Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tietämättömälle: Mitä työtä on vaativa asiantuntijatehtävä?

Vierailija
17.11.2010 |

Mitä ovat sellaiset tekevät? Mitä sitten on asiantuntijatehtävä, joka ei ole vaativa?

kyselee utelias

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen päällikkötason tehtävissä isossa kansainvälisessä pörssiyhtiössä ja työssäni perusedellytyksiä ovat oman alan ylempi korkeakoulututkinto, vähintään 5 (itselläni liki 10) vuoden työkokemus omalta alalta sekä valmius käyttää useita kieliä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti. Toimialamme on vaativa, joten jotta oma substanssiosaaminen olisi edes tyydyttävällä tasolla, pitää lukea paljon, seurata alan julkaisuja, keskustella ihmisten kanssa ja kerrata tietojaan jatkuvasti sekä kyetä omaksumaan paljon ja nopeasti + ymmärtämään oman erikoisalan ulkopuolelta asioita. Työssä pärjätäkseen pitää myös pärjätä jonkinlaisessa luovassa kaaoksessa, nähdä suuret linjat sekä pienimmätkin yksityiskohdat, kyetä tekemään monta asiaa yhtä aikaa, pitää langat käsissä monessa päällekkäisessä projektissa, olla luova sekä riittävän sosiaalinen ja korrekti pärjätäkseen hyvin erilaisten ihmisten kanssa yllättävissäkin tilanteissa. Ehkä nämä ovat vaatimuksia nykyään lähes missä tehtävissä tahansa..?

todellakaan vaatimuksena lähes missä tehtävässä tahansa. Miten paljon sinulla kuluu päivässä aikaa työtehtäviin? Jos nuo kaikki omat lukemiset sun muut lasketaan mukaan. Sinun pitää varmaan olla mielettömän kiinnostunut ko alasta?

Vierailija
22/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopiston opettaja ja teen samalla tutkimusta, eli kirjoitan julkaisuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua miten joku pystyy tuohon mitä tuo yksi kirjoittaja kuvailee. Mä en muista edes mitä söin aamulla, miten voisin muistaa joka päivä mielettömiä määriä uutta informaatiota.

Vierailija
24/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen päällikkötason tehtävissä isossa kansainvälisessä pörssiyhtiössä ja työssäni perusedellytyksiä ovat oman alan ylempi korkeakoulututkinto, vähintään 5 (itselläni liki 10) vuoden työkokemus omalta alalta sekä valmius käyttää useita kieliä sujuvasti kirjallisesti ja suullisesti. Toimialamme on vaativa, joten jotta oma substanssiosaaminen olisi edes tyydyttävällä tasolla, pitää lukea paljon, seurata alan julkaisuja, keskustella ihmisten kanssa ja kerrata tietojaan jatkuvasti sekä kyetä omaksumaan paljon ja nopeasti + ymmärtämään oman erikoisalan ulkopuolelta asioita. Työssä pärjätäkseen pitää myös pärjätä jonkinlaisessa luovassa kaaoksessa, nähdä suuret linjat sekä pienimmätkin yksityiskohdat, kyetä tekemään monta asiaa yhtä aikaa, pitää langat käsissä monessa päällekkäisessä projektissa, olla luova sekä riittävän sosiaalinen ja korrekti pärjätäkseen hyvin erilaisten ihmisten kanssa yllättävissäkin tilanteissa. Ehkä nämä ovat vaatimuksia nykyään lähes missä tehtävissä tahansa..?

Minä teen myös vaativia asiantuntijatehtäviä. Tämä kuvaus oli varsin osuva. Tosin mulle riittää sujuva englanti suomen lisäksi.

Vierailija
25/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 lisää, että se joka päivä uuden oppiminen on just parasta koko työssä. Jos joskus tulee päivä, että osaan kaiken ja uutta ei tule vastaan, vaihdan hommia. Ja muistan myös mitä söin aamulla :D

Vierailija
26/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaativissa asiantuntijatehtävissä ja:

- vastaa mm. kymmenien miljoonien eurojen takuiden määritelystä työnantajansa (suomen suurimpiin kuuluva pörssiyhtiö) kaupoissa.

- Kirjoitaa asiantuntijana alansa tieteellisiin julkaisuihin ja TKK:n oppikirjoihin omasta sektoristaan.

- On opiskellut lisensiaatiksi (ei halua uran vuoksi väitellä tässä vaiheessa, tohtorismiehet ei välttämättä tällä teollisuudenalalla porskuta - ehkä sitten vanhoilla päivillä kokoaa julkaisut yhteen).

- Matkustaa 100-150 päivää vuodessa, lähinnä Aasiassa tällä hetkellä.

- Työkielenä on englanti

- On "dinosaurusten alalla, entisellä Suomen vihreällä teollisuuden kivijalalla, jossa palkkakehitys on tasaista mutta hidasta ;)

Itse olen mielestäni tavallisissa asintuntijatehtävissä markkinointipäällikkönä suomalaisessa organisaatiossa.

Vierailija
27/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 lisää, että se joka päivä uuden oppiminen on just parasta koko työssä. Jos joskus tulee päivä, että osaan kaiken ja uutta ei tule vastaan, vaihdan hommia. Ja muistan myös mitä söin aamulla :D

minäkin haluan oppia uutta, mutta en varmasti pystyisi siihen tuossa tahdissa varsinkin jos olisin alalla, joka ei kiinnosta millin vertaa (esim. joku sähköala).

Vierailija
28/48 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alana on testaus ja laadunvarmennus; erikoistunut olet käyttöliittymäsuunnitteluun ja -testaukseen sekä käytettävyyteen.

Taustalla ylempi korkeakoulututkinto + erikoistumisopintoja omaan alaan. Työkokemusta noin 10 vuotta. Toimin tällä hetkellä konsulttina. Yleensä minua ei ole varaa istuttaa projekteissa pitkään, vaan teen eri mittaisia konsultointiprojekteja, joista tuotan tietoa asiakkaan tuotekehityksen käytettäväksi.

Itse siis en koe oleva vaativissa asiantuntijatehtävissä, vaan ihan tavallisissa.

Esimerkiksi IT-alalla vaativat asiantuntijatehtävät voisivat olla esim. suorituskykyyn tai tietoturvaan liittyvät tehtävät, joissa syvällistä osaamista on vain kourallisella ihmisiä Suomessa.

Vierailija
29/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivät ole kumpaakaan, raportoivat työstään suoraan johtoon."

Eikös opettajat raportoi suoraan rehtorille, vai onko vanhemmat se pikkupomoporras?

Vierailija
30/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa vähän samaa kuin että vastaisi vaikka koko auton suunnittelusta. Ne ns. tavalliset asiantuntijat suunnittelee yksittäistä osaa autoon, kuten vaikka moottoria, ilmastointilaitetta tai koria. Mieheni taas on tosiaan ns. vaativassa asiantuntijatehtävässä, jossa on ymmärrettävä näiden kaikkien eri osien vaikutus toisiinsa. Hän pääsi näihin vaativiin asiantuntijatehtäviin oltuaan alalla noin 10 vuotta. Niin ja kyse ei ollut siis auton suunnittelusta, mutta tuo nyt ehkä kuvastaa parhaiten tuota yksinkertaistettuna. Usein vaativassa asiantuntijatehtävässä tienataan sama summa kuin oltaisiin esimerkiksi pomona.

Vierailija
31/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon vaativaan asiantuntijatehtävään kategorisoitavaa.

Vierailija
32/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan vaativassa asiantuntijatehtävässä pitää yleensä tehdä töitä esim. viikossa? Kuinka usein voi pitää lomaa?

Vierailija
33/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan vaativassa asiantuntijatehtävässä pitää yleensä tehdä töitä esim. viikossa? Kuinka usein voi pitää lomaa?

Ihan normaali työaikalainsäädäntö koskee "vaativia asiantuntijatehtäviäkin".

Vierailija
34/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet sitten valittaa, että mies on töissä 12 tuntia päivässä ja puhuu koko ajan työpuheluita lomalla? Luen siis tähän mukaan myös ne hommelit, mitä pitää tehdä ns. vapaa- ajalla, kuten tutkimuksiin perehtyminen ynnä muu.

Vierailija
35/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 7 h 15 min + ruokatunti ja lomaa vuodessa on 6 viikkoa.

Vierailija
36/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet sitten valittaa, että mies on töissä 12 tuntia päivässä ja puhuu koko ajan työpuheluita lomalla? Luen siis tähän mukaan myös ne hommelit, mitä pitää tehdä ns. vapaa- ajalla, kuten tutkimuksiin perehtyminen ynnä muu.

Minusta ammattitaidon ylläpitoa ei voi laskea kokonaisuudessaan työajaksi - ne tutkimuksiin perehtymiset yms.

Mutta jos mies on töissä 12 tuntia päivässä ja puhuu koko ajan työpuheluita lomalla, on mies itse päättänyt käyttääa aikansa niin =). Osa ihmisistä toimii näin. Mäkin luen meilini aina lomalla ollessanikin päivittäin (kännykän kautta), vaan eipä siihen mua mikään velvoita.

Vierailija
37/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ammattitaidon ylläpitoa ei voi laskea kokonaisuudessaan työajaksi - ne tutkimuksiin perehtymiset yms.

Mutta jos mies on töissä 12 tuntia päivässä ja puhuu koko ajan työpuheluita lomalla, on mies itse päättänyt käyttääa aikansa niin =). Osa ihmisistä toimii näin. Mäkin luen meilini aina lomalla ollessanikin päivittäin (kännykän kautta), vaan eipä siihen mua mikään velvoita.

se ammattitaidon ylläpito on? Lukisitko niitä samoja tutkimuksia, vaikka vaihtaisit alaa esim. puutarhuriksi? Kyllä se musta ihan työtä on. Kyllä openkin työtä on tuntien suunnittelu ja kokeiden korjaus vaikkei niistä maksetakaan, mutta ilman noita ei voisi työtään tehdä. Ei tietenkään mikään velvoita mihinkään, mutta jos työntekijää pidetään toveriaan vähemmän tehokkaana siksi, ettei vastaile meileihin lomalla tai tutustu tutkimuksiin, niin kyllä sitä varmaan mieluummin tekee nuo kuin jättää tekemättä.

Vierailija
38/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se ammattitaidon ylläpito on? Lukisitko niitä samoja tutkimuksia, vaikka vaihtaisit alaa esim. puutarhuriksi?

Tietenkään en lukisi samoja tutkimuksia, jos vaihtaisin alaa. Tai no, mistä sitä tietää jos vaikka mielenkiinto pysyisi yllä ;-)...

Minä pidän omaa ammattitaitoani yllä ihan itsenikin vuoksi. Sekä siksi, että olen kiinnostunut tästä alasta, jolla olen. Olen ITC-alalla, mutta en tekninen ihminen. Seuraan alan lehtiä (= luen niitä omalla ajallani), koska ne ovat mielestäni kiinnostavia. Luen myös tätä alaa koskettavia kirjoja jne. Tosin sitten luen myös "oman alani" (= se ammatti jota ICT-alalla edustan) opuksia ja seuraan, mitä kehitystä sillä saralla tapahtuu.

Näitä siksi, että tämä on minusta mielenkiintoista :).

Vierailija
39/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään en lukisi samoja tutkimuksia, jos vaihtaisin alaa. Tai no, mistä sitä tietää jos vaikka mielenkiinto pysyisi yllä ;-)...

Minä pidän omaa ammattitaitoani yllä ihan itsenikin vuoksi. Sekä siksi, että olen kiinnostunut tästä alasta, jolla olen. Olen ITC-alalla, mutta en tekninen ihminen. Seuraan alan lehtiä (= luen niitä omalla ajallani), koska ne ovat mielestäni kiinnostavia. Luen myös tätä alaa koskettavia kirjoja jne. Tosin sitten luen myös "oman alani" (= se ammatti jota ICT-alalla edustan) opuksia ja seuraan, mitä kehitystä sillä saralla tapahtuu.

Näitä siksi, että tämä on minusta mielenkiintoista :).

tuskin kukaan jaksaisi kauaa tehdä työtä, joka ei yhtään kiinnosta, mutta kyllä minä silti lasken ne työajaksi. Tuskin lukisit aiheesta niin paljon, mikäli tekisit työksesi jotain ihan muuta eikä sinun tarvitsisi käyttää noita tietoja mihinkään. Jos saisit palkkaa vain niistä työn osa-alueista, jotka ei niin nappaa, niin tuskin sitä palkkaa kertyisi puoliakaan siitä mitä nyt. Ja jos joku työkaverisi sattuisi olemaan leipiintynyt alaansa, mutta ei pystyisi sitä vaihtamaan, niin varmaan hänenkin oletettaisiin silti pysyvän kehityksessä mukana.

Vierailija
40/48 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se työn määrä ole mikään ongelma jos on hyvin kiinnostunut työstään, mutta jos joku sattuisi olemaan siihen kyllästynyt tai joku haluaisi työn, missä se jää taakse kun sulkee työpaikan oven, niin sinun hommasi ei olisi sellaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme