G: Osaisitko tältä istumalta kutoa villasukan ilman ohjetta?
Milloin opettelit?
Minä osaan, mutta vain siksi että kylästyin siihen "en osaa kantapäätä" -hokemaani. Opettelin viime syksynä ja olen sen jälkeen tehnyt varmaan 50 paria sukkia. Riittääkökään.
Kommentit (29)
Opettelin aikuisiällä (n. 5 vuotta sitten) neulomaan kun kyllästyin siihen, ettei kukaan osannut tehdä juuri minun käteeni sopivia lapasia. Lapasilla aloittelin, mutta kyllästyin pian peukaloiden näpertelyyn ja siirryin pipoihin, sukkiin ja huiveihin. Nykyään telkkarin katsominen on tylsää, jos ei käsillä ole tekemistä. Perussukkia en juurikaan tee vaan tarvitsen ohjeita, mutta niidenkin pitää olla yksinkertaisia ettei telkkariin keskittyminen häiriinny. :)
ja osaisin melkein vaikka silmät kiinni, kudon aina telkkaa katsoessa ja vain kuviot/kavennukset katson työhön, muuten menee tavalliset kerrokset katsomatta.
Kantapään kun kerran oppii, ei mitään ongelmaa. Suurin ongelma minusta on saada tasan oikean kokoiset, siis että ei ole myöskään liian leveät/löysät käyttäjälleen. Ja ainakin lapsille pitää tehdä tarpeeksi ohuesta langasta, että mahtuu kenkiin ja niihin ei saa kurttuja jäädä.
lapsillani on aina ollut itse kudotut sukat. Ja lapaset.
sukan kutomiset. ja juu nytkin on yhdet parit vaiheessa. Seuraavaski ajattelin tehdä sellaisetmissä resori on lettiä saa vähän pirtsakkaampaa näköä.
Kantapää on aina aiemmin ollut se hankalin paikka, mutta nyt kyllä onnistuisi sekin, vaikken kovin paljon sukkia olekaan neulonut.
Opettelin 4 vuotta sitten kun esikoiseni syntyi. Villasukat ovatkin ainoat jotka osaan tehdä. Viime keväänä yritin tehdä lapasia, mutta olen jo unohtanut. Haluaisin myös oppia tekemään pipoja.
Tein toki villasukat jo ala-asteella käsityön tunnilla, mutta sen jälkeen oli lähes vuosikymmen etten tehnyt.
Olen nyt muutaman kuukauden aikana tehnyt 6 sukat ja ainakin kahdet pitää vielä tehdä jouluksi :)
Eka sukka koulussa oli työn ja tuskan takana, mutta sitten niitä kertyi monet monituiset. Nyt taukoa sukanteossa, mutta eiköhän se onnistu silmät ummessakin. Jos ei, niin voi kaivaa aina vanhan sukan kaapista malliksi.
Viimeksi olen tehnyt villasukat n. 10 vuotta sitten. Yhdet sukat tein silloin.
Sitä aikaisemmin olen joskus teininä tehnyt parit sukat.
En muista sitä kantapäätä :)
Oon viimeksi neulonut sukkaparin joskus lukiossa, en siis muistais miten tehdään. Oon kyllä käsitöissä ihan kohtuuhyvä, mutta tykkään ompelemisesta enemmän.