Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(Pöljän) Pirkon julkinen dieettiäiväkirja

Vierailija
16.11.2010 |

Hei, olen Pirkko ja tänään on tiistai 16.11.2010.

Olen 40 + ikäinen, 168 cm pitkä ja tänä aamuna painoin 65,3 kg.

Tästä pitäisi laihtua...

Tämän julkisen dieettipäiväkirjani aloitan yhden toisen ketjun innoittamana, ja pöljäksi itseni tituleeraan syystä, että tuohon em. ketjuun kommentoidessani joku minua fiksumpi haukkui minut tyhmäksi tai yksinkertaiseksi tai miten se nyt menikään.

Yhtäkaikki.

Aloitan epätoivoisen laihtumisyritykseni tänään, nyt.

Liikuntaa en juurikaan voi harrastaa, kun en voi jättää pieniä lapsia yksin kotiin eikä heidän raahaaminen lenkillä mukana ole kenenkään edun mukaista.

Olohuonejumpasta en ole ikinä innostunut.

Ikä, sitähän minulla on. Joten aineenvaihdunta ei ole lainkaan samaa luokkaa kuin parikymmentä vuotta sitten...

Laihtua pitäisi ihan vaan syömistä vähentämällä. Katsotaan miten pöljän käy :D

Klo on nyt 17:15 ja olen tähän mennessä:

- juonut maitokahvia aamulla ja iltapäivällä

- syönyt kaksi pientä palaa kasvis-kalapiirkkaa (itse tehtyä)

- juonut 2 lasia light-mehua (veteen laimennettua)

- syönyt 2 banaania, rasvatonta (0,1 %) vaniljajugurttia määrällisesti yht. aika paljon + All-Bran - muroja, sekä syönyt yhden kokojyväpaahtoleipää jossa vähän margariinia, kalkkunaleike + juustoa.

- kävellyt hissukseen (ei hikiliikuntaa) yht. n. 4 km.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitänee ilmottautua tähän ketjuun heti huomenna! zemii sulle! ai ku saiskii lenkkikaverin,mistäpäi oot?

lenkkeillään virtuaalisesti netissä yhdessä :) Onhan sitä netseksiäkin, miksei netlenkkeilyä myös.

t. pirkko pöljä.

Vierailija
2/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siroluinen vai isoluinen?

Ihan oikeasti: en tiedä.

Jonkun muun pitäisi se kertoa minulle. Hmm. voisin tietysti mittailla itseni. auts. persuus on iso, ei ilkiä :x

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä ruuasta sinä sitten pidät? makaroni, perunat eikä lihakaan mene alas?

Vierailija
4/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puutun tähän ketjuun mut rupes taas ärsyttään noi kommentit ettei laihtua voi muuten kuin syömällä lihaa ja rasvaa.Mä en ole kohta 20vuoteen syönyt mitään muuta lihaa kuin kalaa ja rasvat ollut aina minimissä eli ruokavalioni on aika vahvasti hiilihydraatti ja sokeri pitoinen enkä ole lihonut koskaan.Raskausaikana tietty paino nousi mut eihän se ole aitoa lihomista.Eli lopettakaa se hiilihydraateja syövien ihmisten vähättely.Eihän sitäpaitsi lihavia ihmisiä olisi jos ns.atkins/karppaus olis ainoa tapa.Kaikki karppaajat jotka tunnen on tehnyt sitä hommaa niin kauan et niitten olisi pitänyt jo kuolla alipainoon. =)

Vierailija
5/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä ruuasta sinä sitten pidät? makaroni, perunat eikä lihakaan mene alas?

Pidän kalasta, etenkin lohesta. Kanasta/broilerista.

Lasange. Pitsa. Nämä on siis poikkeuksia kun en oikein muualla syö ns. punaista lihaa.

Salaatit.

Jugurtit. Hedelmät. Vihannekset. Kasvikset. (näissä on valikointa, eli kaikki lajikkeet ei maita)

Riisi.

Perunaa syön kyllä joskus jossain muodossa.

Vierailija
6/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puutun tähän ketjuun mut rupes taas ärsyttään noi kommentit ettei laihtua voi muuten kuin syömällä lihaa ja rasvaa.Mä en ole kohta 20vuoteen syönyt mitään muuta lihaa kuin kalaa ja rasvat ollut aina minimissä eli ruokavalioni on aika vahvasti hiilihydraatti ja sokeri pitoinen enkä ole lihonut koskaan.Raskausaikana tietty paino nousi mut eihän se ole aitoa lihomista.Eli lopettakaa se hiilihydraateja syövien ihmisten vähättely.Eihän sitäpaitsi lihavia ihmisiä olisi jos ns.atkins/karppaus olis ainoa tapa.Kaikki karppaajat jotka tunnen on tehnyt sitä hommaa niin kauan et niitten olisi pitänyt jo kuolla alipainoon. =)

jatkakaamme siis samaa hiilarirataa :)

terveisin Pöljä Pirkko.

Vierailija
7/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä ole missään sanonut, että haluan painaa 53,5 kg. Tai siis haluan, mutta tavoite on nyt tuonne 60 kg:aan, 5 kg siis pois.

Päivän banaani on syöty.

Vierailija
8/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sallinet pari oikaisua. Ei tosiaan kaikki hiilareita syövät ole pulskia, minäkin söin nuorena paljon hiilareita, en syönyt lihaa ollenkaan, en edes kalaa ja olin tosi hoikka. Tosin nyt kun katson sen ajan kuvia, ymmärrän, ettei mulla ollut myöskään lihaksia. Minä myöskin voin huonosti (samoin kuin ns. virallisterveellisellä ruokavaliolla). Eli päänsärky vaivasi usein, pms-oireet oli kamalat, oli vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Raskauksien myötä tuli myös kiloja ja ne jäi. Vhh:lla paino tippui helposti ja nopeasti ja poissa ovat kaikki, siis ihan kaikki vaivani. Mulla ne tosiaan ilmeisesti johtui vääränlaisesta ruuasta. Siksi tätä voin suositella, mutta ei ole tarkoitus tyrkyttää. Itsehän sen jokainen tietää mistä hyvä olo tulee. Jos on terve ja laihtuu muulla keinolla ja on tyytyväinen, niin sehän on jokaisen oma asia.

En minä ainakaan vähättele ketään ihmistä hänen syömistensä perusteella! Kukin syököön mitä tykkää. Minäkin söisin mielelläni pullaa ja suklaata, jos ne eivät mua lihottaisi, enkä tulisi niistä huonovointiseksi.

Vhh:lla ei kuole alipainoon, paino ei tipu liikaa. Alipainoisilla paino yleensä nousee. Tavoitteena on oma ihannepaino ja hyvä olo ja sen monet tällä saavuttaa.

Hyvää jatkoa kaimalle, toivottavasti saavutat ihannepainon ja voit hyvin!

Vierailija
9/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ollut muuta tylynpuoleinen viesti myös, ei siis kaima-pirkolta, vaan näitä huutelijoita. Luulen että näitä tarkoittaa koska minullakin niistä nousi niskakarvat pystyyn ja tuli uhma, tällä iällä: minähän syön leipää ja banaania kyllä ihan varmasti!

Asiallinen kommentointi on eria asia, asiallinen näkemysten esitäminen kuin tämä huutelu.

Sallinet pari oikaisua. Ei tosiaan kaikki hiilareita syövät ole pulskia, minäkin söin nuorena paljon hiilareita, en syönyt lihaa ollenkaan, en edes kalaa ja olin tosi hoikka. Tosin nyt kun katson sen ajan kuvia, ymmärrän, ettei mulla ollut myöskään lihaksia. Minä myöskin voin huonosti (samoin kuin ns. virallisterveellisellä ruokavaliolla). Eli päänsärky vaivasi usein, pms-oireet oli kamalat, oli vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Raskauksien myötä tuli myös kiloja ja ne jäi. Vhh:lla paino tippui helposti ja nopeasti ja poissa ovat kaikki, siis ihan kaikki vaivani. Mulla ne tosiaan ilmeisesti johtui vääränlaisesta ruuasta. Siksi tätä voin suositella, mutta ei ole tarkoitus tyrkyttää. Itsehän sen jokainen tietää mistä hyvä olo tulee. Jos on terve ja laihtuu muulla keinolla ja on tyytyväinen, niin sehän on jokaisen oma asia. En minä ainakaan vähättele ketään ihmistä hänen syömistensä perusteella! Kukin syököön mitä tykkää. Minäkin söisin mielelläni pullaa ja suklaata, jos ne eivät mua lihottaisi, enkä tulisi niistä huonovointiseksi. Vhh:lla ei kuole alipainoon, paino ei tipu liikaa. Alipainoisilla paino yleensä nousee. Tavoitteena on oma ihannepaino ja hyvä olo ja sen monet tällä saavuttaa. Hyvää jatkoa kaimalle, toivottavasti saavutat ihannepainon ja voit hyvin!

Vierailija
10/62 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta.

Tänään on syöty piparitaikinan ja kahvin lisäksi

täysjyväleipä + marg. + juusto + salaatinlehti

1 banaani, rasvatonta marjajugurttia + All-Brania.

Aamulla vaaka näytti yöpuku päällä tasan 65 kg.

Vierailija
11/62 |
18.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista.

Vierailija
12/62 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sulla ei ole varsinaista tarvetta laihtua tuli mieleeni seuraavaa. Haluat siis laihtua muttet kuitenkaan liikkua ja keksit kaikenlaisia tekosyitä miksei liikunta tule kysymykeen. Epäilen, ettei se laihtuminen tässä olekaan se asian ydin. Liikkuahan voi vaikka ilmaiseksi; tossut jalkaan ja lenkille tai reippaalle kävelylle, uiminen ei ole kallista. Liikunnasta minä lähtisin liikkeelle jos haluaisin laihtua viitisen kiloa sinun lähtöpainostasi, sekä terveellisestä ruokavaliosta. Mutta painon ja ruoan kyttääminen tuntuu kyllä älyttömältä. Ymmärtäisin jos sulla olisi ylipainoa 20-30 kg, ruokapäiväkirjan pitäminen olisi silloin viisasta. Ymmärräthän, että parin kg:n vaihtelua voi tulla jo vuorokauden sisällä riippuen syömisistä ja juomisista, aineevaihdunnasta.

Ruokapäiväkirjan pitämisessa taitaa olla takana tarve kontrolloida elämääsi joka on joltakin muulta osin sekaisin tai käyntivaiheessa.

Toki jos vaikka viikon pidät kirjaa ja näet mitä syöt ja voit jättää ne epäterveelliset ja lihottavat osat pois. Tuntuu kuitenkin siltä, että sulla on jo käsitystä tästä eli tavallaan päiväkirjan pitäminen on turhaa, korviketoimintaa.

Vierailija
13/62 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sulla ei ole varsinaista tarvetta laihtua tuli mieleeni seuraavaa. Haluat siis laihtua muttet kuitenkaan liikkua ja keksit kaikenlaisia tekosyitä miksei liikunta tule kysymykeen. Epäilen, ettei se laihtuminen tässä olekaan se asian ydin. Liikkuahan voi vaikka ilmaiseksi; tossut jalkaan ja lenkille tai reippaalle kävelylle, uiminen ei ole kallista. Liikunnasta minä lähtisin liikkeelle jos haluaisin laihtua viitisen kiloa sinun lähtöpainostasi, sekä terveellisestä ruokavaliosta. Mutta painon ja ruoan kyttääminen tuntuu kyllä älyttömältä. Ymmärtäisin jos sulla olisi ylipainoa 20-30 kg, ruokapäiväkirjan pitäminen olisi silloin viisasta. Ymmärräthän, että parin kg:n vaihtelua voi tulla jo vuorokauden sisällä riippuen syömisistä ja juomisista, aineevaihdunnasta. Ruokapäiväkirjan pitämisessa taitaa olla takana tarve kontrolloida elämääsi joka on joltakin muulta osin sekaisin tai käyntivaiheessa. Toki jos vaikka viikon pidät kirjaa ja näet mitä syöt ja voit jättää ne epäterveelliset ja lihottavat osat pois. Tuntuu kuitenkin siltä, että sulla on jo käsitystä tästä eli tavallaan päiväkirjan pitäminen on turhaa, korviketoimintaa.

Pidän päiväkirjaa, koska se auttaa hahmottamaa mitä syön - kun kontrolloin syömistä, karsin samalla pois ne makeiset ja muut turhat herkut. Oikeasti normaalisti syöm karkkia joka pv.

Teen siitä julkisen, koska se on minusta nyt tällä hetkellä ihan kiva ajatus. Täysin pöljä juttu, mutta ei se mitään.

Tarvitsen jonkun kannustimen. Yksin ja itsekseen on yritetty, ei onnistu. Tämä tepsii. Ei nämä määrät aikaisemmin olleet tätä, vaan söin enemmän - koko ajan.

Mikähän minun tekosyyni liikunnan välttämiseen olisi? Kerrotko.

Meidän paikkakunnalla ei ole uimahallia. Sinne on noin 30 km ajomatka, lähimpään.

Kuten alustuksessa kirjoitin, olen käytännössä yh. Mies on aina töissä.

Tänään on normaalipäivä miehen työn kannalta: tuli yövuorosta, nukkui, heräsi klo 14.30 jälkeen, haki lapsen päiväkodista, ja lähtee kohta töihin..

Tietenkin olisin voinut tehdä niin, että kun mies herää niin sillä välin kun hakee pienemmän, minä lähden reippaalle kävelylenkille samalla ovella (ekaluokkalainen pärjää itsekseen sen ajan oikein hyvin) ja palaan takaisin klo 16, ja samasta ovesta menee mies töihin... niin, tekosyy kun en lähtenyt. Olet oikeassa.

OK. lisää tekosyitä: tänä aamuna pienempi lapsi oli päiväkodissa, isompi koulussa, olisin voinut mennä lenkille ja niin oli tarkoitus, mutta tapasin tuttavia, jäin "jumiin" juttelee heidän kanssaan leikkipuistoon. Sinne hurahti aamupäivä. Se oli kyllä nyt oma moka, jutut oli niin kivat ja oli kiva tavata kavereita pitkästä aikaa... olisi pitänyt vaan sanoa heippa ja lähteä reippaalle kävelylenkille tai fillaroimaan pieni lenkki..

Jos menen uimahallille, menen sinne 7 ja 3 vuotiaiden uimataidottomien lasten kanssa, en voi jättää heitä valvomatta lastenaltaaseen eli en voi mennä uimaan lasten kanssa jos ajatuksena on, että minä uin.

Kävelylle, lenkille ja kuntosalille pääsen, mutta vain jos otan lapset mukaan.

Kuten sanoin, v oin tehdä semmoisia pieniä kiireettömiä kävelylenkkejä, joita lapset jaksaa. Ihan kivaa ulkoilua mutta ei mitään laihtumisen kannalta oleellista liikuntaa.

Mikä tässä on tekosyy? Sekö, ettet sinä usko tätä. Ettei mulla ole lastenhoitoapua. Etten viitsi tehdä liikunnasta semmoista stressiä, että ne hetket, kun mies on kotona ja hereillä, minä syöksyn ulos reippailemaan, kännykkään vaan hälytys että ennätän ajoissa kotiin?

Tänään olen kävellyt yhteensä noin 6 km kun vein lapsen päiväkotiin, palasin kotiin, saatoin isomman kouluun ja jäin leikkipuistoon ja palasin kotiin.

Voin kertoa että huomenna ja ylihuomenna ei tule kävelyä tämänkään vertaa, on edessä sellaiset päivät.

BMI:n kannalta painoni on ok. Mutta en ole itse tyytyväinen ja se on pääpointti.

Miksi minun pitäisi päästää itseni lihomaan "oikeasti ylipainoiseksi", ennenkuin ulkopuolisten mielestä olisi perusteltua pitää ruokapäiväkirjaa tai kontrolloida syömistä = laihtua?

Elämäni on ihan kunnossa. Tässä ei ole mitään kriisejä menossa, talouskin on tasaisesti monta vuotta ollut tiukalla :) että siihenkin olotilaan on jo tottunut.

Jos katsot, että tämä on oman elämän kontrollitarvetta tai sisäisen kaaoksen tasapanottamista ulkoisella kontrollilla, niin se on sinun analyysisi.

Vierailija
14/62 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta. Tänään on syöty piparitaikinan ja kahvin lisäksi täysjyväleipä + marg. + juusto + salaatinlehti 1 banaani, rasvatonta marjajugurttia + All-Brania. Aamulla vaaka näytti yöpuku päällä tasan 65 kg.

Illan aikan on vielä syöty 2 kalapiirakkaa, sitä itse tehtyä ja liian kaloripitoista, mutta alkoi tehdä mieli jotain suolaista, "oieampaa" eikä ollut mitään muuta...

ja 1 banaani (meillä on noin 2 kg banaaneja, kun saatiin )

Lasten iltapalan jälkeen vatsa meni kipeäksi ja turvottelee, joten

söin jugurttia pienen kipollisen (tai ehkä se on ns. normaalimäärä?) ja sitten tuli makean nälkä, piparitaikinaa (kun tein ja leivottiin, mutten jaksanut kaikkea leipoa) ja kaappiin unohtuneen puolikkaan isänpäiväleivoksen, imelä kuin mikä.

Sitten päätin, että ei enempää. Mieli tekisi mässätä kaikkea kuten ennenvanhaan, mutta kun tänne "täytyy" kirjata ja tunnustaa...

Vatsa on edelleen kipeä ja turvoksissa, puntari näyttää aamun lukemia.

Olen kävellyt kiireettömästi hyötyliikuntaa noin 6 km.

Pitäisi tarkistaa auton mittarilla nuo matkat.

Vierailija
15/62 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pää pysyy kasassa. Pirkolla on taipumusta pakko-oireisiin. Pirkko luultavasti elää nyt kiihkeätä toiminnan kautta kunnes innostus jälleen latistuu ja vaihtuu latteudeksi ja itseinhoksi. Pirkko ei luultaavsti ole yhtään onnellisempi tavoitepainossaan, mutta hän voi siirtää kontrolloimisensa sitten vaikka kovaan siivoamiseen.

Vierailija
16/62 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakusanalla hain, oli kadonnut tuonne kauas jonnekin.

20.11. viides päivä ja pikkujoulujen ja kyläilyjen merkeissä, takapakkia siis kuten arvasinkin.

Kuka sanoi, ettei joka päivä kannata käydä vaa'alla tai joka päivä tarkkailla mitä syö?!

Paino on tänä iltana 65,1 kg, kun se eilen illalla oli 64,5 ja aamulla 64,7.

Syömiset on olleet mitä sattuu ja paino nousee heti, kun en katso mitä suuhun laitan. Huomenna pitää taas palata syömisen tarkkailuun.

t. pirkko pöljä

Vierailija
17/62 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pää pysyy kasassa. Pirkolla on taipumusta pakko-oireisiin. Pirkko luultavasti elää nyt kiihkeätä toiminnan kautta kunnes innostus jälleen latistuu ja vaihtuu latteudeksi ja itseinhoksi. Pirkko ei luultaavsti ole yhtään onnellisempi tavoitepainossaan, mutta hän voi siirtää kontrolloimisensa sitten vaikka kovaan siivoamiseen.

Näin siis kaikki laihduttajat? Hyvä.

Kiitos jälleen kerran analyysistasi. Saanko diagnoosinkin?

Persoonallisuushäiriö kontrolloivon ja pakko-oireisin piirtein?

Olisko hyvä?

Jos ärsyttää, tänne ei tarvitse tulla kommentoimaan. Tämä on itseäni varten, ei sinua. Kontrollointitarpeeni vaatii tämän julkisuuden, ihan omalla nimellä ja paikkakunnalla kun olen täällä, niin.

Vierailija
18/62 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin, että makeanhimo ja tuo pussin pohjien syöminen johtuu liian vähäisestä proteiinista.

Vierailija
19/62 |
20.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalistasi on pieni, kalorimäärä on olematon etkä liiku.

Laihdut kyllä tuolla, mutta samalla kulutat olematonta lihasmassaasi ja myös luustoasi.

Tuolla ruokamäärällä pärjää vain ihminen, jolla lihasmassa on olematon. Jatkoa ajatellen vähäinen lihasmassa tarkoittaa pienempää energiankulutusta, eli entistä vähäisempää syömistä ja herkempää lihomista.

Terveyden kannalta ajatellen tarvitsisit enemmän rasvoja (hyviä) ja proteiinia. Ja jokaisen 33 + naisen pitäisi tehdä punttijumppaa lihasmassa ylläpidoksi, sitä voi tehdä lasten nukkuessakin.

Vilkaise kiloklubin sivut ja tuumaa asiaa.

tämä on ihan ystävyydellä :-)

Vierailija
20/62 |
17.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän suunnilleen samaa, mutta liikuntaa lisäämällä. Olen 167 ja 64kg, haluaisin olla 55kg. Siihen tuskin pääsen ihan lähitulevaisuudessa, mutta uskoisin, että 60kg on ihan realistinen välitavoite. Dieettaamaan en vielä ryhdy, koska imetän. Yritän kumminkin pitää herkut kurissa ja vähentää leivän syömistä.

Minä aloin pitämään heiaheia.comissa liikuntapäiväkirjaa. Ihan vaan siksi, että saan jonnekin kirjata ylös liikkumiseni ja tekemisestä tulee konkreettista.

Nuorempana laihdutin aika helposti poistamalla herkut ruokavaliosta ja jättämällä iltasyömisen kokonaan pois.

Mulla on ikää 35 vuotta ja kiloja tulee syömällä ainoastaan lisää. Toiseen suuntaan ei tunnu vaaka liikahtavan, ei sitten millään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi