Talvi yllätti taas pk-seudun! On se vaan
ihmeellistä, miten se aina yllättääkin ja saa kyseisellä alueella aikaan kaaosteorian. Eikö siellä päin katsota säätiedotuksia, aamulla ulos ikkunasta ym. vai mikä mättää?
Kommentit (53)
Jokainen kuolonkolari on inhimillinen tradegia. Myös ne, joissa ei kuolla. Ja nää vain ilkkuu jokaiselle kolarille, vaikka omaisilla on hätä ja suru. Ei muuta kuin pökköä pesään vain ja lisää naurua ja ilkkumista.
Kyllä talvi yllättää minut myös joka vuosi, vaikka asun pohjoisessa. Eka kertaa liukkaalla on aina kokeilemista ja muistelua, kuinka jarrut pitää.
t. pohjoisen tyttö
Yleensä ne on onneksi vaan peltikolareita tai ojaan ajoja, mutta valitettavasti niistä liikenne jumittuu.
Mun mielestä aika kurjaa kun mies lähtee ajamaan tossa kelissä duuniin, sitten joku molopää viittii vielä naureskella että "yllättikö keli". Siellä on tuhansia autoja, jos siellä on yksi auto poikittain keskellä tietä, niin se jo pistää liikenteen jumiiin.
Tervetuloa ihan itse tänne ajelemaan, voi mieli vähän muuttua kun näkee liikennemäärän, eikä ole pelkästään henkilöautoja tuolla ajamassa vaan myös suuri määrä busseja ja rekkoja.
Näillä säillä rekat olivat jääneet jumiin vaikeisiin paikkoihin ja tukkivat tiet ja aiheuttivat ruuhkaa. Näin ainakin monessa paikkaa tänään 9maissa aamulla kun kuuntelin radiota. Lisäksi nämä rekat eivät aina olleet edes suomalaisissa kilvissä, joten taisi olla niitä venäläisiä rekkoja joukossa.
Lisäksi kaveri töissä kertoi että heillä matkan varrella moni pakettiauto oli jäänyt ramppeihin jumiin.
Eli suurin ongelma taisi johtua ammattikuskista- huoh. Kyllä ne henkilöautot siellä näyttivät hyvin kipittävän, kun vaan pääsivät ajamaan.
Joo tiedän minäkin että huono keli on tulossa. Töihin on silti mentävä ja lapsen hoidon vuoksi ei voi lähteä aikaisemmin.
Kun siellä on autot poikittain tiellä ja rampeissa/mäissä jumissa, niin miten minä voin ennakoimalla välttää tuon ruuhkan? Varsinkin kun ne jumissa olevat ovat yleensä sitä raskaampaa kalustoa, jonka alla ei ole talvirenkaita.
Kertoisikohan joku fiksumpi minulle miten voisin ennakoimalla välttää tämän ruuhkan ja sen että tiet ovat sekaisin? Reitin vaihtaminenkaan ei auta, kun joka ainoa Helsingin sisääntulotie ja molemmat kehätiet ovat tukossa.
Meiltäpäin julkisilla pääsee linja-autolla, mutta se linja-auto kulkee niitä samoja ruuhkaisia teitä. Niissä ei ole edes erillistä bussikaistaa. Joten samassa ruuhkassa se linja-autokin kököttää. Juna-rataa ei haluta rakentaa (Espoo-Nummela-Lohja).
Eli jos jollain olisi ratkaisu tähän ongelmaan minun näkökulmasta, niin ilomielin ottaisin tämän tiedon vastaan- KIITOS!
pakko sinne liikenteeseen on lähteä, vaikka mieluummin sellaiessa säässä kun tänä aamuna oli, olisin kyllä jäänyt kotiin. Sivuteiden risteykset olivat todella liukkaita, ja loska hidasti liikennettä isommillakin teillä. Ei ennakoinnilla tässä ole mitään merkitystä, kun on huono sää niin liikenne nyt vaan sujuu hunommin!
minä ajanut muuallakin SUomessa lumipyryssä, yhtä lailla siellä pohjoisessakin liikenne puuroutui kun on liukasta ja pyryttää!
monta päivää etukäteen. Itse en ainakaan ollut yllättynyt, enkä havainnut kenenkään muuten olevan. Mutta kivaa oli tehdä lumilinnoja!
että sählingeiltä ei voi välttyä tuommosessa lumituiskussa.
Kyllä täällä Kotkassakin näyttää autoja ajaneen ulos :)
Autoilijat ei vain usko, että pitää ajaa kelin mukaan. Tyhmiä kun ovat. Itse lähdin talvisesta lähiöstä, ihan ok, mutta vesi ja loska kasteli kunnolla Helsingin keskutassa. Olis pitänyt laittaa kumpparit, mutta meillä oli bniin talvista.
ei mun elämässä yhtenäkään ekana lumisadepäivänä ole mikään kaaos näkynyt, vaikka olen yli 30v Helsingissä asunut! Mutta kyllähän tänne satojen tuhansien ihmisten sekaan muutama kolari jne näpsäkästi mahtuu...
myös pohjoisessa ja muualla maalla :D.
Joukossa on kesärenkailla liikkujia, joukossa on talvirenkailla liikkuvia, jotka ärsyyntyy hitaista joten paahtavat menemään liian kovaa.
Ja kun ekaa kertaa pitkän tauon jälkeen ajaa huonoissa keleissä, ei ole esim jarrutusmatkan pituus muistissa, että kuinka varovasti pitääkään mennä, sitä joutuu harjoittelemaan.
Se mikä muualta puuttuu on isot liikennemäärät.
hieman aikaisemmin alkutalvesta. On sielläkin niitä ulos ajoja, mutta ei niin paljon kolareita kun on autojakin vähemmän.
ihmeellistä, miten se aina yllättääkin ja saa kyseisellä alueella aikaan kaaosteorian. Eikö siellä päin katsota säätiedotuksia, aamulla ulos ikkunasta ym. vai mikä mättää?
Muutama kolari enemmän kuin kesäkeleillä.
Itse en sellaista havainnut, vaikka seikkailin ensin bussilla Toukolasta Pihlajamäkeen, sieltä bussilla Sörnäisiin ja Sörkästä metrolla keskustaan. En nähnyt yhtään kolaria, motarilla oli ruuhkaa mutta se ei nyt ollut mikään yllätys kun kelin takia pitää ajaa hitaammin.
Yllätti myös sen rekkakuskin (ammattilaisen) tuusulanväylällä.
Jyväskylässä oli ketjukolari vaikka ei ollut edes lumipyryä?! Miten on mahdollista, eikö siellä osata ajaa?
Alkutalvesta lumi yllätti pohjoisessa. Ai mutta senhän maalaiset on unohtaneet tai ainakin hyvin sivuuttaneet!
ja lähtisi 10 min aiemmin liikenteeseen niin tällaista ei syntyisi.
Ajetaan autoilla joita ei ole puhdistettu kunnolla,ikkunat huurussa sitten liukastellaan.
terveisin pitkään jonossa seissyt!!
Jos joku ajaa Peräkylän toukotiellä rekan nurin. Autoja ajaa 10 päivässä. Mutta jos joku ajaa Tuusulanvaäylällä rekan nurin, niin se vaikutta koko liikenteeseen. Autoja menee liki 100 000 päivässä
paikkakunnistaa joissa kolaroidaan eniten niin mitäs olivatkaan??
Taisi löytyä pohjanmaalta, Seinäjoki, Kurikka..
kaivetaan naftaliinista. Voi voi ;-D
Mistä tuli käsitys, että lumi tuli yllätyksenä? Mä olen ollut koko päivän kotosalla sairaiden lasten kanssa ja ainakin netti- ja radiouutiset ovat kertoneet, että ruuhkaista on, mutta pääosin ilman isoja kolareita.