieltä. Ei sekään pekästään ihmetyttänyt, vaan se, mitä poika elämästään kertoi. Hän ei pahemmin kertonut arjestaan tai toiveistaan, vaan tarina keskittyi siihen, kuinka rankkaa hänen äidillään oli hänen kanssaan ollut ja toisaalta hieman siihen, kuinka kiva tyyppi fasilointiavustaja on. Muutenkin tavat ilmaista asioita olivat sellaisia, että jäin ihmettelemään, ovatkohan kaikki muutkin syvästi autistiset pojat sittenkin sisäisiä kukkahattutätejä.
Voihan toki olla, että kirjoituksen erikoiset piirteet johtuvat siitä, että poika toisti hänelle kerrottua tarinaa, mitä kirjoitus toki osittain selvästi olikin, koska hän kertoi tapahtumia syntymästään lähtien, mutta jotain omaehtoisempaakin panosta olisi odottanut nuorelta mieheltä.
Tietääkö joku, onko faslitoinnista kuinka suuri osa huuhaata?
Lisätään vielä, että fasilitointihan on siis sitä, että avustaja tukee ja ohjailee fasilitoivan kättä tämän näyttäessä kirjaimia. Käytetään erityisesti autisteilla ja kehitysvammaisilla. Mutta tosiaan tätä viimeeksi lukemaani artikkelia lukiessa tuli kyllä mieleen, että kummankohan päästä se teksti itseasiassa oli lähtöisin.
Kommentit (24)
Tietenkin ensin piti vastata ja sitten vasta lukea aloitus kunnolla. Ei oikein kuulosta autistille ominaiselta pohtia, kuinka rankkaa jollakin toisella on. Se taas, ettei kerro tunteistaan ja ajatuksistaan on erittäin tyypillinen autismin piirre.
Tulee mieleen, että kyseinen autistinen henkilö kirjoitti kuulemaansa. Eli on kuullut kuinka joku on kehunut avustajaa tai voivotellut kuinka rankkaa hänen äidillään on.
Autisteilla voi olla hämmästyttäviä kykyjä. Oma lapseni oppi jo alle kouluikäisenä kirjoittamaan nimensä tietokoneella, mutta ei vieläkään kouluikäisenä osaa vastata sanallisesti kysymykseen, "mikä on sinun nimesi".
Täyttä humpuukia. Suorastaan rikollista.
Vaikea sanoa. Sukulaislapsi ei puhunut, mutta kirjoitti kynällä ihan itse, oppi joskus 6-v. ja jopa englantia, sekin todella hyvätasoista. Hän kyllä alkoi puhua joskus murrosiässä ja samantien täysiä lauseita. Ei hän paljon puhu vieläkään, eikä tuntemattomille kai edelleenkään. En minä tiedä, miksi autistin kanssa tarvitsisi fasilitoida, jos ei liikunnallista vaikeutta. Luulisi hänen ihan itse vaikka koneella kirjoittavan, jos kynä ei käy. Autisti kun ei oikein kontakteista välitä. Se, että kehitysvammatasoinen autisti kirjoittaa hyvää täydellistä kieltä, ei ole mikään ihme, vaan sellaisia on paljon.